wild-flower
13-12-2025 om 10:05
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?

Om een einde te maken aan de discussie over gezonde en ongezonde traktaties én de financiële ongelijkheid, schaffen sommige basis scholen de verjaardag traktatie helemaal af en compenseren dit met bijvoorbeeld een 'vierkwartier'.
Bijkomend voordeel : kinderen hoeven niet meer te weigeren vanwege allergieën of geloofsovertuiging.
Ik vind hier wel wat voor te zeggen. Wat vinden jullie?
Goed idee of niet?
https://www.hartvannederland.nl/politiek/beleid/artikelen/groningen-basisschool-traktatie-ongelijkheid-traditie
Peiling
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?
Herfstappeltaart
14-12-2025 om 15:00
Groentetuin schreef op 14-12-2025 om 10:33:
[..]
Zullen we een nostalgisch topic openen?
Lijkt me leuk!
TineWinkel
14-12-2025 om 15:31
Ginevra schreef op 14-12-2025 om 13:26:
[..]
Hoe stel je je dat voor dan?
Ik zie zelf maar drie smaken:
- geen traktaties
- alle traktaties mogen en wie niet wil/mag/kan die neemt het maar niet
- restricties aan traktaties. Dat kan in de vorm van een lijst met verboden (geen vlees, geen suiker etc) of in de vorm van een lijstje met toegestane traktaties.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Ik denk dat wat voor vorm je ook kiest, het moet simpel, duidelijk en niet voor discussie vatbaar zijn. Dat de juf niet met elke ouder in debat hoeft over of blokjes kaas wel of niet gezond zijn.
Maar er is ook gewoon discussie OF kaas gezond is... dus ik vrees dat je die debatten niet voorkomt? Want vet+zout of natuurproduct....
Ginevra
14-12-2025 om 15:51
TineWinkel schreef op 14-12-2025 om 15:31:
[..]
Maar er is ook gewoon discussie OF kaas gezond is... dus ik vrees dat je die debatten niet voorkomt? Want vet+zout of natuurproduct....
Daarom zeg ik: dat is voor juffen niet te doen. Moet je elke keer in discussie over een blokje kaas, en dan zegt moeder A dat dit 30+kaas is en dat dat dus wél mag, en moeder B zegt dat zij geitenkaas van de biowinkel heeft en dat die heel gezond is, en moeder C zegt dat ze alleen akkoord gaat met vegetarisch gestremde kaas en of juf daar rekening mee wil houden.
Dat is gewoon de tijd waarin we leven. Kun je van alles van vinden, maar dat soort discussies hebben scholen mee te dealen. Dus ik snap heel goed dat scholen het of afschaffen, of een lijstje maken met wat wél mag, en dan krijg je de keuze uit minirijstwafels en wortelsticks met hummus.
Maar MiepjeCody zegt dat het simpeler kan, dus vandaar dat ik benieuwd ben hoe dan.
Miepjecody
14-12-2025 om 16:10
[..]
- geen traktaties
- restricties aan traktaties. Dat kan in de vorm van een lijst met verboden (geen vlees, geen suiker etc) of in de vorm van een lijstje met toegestane traktaties.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Ik denk dat wat voor vorm je ook kiest, het moet simpel, duidelijk en niet voor discussie vatbaar zijn. Dat de juf niet met elke ouder in debat hoeft over of blokjes kaas wel of niet gezond zijn.
Geen snoep. Iemand die allergisch is zorgt zelf voor iets.
Al die discussies over of kaas wel of niet gezond is, je krijgt echt niets van zo'n blokje bij traktaties
Maar ik geloof dat sommige scholen onverpakt verbieden omdat er misschien iemand met vieze handen aangezeten heeft.
Maar iets in plastic mag natuurlijk ook niet
Zo blij dat mijn kinderen van eind 90 en begin 2000 zijn. Toen was er geen gedoe
Zeespiegel
14-12-2025 om 17:33
[..]
- geen traktaties
Variatie omhelzen. Het is juist leuk als niet iedereen hetzelfde trakteert. Snoep wordt tegenwoordig ook massaal vega verkocht. In chips zit waarschijnlijk ook geen varkensvlees. Suikervrije snoep bestaat al heel lang.
Een prikker met kaas, fruit en worst, kan desnoods ook met rund of kip variant aangeleverd. Maar wij ruilde vroeger ook wel, als de ene de worst niet lustte en de ander de druif.
Als iedereen altijd hetzelfde trakteert lijkt me dat heel saai.
alhambra
14-12-2025 om 19:53
Ik sta er dubbel in.
Voor ouders met grote geldproblemen lijkt het me naar en stressvol om iets voor je kind te moeten regelen, terwijl daar geen geld voor is.
Het is inderdaad complexer geworden dan vroeger omdat er men toen elkaar er niet zo de loef mee afstook, minder voorschriften en dieetwensen waren.
Ik vind het altijd wel een sport om iets te vinden wat alle kinderen mogen eten, maar dit gaat vaak wel ten koste van het naleven van alle gezondheidseisen. Vaak is het een combi van groenten/fruit versierd met snoep. Deze hybrideversie passeren alle ballotage-commissies.
Ik zou me ook kunnen vinden in helemaal afschaffen, maar ik zou de traditie ook wel missen. Als kind vond het erg leuk om te mogen uitdelen wat ik thuis met mijn moeder gemaakt had.
MamaE
14-12-2025 om 19:58
Het afgaan van de klassen ken ik niet uit mijn jeugd. Lijkt me ook niet nodig, dat je als juf of meester van alle kinderen op school een traktatie krijgt. Dat zijn dan makkelijk een paar honderd traktaties per jaar. Zelfs als parttimer kom je al makkelijk aan honderd.
Wat wel een ding was, was dat je voor de juf of meester een aparte traktatie had. Een reep chocola of een doosje bonbons. Wat mij betreft ook nergens voor nodig, die mensen kunnen gewoon nemen wat de rest ook krijgt. Dertig repen chocola per jaar is ook overdadig.
Rekenenisleuktaalook
14-12-2025 om 20:14
MamaE schreef op 14-12-2025 om 19:58:
Het afgaan van de klassen ken ik niet uit mijn jeugd. Lijkt me ook niet nodig, dat je als juf of meester van alle kinderen op school een traktatie krijgt. Dat zijn dan makkelijk een paar honderd traktaties per jaar. Zelfs als parttimer kom je al makkelijk aan honderd.
Wat wel een ding was, was dat je voor de juf of meester een aparte traktatie had. Een reep chocola of een doosje bonbons. Wat mij betreft ook nergens voor nodig, die mensen kunnen gewoon nemen wat de rest ook krijgt. Dertig repen chocola per jaar is ook overdadig.
De kinderen gaan niet alle klassen langs ook alle leerkrachten te trakteren maar om door alle leerkrachten gefeliciteerd te worden. Op mijn kleine school (6 groepen) mogen kinderen alle klassen langs. Mijn kinderen mochten alleen in hun eigen gang langs alle lokalen.
Veel ouders bij ons doen iets anders voor de leerkrachten dan voor de kinderen. Meestal een pak stroopwafels of andere eenvoudige wat grotere koeken, doosje Celebrations. Maar er zijn ook ouders die er niets anders bij doen. Kind gaat dan gewoon de klassen langs voor de felicitaties.
Groentetuin
14-12-2025 om 20:16
MamaE schreef op 14-12-2025 om 19:58:
Bij ons was er 1doosje bonbons en dan ging je de klassen af en kregen alle meesters en juffen 1 bonbons.
No way dat de juf een hele doos kreeg
Meesje
14-12-2025 om 20:21
Ik ken dat deuren langs gaan ook niet.
Toen ik op de basisschool zat (begin 90) maakte mijn moeder mooie traktaties. Echt knutselwerken met iets van snoep/popcorn/chips. Dat was dus ruim voor instagram (ik zag hier iemand opperen dat knutselen speciaal voor insta is). Ik vond het prachtig om schaapjes van popcorn of ijsjes van spekkies te trakteren <3 In de hogere klassen was het zakjes chips. Mijn moeder deed niks voor de leerkrachten, was een principedingetje van haar (ze heeft wel meer bijzondere meningen) Mijn juf in groep 8 had ook principes en nam mijn zakje chips. Leuk, volwassenen met principes en de jarige als enige zonder iets lekkers.
tsjor
15-12-2025 om 08:11
Ginevra schreef op 14-12-2025 om 12:13:
[..]
Huh? da's toch niet zo moeilijk af te leiden uit de voorbeelden die ik noem?
Moslimkinderen waren er in mijn jeugd in mijn stadje niet. Nu wonen er een miljoen moslims in Nederland (https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2023/welk-geloof-hangen-we-aan/).
Er is een toename van allergieën (https://www.nu.nl/gezondheid/6331659/steeds-meer-mensen-met-allergie-door-verandering-van-klimaat-en-leefstijl.html) , en allergieën worden nu beter herkend.
De welvaart is toegenomen (https://www.cpb.nl/de-nederlandse-economie-in-historisch-perspectief-economie) waardoor we meer geld te besteden hebben en we luxer en meer zijn gaan eten. Tegelijkertijd is voedsel verhoudingsgewijs goedkoop en kost het maar een habbekrats om een kind te laten trakteren op spekkies, chips, zakken snoepjes etc. Ja ik weet dat er mensen zijn die arm zijn en voor wie dat wel degelijk een uitgave is, maar in de grote lijn is de verhouding tussen een doorsnee maandinkomen en de kosten van een traktatie in de afgelopen 50 jaar echt wel verschoven.En doordat het aanbod in de winkels enorm is toegenomen, is voedsel ook een manier om je sociaal te onderscheiden. We hebben een heleboel meningen over wat andere mensen kopen en in hun mond stoppen.
Samengevat: we kunnen ons permitteren om grotere en uitbundiger traktaties te geven, en tegelijkertijd zijn er meer mensen die restricties hebben mbt voedsel en zijn we kritischer.
En er is een opvallende verschuiving in de verhoudingen tussen school en thuis. Voorheen was 'thuis' de baas. Als er iets was op school ging er een briefje mee naar huis (Na school zagen we dat Liesje te dicht bij de kant van de sloot speelde), want daar lag de primaire verantwoordelijkheid.
Langzamerhand is dat gaan verschuiven. De verjaardag is nu op school, sinterklaas ook (met kadootjes van de ouders), het schoolreisje (met geld van de ouders), rouwverwerking na het overlijden van opa, of van een klasgenootje, kerstmis, pasen (met andere benamingen), soms ook al ontbijt, zorgen voor bedden en matrassen etc.
Het kan zijn dat zo langzamerhand die primaire verantwoordelijkheid is gaan verschuiven en meer is komen liggen bij de school. Omdat de ouders werken? Of omdat 'men' denkt dat werkende ouders die primaire verantwoordelijkheid niet meer? Of omdat het langzaam is gaan verschuiven van 'gezellige, leuke onderbreking in het lesprogramma naar welkome opvulling van het lesprogramma, met allerlei aangeboden lesideeën?
Ondertussen zijn de ouders ook de school binnengekomen (was voorheen niet zo) en is er ook concurrentie ontstaan onder ouders over welke kind de mooiste, beste , leukste traktatie heeft. En nu: de meest verantwoorde, duurzaamste, biologische.
Ik zou zeggen: afschaffen dat er getrakteerd wordt. Eenvoudigere versies, zoals een liedje zingen en kind mag iets kiezen zijn simpel voorhanden.
Decembermamma
15-12-2025 om 08:38
Het verhaal van elkaar overtroeven met de traktatie is vaak beperkt door 2 of 3 ouders in een klas. En als je pech hebt heb je iets meer van die ouders in de klas. Bij de klas van onze zoon waren er maar 2 ouders en de ene was juist heel creatief en maakte met de plotter gepersonaliseerde tasjes waar dan een zooi meuk in meekwam, de andere regelde per kind een familiezak snoep.
Verder kwamen de kant en klaar versierde volledige cupcakes tevoorschijn bij deze ouder.
De meeste ouders deden simpel, kinderen kregen een zakje chips of door de jarige zelf bedachte en in elkaar gezette knutsel van snoep. Wij hebben het ook nooit moeilijk gemaakt, ontbijtkoek huisjes bij de kleuters, een bekertje vlak (op aanraden van de groep 3 juf) een reuze chocolade munt, kant en klare mini donuts, en door zoon zelfgebakken koekjes.