Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stiekem - wat is acceptabel?

Dag allen,
Ik vind regelmatig allerlei dingen terug in de kastjes van de kabouters, met name van de dame, die daar niet horen: chips, pakjes drinken, mijn lippenstift, zakje paaseitjes, mijn haarspeld etc.

Ook kijken ze regelmatig 's ochtends tv, terwijl dat door de week niet mag. We hebben de afstandsbediening al weggelegd, de stekker eruit getrokken, de kabel er uitgetrokken. Maar ze weten binnen no-time de tv weer te bedienen.

Als we er achter komen krijgen ze 'straf'. Dat wil zeggen dat ze dan tijdens het koken géén tv mogen kijken, of dat ze de rest van de week niet mogen snoepen, want ze hebben immers al gehad.

Ze weten het allemaal donders goed. Maar doen het ondanks de consequenties toch. Vooral de dame, maar ze stoken elkaar ongetwijfeld op.

Soms moet ik er ook wel stiekum om lachen. Ondeugende kabouters.

Mijn vraag is: wanneer is het echt niet meer acceptabel en onschuldig. Is 'snoep' jatten en stiekum tv kijken onschuldig? Moet ik ze nog strenger aanpakken, bv. 's ochtends blijf je op je kamer?

Hartelijk dank alvast voor het meedenken,

Groet, Linda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

15-07-2010 om 12:56

Herkenning

Ik kan je geen antwoord geven wanneer het nog acceptabel en onschuldig is en wanneer niet meer. Dat ligt denk ik vooral aan jezelf.

Hier speelt/ speelde ongeveer hetzelfde. (Kids zijn 5, 9 en bijna 11.) Aan de ene kant moet ik er wel om lachen en vind ik het herkenbaar, want zelf deed ik dat vroeger ook (en dan daar straf voor geven is wel moeilijk), aan de andere kant vind ik het niet kunnen.
Ik ben er toe overgegaan alle snoep, koek, zoet broodbeleg, suiker etc in de trapkast te zetten, die op slot te doen en de sleutel bij mij te houden. (Deed ik eerst alleen met de snoep en koek, met als gevolg dat de hagelslag geplunderd werd...) Voor het broodbeleg had dat tot gevolg dat er alleen nog pasta en jam op tafel gezet werd (dat 'jat' zo moeilijk en kon dus in de keuken blijven). En in de yoghurt geen suiker meer. Dat werd niet leuk gevonden, en na een paar dagen hebben we afspraken gemaakt en kon er weer wat terugkeren uit de trapkast naar de keuken. Uiteindelijk staat bijna alles weer in de keuken, alleen de snoeppot niet. Maar dat is ook ter bescherming van mijzelf, want ik ben ook een plunderaar wat dat betreft. En ik moet toegeven, de snoeppot hoeft nog maar eens in de paar weken gevuld te worden, terwijl dat eerst minstens 1x per week was.....

Wat de tv betreft mag die bij ons pas om 17.00 uur aan, en dan alleen op Ned.1, 3 of Ketnet. En na het avondeten mag de tv ook op andere zenders als Jetix etc. Als ze zich hier niet aan kunnen houden ("er is niets leuks op tv daarom heb ik 'm op ... gezet") krijgen ze 1x de kans de tv op een juiste zender te zetten, daarna gaat de tv uit. Je hoeft immers niet te kijken......

De tv-regel hebben ze nogsteeds wat moeite mee (gaat regelmatig 'mis'), het stiekem snoepen gaat nu goed. Ik mis tenminste geen koek/ snoep/ broodbeleg/ chips/ ..... meer, en de sleutel zit weer gewoon in de trapkast. Moet wel zeggen dat ik de sleutel soms meeneem als ik ergens heen moet en de kids thuisblijven. De inhoud van de koektrommel controleer ik ook weleens voor ik wegga en als ik weer terug ben.

Tja

mijn vraag is: hoe kunnen ze stiekem tv kijken. Dan ben je niet in de buurt (misschien aan het uitslapen oid). dan zou ik er geen punt van maken.

Leandra

Leandra

15-07-2010 om 22:15

Geen herkenning

Ik heb waarschijnijk erg brave kinderen (4 en 9 jaar), maar ik herken het niet. TV mag hier sowieso 's morgens niet aan, maar ook 's middags vragen ze dat. In het weekend als ze alleen naar beneden gaan (soms wel 2 uur samen) doen ze geen TV aan en pakken ze geen snoep. Wel drinken, wat ook mag en de oudste smeert soms brood of ze pakken fruit. Ook het spelen op de DS vragen ze eerst.Ik mis ook nooit snoep. Maar ze doen wel andere dingen, hoor ! Ze zijn niet heilig. Oudste had mij laatst expres misleid en de DS mee naar school genomen voor spelletjesmiddag.
Wel vervelend als alles achter slot en grendel moet.Misschien op = op principe? Stiekem gesnoept, het is op en koop eerst niets meer? Met Tv de rest van de dag of week niet meer kijken bij overtreden regels?
Succes.

Groetjes Leandra

Meer verantwoordelijkheid zelf?

Heb je al eens geprobeerd je kinderen een bakje snoep te geven voor de hele week, met het op=op principe maar zij mogen bepalen wanneer ze het eten? Misschien dat zoiets ze meer controle geeft en ze vanzelf leren dat niet alles tegelijk eten wel handig is.

En met tv, waarom niet omdraaien: ze mogen 's ochtends tv kijken maar verder niet. Waarom mag het 's ochtends niet? Met de tv als dat echt niet gaat dan zou ik volgens mij de tv of helemaal wegdoen, of er alleen 1 in de ouderlijke slaapkamer hebben.

Maar volgens mij is het op zich wel normaal voor 4-6 jarigen een beetje stiekem te doen. Je wil zoiets alleen wel vroeg "in de kop drukken" want anders wordt het misschien een gewoonte?

LindaJ

LindaJ

16-07-2010 om 21:35 Topicstarter

Reflectie

Dag allen,

@sharon hoe ze stiekum tv kijken? nou door de week zijn ze soms eerder wakker dan ik (7:00) en dan gaan ze naar beneden en kijken tv. In het weekend als we uitslapen, dan mag dat.

Ik wil het door de week 's ochtends niet hebben omdat ze daar superchagerijnig en traag van worden.

En als ze 's ochtends tóch hebben gekeken, dan verder niet meer. Zelfde met stiekum snoep 'jatten', jullie hebben genoeg gesnoept voor de rest van de week.

Meer verantwoordelijkheid is een optie. Maar ze mogen iedere dag wel iets lekkers hoor. Dus ze komen echt niet te kort.

Nou ja, ik zie wel. Het is op zich vrij onschuldig en het hoort er denk ik bij. Daar ging het mij eigenlijk om: hoort het erbij of kan het écht niet.

Gewoon maar de regels wat beter handhaven.

Groetjes en dank,
Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.