Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
irene3

irene3

13-09-2009 om 17:08

Speurtocht ideeen

hoi!

mijn zoon wordt binnenkort zeven jaar. Ik wil graag met zijn feestje een speurtocht organiseren in een recreatiegebied bij ons in de buurt.

Heeft iemand leuke ideeen voor opdrachten die ze kunnen doen of andere tips?

bedankt!
irene

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cynthia

Cynthia

13-09-2009 om 18:49

Fotospeurtocht

Toen onze zoon zeven werd hebben we een foto-speurtocht gehouden; bij elke locatie die op de foto stond, moesten ze een foto van een onderdeel van een waterraket zoeken. Aan het eind konden ze de onderdelen bij mij inwisselen voor de echte; ze hebben de raketten gebouwd, gevuld en afgeschoten. Was een groot succes!

Ik snap het niet helemaal, svp uitleg

het zal deze keer mijn dyslectie zijn maar ik snap de zin niet. Ik hak hem even voor mezelf in stukjes:

- bij elke locatie
- die op de foto stond
- moesten ze een foto
- van een onderdeel
- van een waterraket zoeken
- aan het eind de onderdelen
- bij mij inwisselen voor de echte

Klopt het nu dat er een route is uitgestippeld (hoe ? met lintjes of krijt op de stoep ??) en dat op die route er foto's hangen (waaraan ?) van een stukje van een waterraket ? En dat je dan op het eind de verschillende foto's bij elkaar als een puzzel kan doen en je dan de hele waterraket ziet ??

Hanne.

Hanne.

14-09-2009 om 11:42

Fotospeurtocht

Een fotospeurtocht (zoals ik het ken) werkt al volgt.

Vooraf maak je een stapel foto's van herkenbare punten langs de route (het speeltuintje, de brievenbus, etc etc). De kinderen krijgen een stapel foto's mee en moeten van fotopunt naar fotopunt lopen (alternatief is dat ze bij elk punt de volgende foto krijgen)

In de versie die hier staat moet er op elke fotopunt blijkbaar ook nog iets gezocht worden.

Aha!

nu snap ik het al beter, maar ben dan benieuwd hoe het nog zit met die waterraket. Zijn er ook nog foto's te vinden/zoeken van een waterraket of zijn de onderdelen van de waterraket te zoeken ?

Ise

Ise

14-09-2009 om 11:59

Ik heb eens

...voor de verjaardag van mijn 'Geronimo Stilton'-fan zoontje een fotospeurtocht gemaakt waarbij ik op iedere foto's Geronimo had gephotoshopt (zeg je dag zo?). Een verhaal erbij verzonnen en Geronimo wees de kinderen via de foto's de weg door het bos op zoek naar de oplossing van het verhaal. Onderweg wat puzzeltjes, rebussen e.d waarmee ze de volgende foto konden verdienen.
Dit jaar ga ik hetzelfde door voor onze jongste maar dan in Dolfje Weerwolfje thema.

Ise

Ise

14-09-2009 om 12:00

Eh...

'door' moet natuurlijk 'doen' zijn....

Nely

Nely

14-09-2009 om 15:56

Ook altijd fotospeurtocht

en dan moeten ze vaak tussendoor (na het krijgen van een foto of het vinden van die locatie) kleine opdrachtjes vervullen of raadsels oplossen. Elk jaar weer een succes!

irene3

irene3

15-09-2009 om 10:09

Maar wat voor opdrachtjes?

leuk ideeen! Foto speurtocht lijkt me ook leuk, maar ook die met de plattegrond; Hoe werkte dat dan precies? maakte je een complete plattegrond en moesten ze dan een bepaalde route lopen?

En wat voor opdrachtjes doen jullie? Ik wil graag voorkomen dat we na een half uurtje al klaar zijn ofzo.

Nely

Nely

15-09-2009 om 10:59

Diverse opdrachtjes

van bijvoorbeeld een geheimschrift ontcijferen (dus wel pen, papier ed meenemen), touwtrekken in een speeltuintje, rondje hinkelen, liedje zingen enz enz.

Variant voor winterkinderen: nachtfeest

Dat hebben wij al gedaan bij de zesde verjaardag en nu bij acht wil oudste het weer. Voordeel: het weer is altijd goed, nu ze acht zijn heb ik liefst regen erbij. Lekker eng. Verder kan de route een stuk korter want ze moeten veel meer zoeken.

Verder voordeel: de tijd. Zeker kleuters trappen er nog in om een feest van half vijf tot half acht een nachtfeest te noemen. Tussen zes en zeven zijn we in het donker gaan lopen buiten met kleine zoekdingetjes en opdrachtjes.

Nu bij acht lopen we met kompas, en ik lees graag mee voor verdere tips om de boel nog wat meer op te houden in de vorm van opdrachtjes...

Talia

Talia

15-09-2009 om 16:19

Als aanvulling

op de bovenstaande nuttige tips wil ik toch ook nog "Het speurtochtenboek" van Bakker & vd Broek nog even noemen. Het is mij twee jaar geleden hier aangeraden en we hebben veel plezier gehad van de tips en ideeen, dus ik wil het maar even doorgeven!

Groet, Talia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.