Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

02-02-2015 om 10:40

Stiefdochter 11 jaar wil leren tongzoenen

Ik heb een schat van een stiefdochter van bijna 11 jaar en ze neemt mij regelmatig in vertrouwen.
Nu kwam ze met de vraag hoe je moet tongzoenen, zelf vind ik dat nog erg jong om daar nu al mee bezig te zijn ( dat heb ik haar ook gezegd en er beetje omheen gedraaid, ik weet me even geen raad, ze gaat binnenkort op schoolkamp en ze wil het kunnen voor ze naar kamp gaat... Ik maak me ernstige zorgen aangezien ze op haar leeftijd vooruit loopt, haar moeder beschouwd haar meer als vriendin dan als dochter, ze wordt veel te snel volwassen gemaakt, gelukkig neemt ze mij in vertrouwen en daar ben ik erg blij mee en ik wil haar vertrouwen niet schaden om nu met haar vader er over te praten. Wat vinden jullie, wat kan ik het beste doen? Haar moeder heeft een hekel aan mij, dus praten met haar is helaas geen optie, ook ben ik bang dat ze het zal ontkennen tegen haar ouders en mij niet meer in vertrouwen zal nemen. Heeft iemand advies?

Leuk dat ze jou in vertrouwen neemt. Lijkt me helemaal geen punt.
Grappig dit. Voor mij lang geleden maar ik was ook 11 jaar en het was op schoolkamp. Een klasgenootje had bedacht dat we wilden leren tongzoenen, dus met een paar kinderen trokken we ons terug aan de rand van het terrein, gewoon buiten in het gras. In een groepje. Jongetje meisje. Tongzoenen. Dat was het. Het duurde toen nog heel lang voor ik het goed vond dat vriendjes aan mij zaten.
Volwassenen denken vaak veel te ver.
Zou het gewoon loslaten. En er verder luchtiger op reageren. Misschien wel 'jakkes' zeggen of zoiets om te plagen.

Anoniem

Anoniem

02-02-2015 om 11:20

AnneJ

Dank je wel voor je reactie!
Ja super fijn dat ze mij in vertrouwen neemt, ik probeer er ook luchtig over te doen, ze vroeg zelfs of ik het haar niet kon leren in praktijk zeg maar....nee joh gekkie zei ik dat kan toch helemaal niet.... En heb er verder luchtig over gedaan. Ik heb zelf dochter van 9 en dat is een wereld van verschil. Totaal niet met haar uiterlijk bezig.

Dat ik mij zorgen maak komt ook mede dat ze zich al ouder gedraagt , alleen maar mooi willen zijn, qua kleding, spraak, make-up en ze mag soms op hakken lopen zo hoog als mijn duim, , bij volwassen gesprekken zit. Bij haar moeder thuis dan....Soms vergeet ik gewoon dat ze nog 11 moet worden. Heeft al voorgevormde BH van haar moeder gekregen terwijl ze nog helemaal niks heeft.... Ze lijkt wel14 jaar...
En dat baart mij erge zorgen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-02-2015 om 11:59

Dat zegt allemaal niet zo heel veel Anoniem

Over een paar jaar zal dat namelijk niet anders gaan. Ze is er gewoon wat eerder bij. Soit.
Wat wel belangrijk is, is dat ze weet wat er in de wereld te koop is. Ze ziet jou blijkbaar als een gesprekspartner waar ze iets bij kwijt kan. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze wat gesprekken met vrouwen onder elkaar heeft over haar lichaam - haar wil en wat jongens doen enzo. En dat je de lij blijft openhouden.

Je kunt dit proces niet meer stoppen. Je kunt haar hooguit begeleiden bij het verstandig erdoor heen gaan.

Katniss

Katniss

02-02-2015 om 13:18

Verschillen

Meisjes van 11 verschillen gewoon heel erg. Sommigen zijn nog helemaal in de Playmobilfase en anderen worden zich meer bewust van hun uiterlijk en vinden het leuk om zich op te maken e.d. Het is ook niet zo 'schokkend' dat ze nieuwsgierig is naar tongzoenen, ook daar zijn sommigen vroeger mee dan anderen.

Anoniem

Anoniem

02-02-2015 om 14:39

Dank voor jullie reacties

Fijn om even reacties van andere te lezen. Thanks!
Ik zal haar natuurlijk zo goed als ik kan begeleiden.
En er voor haar te zijn, als dat nodig is.
Heel het verhaal bij elkaar BH voorgevormd terwijl ze echt helemaal niks heeft? en hakken zo groot als mijn duim ik schat 6,7 cm?, dikke mascara? Daar lees ik verder niks over...Is dat normaal dan voor deze leeftijd? Dat hoop ik niet, Ik hoop iig dat mijn dochter nog even lekker kind blijft.

Ano

Ano

02-02-2015 om 15:44

Anoniem...

Wat wil je nu dan? Dat we zeggen dat haar moeder het allemaal fout doet?
En dat jij het wel goed met haar voor hebt?
Tjongen, jonge richt je lekker op je eigen kind...in plaats van er op uit te zijn om te horen dat de echter moeder het allemaal zo fout doet. (sorry moest er even uit..)

creabea

creabea

02-02-2015 om 15:44

ik zou er niet blij mee zijn

als ik een dochter had, zou ze dat echt nog niet allemaal mogen. Ik zie eigenlijk nog helemaal geen meisjes op die leeftijd die er zo bij lopen, dus ik denk niet dat het normaal is. Hooguit een keer een meisje uit groep 7/8 die hakjes heeft, of een beetje mascara en dat meisjes op die leeftijd al uit het speelgoed raken is op zich niet ongewoon natuurlijk.

Maar verder..... ik zou toch op zijn minst aanraden dat ze nog even wacht met tongzoenen, kom zeg. Ik snap wel dat de rest je hier wil geruststellen, maar dat lijkt me echt veel te vroeg. Bovendien: tongzoenen is toch helemaal niet lekker als je het 'zomaar' met iemand doet

Anoniem

Anoniem

02-02-2015 om 16:25

Creabea

Dank je wel voor je nuttige reactie, ik vind het idd ook nog jong. En dit heb ik net op de site ouders.nl gevonden.

Fase 1: tongzoenen - de seksuele carrière start bij het tongzoenen. De gemiddelde leeftijd van de eerste tongzoen is 14 jaar. Maar het kan natuurlijk ook eerder (of later). Op 13,5-jarige leeftijd heeft de helft van de jongeren er ervaring mee.

Fase 2: voelen en strelen - na het tongzoenen volgt het voelen en strelen van het lichaam van de ander. Eerst boven de kleren maar al snel ook eronder. De geslachtsdelen kunnen daarbij wel aangeraakt worden, maar ze worden in deze fase nog niet bewust gestimuleerd. Vingeren en aftrekken komt doorgaans pas later. De gemiddelde leeftijd van de eerste ervaring met voelen en strelen is 15,4 jaar.

Fase 3: naakt vrijen - met 'naakt vrijen' wordt bedoeld: de fase waarin jongeren een stapje verder gaan dan onder elkaars kleren voelen. In deze fase worden de kleren uitgetrokken en vindt er ook manuele seks plaats, dat wil zeggen: vingeren en aftrekken (zowel actief als passief). De gemiddelde leeftijd van de eerste ervaring met 'naakt vrijen' is 16,3 jaar.

Fase 4: geslachtsgemeenschap - de fase van de geslachtsgemeenschap volgt vrij snel op het 'naakt vrijen'. Als jongeren elkaar eenmaal met de hand hebben bevredigd, duurt het dus niet lang meer voordat er vaginale seks plaatsvindt. De gemiddelde leeftijd van de eerste geslachtsgemeenschap is 16,7 jaar. Op 17,1-jarige leeftijd heeft de helft van de jongeren ervaring met geslachtsgemeenschap en moet de andere helft er nog mee beginnen. Overigens heeft op 24-jarige leeftijd 10% van de jongens en 6% van de meisjes nog nooit geslachtsgemeenschap gehad.

Anoniem

Anoniem

02-02-2015 om 16:47

Ano

Ik beschouw haar als mijn eigen dochter, wij hebben een super goede band, ze neemt mij niet voor niks in vertrouwen...wij hebben een samengesteld gezin. We wonen samen in 1 huis en ze is vaak bij ons en ja ik maak mij zorgen, en nee niet om haar moeder af te zeiken, ik hoor graag de mening van andere mensen of dit nou wel of niet normaal is....ik vraag mij gewoon af wat gewoon is voor die leeftijd, . Ik dacht dat deze site hiervoor bedoeld was? Goh ik zou jou niet als stiefmoeder willen, jij zou je dus alleen op je eigen kinderen focussen? Sorry hoor maar jou reactie vind ik erg zielig! Voel je je soms aangesproken ofzo? (Sorry moest er ook even uit
Mocht je weer reageren dan ga ik er verder niet op in! Fijne dag verder

wenda

wenda

02-02-2015 om 17:05

ach gewoon

(mis-) gebruik van maken. Ze neemt je in vertrouwen, geef gewoon jouw stuk ook mee. Geef info; het is idd niet lekker als je niet verliefd bent. En ben je wel verliefd, dan hoef je het helemaal niet te leren want dan gaat het vanzelf. Vertel haar dat ze morgen verliefd kan worden maar dat dat ook nog 5 jaar kan duren.
Het lijkt me doodnormaal dat ze nieuwsgierig is. Al ben ik wel blij dat mijn 11 jarige dat nog niet is. Speelt absoluut niet meer, maar jongens ieks. Uiterlijk is heel belangrijk voor haar maar ze heeft een meer sportieve stijl. Op deze leeftijd zou ik denk ik geen problemen meer hebben met hakken of maskara. Het hoeft niet naar mijn smaak.

Anoniem

Anoniem

02-02-2015 om 17:57

Wenda

Dank je wel voor jou advies daar kan ik zeker wat mee... thanks

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-02-2015 om 22:22

Ken ook wel zo'n meisje

Hoge hakken, strakke truitjes met dito vormen en make-up. Vroegwijs inderdaad.

Toch is dat gewoon nog maar een meisje.

Ik denk dat je dat soort dingen onder smaak moet scharen. Sommigen willen graag snel groot zijn en sommigen willen hun kinderen graag snel groot hebben. Wat moeder toestaat en aanbiedt kunnen jullie niet ongedaan maken. Hooguit kunnen jullie wat begeleiding en gezond verstand bieden.

Anoniem

Anoniem

03-02-2015 om 07:22

Ginny twijfelvuur

Super bedankt voor je advies, ik merk dat ik er toch wat luchtiger over moet gaan doen en t idd maar als smaak moet gaan zien, mijn smaak is het niet, maarja smaken verschillen. Maar het is af en toe wel slikken als je zo'n jong volwassen meisje binnen zie komen. Het is idd wat je zegt wat moeder toestaat een aanbiedt kunnen wij niet ongedaan maken.
ik hoop iig dat mijn dochter daar allemaal nog even mee wacht
Nogmaals dank, hier kan ik ook zeker wat mee

Laila88

Laila88

03-02-2015 om 09:23

Moet ook even reageren

Het is ook lastig voor een 11 jarig meisje. Ze willen bijna allemaal erbij horen en kleding van de coolcat. Als mijn dochter daar binnen is past ze allerlei kleding. Soms een heel strak rokje met tijgerprint. Dan zeg ik altijd dat ze best leuke kleding van de coolcat mag maar dat strakke rokjes er voor zorgen dat je nagevloten wordt op straat. Dat mannen /jongens dus je na gaan staren op straat. Ik vraag dan aan dochter of ze dat leuk zou vinden. Neeeeeeeeeee roept ze dan getver. Hahaha. Ze hangt het rokje snel terug en pakt kleding die bij haar leeftijd past. .

Mijntje

Mijntje

03-02-2015 om 14:12

google

Ik zou je stiefdochter lekker laten googelen. Het lijkt me niet kunnen om het zelf voor te doen.

Anoniem

Anoniem

03-02-2015 om 14:43

Mijntje

Dank je voor je reactie,
dat zou evt ook een mogelijkheid kunnen zijn.
nee juist dat in geen geval!!

Emmawee

Emmawee

03-02-2015 om 15:00

Anoniem...

Ik vind het enerzijds heel lief van kinderen als ze je zo in vertrouwen nemen. Zeker van een stiefdochter, al begrijp ik uit jouw verhaal dat zij heel eigen is. Maar mijn neiging is toch om te zoeken naar mogelijkheden om hen dit soort dingen zelf, met behulp van literatuur, internet, leeftijdsgenoten uit te laten zoeken. Niet om ze met een kluitje in het riet te sturen, maar wel om ze daar autonoom in te maken. Je eigen seksualiteit ontdekken, want dat is het uiteindelijk toch, vind ik juist niet iets om met je ouders te delen. Hoe open ik er in algemene termen ook over ben, zodra het erg persoonlijk wordt, doe ik een stapje terug.
Groeten, Maw.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-02-2015 om 17:14

Ach trollen...

Trollen vallen vaak wel door de mand omdat het op een gegeven moment wat ongeloofwaardig wordt. Of doordat ze inderdaad niet meer reageren.
Dat vind ik hier wel meevallen, dus waarom niet reageren dan? Uiteindelijk is er vast wel iemand die hier baadt bij heeft.

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

04-02-2015 om 08:28

Verwijderd

Beste mensen,

Zojuist heb ik alle trolverwijzingen verwijderd, dat is een hele andere discussie die jullie in een nieuw te openen draadje kunnen voeren.

Wij kunnen niet zien of iemand een trol is, jullie kunnen zelf kiezen om wel of niet te reageren. Als je denkt dat het een trol is reageer je gewoon niet. Dan is de lol er ook snel af. Zomaar draadjes verwijderen zonder zekerheid doen we gewoon niet, juist om de nietsvermoedende nieuwe forumdeelnemer niet af te schrikken.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-02-2015 om 08:49

Nou ja

Mijn dochter van 12 vind het al vies als ik haar vader zoen ( getver), maar ik ken genoeg meisjes die rond hun 11e al best ver hierin waren. Ik heb altijd het idee dat dat de meisjes zijn die lichamelijk al verder zijn en dan niet zo goed weten wat ze ermee moeten. Jongens hebben er aandacht voor en dan is het logisch dat een kind zich daarvan ook bewust wordt en interesse gaat krijgen voor bijvoorbeeld tongzoenen.

Wij oefenden trouwens vroeger op onze handpalm

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-02-2015 om 08:52

Aanvulling

Ik vind trouwens net als Emmawee dat dit dingen zijn die een kind zelf gaat ontdekken. Uit een boek,via google en met vriendinnen.

De algemene zaken worden hier ook open besproken, maar verder is dat iets wat kinderen zelf gaan ontdekken.

wenda

wenda

04-02-2015 om 09:04

zelf ontdekken

natuurlijk
Maar ach praten erover, zeker wel. Zeker in dit geval, als je het gevoel hebt wel iets toe te voegen. Ik zou die kans zeker grijpen.
Hier overigens kinderen die helemaal niet open zijn over dit soort dingen. Is ook helemaal prima. Ben achteraf wel blij dat ik met sexuele voorlichting gestart ben toen ze heel jong waren, want het onderwerp is al heel lang niet meer bespreekbaar.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-02-2015 om 09:13

\wenda

Tuurlijk kun je erover praten, maar ik vind het zelf een gek idee om het voor te gaan doen ofzo.
Ik lees wel eens over die open moeder-dochter relaties, waar door moeder wordt voorgedaan hoe je aan zelfbevrediging doet of dat ze gezellig samen een vibrator gaan kopen.
En dat is iets wat ik me echt niet kan voorstellen. In mijn ogen gaat dat echt te ver.
Nou gaat dit draadje natuurlijk over gewoon tongzoenen, maar in het algemeen vind ik dus zelf ontdekken heel normaal.

Tja

Ik zie hier in de buurt wel eens kinderen (want dat zijn het nog duidelijk, hooguit 13, waarschijnlijk jonger) met meer makeup dan ik ooit gedragen heb.

Mijn kind zou er niet over piekeren. Maar goed, iedereen is anders en zolang ouders hun kind niet in gevaar brengen heb je dat te accepteren. Dat vraag of dat normaal of gemiddeld is, is ook niet zo relevant denk ik.

Dochter van een vriendin keek met 12 jaar al gebioligeerd alle afleveringen van oh oh gerso (of hoe dat ook maar heet), nu met 14 wil ze nog absoluut niet daadwerkelijk zoenen, laat staan wat je daar allemaal ziet.

Loes

hahaha

je leert niet tongzoenen! als het goed is gaat het vanzelf, je wordt er natuurlijk wel steeds beter in. ik heb voor het eerst tonggezoend op de meisjes WC(ruikt daar lekkerder. je moet haar zeggen dat het vanzelf gaat en dat je het dus niet hoeft te leren. als ze daarna nog een keer er naar vraagt zou ik maar wat zeggen. bovendien zal haar vriendje(?) toch nog nooit tonggezoend hebben dus weet hij niet wat goed is. of je vraagt haar wat goed tongzoenen is, wat ze zelf denkt, en dan zeg jetenzij het wat heel raars is)"Precies!". en dan een grapje maken.

Verschil

Ik werk op een jongeren poli en zie veel kinderen tussen de 12 en 18. De verschillen zijn enorm. Sommige meiden van net 12 zou je bijna 20 schatten en anderen van 16 zou je 12 schatten. Het is echt bizar! Een ieder neemt daar toch een eigen pad.

Leuk dat ze al zo bezig is met groot worden en wat fijn dat jij haar vertrouwenspersoon bent!
Geef haar mee dat zoenen iets bijzonders is en dat ze met haar lichaam zuinig moet zijn.
Dan gaat ze vanzelf voorzichtig proberen en heeft ze geen advies meer nodig hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.