Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pelle

Pelle

29-03-2010 om 15:53

Speelgoed voor pellejongste

Pellejongste is 8,5 en wil wel buitenspelen maar houdt niet van grote groepen kinderen, voetballen en weet ik veel. Op dit moment is Pelleoudste er niet en zit hij met dikke winterjas (tuin zonder zon nu) te spelen met een krat vol spullen van een oude plastic treinbaan, oude autootjes, poppetjes en weet ik veel. Jaren geleden had ik die in de schuur gezet als buitenspeelgoed en dat valt nog steeds goed. Dit is ook zo'n kind dat kan praten met poppetjes (oudste heeft dat nooit gedaan).

Met het juiste vriendje kan hij ook urenlang bezig zijn met een pannetje en wat water en dan heksensoep maken, maar hij spreekt zelden af met vriendjes. Hij zou gewoon ook bij een bos moeten wonen om hutten te kunnen bouwen enzo.

Mijn vraag: wat kun je zo'n kind nog geven als buitenspeelgoed? Hij hoeft dus geen waveboard ofzo. Ik vind het jammer dat hij niet met dood spul uit de natuur bezig kan zijn zo midden in de vinexwijk maar misschien hebben jullie nog ideetjes? Hij moet van mij toch echt wel naar buiten ipv achter een computerspel

Voor dat plastic babyspul zal hij zich wel snel te oud voelen denk ik of anders zal een vervelend buurjongetje hem dat binnenkort wel haarfijn vertellen ;(

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rosalinde

rosalinde

29-03-2010 om 16:20

Wat ideeen

Misschien is het niks,maar wat in mij opkomt:Een vergrootglas om beestjes te bekijken? Je hebt ook van die potjes om beestjes in te bekijken.Of misschien heb je een hoekje tuin over waar hij wat mag zaaien en zelf onderhouden?(denk dan aan aardbeien,en nog wat dingen die hij mooi of lekker vind.
Of een schepnetje (als hij zijn zwemdiploma heeft)waar mee hij in water kan vissen.
Of wat hout waarmee hij mag timmeren?

Ja!

Een snell-Jelle-square-feet-margje-moestuin!!

Lijkt me een strak plan. Eerst de bakken timmeren, dan vullen, zaaien etcetera. Maanden lol.

En waarom kun je in je Vinex tuin geen hut bouwen?

Ingrid

Vera*

Vera*

29-03-2010 om 17:09

Is een diabolo iets? Dat kun je ook zo fijn in je eentje doen.

Vera*

Vera*

29-03-2010 om 17:16

Oh, en

Quadro is een kunststofbouwsysteem om speelhuisjes, bankjes en nog veel meer van te maken. Dit zou een leuk alternatief zijn voor hutten bouwen. Eerst van alles bedenken en dan maken. Hier gingen oude lakens enzo eroverheen om een dichte hut te maken.
Met een beetje geluk kun je het voor een redelijke prijs via Marktplaats kopen. Het behoudt zijn waarde en je raakt het ook weer kwijt voor een fatsoenlijke prijs.
Ik loop nu erg vooruit. Als je het zou kopen en je hebt nieuwe schroefdopjes nodig dan kan ik die hier zo bij de speelgoedwinkel voor je kopen.
De kinderen hebben hier veel plezier van de quadro gehad. Het is heel licht en daardoor kun je het gemakkelijk verplaatsen om geel gras te voorkomen.

vlinder72

vlinder72

29-03-2010 om 19:10

Visnetje

Onze zoon vermaakt zich tijden met een visnetje en een emmer. Gewoon in de sloot vissen. Slootjes genoeg in een vinexwijk. Tenminste hier wel. Hij vangt insekten en van die slakken. Er bestaan zelfs van die kaarten met daarop alles wat je in de sloot kan vinden (waterschorpioen en zo). Hij doet het dan in een potje met zo'n vergrootglas deksel of in een emmer. Aquaplay kan ook nog leuk zijn. Mijn oudere kinderen gebruiken de sluizen om overstromingen te creëren. Met zand en zo.

soepstengel

soepstengel

29-03-2010 om 19:14

Is het een idee

om hem een gereedschapskoffer met bv hamer, touw,plakband, spijkers, tang enz te geven en een krat waarin hij spullen kan verzamelen in het bos, een klein stukje tuin vrij maken en daar een plaatsje voor hem om zijn hutten etc te maken?
Een cementkuip met waterplantjes/stenen etc om daar wat kikkers in laten groeien?
Als hij dan nog die potjes en een vergrootglas heeft en een klein stukje moestuin heeft jongste volgens mij heel de zomer niks meer nodig

Guinevere

Guinevere

29-03-2010 om 19:41

Vinexhut

Ik ben het met de voorgaande posters eens. Gewoon een Vinexhut laten bouwen in de tuin, dat past goed in de omgeving!

Annet

Annet

29-03-2010 om 20:06

Rollenspellen

Een kind dat kan praten met poppetjes is een kind voor rollenspellen, een kind met veel fantasie dus.
Hoe jij erover schrijft, lijkt het net of je het maar onhandig vindt dat hij geen lego-kind is.
Deze kinderen hebben weinig speelgoed nodig. Aan hun fantasie hebben ze vaak al genoeg. Een visnet en of insectenbakje is al geweldig. Mijn kinderen bouwden bijvoorbeeld een pissenbedden-dierentuin met aparte vakjes per pissenbed. Heel vies allemaal maar ze waren heerlijk bezig. Een salamander en een groepje slakken kregen hetzelfde lot. Poppetjes of dieren die mee naar buiten mogen (goedkope plastic dierenset) zijn ook ideaal. Onze grote zandbak is een perfecte plek voor de rollenspellen.

Hmmm vergrootglas?

Middelste zoon had al snel door dat je daar leuke vuurtjes mee kan fikken...in zijn handen niet zo geschikt dus.

merene

merene

29-03-2010 om 20:54

Hout

Laatst hadden wij flink wat planten teruggesnoeid. Er lag een hele berg takjes op de stoep. Jongste (ook 8,5) heeft hier uren mee gespeeld. Soms gaat hij met een potje naar buiten om zoveel mogelijk insecten te verzamelen. Na een tijdje laat hij ze natuurlijk weer vrij.
En sinds een paar maanden hebben wij een konijn. Kind is dolblij. Kan ´uren´ verhalen vertellen tegen het beestje.

*bella*

*bella*

29-03-2010 om 21:53

Pelle!

Heb geen tips voor je, maar jammer dat we niet in de buurt wonen, volgens mij zou je jongste het goed kunnen vinden met mijn oudste! Heb het voor hem ook altijd jammer gevonden dat we niet naast een bos wonen, zou geweldig voor hem zijn geweest. (ja, voor wel meer kinderen, maar ik denk dat ik echt een ander kind had gehad. Hij leeft volledig op, als hij een pad mag redden die bij ons in de tuin de trappen is afgesprongen en niet meer naar boven kan. (geen idee hoor, of die beesten weer boven komen, vermoed van wel maar laat zoon nog even in de redderswaan, hij is zo gelukkig dan!)
Ook hier, is bijna 9, was ik me de laatste tijd af aan het vragen of ik niet iets voor buiten kon verzinnen. Ook hier geen wave board, kijkt nauwelijks om naar zijn skates en skateboard. Voor binnen ideeën genoeg, want hij speelt haast overal mee. (even dan) Hij speelt nauwelijks buiten want niet genoeg uitdaging denk ik. Hier, in de stad, kun je ook met natuur bezig zijn maar ben je ook al weer snel klaar, althans mijn zoon dan wel. (vooral in z´n eentje, met een ander vindt hij het leuker maar hij spreekt ook niet veel af) Hij is al op scouting maar volgens mij zijn ze helemaal niet zoveel buiten als ik had gedacht.
(haha, ik zie die van mij ook echt zo buiten zitten met een winterjas met een krat vol oud speelgoed)
Ik dacht ook gelijk aan een huisdier, maar misschien wil je dat wel niet.

Hmm. (kikker & pad)

Ik zou haast willen dat ik in volledig betegelde VINEX wijk woonde. De katten slepen hier tegenwoordig dagelijks ongeveer 12 kikkers en padden mee naar binne. Levend en wel. ik kom ze overal tegen. En hoewel 2 van mijn 3 kinderen die met alle liefde weer buiten zetten gebeurt het me toch iets te vaak dat ik onder schooltijd ergens weer eens zo'n springend geval tegenkom. In de hal. Tussen de jassen die ONDER de kapstok liggen. IN een gymtas waarvan de rits nog openstond. En als het nou kleintjes waren, maar nee hoor. Formaat handpalm. Minimaal. Met de pootje keurig ingetrokken dan he?

Ingird

Een hond

een lieve leuke vrolijke hond, kunnen ze samen op avontuur al pratend door jullie vinexwijk. Ja een lieve hond, ik had hem direct ook gehaald als ik dit verhaal zo lees.

Wat een heerlijk kind, ideaal voor mijn oudste dochter als ze later volwassen zijn, mijn oudste is namelijk zo'n druk/expressief/samen-spelen-in-grote-groep en die moet later een man die rustig is en mooie gedetailleerde dingen ziet.

Puck

Puck

30-03-2010 om 08:27

Ha ha manda

Ik zie hier een heuse koppelingspoging. HEt eerste OO-nageslacht-paar ontstaan.
En wat die hond betreft: in een andere context heb ik dat Pelle al een keer aangeraden, is er toen niet gekomen. Wie weet heb jij meer overredingskracht.
En on topic: in je vinex-tuin kun je toch ook prima hutten bouwen. Quadro dat Vera* noemt is ook erg leuk, maar ik vind het wel een boel werk om het in elkaar te zetten, echt soepel was het allemaal niet. In ieder geval kan Pellejongste dat niet alleen voor elkaar krijgen. En verder: tuinset, wat kleden etc. en meneer heeft een hut. En wat geeft hij zelf aan waarmee hij zou willen spelen of is dan hetgeijkte antwoord: mmm, dat weet ik niet mam...

Aaf

Aaf

30-03-2010 om 09:04

Je eigen tuin

Heeft je kind buiten de tuin geen mogelijkheden? Is er geen sloot, parkje of struikgewas waar hij zich vermaken kan? Als ik je bericht lees is het wel jammer dat je een kind hebt wat graag buiten is en een tuin die daar niet op ingericht is. Hij is nog maar 8 dus kan nog een paar jaar zich in de tuin vermaken. Waarom zou je je eigen tuin dan niet wat kindvriendelijker maken? Of wat meer rommel accepteren?(waarom wil je nu geen plastic meer en moet het weer snel op te ruimen zijn?)
Ik zou hem in de tuin toch een eigen hoek geven; tegels eruit en hem lekker zijn gang laten gaan. Bij ons lopen de konijnen los in de tuin(gewoon rijtjes huis) en de kinderen vermaken zich er prima mee.

*bella*

*bella*

30-03-2010 om 10:01

Ook weer herkenbaar

Wij hebben ook een mini tuintje en ik probeer het ook opgeruimd te houden.(lees een klein beetje leefbaar) We willen het huis ook nog eens een keer verkopen dus dan is het wel handig als het niet helemaal uit de hand loopt...(anders maakte het me nog niet eens zoveel uit)
Maar zoon probeert zich de tuin steeds toe te eigenen. (doet hij met het huis ook al, dus..)Het is jammer genoeg geen ´rommel´tuin, eigenlijk zou hij het liefst wat aanrommelen en hierbij heel veel rotzooi maken. Ik zou voor hem ook iets van een grote schuur moeten hebben, waar hij alles in kan verzamelen. (soms ook leuke dingen, maakt vanalles van hout etc) Als hij laagdrempelig de natuur in kon, dan had hij daar zoveel uitdaging dat al dat gerommel ook minder nodig was, denk ik. En een hut met een laken, hier ook zo vaak, is natuurlijk niet te vergelijken met een hut in een bos oid.

Oude dakgoten

oude pvs buizen, dakgoten, ducttape, touw, water, zand.
Dat zijn hier de ingredienten voor vele uren experimenteren, bouwen,spelen. (kan water omhoog stromen?, bruggen bouwen) Pijl en boog spelletjes. (hier ook geen voetbalkind)

Guinevere

Guinevere

30-03-2010 om 12:55

Oh, wat leuk janitha

Wat een knalidee, Janitha! Ik denk dat je mijn 7-jarige zojuist dolgelukkig hebt gemaakt!
Ik had al eens zoiets gezien, maar dan kant en klaar en van hout, alleen ik vond het nogal aan de prijs. http://www.mytoys.de/ERZI-Wasser-und-Murmelstra%C3%9Fe-Holz/Wasserspa%C3%9F/Spielen-im-Freien/KID/de-mt.to.ca02.17.01.03/1602116
Bovendien is het veel leuker om met ouwe zooi te spelen.

judiths mama

judiths mama

30-03-2010 om 20:20

Cementkuip...

ik hoorde van een moeder dat haar zoon regelmatig de inhoud van de cementkuip leeghaalde; alle beestjes in het oude babybadje met een laagje water, en dan maar kijken wat er allemaal leeft en groeit. Heerlijk. Schepnetje erbij, zoekkaarten van waterbeestjes... wat wil je nog meer!

Verven met water

Hoi,

Wat het hier altijd erg goed doet is 'verven' met water, met een oude brede kwast (desnoods een nieuwe) en zo'n verfroller(tje) een grote bak of emmer met water als 'verfpot'. Vervolgens worden de schuur, het huis en de tegels 'geverfd' met water. Je ziet de sporen (de verf prima en het droogt toch gewoon op, en je ziet er niks meer van. De ramen worden ook wel eens meegenomen maar daar maak ik nooit zo'n punt van. Vooral mooie patronen op de tegels maken vallen erg in de smaak, mits je poreuze lichte tegels hebt
Veel klieder plezier!

Wat kinderen hier erg geslaagd vinden is

het doorzoeken van al mijn voorraadkasten. Alle spullen die ver over de houdbaarheidsdatum heen zijn worden verzameld en daar wordt een lekker papje van gebrouwen. Ik heb ooit, jaren terug, verteld dat dat vergif is dat onkruid doet verwelken. En zoon en vriend geloven dat nog grif. Vorig jaar kon ik wekenlang de gifsporen her en der op de tegels, in de tuin vinden. Dit jaar heb ik het slimmer aangepakt. Het vergif moet eerst een paar dagen staan rijpen.....en na die paar dagen zijn zij allang weer met andere zaken bezig en kan ik het vergif wegmoffelen.

Geerdientje

Geerdientje

30-03-2010 om 22:46

Losse planken, spijkers en een hamer?

kortom, na een tijdje een vette hut, of met wielen een kar oid. Een (speel)vijver (idd met oude dakgoten, leuk!), of een hoek met speelzand? Een klauter/klimrek met klimstenen? Een schommel?

judiths mama

judiths mama

31-03-2010 om 20:37

Ontdekspeelgoed

Misschien is iets uit deze winkel ook wel leuk. Heb zelf niet heel uitgebreid gekeken, maar het speelgoed is net weer even anders-dan-anders...

http://www.tinkerbelltoys.nl/index.php

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.