Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stiekem toch doen, wat doen jullie daarmee?

mijn dochter van bijna 7 heeft de laatste paar weken zich een aantal keren niet aan de regels gehouden.

Ze mag iets niet, doet het dan wel en als ik er naar vraag ontkent ze eerst en dan kom ik er later achter dat ze het toch gedaan heeft. Zo weet ze dat ze de baby niet mag optillen uit de box of van het speelkleed, ze weet waarom het niet mag en doet het stiekem toch. We hebben heel serieus met haar daar over gepraat, uitgelegd dat het heel gevaarlijk is. Zij belooft dat ze het niet meer zal doen maar ze doet het vervolgens een paar dagen later wel.

kleren mag ze niet uit de kast halen om mee te spelen, daar heeft ze verkleedkleren voor. Doet het toch vanmiddag met een vriendinnetje en beide liegen erover.
Nu mag ze een week niet meer met iemand afspreken na school en daar reageerde ze alleen op met "ok" dus geen heftige reactie (die ik had verwacht). Ze heeft uit zichzelf sorry gezegd en als ik vraag waarom ze het toch doet krijg ik geen antwoord, alleen sorry. Zo irritant.

Tips graag, ik vind dit soort dingen lastig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

05-11-2009 om 18:50

Mijn idee

Hoi,

Zou het zo kunnen zijn dat ze het inderdaad helemaal niet erg vind om een week geen vriendinnetje mee te nemen van school? Het eerste wat in mij opkomt is een straf bedenken die ze echt heel vervelend vind. Misschien heel veel eerder naar bed (weet niet hoe laat ze nu gaat) of iets waar ze heel graag mee speelt een dag wegzetten? (ik zou op haar leeftijd een straf niet meteen een week laten duren, dat kunnen ze volgens mij niet overzien.)
En misschien een paar dagen volhouden dat ze niet alleen met de baby in een ruimte mag zijn met de mededeling dat ze zich niet aan de afspraken houdt wat de baby betreft.

Succes
Maxime

Ik zou het anders doen

..geen straf die los staat van het 'vergrijp'.

Baby optillen? Dan dus niet meer alleen beneden als de baby daar is maar altijd met mamaManda mee naar waar het ook is dat haar moeder heengaat. Als het de plee is dan moet ze daar voor deur wachten, sorry Mandag

Kleding uit de kast pakken? Dan kan ze dus niet meer kast vol kleren hebben (alweer: sorry Manda) maar dan kies jij de kleren uit, 2 sets voor de hele week en de rest gaat in een doos weg. Hopsakee.

Vaak is een dreigement al genoeg. Laat haar de keuze. Wil ze echt niet meer een tel alleen kunnen zijn met de baby?

Met die losse straffen bereik je imho te weinig. Dit is wat meer zoekwerk, je moet de goede consequentie zoeken, maar het levert ook meer op...

Tirza G.

Tirza G.

05-11-2009 om 19:10

Wat in elk geval niet werkt

is vragen waaróm ze iets doet. Daar ga je geen antwoord op krijgen (zelfs ik weet vaak niet waaróm ik dingen doe, ik weet alleen dát ik ze doe). En trouwens: wat schiet je op met de reden? Als er echt een reden was om de baby op te tillen of de klerenkast leeg te trekken, dan blèrt ze je die wel toe (ja maar er zat een grote wesp op haar hoofd - ofzoiets).
Dit lijkt me typisch een geval van: als jij een stap naar voren doet, doe ik een stap naar achteren. Als het echter daar van voren níet goed gaat, stap ík weer naar voren. Dus a la Rodebeuk. Ik dacht dat jij het kon, alleen zijn met de baby maar blijkbaar kun je dat niet. Dús ga jij niet meer alleen zijn met de baby (op welke manier dan ook). Ik dacht dat jij het kon, op je kamer spelen zonder je klerenkast leeg te trekken, maar blijkbaar kun jij dat niet. Dús ga jij niet meer in de buurt van de klerenkast spelen (op welke manier dan ook).

Tirza

Meestal was het eind van het liedje

.. dat oudste dan maar in de box zou moeten.

Lekker veilig.

Hij was toen een jaar of 6 ... mooi dat ie daar geen zin in had!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-11-2009 om 20:55

doe hetzelfde als de andere dames en laat een straf (die altijd wel pittig is) eigenlijk nooit langer dan een dag duren. Met een week niet buiten mogen spelen of geen vriendinnetje mee naar huis mogen nemen snij ik vooral mezelf in de vingers Een dag een boze dame om me heen is nog wel te pruimen, maar langer liever niet.

Dendy

Manda Rijn

Manda Rijn

05-11-2009 om 21:35 Topicstarter

Bluh

het slaat ook indd nergens op die straf, zit ze komende week hier de hele tijd om mij heen te hangen.

Bluh, rotweer, rotdag, ik ga vroeg naar bed.

koentje

koentje

05-11-2009 om 21:45

Lieve mandamam,

Tja, waarom ik dat deed. Nou weet je, mam, mijn geweten is nog niet helemaal ontwikkeld. En ik weet ergens wel dat het niet mag, maar toen het gebeurde was jij niet in de buurt; en mijn geweten die nog in ontwikkeling is, is samen met jouw uit beeld verdwenen. Dus toen ik ineens die impuls kreeg om toch lekker die kledingkast open te trekken heb ik het gewoon gedaan.
En, toen mam, toen kwamen we beneden, mam en ik zag jou en ik vind jou zo lief en ik wil dat jij mij ook heel lief vind en dus dan kan jij maar beter niet weten dat ik wel eens stoute dingen doe. Nou ,mam en toen vroeg jij of ik dat gedaan had en ik dacht'ze was er toch niet bij ' en dacht ik dat ik maar beter niet kon zeggen dat ik dat gedaan had. Dus nu vind je mij toch lief? Oh jee, maar ik had er nog niet over nagedacht dat je er achter zou komen en nu heb ik dus eigenlijk weer tegen jou gejokt. En dat mag ook niet he mam, want dat heb jij toch wel gezegd, maar soms is het zo makkelijk om dat niet te zeggen, dat is gewoon weer zo'n impuls die ik niet kan onderdrukken omdat ik op dat moment gewoon geen zin heb om straf van jou te krijgen of dat je boos op mij word.
Snap je, mam?

Manda Rijn

Manda Rijn

06-11-2009 om 10:16 Topicstarter

Echt waar tops?

haha, nou hier horen we af en toe echt een heel plat Haarlems meisje praten (het lijkt op mengeling van Haags en Amsterdams).

Ja ik moet nu ook doorpakken met de speelafspraken volgende week. Ik heb het in 'overleg' met haar nu beperkt tot maandag en dinsdag en dan moet ze bewijzen dat ze daarna zich aan de regels kan houden anders is het wel meteen afgelopen. Dus woe, don (vrijdag nso) heeft ze een voorwaardelijke straf. Het zou ook goed zijn als volgende week zij weer eens elders speelt, ze zitten weer te vaak hier (en dan is het pokkenweer dus kunnen ze niet naar buiten).

Zodra dochter weer de baby optild ga ik zeker de tips hierboven volgen en haar op de feiten drukken door niet samen met de baby alleen te laten (kan ze dus telkens als ik de woonkamer uit ben mee), goede tips dank !

Lou

Lou

06-11-2009 om 10:16

Terugverdienen

Manda ik las eens een tip op het forum die ik zelf ook heb toegepast in zo'n situatie, als je bij nader inzien vindt dat je een te zware of onlogische straf hebt opgelegd (of te zwaar voor jezelf, ha). Je wil de straf natuurlijk niet intrekken maar je kunt het wel zo verkopen dat ze 'm kan terugverdienen met goed gedrag. Zo kun je van die week best weer een paar dagen afknabbelen.

groet,

Lou

Manda Rijn

Manda Rijn

06-11-2009 om 10:17 Topicstarter

Optilt

grr !

Lou

Lou

06-11-2009 om 10:18

Tegelijk getypt

Ik zie dat de week al is teruggebracht tot een paar dagen, mooi.

Manda Rijn

Manda Rijn

06-11-2009 om 10:25 Topicstarter

Dank tops

Manda Rijn

Manda Rijn

06-11-2009 om 10:27 Topicstarter

Is dit trouwens de leeftijd?

liegen ? Dat is namelijk nieuw hier.

Verder gaat het uitstekend met haar, super op school, veel vriendinnetjes overal, zit lekker in haar vel, creatief bezig, is vrolijk en aardig thuis.

Manda Rijn

Manda Rijn

06-11-2009 om 10:28 Topicstarter

Lou

ja ik zat al zo te denken dat de sfeer er thuis niet op verbeterd als ze de hele week thuis alleen zit

Manda

..ja, het is wel een beetje de leeftijd. In het Shinto-geloof/traditie krijgt een kind bij 7 een heel nieuwe positie omdat dan zijn gewetensontwikkeling duidelijk wordt. Jouw seniormandarijntje is nu aan het experimenteren met het verschil tussen wat je zegt en hoe het is. Om daarmee te kunnen experimenteren moet je het besef hebben ontwikkeld dat je iets anders kunt zeggen dan hoe het echt gegaan is. En dat is het begin van die ontwikkeling. Dat liegen is een soort uitproberen, ook ingegeven vanuit de overwegingen die Koentje schetst. Ze vergeet dat het niet mag als jij er niet bent, jouw aanwezigheid is het geweten. Maar als jij weer terugbent heeft ze wel opeens het besef dat ze dat weer niet aan jou kan vertellen, dus dan gaat ze liegen.
Vanuit die invalshoek moet je je soms meer zorgen maken als je kinderen het niet doen dan als ze het wel doen.

Ik zou trouwens zeker niet wachten tot ze het weer doet met Mandarijntje optillen. Ik zou het gewoon op een rustige toon aanzeggen als ze de volgende keer alleen in de woonkamer gaat zijn. Gewoon even in het voorbijgaan, je weet het he, als je niet alleen kunt zijn met de baby moet je altijd met mij mee/zelf in de box/of wat je dan ook bedacht hebt. Dan is het gewoon haar keus. Met jou mee of niet optillen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.