Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Deborah

Deborah

28-01-2010 om 19:59

Speelgoed interesseert 7 jarige niets

Misschien een beetje vreemde titel, maar het lijkt er steeds meer op dat mijn zoon van 7 zijn speelgoed niet interessant vindt.

Hij speelt eigenlijk nergens echt mee, hij maakt een hoop rommel en gooit alles over de grond, maar bv een treinbaan bouwen, van lego iets maken om mee te spelen of van playmobiel een scene maken en daar een verhaal mee spelen dat doet hij niet.

We hebben al veel speelgoed weggehaald zodat hij niet te veel heeft zodat hij niet weet waar hij mee moet spelen.
Het playmobiel zit in verschillende bakken die hij maar 1 tegelijk heeft. Dus of het circus, of de dinowagen enz.

Verder heeft hij op zijn kamer wat auto's, knuffelberen en enkele andere dingen.

Als er vriendjes komen spelen zijn ze altijd heel druk met rommel maken, maar wil mijn zoon nergens serieus mee spelen, alleen maar dnderjagen.

Hij heeft een laptop (ipv een spelcomputer) Daar speelt hij ook niet gericht mee. Hij doet maar wat met een spelletje en wisselt soms wel om de 5 minuten van spelletje. Als je hem dwingt om met één spel bezig te zijn dan is hij zijn interesse snel kwijt.

Als er dingen stuk gaan omdat hij er dus niet zuinig op is dan haalt hij zijn schouders op en het maakt hem niets uit dat het weggegooid wordt.

Hij heeft niets wat hij echt leuk vind. Geen idool of favoriet stukje speelgoed. Zijn sport, hij zit op judo, vind hij leuk, maar als hij niet heen gaat is het ook niet erg en tijdens de lessen doet hij vaker wat anders dan dat hij actief mee doet. Hij oefend 1 of 2 keer wat er gevraagd wordt en gaat dan zijn eigen gang weer. (tot grote ergenis van zijn judomaatje)

Is het normaal dat hij niets echt leuk vind?
Heeft iemand hier ervaring mee of hetzelfde probleem?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

28-01-2010 om 20:08

Geen ervaring

maar dit klinkt als spelen op een andere manier als jij verwacht en gewend bent.
Dingen gaan niet zomaar stuk, dat komt omdat hij onderzoekt wat er allemaal mee kan. Niet wat hij denkt dus.
Misschien is zo'n set helemaal niet interessant voor hem omdat hij er maar 1 ding mee kan, maar niet iets anders, geen of weinig mogelijkheid tot eigen inbreng.

Wat doet hij als je hem een echte gereedschapsset geeft en een hoop electriciteits zooi met een stel batterijen?
Vond ik vroeger namelijk ook veel leuker als 'echt'speelgoed. Een pop ging ik met het grootste mes te lijf om te zien wat er nu in zat en hoe het kon dat de armen draaiden. Vind een barbie niet leuk, en mijn ouders ook niet. Ik speelde wel, maar anders als andere kinderen.

Guinevere

Guinevere

28-01-2010 om 21:58

Bezig

Het klinkt alsof hij toch de hele dag lekker bezig is. Volgens mij is je zoon een ontdekkerstype, net zoiets als Amk beschrijft met die pop. Als ie eenmaal iets al gezien heeft en weet hoe het werkt, is de lol er vermoedelijk snel af?
Wat zegt hij zelf dat hij leuk vindt om te doen?

maan.

maan.

29-01-2010 om 14:06

Lezen?

Mijn oudste dochter heeft ook eigenlijk nooit echt veel met speelgoed gedaan. Toen ze leerde lezen ging er een nieuwe wereld voor haar open en sindsdien is ze begonnen met boeken verslinden en nog steeds.

angel3

angel3

29-01-2010 om 19:05

Hier sinds kort

hetzelfde.
Bijna 7.
Spraart braaf zijn zakgeld. Koopt lego of playmobil om er vervolgens niet mee te spelen HUH?
Ook als er vriendjes zijn. Hij hangt de laatste tijd wel echt veel dus ik baal er ook echt stevig van maar ja.
Hij houdt wel erg van spelletjes nu en ook af en toe lekker lezen. Maar echt met de kapla en playmobil zoals een jaar geleden echt niet meer.

Leren spelen

Meid, ik ken je niet en je zoon ook niet, dus ik doe maar een slag.
Mijn zoon en dochter zijn erg verschillend. Als baby en peuter al, moest zoon geamuseerd worden, terwijl dochter tevreden in de box zat met een speeltje. Onze oudste is erbij gebaat als je hem leert hoe hij spelen kan met zijn speelgoed. Toen hij nog klein was, zat ik wel es met de Duplo en dan speelden we er samen mee. Als hij dan alleen was, deed hij diezelfde dingen weer. Ook met knutselen werkte dit. Ik neem er tegenwoordig veel te weinig tijd voor, maar hij heeft het wel nodig.
Ik vermoed dat hij niet zoveel fantasie heeft. Voor zowel hem als dochter werkt het aloude gezegde 'Waar grote mensen werken, spelen kinderen' uitstekend; als mijn man een klus doet, helpt hij graag en mijn man is erg goed in het laten helpen, dus dat werkt. Dochter helpt ook graag (mij dan, we zijn bijzonder seksistisch wat dat betreft).
Hebben jullie dat wel eens gedaan, samen spelen met speelgoed of de kinderen laten helpen bij je dagelijkse klussen (in het weekend bv., als je niet zo'n haast hebt)?
Tenslotte, voor de herkenning: mijn zoon is gek op Lego en dat is bij uitstek veelzijdig speelgoed. Maar vaak bouwt hij er iets van en gaat er dan op zijn bedje lekker naar liggen staren. Hij leest niet graag, hooguit een reclamefolder van Lego. Hij heeft meer speelgoed, maar hij moet er de mogelikheden van elren kennen, hij is minder een onderzoeker dan zijn vader of ik.
Succes met je vraagstuk! Groetjes, Peenvogel

Naar buiten!

Helemaal mijn zoon. Heel, heel, heel soms wordt er iets van Lego gebouwd. Voor de rest haalt hij alleen de bakken leeg of het album Pokemonkaartjes of pakt het speelgoed van zijn zusje om mee te rommelen (of te klieren). Wat hij wel leuk vind? Buiten sneeuw scheppen, de tuin spitten, stoepkrijten, bellen blazen, timmeren, water kliederen, stokken zoeken, de buurt doorfietsen, vogels bestuderen. Dus.... naar buiten met dat joch

vlinder72

vlinder72

03-02-2010 om 18:05

Hier hetzelfde

De oudste twee kunnen de hele dag spelen. Met playmobil, met dino's, auto's, verkleden etc. Maar mijn dochtertje van vier is echt een ramp. Ze wil best even spelen maar het liefste loopt ze de hele dag mij achterna of ze is aan het tekenen of kleuren. Prima ze heeft inmiddels een hele verzameling kleurboeken, stiften, prikpennen, potloden etc. Ook haar pop ondersmeren met make up is favoriet. Verder is zij echt een buitenspeelkind. Ze houdt van rolschaatsen, steppen. Ik denk dat zij voor haar vijfde verjaardag skates krijgt. Of een waveboard. Echt waar daar begon ze zelf over. Verder is t.v. natuurlijk ook populair maar ja, dat mag echt niet de hele dag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.