Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Spelen met ander kind, liever niet (en hoe zit 't met verantwoordelijkheden?)


dan

dan

06-04-2023 om 16:05

Henricus schreef op 06-04-2023 om 15:29:

[..]

"..meer gericht op de ouders dan het kind".
Ja, ergens logisch toch? De kinderen moeten de kennis toch meerendeels van de ouders hebben?

Elke opvoeding is anders, dat is geen probleem.
Toch zijn er een hoop basisdingetjes die elk kind zou moeten leren zoals eten met mes/vork...en daar hoort m.i. verkeer ook bij.
Hoe je als ouders in 't leven staat en de opvoeding regelt staat los van de basis die elk kind moet weten


Met mes en vork eten is uiteraard wel handig maar staat voor mij niet op de eerste plaats van basisdingen die een kind moet leren. En wat het verkeer betreft, dat heeft wel zijn tijd nodig dus tot een bepaalde leeftijd zal een kind nog begeleiding nodig hebben als het op pad gaat, al zal dat per kind verschillend zijn.

Henricus

Henricus

06-04-2023 om 16:18 Topicstarter

Bakblik schreef op 06-04-2023 om 15:50:

[..]

Basisdingetjes die elk kind zou moeten leren zoals eten met mes en vork? Wie ben jij om dat te vinden? Ander gezin andere normen.


Word ik om elke opmerking afgefikt??
Met mes en vork eten is anno 2023 toch niet zo raar als één van de basisdingen die we kinderen aanleren. We hebben het Neanderthalertijdperk namelijk al een tijdje achter ons gelaten.

Wie ik ben om dat te vinden? Wel...ik denk dat de meerderheid van de wereld 't wel met mij eens is. De rest eet met stokjes. Of in de arme landen met de handen, dit slechts door gebrek aan eetgerei.

dan

dan

06-04-2023 om 16:21

Maar om nu terug te komen op het verantwoordelijk zijn als je de zorg van een ander kind er tijdelijk even bij hebt door speelafspraakje of logeerpartij enz enz. Als je het niet ziet zitten om ook verantwoordelijk te zijn voor het andere kind, dan geen kinderen mee vragen of het anders zien te regelen met het spelen. 
Wij hebben verschillende keren een vriendje mee genomen als we op vakantie gingen, geen kleuters maar wel vanaf 12 jaar en dat meestal voor een midweek of weekend. In dat geval hadden de ouders van het vriendje toch ook genoeg vertrouwen in ons dat ze hun kind mee lieten gaan.

Henricus schreef op 06-04-2023 om 16:18:

[..]


Word ik om elke opmerking afgefikt??
Met mes en vork eten is anno 2023 toch niet zo raar als één van de basisdingen die we kinderen aanleren. We hebben het Neanderthalertijdperk namelijk al een tijdje achter ons gelaten.

Wie ik ben om dat te vinden? Wel...ik denk dat de meerderheid van de wereld 't wel met mij eens is. De rest eet met stokjes. Of in de arme landen met de handen, dit slechts door gebrek aan eetgerei.

De rest van mijn post ook gelezen? 

Het Neanderthalertijdperk ligt jammergenoeg achter ons.  Ik durf niet te zeggen dat niemand logopedie nodig heeft als we kinderen de eerste jaren van hun leven met handen laten eten maar in ieder geval wel minder kinderen die dat moeten doen omdat ze op natuurlijke wijze en goede manier van bijten, kauwen en slikken krijgen aangeleerd/ zichzelf aanleren.

Veel kinderen moeten op een leeftijd al volledig "af" zijn met dank aan ouders zoals jij.

Lekker blubberen, vies worden en met eten smeren is heel gezond voor hun ontwikkeling.

En ja,  zolang je die enorm hoge standaard die jij basis vindt blijft ventileren hier blijf ik je affikken.

Een kind goed opvoeden is namelijk meer dan er zo snel mogelijk een minivolwassene van maken met bijbehorende tafelmanieren en gedrag. 

Henricus schreef op 06-04-2023 om 16:18:

[..]


Word ik om elke opmerking afgefikt??
Met mes en vork eten is anno 2023 toch niet zo raar als één van de basisdingen die we kinderen aanleren. We hebben het Neanderthalertijdperk namelijk al een tijdje achter ons gelaten.

Wie ik ben om dat te vinden? Wel...ik denk dat de meerderheid van de wereld 't wel met mij eens is. De rest eet met stokjes. Of in de arme landen met de handen, dit slechts door gebrek aan eetgerei.

ik vind dit een heel amusant draadje. Je laatste voorbeeld "arme landen eten ze met hun handen omdat ze geen bestek kunnen betalen/hebben" is onzin. Kijk bijvoorbeeld maar eens hier: https://www.feeling.be/lifestyle/reizen/slurpen-boeren-en-met-je-handen-eten-de-tafelregels-de-wereld-heen

Ik zou het midden oosten geen arme regio willen noemen. Jij wel?

Je gaat er hierbij weer vanuit dat jouw norm dé norm is, tenzij mensen er door een beperking niet aan kunnen voldoen. Maar de lat ligt duidelijk bij jouw normen. Het gaat je echt helpen als je dat wat meer los leert laten. En misschien eerst aan jezelf vragen; waarom is dit voor de ander logischer dan wat ik logisch vind? En wat kan ik daarmee? en maakt het wezenlijk uit? in plaats van radicaal afwijzen en veroordelen. 

Ik vind het mooi hoe je bewust met de opvoeding bezig bent en duidelijk het beste wil voor je kind. Dat is echt prijzenswaardig, maar het gaat voor jou én je kind makkelijker worden als je iets minder normatief in het leven leert te staan. 

ik volg ... 2 neanderthalertjes hier elke week, van 4,5 en 2,5 jaar. Die oudste eet met mes en vork, 't eten valt eraf en pakt 't lekker met zijn handen en steekt 't in zijn mond. Die allebei op de stoep bij rand van de straat stilstaan, maar owee als ze een slakje voorbij zien kruipen. Aangezien het mijn kleinkinderen zijn, vraag ik ook wel eens aan ouders/grootouders als ik even twijfel of iets 'normaal' is omdat een aantal zaken écht wel veranderd zijn sinds dat ik mijn eigen kinderen opvoedde. 
Mss dat je zo'n spring-in-t-veld meteen bij de hand moet nemen, óf je vraagt de ouders of ze hem/haar na schooltijd komen brengen. En halen

Henricus

Henricus

06-04-2023 om 17:29 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 06-04-2023 om 16:33: 

Ik vind het mooi hoe je bewust met de opvoeding bezig bent en duidelijk het beste wil voor je kind. Dat is echt prijzenswaardig, maar het gaat voor jou én je kind makkelijker worden als je iets minder normatief in het leven leert te staan.

Dank, 

Maar iets minder normatief in het leven staan, zou ik dat niet doen dan ben ik volgens mij niets anders dan veel van de andere ouders.
Tenminste, als ik zie hoe de jeugd tegenwoordig is...gemakkelijk, schijt aan alles, grote bek, geen fatsoen, crimineel (of goed op weg naar de criminaliteit), messen, rondhangen op straat, leren is al teveel werk enz.

Er is absoluut niks mis met wat normen en waarden!

Henricus schreef op 06-04-2023 om 17:29:

[..]

Dank,

Maar iets minder normatief in het leven staan, zou ik dat niet doen dan ben ik volgens mij niets anders dan veel van de andere ouders.
Tenminste, als ik zie hoe de jeugd tegenwoordig is...gemakkelijk, schijt aan alles, grote bek, geen fatsoen, crimineel (of goed op weg naar de criminaliteit), messen, rondhangen op straat, leren is al teveel werk enz.

Er is absoluut niks mis met wat normen en waarden!

Zo hé hij hebt nogal een hoge pet op van jezelf! 

Wil je aub niet alle jeugd over 1 kam scheren? In de afgelopen week heb ik in het echte leven meer last gehad van types zoals jij met normen en waarden die veel te hoog stonden afgesteld en types die vinden dat ze respect verdienden alleen, omdat ze ouder en "beter opgevoed" waren dan mijn groep. 

Meer begrip en goede reacties ontvangen van jongeren die aan het rondhangen waren. 

Als we nu eens beginnen met het opvoeden van volwassenen in het verkeer zodat de kinderen de ruimte krijgen om buiten kind te zijn, dat lijkt me ook heel verstandig. De hersenen van volwassenen zouden moeten zijn uitgerijpt, dus dat zou in principe gemakkelijker moeten zijn. 

“Is het acceptabel dat kinderen niet meer in hun eentje naar school kunnen lopen?” - Fonds Slachtofferhulp

Henricus

Henricus

06-04-2023 om 17:50 Topicstarter

Bakblik schreef op 06-04-2023 om 16:31:

Veel kinderen moeten op een leeftijd al volledig "af" zijn met dank aan ouders zoals jij.

Lekker blubberen, vies worden en met eten smeren is heel gezond voor hun ontwikkeling

"..met ouders zoals jij". 
Sja, je hebt al een beeld gevormd dat onze kinderen dus niet blubberen, vies worden etc. 

We hebben bewust gekozen voor een school in het bos waarbij er ook vaak genoeg met de kinderen buiten in dat bos gespeeld wordt.
We gaan ook met enige regelmaat naar de waddeneilanden, bos/zand etc.

Zelfde met de kinderopvang, deze is 4 dorpen verderop, was wederom een bewuste keuze omdat 't een halve boerderij is met o.a. koeien/konijnen/kippen en meer klein spul. Ook een eigen pluktuin met fruit waar ze met de koters regelmatig fruit plukten etc. Die kinderopvang is gericht op het buitenleven. Sja, dat we daar veel kms voor moeten omrijden: het zij zo.

Dochterlief is een buitenmeiske, dus dat vies worden is absoluut geen probleem (ook niet voor ons, de wasmachine is gewillig)

Ik vrees dat je beeld over mij/ons niet helemaal correct is 😬 maar ik snap wel dat ongefundeerd afzeiken ook leuk is.

Henricus schreef op 06-04-2023 om 17:50:

[..]

"..met ouders zoals jij".
Sja, je hebt al een beeld gevormd dat onze kinderen dus niet blubberen, vies worden etc.

We hebben bewust gekozen voor een school in het bos waarbij er ook vaak genoeg met de kinderen buiten in dat bos gespeeld wordt.
We gaan ook met enige regelmaat naar de waddeneilanden, bos/zand etc.

Zelfde met de kinderopvang, deze is 4 dorpen verderop, was wederom een bewuste keuze omdat 't een halve boerderij is met o.a. koeien/konijnen/kippen en meer klein spul. Ook een eigen pluktuin met fruit waar ze met de koters regelmatig fruit plukten etc. Die kinderopvang is gericht op het buitenleven. Sja, dat we daar veel kms voor moeten omrijden: het zij zo.

Dochterlief is een buitenmeiske, dus dat vies worden is absoluut geen probleem (ook niet voor ons, de wasmachine is gewillig)

Ik vrees dat je beeld over mij/ons niet helemaal correct is 😬 maar ik snap wel dat ongefundeerd afzeiken ook leuk is.

Sja, jij weet toch ook niet wat er bij andere ouders achter de voordeur aan de hand is/gebeurt qua opvoeding?  Daar heb je ook ongefundeerd commentaar op en zet je hier neer als ouders die hun kind te weinig basisvaardigheden bijbrengen.  

Ik zie het verschil niet,  jij wel? 

Ik zou zelf toch ook weinig zin hebben om zo'n stuiterbal onder een auto vandaan te vissen of voor de 27ste keer te vertellen dat de bank geen springkasteel is of dat er niet eindeloos in de snoepkast gezeten wordt. En kind dus niet meer meenemen.

Kan je altijd proberen of het binnen pakweg 2 jaar wat beter gaat.

Henricus schreef op 06-04-2023 om 17:29:

[..]


Tenminste, als ik zie hoe de jeugd tegenwoordig is...gemakkelijk, schijt aan alles, grote bek, geen fatsoen, crimineel (of goed op weg naar de criminaliteit), messen, rondhangen op straat, leren is al teveel werk enz.

Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’
Socrates, 5e eeuw voor Christus

en dan nog even inhoudelijk; criminaliteit daalt (maar eerlijk is eerlijk, de jeugdcriminaliteit die er is is gewelddadiger dan voorheen), begint later aan seks, zoekt naar een weg om de wereld beter te maken. De jeugd van tegenwoordig is precies als de jeugd van vroeger. En het gezeur erop ook van alle tijden. 
Van boos, verbeten en de wijsheid in pacht hebben, wordt zelden iemand beter. En de wereld al helemaal niet. Van je open opstellen en open staan voor leren van iets anders wel. 
Ik ben prikkelgevoelig en als ik denk; wtf, wat gebeurt hier, dit is niet oké, moet ik me eerst afvragen waar mijn reactie vandaan komt, dan onderzoeken of die wel terecht is en tot slot; hoe kan ik de situatie zo ombuigen dat die voor mij ook oké voelt. Dat betekent soms dat ik moet slikken, soms dat ik moet stoppen, maar meestal dat ik ga proberen om iets net wat anders aan te pakken, meer informatie op moet halen of er op een andere manier naar moet kijken. 

Henricus schreef op 06-04-2023 om 10:58:

[..]

"Als je niet weet wat normaal is voor de ontwikkeling of gedragingen van een kleuter"
Oke, vertel mij maar wat normaal is.

"of je hebt als volwassene niet de vaardigheid tactisch te zijn"
Tact is niet mijn sterkste punt, niks nieuws.

"of niet weet of je verantwoordelijk bent voor de veiligheid, dan kun je maar beter geen kleuters uitnodigen."

Ik heb verantwoordelijkheden, dát is geen issue.
Hamvraag: ben ik verantwoordelijk voor een kind wat van huis uit blijkbaar niets tot zeer weinig meekrijgt van het verkeer en wat er mee samenhangt??
Nogmaals: ik wil best e.e.a. uitleggen, wil best voor 3 man uitkijken etc. etc., maar ben ik verantwoordelijk voor de verkeerstechnische onkunde van haar ouders?

Het zou namelijk wel héél makkelijk zijn: als ouders weinig tot niets met verkeer doen, kind maar op pad sturen om bijv. te spelen en een ander mag, in dit geval, het verkeer gaan uitleggen én daarvoor ook nog even de verantwoordelijkheden dragen. Zo werkt het in mijn ogen helaas niet.

Wat is de volgende stap? Stel, dat kind is straks 10 jaar, betreffende ouders doen niets met zwemles, kind komt bij ons spelen, wij gaan naar een (buiten)bad en het kind overlijdt omdat ze niet kan zwemmen dankzij haar ouders die er nooit iets mee gedaan hebben. Is dat kind, het gebrek aan zwemdiploma en overlijden dan ook onze verantwoordelijkheid? Hadden wij dat kind dan op zwemles moeten sturen i.p.v. de ouders? Omgekeerde wereld toch?


Even ingaan over het zwemgedeelte...

Als je besluit om te gaan zwemmen, dan lijkt het mij heel normaal en wenselijk dat je dat met de ouders van dat kind bespreekt. En ook overlegd of dat oke is. Waar je rekening mee moet houden. Zijn er medische bijzonderheden En welke spullen een ouder meegeeft voor het zwemmen, en een tijd voor het ophalen. 

Na dat gesprek weet je toch inhoudelijk voldoende dat je niet kan gaan zwemmen, want dat is je dan verteld.

Hoe kom je erbij om zoiets te ondernemen zonder toestemming van die ouders?

Ik vind jou redenatie bizar en vreemd.



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.