Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sport breed of diep

even uitleggen: ik heb een dochter (8). Zij heeft veel activiteiten buiten school om, ze vindt dit allemaal leuk en gaat nooit met tegenzin naar haar activiteiten (integendeel zelfs).

Voor 2 van die activiteiten (sport) is zij gevraagd om deel te nemen op competitieniveau. Uiteraard gaat het om een uitbreiding van het aantal uren dat zij nu al heeft. Praktisch gezien komt het erop neer dat zij -indien zij op competitieniveau wil meedraaien-, ze minstens een deel van de andere activiteiten moet laten vallen. En hier hebben man en ik een andere mening, ik blijf dus dubben.

Voor mij hoeft ze helemaal niks op competitiniveau te doen, op die manier kan ze nog een paar jaar alles blijven doen wat ze nu doet met veel plezier, niet diep dus maar breed georienteerd.
Man vindt echter dat ze zich beter kan verdiepen in 1 (of 2) activiteit(en) zodat ze zich 'kan meten met kinderen die ook wat meer potentie op dat vlak hebben'. Op deze manier zou dochter leren doorzetten, echt plezier uit haar activiteit halen, wedstrijden meedoen enz. Man is van mening dat door maar te blijven hangen op recreatief niveau, ze nooit het onderste uit de kan zal halen en na een tijd zal gaan afhaken omdat het niet uitdagend genoeg is en ze gewoon 'de beste' is in haar groep zonder dat ze zich echt kan meten. Ze zal gefrustreerd geraken omdat ze anderen zal zien die veel beter zijn als haarzelf (die wel competitie doen) en weten dat zij ook /zo goed/ had kunnen zijn. Dit besef zou leiden tot desinteresse om nog iets te willen verder doen.

Een soort luxe probleem maar voor ons is het wel iets ... concreets zeg maar en waar ik al veel over heb nagedacht. Ik zou ook graag eens de visie van anderen hierover horen, of dingen die ik mss. over het hoofd zie. Dus: diep en gefocusd of breed en allroud?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sasvangent

Sasvangent

19-01-2012 om 10:53 Topicstarter

Sorry moet bij algemeen ouderschap

-

Ashara

Ashara

19-01-2012 om 12:22

Wat wil ze zelf?

Ik vind voor jullie beide standpunt wat te zeggen dus ik zou gewoon de keuze aan je dochter over laten. Als ze echt voor een van haar activiteiten een meer dan gemiddelde passie heeft dan zou ze misschien inderdaad haar andere actviteiten wel willen laten vallen om zich helemaal vol op betreffende activiteit te storten. En als ze alles even leuk vindt dan blijft ze toch gewoon fijn meerdere activiteiten doen.

Het blijft natuurlijk ook gewoon om amateursport gaan. Tenzij je dochter echt plannen heeft om misschien de stap ooit naar professionele sport te maken en daar ook het talet voor heeft. Maar als dat niet zo is dan maakt het op de lange termijn ook niet zo veel uit op welk niveau je nu zit voor een amateursport. Zolang je er maar lol aan hebt.

Het punt van je man dat een sport leuker wordt naar mate je het beter kan onderschrijf ik dan wel weer. Voor mij is dat in elk geval wel zo. Dat is dus wel weer een argument om je maar op een enkele activiteit te concentreren.

Maar goed ik zou de beslissing bij haar zelf laten liggen. Een van de kinderen hier is ook een kind wat het leuk vindt om allerlei dingen uit te proberen en daar oprecht van geniet. Ze heeft belangstelling voor veel verschillende dingen. Terwil oudere broer juist een kind is wat liever een of twee dingen doet maar dan wel hier zich helemaal in wil investeren.

Ik zou het dus aan je dochter zelf over laten. Voor beide kanten valt wel wat te zeggen.

Sasvangent

Sasvangent

19-01-2012 om 13:38 Topicstarter

Ja P. je hebt gelijk, het is veel. Daarom heb ik ook gereageerd in Lelietje haar draadje, dat ze echt moet rekening houden met de tijdsinvestering.

Ik laat mij telkens door dochter overhalen in haar enthousiasme om een activiteit te doen. Daar heb ik nu wel een beetje de pest in. Vandaar ook dat ik wel serieus wil nadenken over dat competitie doen of niet, en dingen laten vallen.

Ze doet badminton [is 2 keer maar ze gaat 1 keer per week, hiervoor mag ze competitie gaan doen], ballet (2 u), acrogym [2.5 u, hiervoor mag ze ook competitie gaan doen, zal tussen 6-10 u per week dan zijn], muziekschool [2.5 u] + instrument (1u) en schaken (wegens te weinig tijd doet ze voorlopig geen wedstrijden meer wat onze meester erg spijtig vindt).

Ze is inderdaad een slim (en versneld) kind. De uitdaging op school is er niet echt maar dat wordt dus door de extra's naschools wel opgevangen (ten mijnen tijd dat wel). Ze is bijgevolg niet zo vaak thuis om veel cognitief bezig te zijn maar ze houdt zichzelf toch nog wel bezig (zit nu bv. frans te leren).

Persoonlijk vind ik het wel goed dat ze niet teveel cognitief moet worden uitgedaagd, ik heb liever dat ze sport en aan cultuur doet. Eens ze naar het VO zal gaan zal ze mss. toch minder kunnen gaan sporten dus een jaar of 2-3 hou ik het nog wel vol.

En het is trouwens veel meer dan 9 keer per week want tussendoor heb ik zoon ook nog te brengen en halen.

Maar zoals gezegd: dochter kan heel enthousiast zijn en ze is ook zo'n kind dat zich in alles smijt en erg haar best doet. Ik vind het dan zo sneu om te zeggen dat ze iets niet mag als ze er zo voor gaat.

Sasvangent

Sasvangent

19-01-2012 om 13:53 Topicstarter

het draadje staat hier fout, ik dacht dat forum het wel zou weghalen.

makakos

makakos

20-01-2012 om 16:28

Wat wil ze zelf?

Hoe kijkt je dochter er zelf tegenaan?

Ik ben er inmiddels in de praktijk achter gekomen dat het zeer kind gebonden is. Mijn zoon is bv fanatiek en competatief ingesteld en zoekt dit ook op.

Dochter (bijna 8) daarentegen, alhoewel bij 2 sporten als talentje gescout,is niet competatief ingesteld en is bij de ene sport afgeknapt op de sfeer in de selectie. Dit is een goede les (voor mij) geweest om het nu bij de andere sport rustiger aan te doen en haar de kans te geven zich ook op andere gebieden te ontwikkelen. Ze heeft daar ook duidelijk behoefte aan.

Als je dochter de ontwikkeling die je man beschrijft doormaakt zal ze denk ik vanzelf aan geven dat ze in competatief verband wil gaan sporten. Als dat nu niet het geval is zou ik haar lekker de kans geven zich breed te ontwikkelen. Ze is nog jong genoeg om later intensiever te gaan sporten (tenzij jullie topsportambities voor haar hebben)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.