Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mönique

Mönique

22-07-2014 om 16:51

Spelen op onveilige plekken

Hallo,
Ik heb een dochter van 6 jaar, we wonen vlakbij een park met veel bomen, struiken en een begroeide heuvel.
Het ligt aan het centrum en busstation en er zitten vaak groepjes jongeren te blowen/drinken. Ook ligt er wel een een dronken man op een bankje te slapen. Wij willen dus niet dat onze dochter speelt in het park en hebben haar dit verboden.
Er woont een jongetje vlakbij die soms komt spelen en dan haar om praat om naar dat park te gaan. De eerste keer werden we boos en hebben haar uitgelegd dat het een onveilige plek is. De tweede keer hebben we als straf 4dagen huis en tuin arrest opgelegd dat betekend 4 dagen lang alleen in huis en tuin spelen en niet daar buiten. Nu de derde keer heeft ze zich ook verstopt toen haar vader om haar zocht fietsend door het park. Dus opnieuw huis en tuin arrest maar nu 7 dagen. Want niks zeggen en verstopt houden voor 2uren dat vonden wij nog erger. Mijn vraag is aan jullie doen we hier wel goed aan? Wat zouden jullie doen in dit geval?

Barvaux

Barvaux

22-07-2014 om 17:03

Vraagje

Spélen er wel kinderen in de middag in het park of zie je er helemaal geen kinderen?

Mönique

Mönique

22-07-2014 om 17:08

Antwoord

Nee er zijn geen kinderen onder de 12 s'middag's in het park. Ik heb wel eens kleine kinderen daar gezien maar dan samen met een volwassene eendjes voeren e.d. Wij hebben dat ook wel gedaan. Het vriendje mag van zijn ouders ook niet in het park spelen maar zij zeggen tja je kan het wel verbieden maar ze doen het toch. Het heeft voor de jongen ook geen gevolgen.

Mijntje

Mijntje

22-07-2014 om 17:33

bovenop

Je zal er meer bovenop moeten zitten, weten waar je kind is, meer toezicht. En ze mag wel in het park maar alleen als er een groot mens bij is. Ga dus ook samen met die kinderen naar dat park, als ze het daar zo leuk vinden.

even advocaat van de duivel

Maar wat is er nou zo gevaarlijk daar? Er zitten daar jongeren te blowen en te drinken. En er ligt af en toe een dronken man. Blowende en drinkende jongeren zijn volgens mij, als ze al gaan klieren, hooguit vervelend tegen andere jongeren en tegen volwassenen, maar niet tegen kleuters. Dronken mannen die op bankjes liggen zijn weliswaar een onappetijtelijk gezicht, maar doen verder iha ook geen kwaad.

Als er nou rondslingerende naalden van drugsgebruikers zouden liggen, dan zou ik dat een gevaar vinden. Maar dat lees ik niet.

Je zou als ik het zo lees tegen die jongeren en die meneer op zich geen bezwaar hebben als ze zouden voetballen of op de bank een krantje zouden lezen. Voor zover ik kan zien maakt drinken en blowen het er voor een kleuter niet gevaarlijker op, althans, ik zie niet hoe. Dus misschien moet je je verbod eens heroverwegen. Als je er op zich geen bezwaar tegen hebt dat je zesjarige in dat park speelt, dan maakt de aanwezigheid van drinkende mensen niet echt veel uit. Zeker niet als je kind als ze zich niet prettig voelt gewoon ook weer snel zelf naar huis kan komen.

Groeten,

Temet

sluit me aan bij Temet

en, ik zou haar leren hoe ze om kan gaan met onverwachte situaties. Wat doe je als iemand nare dingen tegen je zegt, wat doe je als iemand iets wil doen wat jij niet wilt. Wat mag wel en wat mag niet. Waarschijnlijk vindt ze de verantwoordelijkheid zelfs wel spannend en wil ze dan ook graag het 'goed'doen. In ieder geval werkt het zo bij onze kinderen. Hier ook een park, net iets verder van huis, waar ook wel eens jongeren vervelend doen, of zelfs leeftijdsgenootjes die denken dat ze iets te bewijzen hebben. Mijn kinderen gaan daar gewoon heen, meestal niet alleen, maar met een vriend(innet)je of een zus of broer. Dat vind ik dan wel weer belangrijk. Dat ze niet alleen gaan.

hier

mogen ze wel op straat/in het bos/omgeving spelen, maar nooit zonder eerst even te komen zeggen waar ze heen gaan. Ik vind het niet zozeer schokkend dat je kind met een vriendje in dat park speelt, maar wel dat ze blijkbaar gewoon maar weggaan zonder iets te melden.
Daar zou ik dan ook vooral een punt van maken!

De regel is dan dus: je meldt vooraf waar je gaat spelen, en daar ben je ook. Als je kind niet op de afgesproken plek is, is ze nog te klein voor zo'n afspraak. Dan kun je of haar meer begeleiden, of haar dichter bij (in de tuin) houden. En het dan na een poosje weer eens proberen. Net zolang tot ze het wel kan.
Wat je beschrijft van het verstoppen en pas na 2 uur gevonden worden, tja, dan IS ze dus nog echt te jong om zonder toezicht de tuin uit te gaan. Kan ze zich nog niet aan afspraken houden. Aan die vrijheid is ze nog niet toe.

Tango

Tango

22-07-2014 om 22:31

Jongetje

Als het jongetje bij jullie komt spelen dan kun je toch tegen hen allebei zeggen dat ze niet in het park mogen komen. Het lijkt mij toch dat jongetje dan wel naar jou luistert. Vreemde ogen dwingen
En dan nog moet je ze in de gaten houden. Maak afspraken waar ze gaan spelen, ga elke keer even kijken na 5 of 10 minuten.
6 jaar vind ik ook nog wel jong om daar te spelen. Je kunt natuurlijk ook met ze meegaan en dan zelf lekker op een bankje gaan zitten en een boekje lezen o.i.d.

creabea

creabea

22-07-2014 om 23:00

sluit me aan bij Jippox

Mijn gedachte was ook: als ze niet goed luistert en zich twee uur lang gaat verstoppen kan ze blijkbaar nog niet de verantwoordelijkheid aan van het buitenspelen zonder toezicht. Volgens mij doe je er goed aan om haar huis- en tuinarrest te geven in die zin; maar misschien kun je ook af en toe met je dochter en vriendje meegaan naar het park? Dan kunnen ze er toch spelen (mits het niet te vies is) en gebeurt er ook niks vervelends.
Hoe ver is het park eigenlijk van je huis? Hier hebben we de luxe van een grasveld direct voorthuis, een groenstrook met bomen en bosjes direct achterthuis en daar achter aan de overkant van een grote weg (met veilige oversteek) een groot park, ook met hangjongeren en viezigheid. Mijn jongste van 5 mag alleen binnen gehoorsafstand buiten spelen (dus voorthuis op het gras of achter in de bosjes), of als hij het komt melden in een speeltuintje een blokje verderop. Dan moet hij ook daar spelen, zodat ik hem kan terugvinden. De oudste van 8 zou van mij met een vriendje naar het park mogen intussen (heeft een horloge dus we kunnen tijdsafspraken maken) maar die heeft er tot dusver nog niet om gemaald Hij vindt zelf het park misschien ook wel te vies hier en daar, en zoveel meer speelgelegenheid dan een megagroot grasveld is er ook niet.

Ik vind 6 jaar persoonlijk nog een beetje jong om om te leren gaan met vervelende opmerkingen of acties van volwassenen eerlijk gezegd. Iemand die kwaad wil kan met gemak 2 kleuters aan natuurlijk. Ik weet niet hoe het bij jouw kind is, maar mijn 5-jarige pakt nog vanalles op: lege blikjes, zakjes met restjes chips waar hij nog uit zou eten ook, brrrr. Tot de tijd dat hij dat heeft afgeleerd mag hij nog niet zelfstandig het park in...

Meegaan

Ik zou meegaan, waar ze ook speelt. Ik vind zes jaar te jong om alleen op pad te laten gaan.
En ik vind de strafmaatregelen behoorlijk streng en blijkbaar werken ze zo ook niet. Dus gewoon meegaan, naar welke plek dan ook.
En ja, er zijn altijd kinderen die meer mogen of zelfs helemaal aan hun lot worden overgelaten. Ik heb een paar keer een klein kind bij water weggehaald in de buurt waar wij woonden/wonen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-07-2014 om 19:26

strafmaatregelen

Ik vind het lastig om voor een ander te beoordelen of een kind wel of niet ergens kan/mag spelen. Dat is kind- en locatieafhankelijk. Maar ik denk dat ik een 6-jarige niet in een park zoals jij beschrijft zou laten spelen.

Ik vind wel dat je een te pittige straf oplegt. Een 6-jarige 4 dagen huis/tuinarrest geven vind ik te lang. Ik ben meer van kort en pittig. Dus een dag alleen in de tuin en morgen weer proberen.

Ik zou de komende tijd lekker vaak met je dochter meegaan naar dat park, tot vervelens toe. Grote kans dat de magie er dan vanaf gaat.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

29-07-2014 om 11:40

ik zou...

in deze situatie zeker niet ineens besluiteen dat ze wel naar dat park mag. Ik zou de straf zoalss gegeven gewoon uitvoeren, wel zo duidelijk.
Later, alss ze binnenkort 7 wordt is een mooie gelegenheiddd kun je onder het mom van 'je bent nu wijzer' bijv. een bepaald klein gedeelte van dat ppark aanwwijzen als toegestaan gebied. Dat vereist wel dat je hele dduidelijke afspraakeen maakt en haar laat beloven dat ze zich nooit nooit nooit meer verstopt voor haar vader!!
Daarnaast moet je denk ik meer structuur bieden in de zin van tijd: steeds een korte periode dat ze alleen daarheen is. En praten over wat ze ziet en hoe ze moet reageren in bepaalde situaties. Duss zo bouw je het loslaten in kleine stapjes voor haar op.
Dat de ouders van vriendjee zo laks reageren zou ikme niks van aantrekken. Het is erg dom om nu al de contrrole 'op te geven' zoals zij doen. Ik zei in die situatie ook altijd tegen mijn zoon dat hij nu eenmaal ons als ouders heeft en dat wij het wel belangrijk vinden.

bibi63

bibi63

29-07-2014 om 15:20

schijnveiligheid

Ik denk dat je je moet realiseren dat je kind in het plaatselijke speeltuintje meer gevaar loopt dan in het bewuste park (kinderlokkers/pedo's).
Bibi

creabea

creabea

30-07-2014 om 09:25

schijnveiligheid?

ja hoor, misschien loopt het kind wel het grootste gevaar bij de lieve buurman....duh.
Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij de ts precies is, maar hier is de sociale controle bij het speeltuintje in de straat zo groot dat het niet snel zou gebeuren dat een kind wordt meegelokt. Zo'n park is natuurlijk een stuk anoniemer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.