Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Straf / corrigeren op school


wat mij opvalt/niet helemaal duidelijk is;

waarom begin je je vraag met beschrijven dat je kleuter cognitief op dit moment voorloopt? Waarom is dat voor jou relevant?

waarom koppel je zijn atypische gedrag na de ingreep van de leerkracht aan de ingreep? De leerkracht greep in omdát je kind vervelend atypisch gedrag vertoonde dat zich richtte op anderen. Kan het zijn dat de oorzaak van beide atypische gedragingen dezelfde bron hebben? Bijvoorbeeld oververmoeidheid door avondvierdaagse/eind van het jaar/mooi weer/gewoon even niet lekker in zijn vel zitten?

hoelang heeft je kind op de gang gezeten? Ik die aannames van minimaal een kwartier. Klopt dat?

dat vervelende gedrag, richtte dat zich specifiek op 1 of 2 kinderen of was het meer algemeen?

was er ook sprake van vervelend gedrag tijdens de lunch?

Tot slot zie ik dat sommigen de ingreep van de leerkracht als straf zien.  Anderen meer als even afkoelen en iedereen de kans te geven om te resetten. Kun jij daar ook zo naar kijken? Of is een ingreep (als deze) voor jou per definitie een straf!

Muppet3640

Muppet3640

05-06-2023 om 06:43 Topicstarter

Er zijn mij ook nog dingen onduidelijk en die wil ik vanmiddag graag helder zien te krijgen in het gesprek dat al gepland stond als standaard oudergesprek. En voor degenen die ongerust zijn dat ik er meteen met gestrekt been in ga, no worries. 

Het merendeel van de mensen die gereageerd heeft doet hier maar alsof ik het niet normaal vind dat mijn zoontje corrigerende maatregelen heeft gekregen. Ik zeg niet dat hij ongestraft moet wegkomen met zijn gedrag, mijn vraag was of dit soort maatregelen nog steeds worden toegepast, omdat ik lees dat onderzoeken uitwijzen dat het nauwelijks effect heeft. En omdat ik zie wat het met mijn zoontje heeft gedaan. En ja ik heb met hem gesproken over wat er gebeurd is. En ja hij snapt dat wat hij deed niet ok is en dat hij daarvoor de gevolgen moet dragen. Voor zover een kind van 4 jaar al een compleet ontwikkeld geweten kan hebben. Kind is helemaal van de leg, zoals hij nu is herken ik hem niet.

Muppet3640 schreef op 05-06-2023 om 06:43:

Er zijn mij ook nog dingen onduidelijk en die wil ik vanmiddag graag helder zien te krijgen in het gesprek dat al gepland stond als standaard oudergesprek. En voor degenen die ongerust zijn dat ik er meteen met gestrekt been in ga, no worries.

Het merendeel van de mensen die gereageerd heeft doet hier maar alsof ik het niet normaal vind dat mijn zoontje corrigerende maatregelen heeft gekregen. Ik zeg niet dat hij ongestraft moet wegkomen met zijn gedrag, mijn vraag was of dit soort maatregelen nog steeds worden toegepast, omdat ik lees dat onderzoeken uitwijzen dat het nauwelijks effect heeft. En omdat ik zie wat het met mijn zoontje heeft gedaan. En ja ik heb met hem gesproken over wat er gebeurd is. En ja hij snapt dat wat hij deed niet ok is en dat hij daarvoor de gevolgen moet dragen. Voor zover een kind van 4 jaar al een compleet ontwikkeld geweten kan hebben. Kind is helemaal van de leg, zoals hij nu is herken ik hem niet.

Maar dat is toch goed? Dan heeft hij er in elk geval wel wat van opgestoken en een volgende keer zal hij waarschijnlijk zich dit herinneren.

Muppet3640

Muppet3640

05-06-2023 om 07:16 Topicstarter

Ik snap wat je bedoelt met goed Nick, maar het feit dat ik mijn kind niet herken vind ik toch niet heel fijn. Hij is heel gesloten geweest dit weekend en heeft heel onrustig geslapen (dit komt eigenlijk nooit voor). Op mijn open, niet-sturende vragen, kwam de reactie dat hij het eng vond alleen op de gang. Fijn dat het doel bereikt is dat hij dit waarschijnlijk niet nog een keer zal doen, er gaan achter diverse computerschermen in NL waarschijnlijk allerlei handen op elkaar over het succes van deze aanpak. Maar het feit dat mijn kind zo van de leg is lijkt me toch ook niet geheel de bedoeling van zo'n maatregel.

Muppet3640 schreef op 05-06-2023 om 07:16:

Ik snap wat je bedoelt met goed Nick, maar het feit dat ik mijn kind niet herken vind ik toch niet heel fijn. Hij is heel gesloten geweest dit weekend en heeft heel onrustig geslapen (dit komt eigenlijk nooit voor). Op mijn open, niet-sturende vragen, kwam de reactie dat hij het eng vond alleen op de gang. Fijn dat het doel bereikt is dat hij dit waarschijnlijk niet nog een keer zal doen, er gaan achter diverse computerschermen in NL waarschijnlijk allerlei handen op elkaar over het succes van deze aanpak. Maar het feit dat mijn kind zo van de leg is lijkt me toch ook niet geheel de bedoeling van zo'n maatregel.

Wat had jij een goede maatregel gevonden die de juf had kunnen doen?

Kijk, ik snap je gevoel hierin; jij ziet je kind nu op een manier die je niet gewend bent. En dat is voor jou heftig als moeder.

Staat tegenover dat je zoon niet goed luistert naar de juf en veelvuldig gecorrigeerd moet worden wat na 6, 7, 8 keer geen resultaat opleverde, haar waarschuwingen deden hem weinig...dus heeft de juf hiervoor gekozen. Of dat de beste keuze is geweest is lastig te beoordelen, wij waren er niet bij. Het heeft in ieder geval indruk gemaakt, iets wat de waarschuwingen niet deden. Dat hij het eng vond op de gang is natuurlijk niet leuk. Echter zijn er wellicht ook klasgenootjes die slecht geslapen hebben door wat hij gedaan heeft en het nu eng vinden naar school te gaan, aangezien hij flink heeft lopen pesten. Ik zou je adviseren vooral goed na te vragen hoe e.e.a. gegaan is en waarom ze deze keuze heeft gemaakt.

Muppet3640 schreef op 05-06-2023 om 07:16:

Ik snap wat je bedoelt met goed Nick, maar het feit dat ik mijn kind niet herken vind ik toch niet heel fijn. Hij is heel gesloten geweest dit weekend en heeft heel onrustig geslapen (dit komt eigenlijk nooit voor). Op mijn open, niet-sturende vragen, kwam de reactie dat hij het eng vond alleen op de gang. Fijn dat het doel bereikt is dat hij dit waarschijnlijk niet nog een keer zal doen, er gaan achter diverse computerschermen in NL waarschijnlijk allerlei handen op elkaar over het succes van deze aanpak. Maar het feit dat mijn kind zo van de leg is lijkt me toch ook niet geheel de bedoeling van zo'n maatregel.

Wat ik mis in jouw verhaal, is het meeleven met de andere kinderen. Het moet toch heel vervelend zijn om zand of water over je heen te krijgen. Dit sla je bijna helemaal over en je focus ligt op hoe erg jouw eigen kind heeft geleden onder de maatregel die de juf heeft genomen. Misschien denk je er wel over na, en schrijf je er niet over. Ik lees dat je een gesprek hebt. Ik zou het een goed idee vinden om dat gesprek te beginnen met de vraag wat het effect is geweest op de andere kinderen in de groep, voordat je begint over het effect op jouw kind.

En daarna proberen samen tot een oplossing te komen. Misschien is er toch iets dat je thuis kunt doen. Je lijkt niet heel erg open te staan voor mogelijke (over)vermoeidheid, bijvoorbeeld. Een kind van 4,5 is nog niet leerplichtig en die mag je ook een paar middagen thuis houden. Wie weet is dat wel een idee. Of hij verveelt zich inderdaad, dan zit daar een oplossing. Of hij wil stoer doen om bij de oudere kindjes te horen? Anyway, misschien kun je alvast nadenken over mogelijke oorzaken en eens horen hoe de juf daarover denkt en wat zij observeert. 

Muppet3640 schreef op 05-06-2023 om 07:16:

Ik snap wat je bedoelt met goed Nick, maar het feit dat ik mijn kind niet herken vind ik toch niet heel fijn. Hij is heel gesloten geweest dit weekend en heeft heel onrustig geslapen (dit komt eigenlijk nooit voor). Op mijn open, niet-sturende vragen, kwam de reactie dat hij het eng vond alleen op de gang. Fijn dat het doel bereikt is dat hij dit waarschijnlijk niet nog een keer zal doen, er gaan achter diverse computerschermen in NL waarschijnlijk allerlei handen op elkaar over het succes van deze aanpak. Maar het feit dat mijn kind zo van de leg is lijkt me toch ook niet geheel de bedoeling van zo'n maatregel.

Hij was moe door de vierdaagse en daarom misdraagt hij zich zo dat klasgenoten niet rustig bij hem in de buurt kunnen lunchen. En nu is hij het hele weekend stil en slaapt onrustig. Jij legt het verband alleen met die eenmalige kort durende (aanname van mij, maar ik ga uit van de resterende lunch dus een minuut of 5) consequentie van het pesten, maar hij was toch daar voor al niet zichzelf? Hij luisterde slecht, pesten andere kinderen, misdraagt zich en kreeg vervolgens de deksel op zijn neus dat dat gedrag niet geaccepteerd werd dus uit die vermoeidheid zich anders. 

Je doet nu net alsof iedereen die deze eenmalige ingreep niet afkeurt hem een rot kind vind en het super zou vinden als je zoon verdrietig is. Dat is natuurlijk niet zo. Hoe ik het zie hielpen gesprekjes niet, hem begeleiden niet en hij bleef zich expres richting andere kinderen heel vervelend gedragen. Er moest eenmalig een duidelijk gevolg zitten aan dat de kinderen om hem heen niet 'veilig' waren voor zijn gedrag. Het is niet ideaal maar een keer nu nodig om de situatie voor de hele klas in zijn geheel zo goed mogelijk op te lossen. 

En daar naast, heb jij er bij stil gestaan hoe het voor de andere kinderen was? Dat er een klasgenootje misschien wel huilend thuis gekomen met zand in zijn haar en een shirt van school omdat hij met zand geraakt is en nat gespoten en zich niet meer veilig voelde in de klas/bij jou zoontje? Zeker als die consequentie voor je kind er niet geweest was en hij ook nog de hele middag zo door was gegaan omdat aanspreken duidelijk niet hielp.

En prima hoor als je het in het ouder gesprek naar voren brengt, maar vraag dan ook even naar zijn gedrag. Schrok hij toen er water uit het flesje kwam of zat hij zijn nat geworden klasgenootje uit te lachen? Gooide hij door met zand nadat hij was aangesproken? Pakte hij steeds de zelfde kinderen met zijn 'grapjes'? En waren dat dan vriendjes bij wie hij nog kon denken dat het samen dollen was of willekeurige kinderen om hem heen of misschien wel steeds de zelfde makkelijke slachtoffers? Hoe reageerde de andere kinderen en hoe reageerde hij daar op. Terug gooien voelt anders voor een kind (samen dollen) dan een kind dat stop roept, weg gaat of gaat huilen. En als het een van de laatste 2 was stopte hij dan of ging hij lachend door. Wat had ze al gedaan en hoe vaak is het nodig geweest het afgelopen jaar om een kind uit de situatie te halen. Hoe lang was het nou echt en was hij echt alleen? Want een kwartier op de gang zitten met de deur dicht is gewoon anders dan de laatste 5 minuten van de lunch zijn boterham even buiten de klas op moeten eten terwijl de deur van de klas open staat en de juf af en toe even kijkt of het nog goed gaat, heb hier specifiek voor gewaarschuwd had van te voren en een goed gesprek met hem heeft gehad achteraf. 

En bespreek als het je daarna nog dwars zit een alternatief. Dan haal je hem op als hij zich uit vermoeidheid zo misdraagt dat klasgenoten er zo veel last van hebben en niet 'veilig' naast hem kunnen zitten. Ik heb een kind met een handleiding en diagnose en heb dat wel eens in de ochtend aangegeven. Slechte nacht, moeilijke periode, bel als het te veel is voor hem op school dan haal ik hem op en blijft hij een middagje thuis. 

Muppet3640 schreef op 05-06-2023 om 06:43:

Er zijn mij ook nog dingen onduidelijk en die wil ik vanmiddag graag helder zien te krijgen in het gesprek dat al gepland stond als standaard oudergesprek. En voor degenen die ongerust zijn dat ik er meteen met gestrekt been in ga, no worries.

Het merendeel van de mensen die gereageerd heeft doet hier maar alsof ik het niet normaal vind dat mijn zoontje corrigerende maatregelen heeft gekregen.

Er hebben meerdere mensen gereageerd dat dit niet ongebruikelijk is, ook professionals. En anderen vinden het inderdaad ongepast/achterhaald. Ik denk dat het heel contextafhankelijk is. 

Wat zou het voor jou betekenen als de leerkracht zegt; ja dat doen we vaker, is een standaardmaatregel in situatie xyz?


hoe dan ook, sterkte met het gesprek! En hoop dat je kind weer snel wat lekkerder in zijn vel zit. 

Muppet3640 schreef op 05-06-2023 om 06:43:

Er zijn mij ook nog dingen onduidelijk en die wil ik vanmiddag graag helder zien te krijgen in het gesprek dat al gepland stond als standaard oudergesprek. En voor degenen die ongerust zijn dat ik er meteen met gestrekt been in ga, no worries.

Het merendeel van de mensen die gereageerd heeft doet hier maar alsof ik het niet normaal vind dat mijn zoontje corrigerende maatregelen heeft gekregen. Ik zeg niet dat hij ongestraft moet wegkomen met zijn gedrag, mijn vraag was of dit soort maatregelen nog steeds worden toegepast, omdat ik lees dat onderzoeken uitwijzen dat het nauwelijks effect heeft. En omdat ik zie wat het met mijn zoontje heeft gedaan. En ja ik heb met hem gesproken over wat er gebeurd is. En ja hij snapt dat wat hij deed niet ok is en dat hij daarvoor de gevolgen moet dragen. Voor zover een kind van 4 jaar al een compleet ontwikkeld geweten kan hebben. Kind is helemaal van de leg, zoals hij nu is herken ik hem niet.

Dan kan je wel stellen dat er iets verkeerd is gegaan. Een vierjarige hoort school op vrijdagmiddag te vergeten. Leerkrachten zijn niet altijd pedagogisch sterk, werkdruk is hoog dus een noodgreep kan zomaar uit de kast getrokken worden. In dit geval is de handeling zijn doel voorbijgeschoten.
Voor dit soort gevallen ben ik ook naar school gegaan. Scholen zijn hier heel gevoelig voor. Je kan nog zo gelijk hebben maar gelijk krijgen is iets heel anders. Vb: toen de kleuterjuf mijn zoon een middag (een paar uur dus) was vergeten op het schoolplein (met toegangsdeur naar een grote weg en een kanaal, gewoon open) en daar pas achterkwam toen mijn man hem om 15 uur ophaalde, was dit geen gesprek dat de leerkracht óf de directeur wilde voeren. De leerkracht liet via de directeur weten dat zij hierover niet wenste te praten met ons. Wij zeiden dat vertrouwen te voet komt, te paard gaat, graag zouden wij daarom het vertrouwen in haar repareren. Oostindisch doof. De directeur heeft toen aangestuurd op een ruzie om te kunnen aantonen dat wij emotionele moeilijke en onredelijke mensen waren. Ik denk omdat hij dacht dat dit naar het bestuur zou gaan. Die ruzie kreeg hij niet want wij bleven kalm maar dat was heel moeilijk. Uiteindelijk hebben wij de onderwijsconsultenten ingeschakeld voor de communicatie en met een tour de force hebben zij school overplaatsing naar een andere kleuterklas bewogen.
Uiteindelijk is het niet meer goedgekomen. Want school was in haar ego geraakt. Wij hebben een andere school gezocht.

Maar jemig Philou, dat vind ik toch wel een heel andere situatie die je daar beschrijft.

TO ik hoop dat het gesprek van vanmiddag je goed zal doen!

nou dit is niet te vergelijken natuurlijk. Vergeet vooral niet dat juf uit zichzelf ouders verwittigde dat kindje blijkbaar vandaag niet zo lekker in zijn vel zat

Eleanor schreef op 05-06-2023 om 09:04:

Maar jemig Philou, dat vind ik toch wel een heel andere situatie die je daar beschrijft.

TO ik hoop dat het gesprek van vanmiddag je goed zal doen!

Tja, misschien had ik beter kunnen vertellen over dat zoon in de rouw was omdat hij van deze leerkracht hem had verboden te knuffelen? Ach, er was zoveel en als je een gesprek aanvroeg was het standaard de laatste week van de volgende maand. En dus kreeg zij geen afstel door haar uitstel maar gingen wij naar de directeur.

Natuurlijk is het niet vergelijkbaar, geen geval is hetzelfde maar wat ik bedoel is dat scholen heel gevoelig zijn als je ze aanspreekt op hun professie.

Philou schreef op 05-06-2023 om 09:10:

[..]

Tja, misschien had ik beter kunnen vertellen over dat zoon in de rouw was omdat hij van deze leerkracht hem had verboden te knuffelen? Ach, er was zoveel en als je een gesprek aanvroeg was het standaard de laatste week van de volgende maand. En dus kreeg zij geen afstel door haar uitstel maar gingen wij naar de directeur.

Natuurlijk is het niet vergelijkbaar, geen geval is hetzelfde maar wat ik bedoel is dat scholen heel gevoelig zijn als je ze aanspreekt op hun professie.

Jij hebt blijkbaar een keer een verschrikkelijk persoon getroffen. Zoals mensen wel eens een hele nare verpleegkundige treffen of een beunhaas van een aannemer.   Maar wat je nu doet is enorm generaliseren.  Jij hebt een slechte juf en directeur ontmoet dús alle juffen zijn op hun pik getrapt en staan niet open voor gesprek.    Onzin

Deze juf had zelf moeder al aangesproken en verwittigt en ik weet zeker dat het oudergesprek in prima sfeer verloopt

Philou schreef op 05-06-2023 om 09:10:

[..]

Tja, misschien had ik beter kunnen vertellen over dat zoon in de rouw was omdat hij van deze leerkracht hem had verboden te knuffelen? Ach, er was zoveel en als je een gesprek aanvroeg was het standaard de laatste week van de volgende maand. En dus kreeg zij geen afstel door haar uitstel maar gingen wij naar de directeur.

Natuurlijk is het niet vergelijkbaar, geen geval is hetzelfde maar wat ik bedoel is dat scholen heel gevoelig zijn als je ze aanspreekt op hun professie.

Dat verschilt enorm per school denk ik. Ik heb helaas ook wel eens stage gelopen op een school die ik heel dismissive vond naar ouders toe. Dat was echt niet oké, maar zelf spreek ik ouders meestal dezelfde dag nog als er iets is en op de school waar ik werk is dat ook gewoon de norm.

Uit het verhaal van TO maak ik vooralsnog niet op dat deze leerkracht niet wil communiceren (ze zocht nota bene zelf contact hierover), dus ik hoop dat TO dan ook gewoon met vertrouwen het gesprek in kan.

Muppet3640 schreef op 05-06-2023 om 07:16:

Ik snap wat je bedoelt met goed Nick, maar het feit dat ik mijn kind niet herken vind ik toch niet heel fijn. Hij is heel gesloten geweest dit weekend en heeft heel onrustig geslapen (dit komt eigenlijk nooit voor). Op mijn open, niet-sturende vragen, kwam de reactie dat hij het eng vond alleen op de gang. Fijn dat het doel bereikt is dat hij dit waarschijnlijk niet nog een keer zal doen, er gaan achter diverse computerschermen in NL waarschijnlijk allerlei handen op elkaar over het succes van deze aanpak. Maar het feit dat mijn kind zo van de leg is lijkt me toch ook niet geheel de bedoeling van zo'n maatregel.

Jouw kind is misschien van de leg van de maatregel. Mijn kind is op de kinderopvang door een ander kind gebeten (deed dat kind 2 jaar vaker), die is weken van de leg geweest. Gelukkig was ze daarna toe aan doorschuiven maar toen het betreffende kind ook door mocht schuiven ging dochter opnieuw moeilijk slapen en huilend naar de opvang.

Als jouw zoon een kind dat rustig drinkt in zijn drinkfles knijpt waardoor dat kind helemaal nat is, kan dat ervoor zorgen dat dat kind niet meer uit een drinkfles durft te drinken. Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling?! 

Natuurlijk is het sneu dat de maatregel zoveel impact maakt op jouw zoon. Maar er zijn mogelijk meer kinderen onbedoeld het hele weekend van de leg geweest. Aan jou en de andere ouders om de kinderen op te vangen, uit te leggen dat dat soort dingen soms gebeuren en hen weerbaar te maken. In jouw geval kun je uitleggen dat juf hem gewaarschuwd had en dat als hij de volgende keer gewoon luistert hij niet bang hoeft te zijn dat hij opnieuw alleen op de gang te eten. De ouders van kinderen die het slachtoffer van hem zijn, hebben wat dat betreft een moeilijker verhaal, want die kinderen hebben er geen invloed op of ze nog eens water of zand over zich heen krijgen. Zij moeten dus terug naar school in de wetenschap dat ze nog wel eens zand of water over zich heen kunnen krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.