Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
B. Geurts

B. Geurts

25-04-2013 om 15:00

Spijbelen koningsspelen mag

Bericht uit een regionale krant:

Koningsspelen niet verplicht

Spijbelen mag

HOORN - In Hoorn mogen kinderen op vrijdag thuis blijven als hun school meedoet aan de Koningsspelen. "Het is de bedoeling dat het een feestje wordt," zei wethouder Robert Louwman in antwoord op vragen van de Hoornse SP-fractie. "Er zal niemand worden verplicht om naar het staatshoofd te zwaaien. Het is hier Noord-Korea niet."

Op vrijdag doen ruim 6.000 basisscholen in Nederland mee aan de Koningsspelen. Ruim 1,3 miljoen kinderen beginnen de dag met een gezamelijk 'Koningsontbijt' en gaan daarna sporten op een sportterrein of schoolplein.

De scholen hebben zich vrijwillig aangemeld voor de Koningsspelen. "Maar hoe zit het met de kinderen van republikeinse ouders?", vroeg SP-fractievoorzitter Nel Douw zich woensdag af in de Hoornse raadscommissie. "Worden zij gedwongen hun kinderen te lenen voor een activiteit ter ere van het koningshuis?"

VVD-wethouder Louwman kon haar gerust stellen. "De leerplichtambtenaar zal niet worden ingeschakeld voor kinderen die die dag school verzuimen omdat ze niet willen meedoen."

Verder vroeg de SP-voorvrouw zich af hoe de Koningsspelen zich verhouden tot de Leerplichtwet. "Is er op de scholen ruimte in het lesprogramma om deze extra sportdag op te vangen?" De wethouder moest hierop het antwoord schuldig blijven. "Er is altijd ruimte op scholen om een vrije invulling te geven aan het lesprogramma. Maar in hoeverre die ruimte er is, dat weet ik niet." Hij beloofde een schriftelijke beantwoording.

Als in Hoorn kinderen school mogen verzuimen, mag dit dan ook in de rest van het land? In andere gemeenten zou de leerplichtambtenaar een andere keuze kunnen maken, zegt woordvoerder Hans van der Vlies van de Onderwijsinspectie. "De interpretatie van de Leerplichtwet is lokaal geregeld. Het is de schooldirecteur die de afweging maakt of er toestemming worden gegeven voor een vrije dag. Hij of zij moet dit dan wel melden bij de leerplichtambtenaar van de gemeente."

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kijk aan

Nou,Eric J kan naar de Efteling geloof ik. Als ie tenminste in Hoorn woont.

Groeten,

Temet

Ely

Ely

25-04-2013 om 16:57

Temet

Nou wordt die Efteling natuurlijk gewoon weer hartstikke druk. Pech voor hem zeg

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wethouder buiten zijn boekje

Hier gaat de wethouder helemaal niet over. Directie van een school bepaalt dit.

Jo Hanna

Jo Hanna

26-04-2013 om 10:21

Leerplichtambtenaar

De directie van een school gaat toch niet over de inzet van een leerplichtambtenaar.
Ik vind het wel een mooi antwoord van die wethouder. Dat bureaucratische geneuzel van overheden, komt me onderhand mijn strot uit. En ik werk zelf notabene bij een gemeente ... LOL.
Groet, Jo Hanna

Directie

Het gaat maar om 1 dag, dus ligt het hele verhaal bij de directie. En wethouder hoeft directie niet voor te schrijven hoe te handelen.

+ Brunette +

+ Brunette +

27-04-2013 om 15:30

Heb ik het nu goed begrepen?

Dus een strenge directie meldt het bij de leerplichtambtenaar, die er vervolgens waarschijnlijk geen punt van maakt.

Gelukkig doen ze in Spanje nooit zo moeilijk over dagjes wegblijven of eerder met vakantie gaan of later terugkomen, zolang het de spuigaten maar niet uitloopt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.