Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen met zwemles, wie nog meer?


Decembermamma schreef op 21-04-2022 om 09:41:

[..]

Jij leest niet toch? Ik schrijf duidelijk dat hij a en b met envos heeft gehaald en de kledingeisen voor envos b zijn:

Hemd, onderbroek, korte broek, tshirt en sokken en (zwem)schoenen.

Vandaar dat ik zei blij te zijn met een c diploma van her nationaal zwemdiploma.

Ik vind envos sowieso rare eisen hebben voor c bijvoorbeeld 2 baantjes gekleed en dan in het water aankleden. Laat die kids even wat meer gekleed zwemmen en uit het water laten klommen met kleding aan.

Sorry, omdat envos zonder hoofdletter was dacht ik dat het gewoon een tikfout was. Dus dat je en ...bedoelde.

Valeria schreef op 21-04-2022 om 13:48:

[..]

Zet jezelf dan ook niet voor schut als je niet weet waar ze het over heeft

Gebruik hoofdletters bij namen.....

Wij hebben ook Envoz en ik vind het best lang duren. Kind had (als je corona aftrekt) 1 jaar nodig voor A, dus dat ging snel. En toen gingen ze over op Envoz en sindsdien doet hij al een ruim half jaar o.i.d. over B. Terwijl ik in mijn omgeving mensen hoor zeggen dat het na het A diploma een week of 10/12 tot B is en daarna nog 10/12 naar C. Maar dat is dus met de andere methode.
Ik troost mezelf met de gedachte dat hij het nu wel heel goed leert. Ik ben zelf geen zwemtype, dus na het diploma het zwemmen onderhouden wordt best nog een opgave. Des te belangrijker dat hij nu veel zwemervaring op doet en een goede techniek leert. Maar dat ze zelfs reddingszwemmen aan bod laten komen, vind ik best flink.

Als kind met veel weerstand zou gaan (echt huilen) én ook het zwemmen zelf goed onder de knie lijkt te hebben, zou ik wel overwegen om te stoppen. Of nou ja, eerst in gesprek en alternatieven uitzoeken. En als dat niet toereikend is, toch stoppen.

Zelf ben ik als kind ook van zwemles afgehaald na mijn A, omdat B niet lukte vanwege beperkte longinhoud. Toen ik 9 jaar was heb ik alsnog mijn B gehaald, via schoolzwemmen. 

Een jaar er over doen zegt niks. Is het eens per week of meer? Half uur of een uur?

Is die vraag aan mij? Een jaar 1x per week voor 60 minuten. En dat jaar vond ik snel.
Het halve jaar (26 x 60 minuten) over B doen en voorlopig nog niet klaar zijn voor afzwemmen, vind ik wél lang.

PhilDunphy schreef op 21-04-2022 om 23:18:

Wij hebben ook Envoz en ik vind het best lang duren. Kind had (als je corona aftrekt) 1 jaar nodig voor A, dus dat ging snel. En toen gingen ze over op Envoz en sindsdien doet hij al een ruim half jaar o.i.d. over B. Terwijl ik in mijn omgeving mensen hoor zeggen dat het na het A diploma een week of 10/12 tot B is en daarna nog 10/12 naar C. Maar dat is dus met de andere methode.
Ik troost mezelf met de gedachte dat hij het nu wel heel goed leert. Ik ben zelf geen zwemtype, dus na het diploma het zwemmen onderhouden wordt best nog een opgave. Des te belangrijker dat hij nu veel zwemervaring op doet en een goede techniek leert. Maar dat ze zelfs reddingszwemmen aan bod laten komen, vind ik best flink.

Als kind met veel weerstand zou gaan (echt huilen) én ook het zwemmen zelf goed onder de knie lijkt te hebben, zou ik wel overwegen om te stoppen. Of nou ja, eerst in gesprek en alternatieven uitzoeken. En als dat niet toereikend is, toch stoppen.

Zelf ben ik als kind ook van zwemles afgehaald na mijn A, omdat B niet lukte vanwege beperkte longinhoud. Toen ik 9 jaar was heb ik alsnog mijn B gehaald, via schoolzwemmen.

Bij ons zwembad was het rooster proefzwemmnen a afzwemmen a proefzwemmnen b afzwemmen b een dat ging dan 2 rondes en dan kwam afzwemmen c er tussendoor.

Mijn zoon leste op woensdag en veel kinderen die met hem a haalden mocht het weekend erop alweer oroef zwemmen b.  Het verschil tussen Envos A en B is er nauwelijks, de enige struikelblokken zijn het onderwater zwemmen en de hurksprong. Het zal dus wel komen door de overgang van soorten diploma's. Maar als je kind blijft hangen op het opduiken van de ring dan is dat iets wat je wellicht met vrijzwemmen even kan gaan oefenen. Ik zou het in ieder geval navragen!

PhilDunphy schreef op 22-04-2022 om 20:58:

Is die vraag aan mij? Een jaar 1x per week voor 60 minuten. En dat jaar vond ik snel.
Het halve jaar (26 x 60 minuten) over B doen en voorlopig nog niet klaar zijn voor afzwemmen, vind ik wél lang.

nee dat is idd vlot

In het zwembad waar mijn kinderen zwommen kon alleen NRZ A en B worden behaald. Kinderen die C "moesten" halen moesten een half uur met de auto verderop worden gebracht, of naar een andere aanbieder gaan die niet-NRZ C of Superspetters afgeeft.
Mijn kinderen vonden het raar dat op hun NRZ-diploma's staat dat je pas bij C zwemveilig bent terwijl dat hier niet eens wordt aangeboden.

Zwemles is (helaas) een vrije markt en ik zag zelf ook wel dat de kinderen niet heel goed en netjes hoeven te kunnen zwemmen, maar alleen heel letterlijk aan minimumnormen hoeven te voldoen. Veel kinderen hier haalden ook A en B tegelijk op hetzelfde afzwemmoment.

Als alleen het onderwatergedeelte een probleem is, kun je je afvragen hoeveel zin het heeft om je dochter met tegenzin erheen te blijven sturen.

Zwemles wordt door de gemeente voor minima vaak alleen vergoed voor A, dus zo belangrijk zal B niet zijn.

Melany123 schreef op 27-04-2022 om 22:00:

Zwemles wordt door de gemeente voor minima vaak alleen vergoed voor A, dus zo belangrijk zal B niet zijn.

Nee hoor b is ook belangrijk, echter is het doel voor zo'n fonds voor minima dat zoveel mogelijk kinderen kunnen sporten / hun diploma kunnen halen. Zwemles is wat dat aangaat een relatief dure sport en dus bieden ze a diploma aan en verwachten ze dat ouders in de tijd dat een kind met a bezig zijn zelf voor b en c gaan sparen. 

Decembermamma schreef op 28-04-2022 om 06:39:

[..]

Nee hoor b is ook belangrijk, echter is het doel voor zo'n fonds voor minima dat zoveel mogelijk kinderen kunnen sporten / hun diploma kunnen halen. Zwemles is wat dat aangaat een relatief dure sport en dus bieden ze a diploma aan en verwachten ze dat ouders in de tijd dat een kind met a bezig zijn zelf voor b en c gaan sparen.

En vaak duurt A ook wel het langste en duurste en kunnen ze blok later al op voor B. Hier in regio zou dat dan 45 euro zijn geloof ik voor b periode bij goedkoopste zwemlesaanbieder. 

Due-scimmie schreef op 28-04-2022 om 08:11:

[..]

En vaak duurt A ook wel het langste en duurste en kunnen ze blok later al op voor B. Hier in regio zou dat dan 45 euro zijn geloof ik voor b periode bij goedkoopste zwemlesaanbieder.

Ja precies! Daarbij kun je met zo'n fonds ook zwemmen als sport kiezen wordt je dan lid bij een zwemvereniging dan kun je daar zelfs voor b zwemmen.

Ik ben van de generatie die aan het begin van deze eeuw zwemles kreeg op school. De kinderen die hun B-diploma in de klas lieten zien hebben die allemaal buiten schooltijd gehaald. Dus ik denk niet dat B een must is.

Wel weet ik nog goed dat een stellig vriendinnetje van mij op school riep dat B "moet". De meeste kinderen haalden hun A en B (soms ook C) diploma's buiten schooltijd en met schoolzwemmen haalden alleen kinderen in de A-groepen een diploma. Die kinderen in de B- en C- groepen zaten waarschijnlijk alleen maar te lanterfanten.

Bij ons op school zwommen de groepwn 5 en 6 altijd met schoolzwemmen. Ik ben gedoubleerd in groep 5 en had daardoor dus 3 jaar zwemles 1 jongen had ook 3 jaar zwemles (niet gedoubleerd) maar heeft in die 3 jaar geen diploma gehaald hij was ook de enige in die 3 jaar les die ik heb gehad die geen diploma had. Dat was dus op zo'n 100 kids. Er was vaak een hele kleine groep kids die alleen a had en de grootste groep had ook b en zwemgolf (combinatie van het huidige  zwemvaardigheid en het huidige c diploma). 

Decembermamma schreef op 28-04-2022 om 06:39:

[..]

Nee hoor b is ook belangrijk, echter is het doel voor zo'n fonds voor minima dat zoveel mogelijk kinderen kunnen sporten / hun diploma kunnen halen. Zwemles is wat dat aangaat een relatief dure sport en dus bieden ze a diploma aan en verwachten ze dat ouders in de tijd dat een kind met a bezig zijn zelf voor b en c gaan sparen.

Ik heb zelf zwemles gehad via school (dat deden ze begin deze eeuw op scholen waar veel kinderen van minima zitten) en ik heb nooit gehoord dat ouders verantwoordelijk zijn voor B en C, die niemand op school haalde terwijl kinderen met A (of B ) er wel les voor kregen. De school interesseerde het ook niet echt of kinderen buiten school ook op zwemles zaten (meestal wel). Het interesseerde hen alleen dat je je zwemspullen meeneemt want anders ben je vervelend.


Ik geloof je best in dat kinderen veel nuttige dingen leren voor het B-diploma. Maar als het zo'n must is zou er vanuit minimabeleid toch wel meer voor gemotiveerd en op gehamerd moeten worden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.