Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelgoed leuk tot welke leeftijd?

Onze zoon wordt deze herfst 5 jaar en heeft aardig wat speelgoed maar speelt eigenlijk bijna altijd met hetzelfde. Hij heeft veel houten treinrails en allerlei accessoires. Hij kan hier uren mee spelen, steeds weer herbouwen, nieuwe ideeen verzinnen, we hebben er echt veel van. Maar ik vraag me inmiddels wel af: hoe lang zal hij dit nog leuk vinden? Hij toont nog weinig interesse in Lego (hij speelt wel met de duplo trein en knikkerbaan) maar de klassieke lego boeit m nog niet. Autootjes vindt hij ook leuk. Ik kan me gewoon bijna niet voorstelken dat er een dag komt dat hij zijn houten treinbaan niet meer leuk vindt, dan valt ie in een gat denk ik
Iemand ervaring hiermee? Of tot welke leeftijd speelde jullie kind/kinderen met de houten trein?

Ely

Ely

10-08-2018 om 14:21

Kapla!

Wat ik zou doen als ik jou was is Kapla gaan introduceren. Past prima bij de houten trein en groeit mee qua uitdagend spelen met kind 😊

specht

specht

10-08-2018 om 14:23

Duplo treinbaan

Nou onze kinderen hadden geen houten trein, maar wel heel, heel veel Duplo waaronder een uitgebreide treinbaan. Hij werd denk ik tot een jaar of 6 vrijwel dagelijks uitgelegd. Ook dus met veel accessoires. Daarna werd het minder, maar ik denk dat er tot een jaar of acht wel mee gespeeld werd. Langzamerhand kwam er Lego in de plaats van Duplo, maar zelfs tot een jaar of tien werd er denk ik in de vakanties nog wel met de Duplo gespeeld. Juist omdat je er veel accessoires vun hebt, kan je kind er lang mee spelen.

vuurvlinder

vuurvlinder

10-08-2018 om 16:03

kapla en poppetjes

Ik zou ook kapla aanschaffen. Daar hebben ze hier echt jaren mee gespeeld tot zeker 10-11 jaar. Daarnaast speelde hij graag met allerlei poppetjes. Maakte eigenlijk niet uit wat van Playmobil of van acties van AH. Er waren goede en slechterikken en dat gecombineerd met kapla. Hij is nu 14 en heeft me laatst verteld dat hij zich op school al verheugde om thuis weer te kunnen gaan spelen. Zo lief om te horen.

Triva

Triva

10-08-2018 om 19:30

Soorten spelers

Je hebt kinderen die alsmaar bouwen en kinderen die met het gebouwde spelen en tussenvormen. Het kan dus best zo zijn dat jij een playmobilkind hebt en geen lego/ knexx kind. Houd dat in de gaten. Je hebt kinderen die een legoschip bouwen en daarmee spelen alsof het een playmobilschip is.

Ik weet niet waar kapla zit in dat spectrum maar mijn zonen had je het gelukkigste met een grote bak vol lego of knexx. Ze bouwden wel met voorbeelden maar daarna gingen die onderdelen toch het liefst in die grote bak zodat ze zelf hun fantasie kqijt konden.

Jongste praatte al vroeg met de poppetjes ( poppetjes tegen elkaar), ik was zeer verrast want dat had oudste nooit gedaan. Jongste heeft ook veel meer met playmobiel gespeeld.

Sas

Sas

10-08-2018 om 21:08

Ik heb geen bouwers, wel fantasie fanaten

Lego was hier niets want dan moet je bouwen. En dat valt dan uit elkaar als je ermee speelt. Dat leverde alleen irritaties op. Duplo ging beter want dat was sneller mee te spelen (lees; je hoeft niet zo veel te bouwen)

Playmobil was hier favoriet. Autootjes waren bedoeld om poppetjes te verplaatsen. Het autootje zelf was minder interessant. Hele verhalen zijn er gespeeld.
we hadden een treinbaan van fischerprice, die beviel erg goed. Daar kon je wagens mee laden en passagiers wegbrengen.

Jongen/meisje maakte hier niet uit. Allebei van de fantasie

Kapla vonden ze ook leuk. Eerst om hekjes van te maken voor de dieren, de gebouwde dierentuin. Later als knikkerbaan (onze vloer liep schuin dus ideaal voor een baan op de grond). En nog later ook om te bouwen, hoewel ze daar nooit veel mee bezig zijn geweest. Het was wel heel lang leuk.

Lottemarie

Lottemarie

10-08-2018 om 23:34

Kapla en Lego en playmobil

Kinders hier zijn inmiddels 19, 17, 17 en 13 en hebben vandaag met alle Kapla, Lego en playmobil een prachtige stad gebouwd! De (voorheen) speelkamer (inmiddels chill-kamer) staat nog helemaal vol. Zo leuk om te zien! Dit speelgoed staat normaal gesproken in 3 grote bakken voor het grijpen. Soms wordt er een tijd niet naar omgekeken. En dan staat er opeens een bouwwerk. Vooral die van 13 en eentje van de tweeling maken vaak nog prachtige Kapla-bouwwerken. Die van 19 (bouwkundestudent) doet leuk mee als hij thuis is!

Kapla is altijd favoriet geweest. Wordt overal voor gebruikt. Kind van 13 maakte er laatst een mooi parcours van voor konijn en hamster

Bregje

Bregje

11-08-2018 om 07:22

die van mij

Die van mij speelde er gisteren nog mee, ze zijn 7 en 8 jaar oud. Ik was aan het opruimen, ik dacht, deze mogen wel weg maar da mocht niet. Zelfs de houten blokken moesten blijven.

Ja kapla

Is veruit favoriet bij ons op de BSO bij alle leeftijden.Net als de grote houten ballen baan, dat is thuis wat lastiger
De treinbaan wordt hier regelmatig gelegd,

Jubilee

Jubilee

11-08-2018 om 12:55 Topicstarter

Goede aanvulling!

Bedankt voor jullie reacties. Leuk om te lezen dat tieners zelfs nog met Kapla spelen
Volgens mij hebben ze wel Kapla op school, ik hoor hem ook wel over de houten knikkerbaan daar. Ik zag op een website al dat je kapla ook kunt combineren met knikkerbanen die je apart kunt kopen. Dat is zeker het proberen waard! Iemand ook ervaring met BBlocks (het goedkopere alternatief?), want daar heb je dus die knikkerbanen van.

Ons zoontje bouwt nooit volgens voorbeelden, hij ‘ontwerpt’ alles zelf. Vaak heeft hij al een idee voor een treinbaan in zijn hoofd en dan moet het gebouwd worden (met op-en afritten, wissels, stations hoog en laag, bruggen, etc...). Vervolgens speelt hij er een half uurtje mee en dan moet het alweer anders. Ik denk dat hij het daarom ook nog steeds uitdagend genoeg vindt, maar Kapla kan dan inderdaad een goede aanvulling zijn. Leuk ook zeker omdat het ook van hout is

Triva

Triva

11-08-2018 om 17:30

Hmm

Ik vind een treinbaan opzetten niet te vergelijken met het bouwen met lego of knexx

Mamaaah!!

Mamaaah!!

12-08-2018 om 17:42

Hier een Lego fan

Onze zoon is van de week vijf geworden en is helemaal into lego. Hij bouwt ermee EN speelt ermee. Als het uit elkaar gaat is niet erg. Nadat hij 1 keer volgens het boekje heeft gebouwd, maakt hij fantasie bouwwerken van de onderdelen. Wij hebben hem van de week een enorme set Batman Lego gegeven voor zijn verjaardag. Het zijn vier voertuigen die je in elkaar kunt klikken en dan heb je de ultimate Batmobile, een enorm ding (zwaar ook ) Die set is eigenlijk vanaf 10 jaar, maar lukt hem goed (wij zoeken de stukjes soms om het wat sneller te laten gaan, hij bouwt)

Hij heeft ook een houten treinbaan met allerlei gebouwen erbij, van Brio, dus best mooi ( voor weinig gescoord op koningsdag) Hij speelde daar eerst wat meer mee, maar het bouw element ontbreekt een beetje... Hij wil hem niet wegdoen want hij kan er wel leuk mee spelen met andere kinderen (zegt hij, zijn vriendjes kijken er ook niet echt naar om)

Dus hier vooral Lego, een schietding, een houten trein, knutselen en tekenen en af en toe tablet of filmpje kijken. Veel op het strand te vinden waar hij beestjes vangt of naar speeltuintjes in de buurt. Heel soms doet hij schoolwerkjes, maar dat is deze vakantie tot nu toe 2 keer gebeurd.

Ik denk niet dat je zoon in een gat zal vallen als hij de treinbaan niet meer leuk vindt. Meestal wordt het 1 ingeruild voor het ander. Dus niet dat hij stopt met spelen, maar nog niks nieuws heeft.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-08-2018 om 08:20

Bblocks

Bblocks is heel goed.
Enige nadeel is dat het in mijn ervaring weer slecht verkoopt op mp

Zetje geven

Wat ik merk bij mijn dochter van 8 is dat ze nieuw speelgoed vaak wat spannend vindt en dus ontwijkt, zeker als het uitdagender of compleet wat anders is dus niet bij het zoveelste doosje Playmobil. Wat dan goed helpt, is het een keer samen doen zodat ze weet wat de bedoeling is en hoe het werkt. Daarna gaat ze los en is het prima. Lego is moeilijker dan Duplo en Kapla kent hij misschien nog niet. Iets om in gedachten te houden wellicht dat je het even een zetje moet geven om op gang te helpen.

Verder vond ze op die leeftijd Playmobil leuk, maar ook meer educatieve dingen zoals mini-Loco, Tiptoi en spellen als Monopoly Junior.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.