Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anneke

Anneke

09-01-2012 om 10:32

Start na de vakantie

Vanmorgen was een minder leuke start na 2 1/2
week heerlijke vakantie. Het begint met wel 10 x
vragen/zeggen en dan maar dwingen dat mijn jongens
( 4 & 6) hun sokken/ schoenen/ jassen aan doen.
Onderweg wel uitgelegd dat dit zo niet kan. Ze mochten
zelf suggesties doen hoe het anders kan; geen
Tv als ik meer dan 3x moet vragen/ zeggen wat er allemaal
moet gebeuren. Ik doe hier iets niet helemaal ok denk
ik zo... Het moet positiever kunnen..!
Nog een vraagje, in de klas van m'n oudste
Is iedereen gehusseld en zit hij aan een tafeltje zonder enig
vriendje/ vriendinnetje.. Wat van zeggen en proberen te veranderen
of maar laten gaan? Mijn oudste maakt niet zo makkelijk vriendjes.. Dank voor t meedenken alvast!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

09-01-2012 om 10:53

Anneke

Opstartproblemen na de vakantie herken ik zeker...ik heb er zelf ook last van na twee weken niet werken..) Dus ik zou er niet gelijk zo'n hot item van maken de eerste dag na de vakantie en de bespreking over hoe de ochtenden zouden moeten verlopen bewaren voor een ander tijdstip. Wat betreft de plek in de klas, kijk even aan hoe het gaat! Bespreken kan altijd nog , als het niet gaat heb je ook gelijk een reden om in gesprek te gaan.

Anneke

Anneke

09-01-2012 om 11:13

Relativeren

Inderdaad.. Denk dat ook ik waarschijnlijk opstart problemen heb. Goed om zo even te relativeren. Ik sta zelf al meteen in de overdrive.. Doe het niet goed, het moet anders, hoe dan ect ect.. !!! Dank voor de tip!

Evanlyn

Evanlyn

09-01-2012 om 11:20

Husselen

Hier wordt ook veel gehusseld, maar volgens mij gebeurt dat juist om kinderen die elkaar niet zo goed kennen kennis te laten maken. Some komen daar best leuke contacten uit, of in elk geval meer begrip voor elkaar. Het kan ook tot schoppen en schelden leiden, maar dan is een leerkracht meestal wel bereid er iets aan te doen.

Verder was het hier vanochtend ook een ramp (11 en 9). Ze gaan zelf naar school en ik vind dat ze nu ook zelf maar de consequenties moeten dragen van te laat komen, maar daar zijn jouw kinderen helaas nog wat jong voor.

Anneke

Ik was ook een beetje benauwd voor jouw scenario (stress op 1e schooldag), en heb gisteren met mijn kinderen doorgenomen hoe de ochtend zou verlopen (dus niet tot een uur of 11 in je pyjama hutten bouwen . Scheelde al wel iets, moet ik zeggen. En verder zou ik het omdraaien: de tv mag pas aan als jullie je kleren aan hebben/eten opgegeten/etc. En dat kun je prima positief brengen: jongens, als jullie nou goed meewerken, kan daarna nog ff de tv aan. Of krijg je een plakje peperkoek, wil ook wel es helpen Een relaxte ochtend is mij veel waard.
Wat betreft die tafeltjes: is het juist niet gunstig, dat hij nou bij andere kinderen zit? Hij maakt niet makkelijk contact, maar dan kan hij dat nu toch gaan leren? Speelafspraakjes zijn verder toch niet afhankelijk van wie er naast je zit. En idd, als het niet gaat, kun je altijd nog aan de bel trekken. Ik zou het zeker een kans geven, wie weet verloopt het onverwacht goed en dat zou een mooie opsteker zijn! (zo zou ik het by the way ook naar je kind toe brengen: als een kans om andere kinderen te leren kennen, ipv dat het sneu is dat-ie niet bij zijn vriendjes zit. Kinderen hebben de neiging het oordeel van hun ouder over te nemen; als jij dit als iets positiefs ziet, is de kans alweer groter dat hij dat ook zal doen).

Ochtend..

Hier ook drama met aankleden, maar de 1e ochtend weer naar school was dat te verwachten. Eenmaal buiten ging het alweer en morgen zal het al beter gaan. Gelukkig gaan we half 8 al weg, er is maar een half uur voor evt drama
Het went wel weer!

app-egsent

Anneke

Anneke

09-01-2012 om 12:48

Ook weer zo'n goede!

Ook weer zo'n goede tip! Is helemaal waar, mijn houding to van een situatie, is hun voorbeeld!
Allemaal dingen waar ik me op zo'n moment niet mee bezig houd... Maar morgen wel

Margriet*

Margriet*

09-01-2012 om 21:29

Yep

Tv als beloning (hoewel hij bij ons door de week 's ochtends niet aan mag in de schoolweken, echt alleen bij grote uitzondering).
En zelf ruim de tijd nemen. Dat betekent op tijd opstaan zodat jezelf ook ruimte voelt (en de kinderen ook) om 5 minuten te kunnen rommelen.

dc

dc

10-01-2012 om 11:44

Als sukran

Ik haat stress, en ik verbied mezelf ook om te roepen "we komen te laat, schiet nou eens op, etc", want ik heb gemerkt dat het er niet sneller op gaat. Dan komen we maar een keertje te laat hoor. En weet je, het is nog nooit gebeurd

Mijn methode is echt ruim op tijd vertrekken. Als alles volgens planning gaat, staan we ruim 10 minuten op het schoolplein te wachten. En dat is ook fijn, want dan speelt hij alvast met wat vriendjes voor school. Ik vertrek dus om 8.15 (school begint 08.55 en het is zo'n 30 minuten lopen, inclusief de jongste naar creche brengen een paar ochtenden per week).

Wat betreft aankleden, mijn oudste kinderen zijn 5 en 3, de jongste geef ik zijn kleding en help hem een beetje waar nodig (hij vind vooral sokken lastig), en de oudste kleed zichzelf aan wanneer hij wil (en soms moet hij dus rennen, maar hij is echt supersnel). Schoenen en jassen doen ze zelf aan, terwijl ik de baby aan het inpakken ben. Ik ben zelf niet wakker te slaan aan het begin van de ochtend, dus ik plant ze met ontbijt voor de tv in hun pyjama's, en doe de rest wanneer ik weer enigszins aanspreekbaar ben

Ik denk dat je vooral op zoek moet gaan naar een ochtendroutine die bij jou en de kinderen past. Als je misschien wat fitter bent dan ik, kun je ze eerst (laten) aankleden voor ze iets anders gaan doen? Of een lijstje maken en de oudste het zelf laten doen, zodat je meer tijd/energie/vrolijkheid hebt voor de jongste?

O ja, en wat ik ook regelmatig doe in plaats van mezelf herhalen is vragen "wat heb ik net gezegd?", dan dringt het daarna misschien een keertje door

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.