Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Starten met zwemles (5 jaar)

Vandaag werd ik gebeld door het zwembad dat er plek is voor mijn dochter en ze in januari mag starten met zwemlessen. Dat is een redelijk wonder aangezien de wachttijden rond de 1,5 jaar liggen en verwachting was dat ze met 5 1/2 zou gaan starten. Ze is nu net 3 weken vijf. Is het handiger nog een half jaar te wachten met het risico dan mn plekje kwijt te zijn? Of is nu starten ook okay? iemand ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Clowntje

Clowntje

15-12-2010 om 20:07

Ik zou het doen nu starten

mijn dochter is gestart met 4,5 jaar en gaat (als het goed is) volgende maand voor haar B diploma. Ze zwemt wel 2x per week.
Ze kon het prima aan. Moet ik wel zeggen dat ze motorisch wel snel is, denk dat dat wel mee speelt.

Lekker nu starten in jan, heb je er van de zomer mooi een paar maanden op zitten, kan je wellicht zelf wel wat oefenen.

Ik zou zeggen

doen! Hier kan ik mijn dochter pas met vierenhalf opgeven en ik vrees ook voor een wachtlijst. Vijf is een prima leeftijd om te starten.
Het is ook een sportmoment, ook niet erg onbelangrijk, toch?

Proberen

Hier in Engeland beginnen veel kinderen al jonger. Vanaf zo'n 3.5 ging zoon alleen het bad in en nu 6 maanden verder gaat het heel aardig. Als je kind zich een beetje kan concentreren dan helpt dat wel, want ik zie best veel kindjes die overal door afgeleid worden. Wij hebben dit semester geluk want zoon's klas is slechts 2 kinderen en soms zelfs priveles.

Clowntje

Clowntje

15-12-2010 om 20:31

Nog even

lekker onduidelijk verhaal van mij.

Dochter is dus gestart met 4,5 jaar en gaat nu 1 jaar later op voor B. Prima tempo dus.

Doen dus.
Chris35 heeft gelijk, het is ook gewoon sporten en de meeste kinderen vinden het ook nog erg leuk.

Tuurlijk

Jongste is begonnen met 4 jr 2 mnd. In het begin was ze erg speels maar nu ze bijna 5 is heeft ze de smaak te pakken en maakt flinke vorderingen.
Ze heeft wel de pech gehad dat ze door oorproblemen wat lessen heeft moeten missen.

Lastig

Hier is zoon begonnen toen hij net zes was. Hij heeft ruim een jaar op de wachtlijst gestaan. In dat ene jaar heb ik hem zo zien veranderen. Hij is sterker geworden qua uithoudingsvermogen en motoriek en ook sociaal staat hij steviger in zijn schoenen. De zwembeweging is best complex om aan te leren, ik denk dat hij het nu een stuk sneller oppikt dan toen hij vijf was.

Als je het puur ziet als sporten, kun je je zoon prima op zwemles doen. Maar persoonlijk denk ik dat je dan qua kosten en de tijdsinspanning die ermee gemoeid gaan wel iets geschikters kunt vinden.

Chris

Libertine

Libertine

16-12-2010 om 13:41 Topicstarter

Hmmm

Mn dochter is een fysiek ontzettend sterk kind (klimt zo een paal in van 2 meter hoog) maar ook een enorm koppig exemplaar dus als ze het niet leuk vindt haakt ze gewoon af.

Qua sport moet ze juist van ballet af omdat ze dan 2x per week gaat zwemmen en ik 3x per week een clubje wat teveel vindt.

Ik ga inderdaad even navragen hoe lang we moeten wachten als ik haar nu niet laat beginnen. Een half jaartje zou prima zijn, dan kan ze ook haar balletklas afmaken. Maar als het langer is laat ik haar toch beginnen en in de zomervakantie zijn we sowieso veel in het zwembad te vinden en kan ik het misschien zo een beetje bijhouden?

Repeat

Repeat

16-12-2010 om 15:26

Waarom wachten?

Misschien heb ik het niet goed genoeg gelezen, maar waarom wachten?

Mijn kindertjes van net vijf en al even zes gaan nu sinds twee maanden samen op zwemles en ze vinden het zó leuk...
en ze gaan even snel, wat betreft vorderingen.

Tuurlijk, de jongste is motorisch gezien snel, en de oudste was wat angstiger, dus voor haar handiger om wat later te beginnen. (en voor mij heel handig nu dus samen)

Wat past bij jouw kind?

Repeat.

Beginnen

Ik vind 5 wel een mooie leeftijd om te starten. Mijn dochter is begonnen met 4 jaar, maar er na 1 maand alweer mee gestopt. Ze was nog veel te veel bezig met spelen, had nog helemaal geen zin om te gaan leren zwemmen. Toen ze 5 was opnieuw geprobeerd en toen ging het een stuk beter!

Ligt echt aan het kind

Ik heb zo'n zelfde vraag hier gesteld bijna een jaar geleden. Alleen toen was mijn zoon 4. Kreeg wisselende adviesen.

En nu 10 maanden later gaat hij bijna op voor A!

Het gaat erg goed, vindt het leuk en boven alles: hij zwemt los. Ik vind dit toch een geruststellend idee.

Het ligt wel echt aan het kind. Zijn ze watervrij, vinden ze het leuk enz.

Wat betreft kracht: mijn zoon is klein voor zijn leeftijd maar hij houdt de les makkelijk vol.

Ik zou het gewoon proberen.

liefs lisa

buzz

buzz

18-12-2010 om 08:05

denk dat het per kind verschilt. Hier mag het vanaf 4, mijn zoon was 5 toen hij op zwemles ging, net 1 maand 5. En het gaat super goed, volgende week word er gekeken wie er naar het volgende badje gaat en het zou me verbazen als hij daar niet bij zit, na wat ik zo vanaf de kant kan zien. (hij heeft nu 6 lessen gehad.)
Maar ja als ze er door van balet af moet, dan zou ik kiezen wat ze leuker vind.
Hier is het trouwens maar 1 keer in de week zwemles, is dat geen optie? of kan dat niet bij dat zwembad? Mijn dochter nu nog 3 wil ook heel graag, die ga ik voor de grote vakantie op de wachtlijst zetten en zal dan een halfjaar later aan de beurt zijn, met ongeveer 4 en een half gewoon omdat ze zo graag wil, en geen schrik heeft voor water. Misschien duurt het daardoor bijhaar wat langer, maar was zou het, of je nu op balet zit voor de leuk, of op zwemles voor de leuk.

Leandra

Leandra

18-12-2010 om 20:03

Met bijna 5 begonnen

Mijn zoon is september gestart en werd 31 oktober 5 jaar. hlverwege de 2e les mcht hij al naar bad 2 en in november ging hij door naar bad 3. Hijzit bij kinderen in de groep die in april begnnen zijn. leeftij zegt dus niets. Zijnbroer begon met 5 jaar en 3 maanden en was een twijfeltje. Hij heeft 1,5 jaar gedaan over A meteen pauze van 2 maanden door een gebroken arm. of de jongste sneller is, kan ik nu nog niet zeggen. Hij heeft veel pelzier in zwemmen en was al watervrij toen hij begon. Zijn broer niet. Ik vind net 5 prima kunnen. Ik zie het ook als hoby. De vraag is ook wanneer ze aan de beurt komt als je nu 'nee'zegt.
Suces!

Groet Leandra

Libertine

Libertine

18-12-2010 om 20:12 Topicstarter

Overtuigd!

Nou, door jullie positieve verhalen ben ik overtuigd en heb ik haar vandaag opgegeven. 4 januari gaat ze beginnen. Samen met een vriendinnetje uit de klas die ook een plek bleek te hebben. Wel zo gezellig samen!

Dank voor het advies!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.