Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Turnmoeder

Turnmoeder

04-01-2011 om 13:03

Steeds minder blij met turnende dochters (best lang)

Beide dochters zitten op turnen, op de selectie van de plaatselijke club, waar ik zelf ook jaren lid van ben geweest en ook heb lesgegeven.
Mijn dochters zijn toch wel mede door mij enthousiast geworden en daarom heb ik ze destijds bij de selectie aangemeld. Ze hebben ook behoorlijk wat aanleg.
Nu is er de laatste jaren wel wat veranderd. Zo is er een trainer geweest (is alweer een jaar weg) die het selectie bestuur/leiding naar mijn idee nogal heeft beïnvloed. Ze willen graag dat de meisjes een zo hoog mogelijk niveau halen, liefst topsport, maar toch wel minimaal divisie 2.
Nu moeten ze daarvoor heel veel trainen, en daar hebben wij als ouders problemen mee (en de kinderen ook).
In het verleden (toen de kinderen net op selectie zaten) was de hoeveelheid training min of meer vrijwillig en ook de keuze voor het niveau werd ook met de turnsters/ouders zelf besproken. Nu lijkt het erop dat ze het onderste uit de kan willen, en kijken niet meer naar wat het kind wil.
Wij hebben een grens gesteld aan de hoeveelheid uur, omdat meer voor mijn kinderen gewoon niet meer leuk is; ze willen niet meer trainen. Dat betekent dat mijn oudste dus in een divisie "te laag" uit komt dit jaar. Vind ik prima, maar de leiding vindt dat "een probleem".
Ik merk ook als ik in de zaal even mee kijk, dat de lagere niveaus minder aandacht krijgen. Ook worden er soms kinderen afgesnauwd die iets niet durven, oftewel alle vooroordelen die mensen over turnen hebben worden hier bewaarheid.
Sowieso is de houding van de trainers erg laks, ze zijn liever lui dan moe lijkt het. Dat komt omdat ze de meiden "zelfstandig" willen leren trainen en dat staat namelijk in het beleidsplan. Ik heb hier al een officieel over gesprek gehad met het bestuur, vanaf dat moment doe ik dus ook geen vrijwilligerswerk meer voor die club.
Ook is de contributie schreeuwend duur (terwijl die dure trainer weg is en er is geen vergelijkbare voor teruggekomen)
Ik weet dat we niet de enigen zijn die hiermee zitten, er zijn ook al behoorlijk wat kinderen om die reden afgehaakt, wat natuurlijk hartstikke zonde is, die kinderen vonden turnen wel leuk, maar liever niet iedere dag en ook niet zo streng.
Nu mag (moet) mijn jongste vanaf deze week een keer meer trainen per week. En daar heeft ze dus geen zin in! We hebben al overleg gehad met de leiding, maar die gaan niet echt met ons mee. Onze jongste heeft namelijk nog veel meer aanleg! Zo zonde als we haar niet die training gunnen. Nu twijfelt ze dus. Ze mag volgend jaar pas meedoen met wedstrijden en dat lijkt haar erg leuk, maar een keer meer trainen ziet ze niet zo zitten, zucht.
Waarom moeten die trainers zo nodig ineens top-niveau? En waarom wordt er in eerste instantie niet gekeken naar wat de kinderen willen? Op recreanten-gym horen mijn kinderen niet (meer) thuis, die juf was destijds al blij toen mijn oudste naar selectie ging omdat ze haar niks meer kon leren.
Helemaal stoppen is al eens voorgesteld maar dat heeft steeds tot veel tranen geleid. Mijn dochters zijn trouwens bijna 8 en 9 jaar.
Ik vraag me toch af wat er met die gezellige club van "vroeger" is gebeurd.
Is dit bij meer verenigingen aan de hand?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jee!

Is er geen andere club waar ze naartoe kunnen? Dit is inderdaad echt niet leuk meer! Misschien eens een vergadering beleggen met andere ouders, en dan de notulen bij de leiding afgeven?

Gr. Poezie.

Heel herkenbaar

..maar dan niet van turnen, wel van andere sporten.

Ik denk dat het de tijdgeest is.

Je krijgt de neiging om helemaal overnieuw te beginnen, gewoon weer een recreatieve club op te richten met oog voor de kinderen die meer kunnen, maar zonder "chinese" toestanden.

Hier stoor ik me aan het gehannes met jongetjes van 8 die de hele provincie doormoeten voor voetbalpotjes die ze net zo goed in hun eigen wijk zouden kunnen houden. Zwaar overtrokken.

Wij genieten tegenwoordig weer van een vrije zaterdagochtend.

notje

notje

04-01-2011 om 15:49

Hier

Is dochter (net 7 en pas in aug.begonnen) ook gevraagd om in de wedstrijdgroep te komen turnen.Dochter helemaal blij en trots,maar ik minder.Ik houd het af,het is bijna 6 uur trainen in de week! En een keertje afbellen omdat je een kinderfeestje hebt zit er niet in.
Dus helaas gaat dochterlief niet naar de wedstrijdgroep.Ik vind dat een kind van 7 niet kan overzien wat het inhoud.Toen ik haar zei dat ze niet een keer kan afbellen zei ze ook dat het dan niet hoefde van haar.
Ze moeten al zoveel,en ik snap wel dat als je topsport wilt bedrijven je er vroeg mee moet beginnen.Ook hier twijfel ik wel een beetje aan de intentie's van de club.
Dochter vind het nu leuk dus houden we het gewoon bij een uurtje in de week.

Holiday

Holiday

04-01-2011 om 18:21

Ik herken het

Je moet het zo zien misschien: voor een selectiegroep word je gevraagd. Dan ben je zeer veelbelovend, talentvol etc. Ik zie Notje zeggen 6 uur trainen in de week. Dat is niet veel hoor, voor een selectieturner.

Heb je het niveau van divsie 2, dan turn je ook op dat niveau. Een niveautje "minder" is voor geen enkele zichzelf respecterende vereniging een optie. Heb je dus wel het talent maar wil je niet op topniveau turnen (met de daarbij behorende vaak wel 15 uur trainen in de week), zoek dan een andere club. Waar bijvoorbeeld een wedstrijdgroep is én een selectiegroep.

Selectie is m.i. echt alleen weggelegd voor de echte topturner, die het ervoor over heeft en leeft voor de sport.

Ik heb er respect voor als een kind zegt, tot hier en niet verder. Mijn kind heeft het ook gedaan. Een lager niveau wilde hij niet (recreatief dus, of een andere vereniging) maar 100% leven voor het turnen ook niet meer. Dus is het nu geen turnen meer en er is een last van hem afgevallen.

Ik benadruk het nogmaals. Selectie is topniveau. Als de vereniging met wedstrijden wil meedoen op landelijk niveau, dan moet je gewoon uren en uren en uren trainen per week.

Is er andere vereniging een mogelijkheid?

Heeft niks met zelfrespect te maken

Hier hebben we precies hetzelfde meegemaakt...met jongste (is nu 12) en het speelde rond de tijd dat ze net 7 was. Ze zat er pas een maand of 3 op en ze werd al gevraagd voor de selectie.Voor zulke jonge (t/m 8) kinderen was de selectie verdeeld in 2 groepen, de 'topgroep' en de gewone selectiegroep. I.v.m. de leeftijd maakten die nog minder uren dan de wat oudere 1ste,2de en 3de divisieturnersters en turners. Als ik het me goed herinner was het 4 uur in de week (dus tot 8 jaar). En uit die groepen kon je dan weer uitgekozen worden om nóg meer te trainen dan kwam je bij de 'talenten'. Toen het die 4 uur was vond jongste het nog wel leuk....maar als snel moest ze dus ook meedoen bij de talenten. Het schijnt een zeer grote eer te zijn en weigeren is beslist 'not done', een tijdje heeft ze toen hier ter plaatse wel extra uren getraint, maar naar buiten de plaats (naar een echte turnhal) wilde jongste beslist niet, ze vond de juffen niet écht aardig en wilde beslist niet buiten de plaats zonder ons. Een paar keer zijn wij meegeweest (om al dat gedoe en gezeur ook te voorkomen) om te proberen...wie weet vond ze het later wel leuk, toch? Maar de manier waarop er werd lesgegegeven begon ons al snel tegen te staan. Het was meer een militaire operatie, alsof die kinderen werden 'gedrild' met de trainers als sergant-majoor.
Dochter ging het steeds enger en naarder vinden. Op een gegeven moment was er een intermetzo (waar ik bij was, het betrof niet ons kind) wat me zo tegen stond dat we toen besloten hebben dat het afgelopen moest zijn (betrof een aantal kinderen die het door de warmte,het was 30 graden, niet konden opbrengen enthousiast rondjes te rennen en die toen in de kleedkamer werden gezet om 'na' te denken of ze wel écht turnster wilden worden).
Ik heb nog geprobeerd om jongste in de lagere regionen geplaats te krijgen op die vereniging, recreatief wilde ze zelf ook niet, buiten dat was ze daar gewoonweg te goed voor (dat zagen wij ook wel). Maar lager was onbespreekbaar. Zelfs tijdelijk niet. Dochter had ook gewoon de leeftijd niet om zo gedrild te worden door een relatief onbekende.Die was doodsbang voor de trainers op een gegeven moment.
We hebben dochter eraf gehaald en na een adempauze aangemeld bij een andere vereniging, een vereniging waar ik anders nooit over gedacht zou hebben. En daar meteen duidelijk gemaakt dat ik dat gepush voorlopig niet wil hebben.Zowiezo trainden ze daar minder.Ook de 2de divisie, ook in verhouding met andere landelijke verenigingen. Er zijn wel uren waarop je mág trainen. Het 'moeten' is hier zowiezo stukken minder. Hier speelt plezier in je sport en verenigingsgevoel ook een belangrijke rol.
Dochter turnt nu 5de divisie en zou w.s. met veel trainen en uren 3de divisie hebben gekund, héél misschien 2de als ze hard d'r best had gedaan. Ze mág 4de divisie turen en heeft dat ook een tijdje gedaan, maar momenteel (met overgang v.o. en puberteit) staat het weer even op een laag pitje. Dat 5de divisie komt ook omdat ze vorig jaar een blessure heeft gehad,dus amper kon trainen en wedstrijden doen. Anders had ze w.s. nu nog 4de geturnt. Nu traint ze maar 3 uur in de week en ze vindt dat momenteel genoeg, dat is ook zat voor de 5de divisie.Volgend jaar zal het wel weer 4de worden. Zo is het leuk voor haar. Dat gedril ligt haar niet en échte ambitie heeft ze ook niet. Maar zonder turnen zou een drama worden...in de vakanties mist ze het ook vreselijk.
Bij deze vereniging word ook met de ouders overlegd, dochter vond het een tijdje niet zo leuk bij de 5de divisie, ze kende alles al en wist niet goed wat ze dan moest doen en lanterfante maar wat. De trainster merkte dat en belde zelf op, wat er toch met haar was? (euh puberteit?) En heeft een apart programma voor haar uitgezet met wat meer uitdaging en nu vind ze het wel leuk, ze kent welliswaar alles voor de 5de divisie, maar traint nu alvast voor haar niveau volgend jaar (4de divisie dus).
Plezier en je goed voelen staat hier voorop. En er worden toch genoeg 'toptalenten' afgeleverd door deze vereniging. Er zijn er pas nog 2 overgestapt naar een 'topturnclub', die trainen deels bij hun oude vereniging en deels bij die topturnclub. Misschien duurt het wat langer en ben je iets ouder als je zover bent, maar so what? Er is meer in het leven dan alleen sport. Je moet ook nog tijd en energie hebben voor andere dingen.
En als het er écht in zit komt het er zo ook wel uit.Buiten dat is het een zeer riscovolle sport, blessure-gevoelig en het is uberhaupt maar de vraag of je het zover schopt.
Dit jaar is er een nieuw meisje, die dochter kent van de 'dril-vereniging', al die jaren dus zich het pampus getraint, 1ste/2de divisie en al 2 jaar talentenniveau gedaaid en gevallen (met schaatsen) en vergeet het verder maar. Cariére afgelopen. Dus is ze nu bij de gezellige vereniging. De drilvereniging zag geen brood meer in haar...afgeschreven eigenlijk. En dan ben je nog maar 12 en heb je daar járen getraint.
Nou beetje harde school hoor voor zulke jonge kinderen.
En dat heeft niks met zelfrespecterende verenigingen te maken, een beetje medemenselijkheid en pedagogisch inzicht en luisteren naar je leden zijn zeker ook erg belangrijk.
groeten albana

O en als laatste

Ondertussen weten we ook zeker dat dochter nooit dat supertalent was geworden wat ze in haar zagen toen ze 7 was. Dochter heeft niet dat ambitie, die maakt het weinig uit of ze wint of niet, als ze maar niet laatste is en een beetje in de middelste regionen kan meekomen vind ze het prima. Ze houd ook eigenlijk niet van de aandacht die je ten deel valt als je wint, laat haar maar een beetje aanmodderen en niet teveel aandacht krijgen. Dan is ze in haar element.
Meer dan 2de divisie had er óók met veel trainen w.s. niet ingezeten. Buiten dat is 1 onderdeel (balk) dramatisch slecht in verhouding met de rest. Ook dat kan je als topturnster niet hebben, dan moet alles even goed zijn.
Dus ze heeft niks gemist wat dat betreft, geen veelbelovende cariere ofzo. Maar daar hadden we toen nog geen idee van natuurlijk.
groeten albana

En als je

Nu je kind(eren) aanmeld bij die andere vereniging en jezelf dan als 'assistent trainer'?????
Veiligheid vind ik ook belangrijk en onkundige mensen zou ik ook erg moeite mee hebben. Zijn ze wel lid van de turnbond? Dan worden er toch gewoon eisen gesteld qua kundigheid en diploma's? In hoeverre 'weet' je dat? Of is het meer een indruk en ook veel geroddel bij de vereniging waar je nu bij zit? Als het er 'losser' aan toe gaat en de sfeer veel gezelliger is,zou je al snel (vooral als je het zo rigide gewend bent) ook die indruk kunnen krijgen. Maar dat wil niet alles zeggen, het kan best wel zijn dat na die gezellige rommelige opzet alle veiligheidsaspecten keurig worden nagelopen bij wijze van spreke en dat jij dat alleen nooit gezien hebt. Kan je niet eens de bond benaderen en de regiocoördinator om eens je licht op te steken? Zijn die trainers gediplomeerd of niet? Etc. Dát zou ik willen weten.
groeten albana

Grootheidswaanzin

Wat mankéért die trainers toch?! Denken ze nou heus dat ze op deze manier kinderen op een goede manier naar de top kunnen brengen? Volgens mij zit daar toch ook een hoop wilskracht vanuit het kind zélf bij.
Bah, ik vind het gewoon ZIEK dit soort praktijken!

Gr. Poezie.

Pelle heeft gelijk

Ben je al eens naar de ledenvergadering geweest? En daar je balletje (over de B-selectie) opgegooit?
Ik denk dat je wel moet 'luisteren' naar je kinderen. Als die niet nog meer willen zou ik (als moeder) dat overbrengen bij de vereniging. Dan kan de vereniging dat wel willen, maar ze kunnen zoveel willen. Jij bent hun wettelijke vertegenwoordiger en wil het niet.Ze trainen dus zoals ze tot nu toe hebben getraint en meer niet. Als ik het goed begrijp redden ze daar 2de divisie mee, toch? Dus niks aan de hand lijkt me. Hoogst waarschijnlijk zal het de nodige discussie's opleveren,maar dat moet je dan maar doorstaan. Als het écht zeer grote problemen opleverd zou ik de knoop doorhakken. En ze eraf halen. Moet je zien wat een muizenissen het jouw alleen al 'kost'. Er zijn ook nog andere sporten en misschien zijn ze daar ook wel erg goed in (zie je vaker bij kinderen die 1 sport goed kunnen) ze hebben daar nooit kennis mee gemaakt, dus je weet niet of ze dat misschien wel net zo leuk vinden.
Jongste (die dus turnt) heeft voor het turnen ook ballet gedaan en was daar óók erg goed in. Een jaartje ofzo heeft ze beiden gedaan,maar toen ze voor beiden voor de selectie werd gevraagd heb ik haar laten kiezen (dat zou qua uren nooit uitkomen). En nu (omdat turnen toch een jaartje op een laag pitje staat) doet ze street-dance erbij en de dansjuf heeft haar meteen na 3 lessen al doorgestuurd van de beginners naar de gevorderden. Jongste is ook nog gevraagd om te acro-en met haar oude acro-partners omdat hun bovenmeisje ziek is (en voorlopig blijft) dus dat doet ze er ook nog 'even' bij.
Misschien besluit ze uiteindelijk wel dat ze met dat streetdance en acro wil doorgaan...en blijft het turnen op een laag pitje. Er is nog zóveel leuks op de wereld te ontdekken en ook in die sporten is ze net zo goed.
Alleen dingen met een bal of gooien dat ligt haar helemaál niet. Misschien werkt het bij jouw dochters ook wel zo.
groeten albana

makakos

makakos

06-01-2011 om 13:28

Herkenbaar

@Turnmoeder, wij zijn elkaar onlangs ook al eens tegengekomen in een draadje over turnen. Wij wonen in Athene en dochter van bijna 7 zit ook in selectie. Ze turnt al zo'n 8 uur per week en liefst zouden ze haar 10 uur zien trainen.

Haar trainer (zelf ex-topturner) is ook heel streng en soms vraag ik me af of hij wel iets van kinderen van deze leeftijd snapt/weet. Laatst kwam dochter boos van training omdat hij niets positiefs had gezegd, alleen maar commentaar. Ik moet nog zien of ze er op deze manier lol in blijft houden. Misschien ook maar beter van niet.

Aan de andere kant ben ik bang dat ze weinig lol meer zal beleven in haar vorige groep, veel te makkelijk en massaal. En niet meer turnen is ook geen optie want daar vindt ze het veel te leuk voor.

We zullen zien, maar ik vind het jammer dat er niet iets meer aandacht besteed wordt aan de psychologie van deze kinderen. Ze zijn nog zo jong. Turnen op dit niveau is nog geen weloverwogen beslissing, ze doen het alleen omdat ze het zo super leuk vinden.Je kunt ze nog niet behandelen alsof je met volwassen sporters hebt te maken die helemaal voor die ene medaille gaan.

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

10-01-2011 om 22:52

Triest eigenlijk

dat kinderen op deze manier hun plezier in een sport ontnomen wordt....

makakos

makakos

12-01-2011 om 11:39

Wat jammer!

Turnmoeder, wat balen dat het hele verhaal zo'n wending heeft genomen. Er zit inderdaad weinig anders op dan stoppen bij deze club.

Hopelijk dat de dingen wat verbeterd zijn bij die andere club want het is wel heel jammer voor je dochters om op zo'n manier met hun lievelingssport te moeten stoppen. Al was het maar voor m'n eigen gemoedsrust, ik zou er serieus over na denken om inderdaad een brief te schrijven naar de bond.

Hier ben ik ook heel benieuwd hoe de dingen zich gaan ontwikkelen. Gisteren kwam dochter (NB nog geen 7) van training thuis met de mededeling dat de trainer had aangekondigd dat ze over een jaar klaar moeten zijn voor wedstrijden en dat wie inderdaad ook wil deelnemen tot 21.00 op training moet blijven???!!!! (nu 18.00 - 20.00)Elke dag van 18.00 - 21.00 training op deze leeftijd? Dan moet ik nog zien of hij meisjes voor z'n selectie overhoudt. Hier in Grland gaan kinderen wel een stuk later naar bed dan in NL maar dit vind ik echt de spuigaten uitlopen.

We zullen zien, misschien dat hij het over volgend jaar had? Ik zie nl dat de selectie van 9/10 jaar oud wel tot 21.00 traint. Maar dat vind ik nog weer wat anders dan kinderen van net 7. Het lijkt wel of ze talentjes juist zo willen afbeulen dat de hele lol eraf is en ze er mee stoppen. Afgebrand op hun zevende.........

makakos

makakos

17-01-2011 om 08:41

Terug naar oude groep

En ja hoor, het zat er aan te komen, dochter heeft aangegeven dat ze terug wil naar haar oude trainster en dat ze niet verder wil in de selectiegroep.

Aan de ene kant ben ik opgelucht dat ze zelf die beslissing heeft genomen. Vanaf het begin ben ik huiverig geweest voor alles wat topsport met zich meebrengt. Voor zowel het kind zelf als het gezin, we hebben tenslotte nog een kind dat net zo goed aandacht en tijd nodig heeft. Bovendien is dochter nogal veelzijdig aangelegd en kan ze nu tenminste ook tijd gaan besteden aan andere hobbies.

Aan de andere kant baal ik ervan dat het op deze manier moet gaan. Zo extreem allemaal. Net als wat jij zegt turnmoeder,volgens mij kan je op deze leeftijd de kinderen toch ook wel op een leuke(re) manier op een hoog niveau brengen?

Maar ja, turnen is nu eenmaal een sport waarbij heel vroeg de top wordt bereikt en blijkbaar kan dat alleen met keiharde trainers(??!). En daar heeft mijn dochter blijkbaar geen zin in. En eigenlijk geef ik haar groot gelijk. Ik vond de sfeer ook niet zo bevorderlijk tijdens de training en geen prettig idee dat de komende jaren mijn dochter aan dit soort arrogant gedrag van trainers blootgesteld zou gaan worden.

De trainster waar ze nu weer naar toe gaat is een harstikke leuk meisje en wordt tevens gezien als een aankomend zeer veelbelovende trainster. Ik hoop dat ze hier toch een beetje haar ei kwijt kan en anders zijn er nog zat andere sporten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.