Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen met zwemles, wie nog meer?


Aiden schreef op 17-04-2022 om 23:29:

[..]

Geen idee hoe oud je bent maar ik had zwemles in een tijd zonder golfslagbaden en waterglijbanen en nog erger. A is echt te weinig om je daar te handhaven.

Ik was niet degene op wie je reageert, maar ik heb alleen mijn a-diploma, gehaald in een tijd vol zwemparadijzen en waterglijbanen. Ik was wel al 9 toen ik het haalde, eerder mocht niet in verband met lichamelijke problemen. Ik denk echt dat ik mij beter kon redden in het water dan mijn kind toen hij zijn C-diploma gehaald had toen hij 6 was. 
Ik denk dat niet alleen het zwemdiploma telt, maar de kracht en handigheid. En dat is gewoon net wat beter als een kind ouder is. Dan is het sterker en snapt het beter wat het moet doen.

wolkewitje schreef op 21-04-2022 om 07:08:

[..]

Ik was niet degene op wie je reageert, maar ik heb alleen mijn a-diploma, gehaald in een tijd vol zwemparadijzen en waterglijbanen. Ik was wel al 9 toen ik het haalde, eerder mocht niet in verband met lichamelijke problemen. Ik denk echt dat ik mij beter kon redden in het water dan mijn kind toen hij zijn C-diploma gehaald had toen hij 6 was.
Ik denk dat niet alleen het zwemdiploma telt, maar de kracht en handigheid. En dat is gewoon net wat beter als een kind ouder is. Dan is het sterker en snapt het beter wat het moet doen.

Het is de combinatie van zwemdiploma.en kracht. De mijne had a en b met envos gehaald dat is dus twee keer afzwemmen in korte broek en T-shirt. Ben blij dat ik later nog c met hem ben gaan doen elke les zwemmen met spijkerbroek, trui, jas en sokken en schoenen, in het begin zag je hem worstelen bij het afzwemmen ging hij als een speer door dat water. 

wolkewitje schreef op 21-04-2022 om 07:08:

[..]

Ik was niet degene op wie je reageert, maar ik heb alleen mijn a-diploma, gehaald in een tijd vol zwemparadijzen en waterglijbanen. Ik was wel al 9 toen ik het haalde, eerder mocht niet in verband met lichamelijke problemen. Ik denk echt dat ik mij beter kon redden in het water dan mijn kind toen hij zijn C-diploma gehaald had toen hij 6 was.
Ik denk dat niet alleen het zwemdiploma telt, maar de kracht en handigheid. En dat is gewoon net wat beter als een kind ouder is. Dan is het sterker en snapt het beter wat het moet doen.

Dat is iets anders en daar ging de discussie ook niet over. Mijn kinderen gingen ook niet zo vroeg op zwemles. En als je dat doet moet je het bijhouden ja. 

Decembermamma schreef op 21-04-2022 om 07:17:

[..]

Het is de combinatie van zwemdiploma.en kracht. De mijne had a en b met envos gehaald dat is dus twee keer afzwemmen in korte broek en T-shirt. Ben blij dat ik later nog c met hem ben gaan doen elke les zwemmen met spijkerbroek, trui, jas en sokken en schoenen, in het begin zag je hem worstelen bij het afzwemmen ging hij als een speer door dat water.

Onzin

Kledingeisen diplomazwemmen Nationaal Zwemdiploma B

  • Badkleding
  • Shirt of blouse met lange mouwen
  • Lange broek, jurk of rok tot de enkels
  • Schoenen (plastic, leren en sportschoenen zijn toegestaan; schoenen zonder echte zool zijn niet toegestaan
Aiden schreef op 21-04-2022 om 09:07:

[..]

Onzin

Kledingeisen diplomazwemmen Nationaal Zwemdiploma B

  • Badkleding
  • Shirt of blouse met lange mouwen
  • Lange broek, jurk of rok tot de enkels
  • Schoenen (plastic, leren en sportschoenen zijn toegestaan; schoenen zonder echte zool zijn niet toegestaan

Geen onzin. Ik heb al eerder een link van Radar geplaatst, waaruit blijkt dat er geen vastgelegde eisen zijn voor een zwemdiploma in Nederland. En dat veel ouders dat niet weten, dat blijkt hier maar weer...

"In Nederland is er geen wetgeving omtrent het uitgeven van een zwemdiploma. Iedereen mag zelf eisen bedenken en een zwemdiploma uitschrijven."

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/nederlands-zwemonderwijs-onder-de-maat/

Rondstruiner schreef op 21-04-2022 om 09:14:

[..]

Geen onzin. Ik heb al eerder een link van Radar geplaatst, waaruit blijkt dat er geen vastgelegde eisen zijn voor een zwemdiploma in Nederland. En dat veel ouders dat niet weten, dat blijkt hier maar weer...

"In Nederland is er geen wetgeving omtrent het uitgeven van een zwemdiploma. Iedereen mag zelf eisen bedenken en een zwemdiploma uitschrijven."

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/nederlands-zwemonderwijs-onder-de-maat/

Dat ze een eigen diploma mogen verzinnen, niet goed opgeleid zijn etc staat los vd kledingeisen voor de B van het zwem ABC. Maar ik weet niet wat a en b envos betekent.

Aiden schreef op 21-04-2022 om 09:20:

[..]

Dat ze een eigen diploma mogen verzinnen, niet goed opgeleid zijn etc staat los vd kledingeisen voor de B van het zwem ABC. Maar ik weet niet wat a en b envos betekent.

Nee, dan begrijp je het nog steeds niet. Er ís dus helemaal geen zwem abc. Jij hebt gewoon een van de aanbieders van een abc diploma gehad met hun eigen eisen. Envos is een andere aanbieder van een abc diploma met weer andere eisen.

Aiden schreef op 21-04-2022 om 09:07:

[..]

Onzin

Kledingeisen diplomazwemmen Nationaal Zwemdiploma B

  • Badkleding
  • Shirt of blouse met lange mouwen
  • Lange broek, jurk of rok tot de enkels
  • Schoenen (plastic, leren en sportschoenen zijn toegestaan; schoenen zonder echte zool zijn niet toegestaan

Jij leest niet toch? Ik schrijf duidelijk dat hij a en b met envos heeft gehaald en de kledingeisen voor envos b zijn:

Hemd, onderbroek, korte broek, tshirt en sokken en (zwem)schoenen.

Vandaar dat ik zei blij te zijn met een c diploma van her nationaal zwemdiploma.

Ik vind envos sowieso rare eisen hebben voor c bijvoorbeeld 2 baantjes gekleed en dan in het water aankleden. Laat die kids even wat meer gekleed zwemmen en uit het water laten klommen met kleding aan. 

uitkleden bedoel ik

Rondstruiner schreef op 21-04-2022 om 09:26:

[..]

Nee, dan begrijp je het nog steeds niet. Er ís dus helemaal geen zwem abc. Jij hebt gewoon een van de aanbieders van een abc diploma gehad met hun eigen eisen. Envos is een andere aanbieder van een abc diploma met weer andere eisen.

Aanvulling: pas als er regelgeving is en de overheid een instantie aanwijst om de eisen voor Nederlandse abc zwemdiploma's vast te stellen, en iedere aanbieder zich aan die eisen moet houden om zwemdiploma's af te mogen geven, is er volgens mij pas sprake van een echt nationaal zwem abc. Onbegrijpelijk dat de overheid zoiets belangrijks niet goed regelt.

Marie111 schreef op 20-04-2022 om 23:34:


En over dat zwemlessen tegenwoordig meer gericht zijn op je het kunnen redden, vind ik zelf een beetje jammer. Er wordt te weinig aandacht besteed aan de zwemtechniek. Ik zie veel kinderen die als een "dobber" (rechtop dus) aan het "ploeteren" zijn.
Ik houd m'n hart soms vast als ik die in een zwemparadijs zie. Ouders zitten lekker op de kant, want ze hebben toch een diploma?

Met 'kunnen redden' wordt niet bedoeld; ze verzuipen niet en daar nemen we genoegen mee.

De focus op kunnen redden betekent letterlijk dat ze zichzelf uit noodsituaties leren redden: Wat doe je als je in het water valt, of uit een voor valt, of onder het ijs zit. Daar heb je irl veel meer aan. Wat heb je aan een goede techniek als je niet met de paniek van een onverwachte situatie om kan gaan? De techniek wordt al doende wel verfijnd, het is niet zo dat ze die compleet links laten liggen, maar het is niet de main focus.

Een goede techniek is wel degelijk heel belangrijk. Ook in noodsituaties. Dan denk je niet na over je techniek, maar juist als die al goed is, heb je er dan wat aan.
Als je rechtop in het water hangt, kost zwemmen vele malen meer energie dan wanneer je ligt. Dus met een goede techniek kom je sneller vooruit en kost het minder energie waardoor je jezelf in noodsituaties juist makkelijker kunt redden.

Aiden schreef op 21-04-2022 om 09:20:

[..]

Dat ze een eigen diploma mogen verzinnen, niet goed opgeleid zijn etc staat los vd kledingeisen voor de B van het zwem ABC. Maar ik weet niet wat a en b envos betekent.

Zet jezelf dan ook niet voor schut als je niet weet waar ze het over heeft

Bij ons zwembad zwommen de kinderen voor het nationaal zwemdiploma, eisen die al jaren lang golden en prima kwaliteit van de diploma's enzo. Op een gegeven moment merkte ik dat tijdens de lessen de oefeningen ineens veranderden en na een aantal van die lessen ging ik dus eens vragen hoe het zat. Ze waren dus overgegaan van nationaal zwemdiploma naar envoz en inderdaad dit was omdat kinderen daarbij beter leerden omgaan met noodsituaties maar het typische is ze gingen voor de reguliere diploma's waar het echt veel makkelijker is een diploma te behalen, en juist voor die noodsituaties heb je dus weer aparte diploma's daar knikkeren de kinderen inderdaad met a al achterover uit een bootje.

Vandaar dat ik voor c toch maar ben gaan zoeken naar een zwembad wat wel dat nationaal zwemdiploma werd geboden waar de kinderen met een koprol (vanuit stand) volledig gekleed het water in donderen en dan een baan of 4 ofzo moeten zwemmen en dan de kant op moeten klimmen.......in een noodsituatie ben je immers niet altijd in korte broek en T-shirt.

MamaE schreef op 21-04-2022 om 13:45:

Een goede techniek is wel degelijk heel belangrijk. Ook in noodsituaties. Dan denk je niet na over je techniek, maar juist als die al goed is, heb je er dan wat aan.
Als je rechtop in het water hangt, kost zwemmen vele malen meer energie dan wanneer je ligt. Dus met een goede techniek kom je sneller vooruit en kost het minder energie waardoor je jezelf in noodsituaties juist makkelijker kunt redden.

Ik geef je geen ongelijk en zoals ik schrijf; het is niet zo dat techniek geen aandacht krijgt. Maar wat heb je aan een perfecte schoolslag als je in de paniek schiet van schrik?

Bij easy swim leren ze die situaties kennen op een speelse manier én is er ruimte voor techniek ipv eindeloos baantjes zwemmen terwijl er iemand op je vingers kijkt zoals wij vroeger deden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.