Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Maria

Maria

21-11-2010 om 11:29

Spoed: kind van negen in het donker laten fietsen?

Een vriendje van mijn zoon gaat al sinds hij acht is alleen naar school op de fiets. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n gelukkige keus want het is een naief knulletje dat bovendien niet erg oplet. Hij is nu negen
Als hij en mijn zoon willen afspreken (altijd bij ons want ouders zijn er niet) moet er gebeld worden op mijn telefoon want die heeft hij niet (wat ik zou doen als ik mijn kind op pad zou sturen). Is al flink wat beltegoed aan opgegaan (het duurt altijd heel lang) en als ik ze dan uiteindelijk aan de lijn krijg doen ze een beetje of ze mij een gunst verlenen. Jullie hoort, de irritatie zit er al lekker in. Ik woon een stuk verder van school de andere kant op maar desalniettemin moet hun zoontje toch maar alleen naar huis rijden. En op zijn tijd letten (wat die niet doet). Hij zou dan over een drukke weg moeten waar veel werkzaamheden zijn waardoor de verkeerslichten ook niet altijd goed geregeld zijn.
De laatste tijd zeggen de ouders evengoed dat zoonlief dan bijv. om zes uur thuis moet zijn maar... het is dan donker. Ik weet het is mijn verantwoordelijkheid niet, maar dat voelt voor mij helemaal niet lekker. Ik heb hem een keer zelf over de weg gezet maar zie hem dan met lede ogen in het donker verdwijnen. Achterlicht heeft hij niet dus daar zorg ik voor. Hij moet ook nog een heel rustig eng stuk langs een bos en een door een fietserstunneltje waar vaak hangjeugd staat.
Ik heb een paar keer aangegeven dat ik het niet prettig vind. De vader kwam hem toen een keer halen. Maar de moeder antwoordt gewoon: nou dan kan hij niet spelen hoor want wij moeten sporten. Ze zijn ook vaak niet bereikbaar ook nog.
Nou ik heb er dus helemaal mee gehad maar nu sta ik voor het volgende: mijn ex (waar mijn zoon dit weekend is) mailt me dat zoon en vriendje een feestje hebben en vader van vriendje had gezegd dat ik dan maar vriendje mee moest nemen vanaf feestlocatie en dat vriendje vanaf mijn huis dan maar (in het donker) naar huis moet komen. Als ik zeg dat ik het niet doe laten ze ws het kind gewoon vanaf de feestlocatie naar huis komen. (drukke binnenstad)
Wat zouden jullie doen? (ik bedenk net dat het niet eens aan me gevraagd is maar via ex medegedeeld)Ik heb hier echt een soort gewetenswroeging mee.

Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sidneysheldon

sidneysheldon

21-11-2010 om 12:23

Halen

hoi maria,
als je het niet lekker zit dat je zoon alleen naar huis rijdt (wat ik me kan voorstellen overigens) zou ik hem halen, ongeacht of het het weekeinde van je ex is. Ik zou eerst vragen aan je ex of hij hem wilt halen, maar zo niet, dan zou ik het zelf doen.
Het is ook een kwestie dat de een, duidelijk, een stuk makkelijker is als de andere. Maar jouw gevoel geeft aan dat je je er niet prettig bij voelt. Waarom zou je ze dan niet halen? tenslotte is jouw zoon er ook bij!

verder over die andere jongen: het is duidelijk dat die ouders zich veel minder druk maken over veiligheid etc, ik merk zelf ook weleens dat ik veel meer stilsta bij wat er zou kunnen gebeuren als mensen om mij heen. De ouders zijn verantwoordelijk voor hun zoon. aan de andere kant, denk ik dat als zoon bij jullie je het heel goed doet door te laten zien dat jij je bewust bent van zijn veiligheid.

Maria

Maria

21-11-2010 om 12:56

Ik haal mijn zoon sowieso op sidney

Daar gaat het niet om. Het gaat inderdaad om het feit of ik nu moet meewerken aan het in mijn ogen lakse gedrag van zijn ouders door dat ik dat kind maar op pad moet sturen.

groet, Maria

Guinevere

Guinevere

21-11-2010 om 13:32

Thuisbrengen

Kun je dat vriendje voor deze gelegenheid dan niet bij zijn huis afzetten?
Ik kan me voorstellen dat je je hier niet lekker bij voelt! Gelukkig wordt die jongen ook steeds ouder, dus het probleem gaat zichzelf ooit oplossen. En als ie een keer jarig is, kun je hem een los fietslampje kado geven. Heeft hij tenminste fietsverlichting.

koentje

koentje

21-11-2010 om 13:59

Jakkes,

wat naar, wat een lakse ouders. Ik zou denk ik ook het jongetje even naar huis brengen, want hoe zou het anders moeten als hij vanaf jouw huis moet gaan fietsen: wordt je ook geqacht de fiets van het jongetje in de auto mee te nemen?

Ik zou proberen te denken aan het kind, dat ouders zo laks zijn is al erg genoeg. Tot op zekere hoogte: tot aan waar jouw grens ligt. Maar ik snap dat het heel lastig ligt door de vriendschap met jouw zoon.

Maxime.M

Maxime.M

21-11-2010 om 14:15

Jeetje

Goh, wat een ouders zeg.
Kan het jongetje na het feestje niet bij jou en je zoontje logeren? En anders zou ik hem denk ik ophalen en thuisbrengen ofzo. Even niet denken aan hoe het zou moeten (zijn ouders horen die verantwoordelijkheid te nemen) maar gewoon denken aan het jongetje, ik zou medelijden met zo'n ventje hebben en het niet over mijn hart kunnen verkrijgen hem aan zijn lot over te laten.
Het is gelukkig niet een blijvend probleem, hij wordt ouder en het probleem zal zich in de toekomst vanzelf oplossen.

Kobalt

Kobalt

21-11-2010 om 15:58

Brengen

Ik zou hem ook naar huis brengen.
Je kunt twee fouten maken: Je kunt hem naar huis brengen terwijl het niet nodig is, of je kunt hem niet naar huis brengen terwijl het eigenlijk wel nodig was.
Ik kies in soortgelijke gevallen voor de eerste optie.
Die ouders zijn laks, maar ze worden niet lakser als jij dat kind naar huis brengt. Helaas denk ik dat wat jij ook doet, het geen enkele invloed op hun laksheid zou hebben.
Dus zou ik het bij mezelf houden. Ik zou me verantwoordelijk voelen als er iets met het kind gebeurde.

Maria

Maria

21-11-2010 om 16:07

Reactie

Tja ik heb erover gedacht om hem te laten logeren of toch thuis te brengen (heb overigens geen auto en is een half uur fietsen). Dat heb ik wel vaker gedaan. De reden dat ik dat nu niet doe is tweeledig: a. ik ben ziek en moet erg op mijn energie letten b. zo houd ik het systeem gaande want ze vingen het wel lekker makkelijk als iemand anders het doet. Eigenlijk wil ik daar niet aan meewerken (maar deed het vaak toch omwille van een speelafspraakje voor mijn zoon en medelijden met het jongetje. Ik ga hem ook helpen met zijn Sintsurprise voor school. Ik sta er dus ook wat dubbel in.
Hoe het nu is gegaan: de vader had aan mijn ex dus gevraagd of ik Pietje mee kon nemen en naar huis sturen. Ik heb vanochtend gesmst naar de vader: "ik zou het fijn vinden als jullie Pietje zelf ophaalden". Toen was ik even niet bereikbaar want in een ander gesprek. Toen ik ophing hadden zowel de vader als moeder van Pietje een bericht ingesproken " of ik kon terugbellen want ze hadden me niet persoonlijk gevraagd en dat vonden ze (nu ineens) toch wel netter." Of het me daar om ging (anders dan dat het het zoveelste slordigheidje is, van iemand die gewoon altijd zijn kind ophaalt kan ik dat heus wel hebben.
Toen heb ik weer teruggesmst "ik zou het fijn vinden als jullie Pietje zelf ophaalden". Waarop ze een sms terugstuurden dat ze ' dan wel een andere ouder zouden vragen'.
Tja wat mij betreft is het nu 'opgelost' en buiten mijn bereik. En toch heb ik nog steeds een naar gevoel bij.

Maria

Rosase

Rosase

21-11-2010 om 17:00

Tja, wat is je probleem?

Je moet toch fietsen, dus waarom neem je hem dan niet gewoon mee? Dat kost je verder ook niets.

Wat ik dus niet zou doen is mijn beltegoed (heb ik niet, want abonnement) eraan spenderen. Maar voor de rest zou ik het geheel bij die ouders laten. Doe wat je kunt doen zonder jezelf geweld aan te doen en laat het verder hun eigen verantwoordelijkheid zijn.

Hoe zou je je voelen als blijkt dat ie toch alleen naar huis gefietst is na het feestje en dat dat niet goed gegaan is? Daar zou ik echt niet mee kunnen leven, en daarom zou ik voor het kind kiezen.

OT: wat een verschrikkelijke ouders zeg.

Verder zou ik bij het afspreken zeggen, ga eerst maar even naar huis om het te vragen en dan hoor ik het wel. Als ie dan tot 6 uur mag blijven kan ie alsnog op de fiets naar jullie komen.

Rosase

Rosase

21-11-2010 om 17:02

Afspraak voor de volgende dag maken. Ik zou dan dus zeggen: vraag maar of je morgen mag komen spelen.

Maria

Maria

21-11-2010 om 17:20

Rosase

Lees even al mijn berichten dan zie wat het probleem is: ik zou er nu een half uur ziek voor om moeten rijden. Nu gaan ze het aan andere ouders vragen dus hij hoeft niet alleen naar huis. Beltegoed/ thuis gaan vragen: ouders zijn niet thuis.

Maria

Moek

Moek

21-11-2010 om 21:57

Goede oplossing!

Jij bent ziek, dan is de zorg voor je eigen kind al meer dan genoeg. Jij bent dus niet de persoon om dit voor de ouders op te lossen. Ze hebben nu een andere oplossing gevonden en dat is prima.

Ik ken een alleenstaande moeder, die vindt dat haar enig kind na spelen/een feestje altijd thuisgebracht moet worden, ook als ik er (tijdelijk) alleen voor sta met een groot gezin. Dat lost ze dus zelf maar op. Een paar uur langer blijven en meeëten als het kind niet eerder opgehaald kan worden is prima, maar meer zit er gewoon niet in. Je moet ook aan je eigen gezin denken.

Naar huis brengen

Kun je niet met dat vriendje mee naar zijn huis fietsen, na feestje?
En waarom zou een kind van 9 jaar niet alleen in het donker kunnen fietsen, ligt aan de omstandigheden en het kind, rond 17.00 uur dan , niet 's avonds.
En als dat vriendje met je zoon speelt, kun jij dan niet rond 17.00 uur (een stuk) meefietsen. Dat zijn ouders dan sporten o.i.d . maakt toch niet uit, je zou hem ook al om eerder naar huis kunnen sturen.

Bellen

En dat bellen naar die 06-nummers (duur) zou ik al helemaal niet doen. Gewoon om 17.00 uur uiterlijk naar huis sturen, hoef je toch niet te bellen. Of sms dan even.

Tirza G.

Tirza G.

21-11-2010 om 22:44

Nou, om 17 uur

Is het al donker en kan het riskanter zijn door al het (woonwerk)verkeer dan om half 7. Wat een dilemma, Maria. Hoewel het niet jouw probleem is, zou het aan mij toch ook wel erg vreten zoiets. Bah toch.

Tirza

*bella*

*bella*

21-11-2010 om 23:00

Simpel

Natuurlijk is het niet leuk, maar ik zou het idd bij mezelf houden en me niet druk maken om de ouders. Dus ook niet me afvragen wat mijn gedrag met ze doet ('zo houd ik het in stand') want waarschijnklijk heeft jouw gedrag geen invloed, en dat hoeft ook niet.
Ik zou dus kiezen. Vriend laten spelen als het uitkomt om hem thuis te brengen (zal nooit een kind alleen laten gaan als ik het niet vertrouw) en als ik dat niet wil kan het dus niet, jammer. Hier vaker een kind thuis gebracht waarvan de ouders het nooit kwamen halen, maar goed, daar kies ik dan voor, omwille van mijn eigen kind. (en ook een beetje voor dat andere kind want als geen ouder hem thuis bracht kon hij dus nooit gaan spelen, maar dat is dan wel mijn eigen keuze dus daar klaag ik verder niet over) Voor de situatie bij dat kind thuis ben ik niet verantwoordelijk.
In de situatie met het feest, prima toch, je hebt je grenzen aangegeven. Laat ze maar proberen andere ouders te charteren.

Rosase

Rosase

22-11-2010 om 22:45

Wat ik bedoel is

Dat je hem meeneemt naar jouw huis na het feestje en dat hij van daaruit alleen fietst. Niet dat je hem naar huis brengt. Kan me voorstellen dat je geen zin hebt om een half uur om te fietsen om de laksigheid van een ander te compenseren.

Als je denkt dat ze een betere oplossing met een andere ouder kunnen regelen is het probleem toch opgelost of niet?

Ook brengen

Ik zou het vriendje denk ik ook naar huis brengen, juist als het wat verder fietsen is.

Ouders aanspreken!

Ik had allang die ouders erop gewezen dat het normaal is dat alle ouders een duit in het zakje doen qua halen en brengen. Ook had ik er dan bij vermeld dat ik het wel heel gevaarlijk zou vinden om je kind alleen in het donker zonder licht te laten fietsen. (Bovendien loopt hij grote kans een bekeuring daarvoor te krijgen. Misschien zijn ze daar vatbaar voor?) En verder over dat ze niet bereikbaar zijn als dit kind bij jou speelt: daar zou ik toch ook over zeggen dat dat toch echt een voorwaarde is voor dat spelen bij jou. En anders gaat het inderdaad niet door. Het lijkt erop dat ze ervan uit gaan dat jij toch wel doet wat zij willen.

Gr. Poezie.

Anna

Anna

23-11-2010 om 14:01

Fietsen in het donker....

Of het nou na dit ene bewuste feestje zou zijn of na een gewone speelafspraak, kinderen gaan bij mij niet in het donker een stuk fietsen op hun 9e en al helemaal niet zonder licht.

Je hebt gelijk: het is de verantwoordelijkheid van de ouders zelf en jij hoeft het allemaal NIET te doen, maar stel dat er toch iets gebeurt onderweg ? Zou jij je daar achteraf prettig bij voelen, ik in elk geval niet !

Je kunt je boos maken om de lakse houding van pa en ma (zou ik w.s. ook doen !), maar ik zou de jongen in kwestie als hij vanuit jullie huis naar huis moet begeleiden naar huis. Zal toch ook niet wekelijks voorkomen denk ik zo ?

Komt het je niet uit, dan ook niet spelen vandaag zou ik zeggen...

Hier zou eens een vriendinnetje vanuit het St. Maarten lopen met mijn dochter lopend naar huis (het was 20.00 uur en het regende keihard), kind in kwestie moest een kwartier naar huis lopen want ma was niet bereid haar dochter te halen. Ik ga de discussie niet eens aan, ik heb het meisje naar huis gebracht, was ik daarna tenminste ook rustig..

groet Anna

Maria

Maria

23-11-2010 om 19:41

Reactie

Kind speel twee tot drie keer per week bij mij. Ik laat hem niet in het donker op pad gaan maar hem altijd terugbrengen trek ik gewoon niet. Ik ben ziek, alleenstaand heb de zorg voor een zieke moeder en een zorgenkind. Ik heb geen auto en zeer weinig geld. Die ouders zijn met zijn tweeen, hebben veel geld en twee auto's. De wijste zijn is een ding, een deurmat worden een tweede.
Ik heb de ouders er allang op aan gesproken maar ze reageren zoals ik hierboven beschreven heb. Overigens begonnen andere ouders op het feestje waar ik mijn zoon op ging halen precies zoals ik: het loopt wel de spuigaten uit met die lui en zelf hebben ze niets in de gaten.
Natuurlijk kan ik hun lakse houding niet veranderen maar er onderdeel van zijn is een tweede.
Dat is het moeilijke: ik kan (echt fysiek niet) niet dat kind steeds terugbrengen maar wil natuurlijk nooit dat hem iets overkomt. Hij en mijn zoon zijn gezworen vrienden. Wat ik nu maar doe is: of voor vijven weg (dus nog in het licht rijden) of blijven logeren als dat kan.

Maria

Vriendjes

Hoi Maria. Het zou inderdaad jammer zijn als je zoon het contact met zijn vriendje moet missen. En voor het donker wordt naar huis laten fietsen is toch prima oplossing, dan kan hij tenminste alleen. Wel aparte ouders...,maar dat hoeft hun vriendschap niet in de weg te staan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.