Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Spelen met ander kind, liever niet (en hoe zit 't met verantwoordelijkheden?)


Henricus schreef op 06-04-2023 om 12:58:

[..]

Oke, n.a.v. het verzoek tot de dozen: vindt u het normaal dat het veel andere ouders blijkbaar geen moer interesseert of een kind wel of niet kan knutselen??

Volgens mij, en wellicht steek ik er dus iets anders in dan anderen, is het toch niet teveel gevraagd om wat dozen te ritselen? De ouders hebben vast wel wat, anders zijn er nog wel opa/oma, buren..weet ik veel. In 7 weken tijd, zelfs met mijn bijdrage van ca. 65 doosjes, nóg amper aan doosjes kunnen komen is toch diep triest?

Heb ik het mis als ik veronderstel dat jullie dochter het oudste/enige kind is? Reken er dan maar op dat bij ouders met meerdere kinderen op een gegeven moment "leuke-projectjes-van-school-moeheid" optreedt. Nee het is niet teveel moeite om een keertje dozen bij elkaar te sprokkelen. Maar na het 20e (40e? 100e?) verzoek om bij te dragen aan wéér een leuk idee van de zoveelste juf ben je het wel zat. Althans ik wel.

dan

dan

06-04-2023 om 13:37

Wat bewegen in het verkeer betreft bij (jonge) kinderen, niet elke ouder is evenveel in de gelegenheid om zich met het kind in het verkeer te begeven, daar kun je wat van vinden of niet. Je hebt veel ouders die hun kind afzetten bij school en daarna naar hun werk rijden (met fiets, auto of ander vervoermiddel), ook gaan veel kinderen naar de voorschoolse opvang. De ene ouder neemt zijn/haar kind tijdens de vrije tijd vaak naar buiten, de ander niet en daar kunnen ook meerdere redenen voor zijn. 

Ik heb jarenlang wel in een (voor mij) luxe positie gezeten, werk(te) parttime, woon overal op loop- of fietsafstand vandaan dus onze zoon kon lopend of fietsend naar school, naar clubjes en speelafspraakjes, veel mogelijkheden om zich in het verkeer te begeven, al dan niet met begeleiding. Mijn baan was makkelijk te combineren met brengen of halen naar school en als er hulp nodig was, kon ik vaak helpen. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid of wil dit, sommige ouders vinden er gewoon niks aan om te helpen op school en dat is ook prima. Het een is niet beter dan het andere namelijk. 

Een kind kan tot ongeveer zijn/haar 8e niet inschatten hoe snel iets op hun afkomt. Sommige kinderen wachten daarom met oversteken totdat alle auto’s weg zijn, anderen denken dat het altijd nog wel kan. Kleuters hebben een kleine spanningsboog en vergeten vaak in hun spel wat de regel was. Dus ben jij verantwoordelijk als je met een je kind en vriendinnetje naar huis loopt en moet je regels een paar keer per middag herhalen. 
En over de dozen, als elk kind een doos mee moet nemen dan krijgt de mijne er 1 mee, of soms 2 voor als de knutsel mislukt. Maar echt niet dat ik dat voor de halve school ga fixen, dat doen de ouders van die andere kinderen maar lekker zelf. En als je geen doos van het juiste formaat hebt dan vraag je oma of je buurvrouw. 

Henricus schreef op 06-04-2023 om 10:29:

[..]


Heb ik hoge verwchtingen? Kijk, ik snap dat een kind van 4,5 echt niet alles weet, niet zelfstandig de weg op kan enz., maar het was alsof dit kind alleen op de wereld was. Dát is m.i. het andere uiterste!
Inzake de fout van de ouders, ja zo zie ik dat. Blijkbaar komt dat kind zelden de weg op, altijd in de auto gebracht..sja, dan leer je verdomd weinig. Als ouders er nu niet mee beginnen (of begonnen zijn), wanneer dan wel??

Heerlijk, de wereld indelen in problemen en oplossingen. Lekker duidelijk. Én, vergeet niet, de eigenaar van het probleem, wordt automatisch eigenaar van de oplossing. 

Jouw kind doet dit niet, die laat het wel uit haar of zijn hoofd. Ik zou dat deze ouders goed inpeperen. Zij hebben een fout gemaakt in de opvoeding. Pak anders het boek er even bij, op de juiste pagina, kunnen ze je meteen gelijk geven. Voelt dat even lekker!

Je irritatie is duidelijk meer gericht op de ouders dan op het kind. Helaas kun je daar niks mee, behalve accepteren dat iedereen het anders doet in de opvoeding. Dus maak het jezelf niet moeilijk en gun je eigen kind en het andere kind een leuke middag, terwijl ze onder jouw hoede zijn. 

Henricus

Henricus

06-04-2023 om 15:29 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 06-04-2023 om 14:21:

Je irritatie is duidelijk meer gericht op de ouders dan op het kind. Helaas kun je daar niks mee, behalve accepteren dat iedereen het anders doet in de opvoeding. Dus maak het jezelf niet moeilijk en gun je eigen kind en het andere kind een leuke middag, terwijl ze onder jouw hoede zijn.

"..meer gericht op de ouders dan het kind".
Ja, ergens logisch toch? De kinderen moeten de kennis toch meerendeels van de ouders hebben? 

Elke opvoeding is anders, dat is geen probleem.
Toch zijn er een hoop basisdingetjes die elk kind zou moeten leren zoals eten met mes/vork...en daar hoort m.i. verkeer ook bij.
Hoe je als ouders in 't leven staat en de opvoeding regelt staat los van de basis die elk kind moet weten

Henricus schreef op 06-04-2023 om 15:29:

[..]

"..meer gericht op de ouders dan het kind".
Ja, ergens logisch toch? De kinderen moeten de kennis toch meerendeels van de ouders hebben?

Elke opvoeding is anders, dat is geen probleem.
Toch zijn er een hoop basisdingetjes die elk kind zou moeten leren zoals eten met mes/vork...en daar hoort m.i. verkeer ook bij.
Hoe je als ouders in 't leven staat en de opvoeding regelt staat los van de basis die elk kind moet weten

Ja stel je voor. Regelmatig kinderen over de vloer hier die hun brood niet met mes en vork eten.  Komen er meteen niet meer in. Rapaille dat het is

absor schreef op 06-04-2023 om 15:31:

[..]

Ja stel je voor. Regelmatig kinderen over de vloer hier die hun brood niet met mes en vork eten. Komen er meteen niet meer in. Rapaille dat het is

Schande! Meteen boete en in het gevang. Hebben de ouders ook even tijd voor zichzelf. En je krijgt er dankbare en volgzame kinderen van.

Win-win. 

Henricus

Henricus

06-04-2023 om 15:44 Topicstarter

rutiel schreef op 06-04-2023 om 13:35:

[..]

Heb ik het mis als ik veronderstel dat jullie dochter het oudste/enige kind is? Reken er dan maar op dat bij ouders met meerdere kinderen op een gegeven moment "leuke-projectjes-van-school-moeheid" optreedt. Nee het is niet teveel moeite om een keertje dozen bij elkaar te sprokkelen. Maar na het 20e (40e? 100e?) verzoek om bij te dragen aan wéér een leuk idee van de zoveelste juf ben je het wel zat. Althans ik wel.

Het na de 20e (of 50e) keer zat worden, sja... je kiest voor kinderen met alle "ellende" die je er bij krijgt. Je weet doorgaans wel aardig waar je aan begint, dat je dit soort verzoeken krijgt etc. etc. 

Daar moet je m.i. dan ook niet over zeuren.
Dochter is de oudste, maar heb me voorgenomen om, als bijv. de doosjesvraag bij de jongste zich weer voordoet, ik wel een bulkverpakking doosjes laat aanrukken. Kost niet de wereld, scheelt een hoop geouwehoer en als die koters er wat mee kunnen/blij mee zijn dan is 't mij wel goed.

Henricus schreef op 06-04-2023 om 15:29:

[..]

"..meer gericht op de ouders dan het kind".
Ja, ergens logisch toch? De kinderen moeten de kennis toch meerendeels van de ouders hebben?

Elke opvoeding is anders, dat is geen probleem.
Toch zijn er een hoop basisdingetjes die elk kind zou moeten leren zoals eten met mes/vork...en daar hoort m.i. verkeer ook bij.
Hoe je als ouders in 't leven staat en de opvoeding regelt staat los van de basis die elk kind moet weten

Merendeels - maar dat terzijde.  Wat als ik spelling nu een basis zou vinden ? Is een beetje flauw, maar ik probeer een beetje te "plagen" daarmee om aan te geven dat er meer dan één normenstelsel kan zijn.  Sommige waarden/normen zijn erg contextueel - bijvoorbeeld: kinderen mogen in België naar school vanaf 2,5 jaar mits ze zindelijk zijn.  Dat zijn ze dan ook vaak, want er wordt veel eerder naar toe gewerkt.  Zijn NL ouders dan "lui" als hun kind dat pas op 4 jaar is ? Neen toch - er wordt dan gewoon aan dat aspect tijdelijk minder prioriteit gegeven en aan andere zaken weer meer.

Zo maakt elke ouder keuzes en doet zijn best en hopelijk lever je dan met 18 een redelijk "af" exemplaar af dat alle basis dingen beheerst en er relatief vrolijk doorheen is kunnen lopen. 


Henricus schreef op 06-04-2023 om 15:29:

[..]

"..meer gericht op de ouders dan het kind".
Ja, ergens logisch toch? De kinderen moeten de kennis toch meerendeels van de ouders hebben?

Elke opvoeding is anders, dat is geen probleem.
Toch zijn er een hoop basisdingetjes die elk kind zou moeten leren zoals eten met mes/vork...en daar hoort m.i. verkeer ook bij.
Hoe je als ouders in 't leven staat en de opvoeding regelt staat los van de basis die elk kind moet weten

Je vergeet dat die basis jouw basis is. Op alles wat andere ouders anders doen heb je kritiek. Eigenlijk heb je op alles en iedereen kritiek als ik je postings lees. 

Met zes kinderen hebben wij ook veel kinderen over de vloer gehad waar ik niet altijd dol op was. Maar ze wisten dat wij streng waren, dat was snel bekend op school en clubjes, en de kinderen die bleven komen leken daar geen moeite mee te hebben.  De grootste raddraaier van allemaal kwam vanaf zijn zesde bij ons, zijn manieren waren nogal primitief en aan zijn opvoeding was weinig tijd besteed, maar hij vond het heerlijk bij ons. Ik denk juist door de duidelijke regels bij ons. Ik heb het zijn ouders nooit kwalijk genomen, hun normen zijn anders, hun eigen opvoeding waarschijnlijk ook en hoe ze het bij hen thuis deden moeten ze zelf weten, maar in ons huis gelden onze regels. En nu is hij 27 en komt nog steeds bij ons ook zonder mijn zoon met wie de vriendschap begon. 

Henricus schreef op 06-04-2023 om 15:29:

[..]

"..meer gericht op de ouders dan het kind".
Ja, ergens logisch toch? De kinderen moeten de kennis toch meerendeels van de ouders hebben?

Elke opvoeding is anders, dat is geen probleem.
Toch zijn er een hoop basisdingetjes die elk kind zou moeten leren zoals eten met mes/vork...en daar hoort m.i. verkeer ook bij.
Hoe je als ouders in 't leven staat en de opvoeding regelt staat los van de basis die elk kind moet weten

Basisdingetjes die elk kind zou moeten leren zoals eten met mes en vork? Wie ben jij om dat te vinden? Ander gezin andere normen.

Mijn kinderen moesten ook volgens het consultatiebureau zo snel mogelijk leren eten met lepel en daarna mes en vork. Toen oudste kind 5 was zat ik bij de kno-arts die amandelen knipte en mij daarna doorstuurde naar mondmotorielogopedie en weet je wat zij zei?

Kleine kinderen moeten om goed te leren bijten, kauwen en slikken eigenlijk tot een jaar of 5 regelmatig met hun handen eten! Ook de warme maaltijd en dan niet alleen de friet maar ook de stamppot andijvie en pasta met tomatensaus. Met de vingers een stukje/kloddertje pakken en in je mond stoppen/smeren is goed voor de motoriek van de mond. Je kunt gaan proberen of dit, naast de lading oefeningen die we meekregen, nog gaat helpen. Zo zaten wij dus relatief laat nog met kinderen die met hun handen aten aan tafel.

Dus ach, een 4 jarige die nog met handen eet, ik lig er niet wakker van maar ik begrijp dat ze bij jou niet welkom waren geweest in die tijd. Heel jammer voor veel kinderen dat jouw standaarden zo hoog liggen

Henricus

Henricus

06-04-2023 om 15:58 Topicstarter

dan schreef op 06-04-2023 om 13:06:

[..]

Wat dozen ritselen voor school zou voor mij ook geen probleem zijn en ik zou zeker bereid zijn een paar extra dozen te regelen, waar nodig. Maar dit soort situaties hou je toch altijd, denk ik. Misschien zijn ouders het vergeten, zijn de briefjes met het verzoek om dozen zoekgeraakt in kleutertassen.

In dit geval was er geen sprake van "vergeten notities" e.d.
Alle keren is het per school app gestuurd, ook met de mededeling dat er te weinig doosjes waren.
Vóór mijn 2e donatie nog aan de juf gevraagd of er daadwerkelijk meer nodig was: ja dus. Dan doe ik nog een extra bijdrage. 
De optie "vergeten notities" en soortgelijk gaat er, in dit geval, bij mij helaas niet in  

Bakblik schreef op 06-04-2023 om 15:50:

[..]

Basisdingetjes die elk kind zou moeten leren zoals eten met mes en vork? Wie ben jij om dat te vinden? Ander gezin andere normen.

Mijn kinderen moesten ook volgens het consultatiebureau zo snel mogelijk leren eten met lepel en daarna mes en vork. Toen oudste kind 5 was zat ik bij de kno-arts die amandelen knipte en mij daarna doorstuurde naar mondmotorielogopedie en weet je wat zij zei?

Kleine kinderen moeten om goed te leren bijten, kauwen en slikken eigenlijk tot een jaar of 5 regelmatig met hun handen eten! Ook de warme maaltijd en dan niet alleen de friet maar ook de stamppot andijvie en pasta met tomatensaus. Met de vingers een stukje/kloddertje pakken en in je mond stoppen/smeren is goed voor de motoriek van de mond. Je kunt gaan proberen of dit, naast de lading oefeningen die we meekregen, nog gaat helpen. Zo zaten wij dus relatief laat nog met kinderen die met hun handen aten aan tafel.

Dus ach, een 4 jarige die nog met handen eet, ik lig er niet wakker van maar ik begrijp dat ze bij jou niet welkom waren geweest in die tijd. Heel jammer voor veel kinderen dat jouw standaarden zo hoog liggen

Die KNO artsen toch Mijn kleuter had zich de woorden van de KNO arts goed onthouden toen hij een standje kreeg van oma i.v.m. neus ophalen - Oma dat is volgens de dokter veel gezonder dan snuiten.  Sta je daar met je goed gedrag

Er zijn dingen die we doen uit etiquette, maar die niet perse beter zijn.  Of omdat we dat nu eenmaal al jaren zo doen in onze contreien - terwijl dat in andere landen heel anders wordt aangepakt. 

jeetje, wat een hoge verwachtingen bij kinderen van 4 jaar lees ik bij jou Henricus. Deze kinderen lijken mij haast een soort van faalangst te ontwikkelen voor de rest van hun opvoeding als dit jouw standaard is.

Kun je je kind nog zo goed de verkeersregels leren, maar neem van mij aan dat als zij een bal uit hun handen laten glippen die de straat oprolt, hij/zij er instinctief achteraan rent en ja, zonder naar rechts/links te kijken, want dat hoort bij een kind van die leeftijd.

Op 4-jarige leeftijd met mes en vork eten, serieus?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.