Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Straf / corrigeren op school


absor schreef op 05-06-2023 om 09:18:

[..]

Jij hebt blijkbaar een keer een verschrikkelijk persoon getroffen. Zoals mensen wel eens een hele nare verpleegkundige treffen of een beunhaas van een aannemer. Maar wat je nu doet is enorm generaliseren. Jij hebt een slechte juf en directeur ontmoet dús alle juffen zijn op hun pik getrapt en staan niet open voor gesprek. Onzin

Deze juf had zelf moeder al aangesproken en verwittigt en ik weet zeker dat het oudergesprek in prima sfeer verloopt

Nee, dat heb ik niet gezegd. Het was een uitstekende directeur voor deze leerkracht maar niet voor mijn zoon. Ik heb gezegd dat scholen heel gevoelig zijn voor kritiek op pedagogisch vlak. Met name als je gelijk hebt. Dat betekent alleen  niet dat je gelijk krijgt.  Dus, ook al ga je er niet in met een gestrekt been (zoals TO zelf zegt en dat geloof ik ook, gezien haar instelling in dit draadje) dan blijft dit een gevoelig onderwerp. En scholen zijn doorgaans niet goed in gesprekken met ouders (vandaar ook het dat het OCO plat gebeld wordt en er een wachtlijst is). Als ouder ben je een passant voor school. Je hebt als ouder ook weinig rechten, helaas. 

Handig om in je achterhoofd te houden, bij het gesprek. Als je dat allemaal weet, kan je Het gesprek thuis evalueren en begrijp je misschien beter de houding van school. Zo’n gesprek wordt wel besproken in de vergaderruimte en daar vallen heus ook harde woorden, alleen ben jij daar als ouder niet bij.

Jij hebt geen glazen bol, dus hoe dat gesprek verloopt, weet je niet, TO niet en ik ook niet.

Eleanor schreef op 05-06-2023 om 09:19:

[..]

Dat verschilt enorm per school denk ik. Ik heb helaas ook wel eens stage gelopen op een school die ik heel dismissive vond naar ouders toe. Dat was echt niet oké, maar zelf spreek ik ouders meestal dezelfde dag nog als er iets is en op de school waar ik werk is dat ook gewoon de norm.

Uit het verhaal van TO maak ik vooralsnog niet op dat deze leerkracht niet wil communiceren (ze zocht nota bene zelf contact hierover), dus ik hoop dat TO dan ook gewoon met vertrouwen het gesprek in kan.

Ja, zo jammer eigenlijk. Er spreekt onzekerheid uit. 
Zou het scholen betere gesprekspartners maken als ouders meer rechten hadden op school?

"....maar ik dacht dat in de hoek zetten of op de gang zetten inmiddels pedagogisch toch wel achterhaald was.

Of is dit nog steeds een redelijk gebruikelijke manier van kinderen corrigeren?"

Sja, wat moet er dan gebeuren? 
Praten? Dat helpt ook niet.

Zo'n kwestie hebben we nu met dochter, ze wordt geduwd/geslagen door een andere meid.
School houdt het op praten, desgewenst  een IB-er erbij en als dat niet helpt, dan verder kijken. Het gedoe blijft doorgaan....
Halfzachte geitenwollensokkenfiguren.

Van een beetje aanpakken  worden die koters echt niet minder! 

De juf heeft de moeite genomen om jou op de hoogte te stellen wat er die ochtend is gebeurt. Ik denk dat het voor haar ook geen normale standaard maatregel is maar een juf met zo'n 25 kleuters in de klas moet vaak wel erg veel ballen in de lucht houden.

Ik kan mij voorstellen dat de " slachtoffertjes" van het zand en water incident thuis hebben verteld wat er gebeurt is en hun ouders tevreden waren met de maatregel van de juf.

Onderwijzer zijn ook maar mensen die na de avondvierdaagse moeten omgaan met meerdere oververmoeide kinderen en een kind pas na 8 waarschuwingen even op de gang zetten heb ik dan best begrip voor.

Op de school van mijn kinderen liepen ze vanaf groep 3 de avondvierdaagse en dan nog kreeg een ouder en kind wel eens het advies oom een avond over te slaan en lekker vroeg naar bed te gaan.
Ik vind het het de taak van de ouders om te waken dat je kind niet oververmoeid raakt en niet een onderwijzer met de gevolgen hier van opteschepen.

Muppet3640 schreef op 05-06-2023 om 07:16:

Ik snap wat je bedoelt met goed Nick, maar het feit dat ik mijn kind niet herken vind ik toch niet heel fijn. Hij is heel gesloten geweest dit weekend en heeft heel onrustig geslapen (dit komt eigenlijk nooit voor). Op mijn open, niet-sturende vragen, kwam de reactie dat hij het eng vond alleen op de gang. Fijn dat het doel bereikt is dat hij dit waarschijnlijk niet nog een keer zal doen, er gaan achter diverse computerschermen in NL waarschijnlijk allerlei handen op elkaar over het succes van deze aanpak. Maar het feit dat mijn kind zo van de leg is lijkt me toch ook niet geheel de bedoeling van zo'n maatregel.

Blijkbaar trekt ie zichzelf erg aan maar dat is wel eens goed voor kindjes om een even na te denken over het eigen gedrag. Ik snap dat het voor jou minder is maar ook dit hoort bij opvoeden. 

Nick90 schreef op 05-06-2023 om 10:05:

[..]

Blijkbaar trekt ie zichzelf erg aan maar dat is wel eens goed voor kindjes om een even na te denken over het eigen gedrag. Ik snap dat het voor jou minder is maar ook dit hoort bij opvoeden.

Nee, een kind een weekend van de leg van een maatregel op school, dan is het te ver gegaan.

Tuinfluiter schreef op 05-06-2023 om 10:02:

De juf heeft de moeite genomen om jou op de hoogte te stellen wat er die ochtend is gebeurt. Ik denk dat het voor haar ook geen normale standaard maatregel is maar een juf met zo'n 25 kleuters in de klas moet vaak wel erg veel ballen in de lucht houden.

Ik kan mij voorstellen dat de " slachtoffertjes" van het zand en water incident thuis hebben verteld wat er gebeurt is en hun ouders tevreden waren met de maatregel van de juf.

Onderwijzer zijn ook maar mensen die na de avondvierdaagse moeten omgaan met meerdere oververmoeide kinderen en een kind pas na 8 waarschuwingen even op de gang zetten heb ik dan best begrip voor.

Op de school van mijn kinderen liepen ze vanaf groep 3 de avondvierdaagse en dan nog kreeg een ouder en kind wel eens het advies oom een avond over te slaan en lekker vroeg naar bed te gaan.
Ik vind het het de taak van de ouder om te waken dat je kind niet oververmoeid raakt en niet een onderwijzer met de gevolgen hier van opteschepen.

En daarbij loop je als ouder van de bully ook nog het risico dat de ouders jou zelf of je kind aan gaan spreken op zijn gedrag als er niet tegen opgetreden worden. Eigen ervaring helaas.

Philou schreef op 05-06-2023 om 10:07:

[..]

Nee, een kind een weekend van de leg van een maatregel op school, dan is het te ver gegaan.

Ja zo leren ze. Wie weet waren de slachtoffers ook wel het hele weekend van de leg, hun ouders misschien ook wel. Het kind van TO is hier niet het slachtoffer hè? 

Muppet3640 schreef op 05-06-2023 om 07:16:

Ik snap wat je bedoelt met goed Nick, maar het feit dat ik mijn kind niet herken vind ik toch niet heel fijn. Hij is heel gesloten geweest dit weekend en heeft heel onrustig geslapen (dit komt eigenlijk nooit voor). Op mijn open, niet-sturende vragen, kwam de reactie dat hij het eng vond alleen op de gang. Fijn dat het doel bereikt is dat hij dit waarschijnlijk niet nog een keer zal doen, er gaan achter diverse computerschermen in NL waarschijnlijk allerlei handen op elkaar over het succes van deze aanpak. Maar het feit dat mijn kind zo van de leg is lijkt me toch ook niet geheel de bedoeling van zo'n maatregel.

Mijn kind heeft het een aantal jaar eng gevonden om naar school te gaan, omdat ze af en toe naast zo’n jongetje zat die uit enthousiasme/wildheid haar schopte, spuugde en water over haar heen spoot. Prima jongetje verder hoor, vond kind later zelf ook, maar als correcties ín de klas niet werken, wat moet de juf dan? 

Ik snap dat ik er aan de andere kant óók emotioneel in sta, maar even op de gang zitten is een kleine maatregel. 

Nick90 schreef op 05-06-2023 om 10:09:

[..]

Ja zo leren ze. Wie weet waren de slachtoffers ook wel het hele weekend van de leg, hun ouders misschien ook wel. Het kind van TO is hier niet het slachtoffer hè?

Nee, daar leer je niets van. En daar ga je zeker niet open van staan om iets te leren. 

Wat je kan, is dat ouders ook iets thuis mee moet, met gedrag dat op school als niet prettig wordt ervaren. Bijv wat het verschil is tussen pesten en plagen (dat bepaalt de ontvanger) en wat de consequenties zijn voor kind, op school (bijv sociaal). 

Een heel weekend van de leg zijn van een keertje op de gang moeten is niet nodig en ook niet wenselijk. Maar sommige kinderen zijn gevoeliger daarvoor dan anderen. Als het zo'n indruk heeft gemaakt, heeft hij er waarschijnlijk ook wat van geleerd.

Straf heeft twee beginselen;
- vergelding; je hebt iets gedaan wat niet mag en dan mag je op de blaren zitten
- preventie; het stelt een voorbeeld voor anderen; dit is het gevolg als je x of y doet en het geeft ook aan dat bepaald gedrag niet gewenst is en een stukje rechtvaardigheid biedt naar het slachtoffer. 

Daarbij zou ik ook bedenken dat leerkrachten niet ouders benaderen over elke keer dat ze een kind moeten waarschuwen of corrigeren. Dus als een juf daar al iets over zegt, dan is het waarschijnlijk van een dusdanige aard geweest dat ze het de moeite waard vond om dat direct naar jou te communiceren.

Philou schreef op 05-06-2023 om 09:57:

[..]

Ja, zo jammer eigenlijk. Er spreekt onzekerheid uit.
Zou het scholen betere gesprekspartners maken als ouders meer rechten hadden op school?

Dat zou niet mijn eerste gedachte zijn. In mijn ervaring gaat het fout op het moment dat leerkrachten (of schoolleiders) overbelast raken en zich machteloos voelen, bijvoorbeeld omdat een school slecht beleid voert of te weinig middelen heeft om op een goede manier te kunnen omgaan met alles wat zich voordoet in een klas. Als je voor je gevoel alles doet wat je kan en de problemen en de kritiek blijven zich opstapelen, dan ben je sneller geneigd om defensief te reageren denk ik.

Ik denk zelf dus eerder aan zaken als meer handen in de klas, minder 'innovatieve en inspirerende' visiestukken van bestuurders en meer bewezen effectieve methodieken, goede ondersteuning voor startende leerkrachten, een toegankelijkere zorgstructuur met minder wachtlijsten en bureaucratische drempels, etc. Maar misschien gaat dit inmiddels wat te ver off topic.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

05-06-2023 om 10:24

TO, het valt me op dat je in zowel de straf/pedagogische ingreep en de avondvierdaagse aanslaat op dat je kind erbij moet horen en mee moet mogen doen op sociaal vlak. Kennelijk vind je dat heel erg belangrijk. Ben je zelf vroeger vaak buitengesloten en ben je daar nu erg bang voor dat het bij je kind ook gaat gebeuren?

Een keer niet mee mogen lunchen en een keer niet de avondvierdaagse mogen lopen is toch niet zo dramatisch dat dat echt uitsluiting genoemd moet worden? Ik denk dat een heleboel kinderen wel eens ergens niet aan mee mogen doen, en daar echt niet zo gekwetst door zijn. Zeker niet als het in hun eigen belang is, zoals een heel drukke avondvierdaagse met veel prikkels.

Nick90 schreef op 05-06-2023 om 10:07:

[..]

En daarbij loop je als ouder van de bully ook nog het risico dat de ouders jou zelf of je kind aan gaan spreken op zijn gedrag als er niet tegen opgetreden worden. Eigen ervaring helaas.

Nick90 schreef op 05-06-2023 om 10:09:

[..]

Ja zo leren ze. Wie weet waren de slachtoffers ook wel het hele weekend van de leg, hun ouders misschien ook wel. Het kind van TO is hier niet het slachtoffer hè?

Even resumé, we hebben het over een jongetje dat 4.5 is, zn dag niet had en zich niet kon beheersen ( en nee dat is niet oké). Niet over een of andere psychopaat met dito ouders die nergens voor openstaan. 

Verbale reprimande, verbale correctie, gesprekje onderling en met de ouders, excuses: helemaal prima, in de klas even afzijdig naast je houden/korte time out ín de klas, maar maak er nou niet meer van. 

Ik vind in deze situatie de woorden bully en slachtoffers erg zwartwit. 


Ik kan me ook niet voorstellen dat andere kleuters precies bijhouden wie er wel en niet bij de avondvierdaagse waren. En ik kan me ook niet voorstellen dat letterlijk alle ouders hun vierjarige elke avond mee laten doen. Kinderen hebben ook wel eens iets anders, of ouders vinden één of twee dagen ook wel genoeg voor de ervaring. 

Als een kind wel zijn gang mag gaan met vervelend gedrag, gaan andere kinderen hem uiteindelijk ook buitensluiten. Dan willen ze bijvoorbeeld niet meer naast hem zitten, want hij knijpt in drinkflesjes. Dat is ook niet leuk voor een kind. Opgroeien is ook leren. En dat is niet altijd leuk. Soms moet er dan even ingegrepen worden voor de veiligheid van een individu of van de groep. 

Volwassenen die niet ingrijpen bij ongewenst gedrag van een ander vond ik als kind het meest onveilige wat er was. Omdat ze het gedrag daarmee legitimeerden en het meestal niet stopte. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.