Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
essie

essie

26-09-2011 om 21:05

Strontvervelend!

onze zoon van 8 (dec 9) is minimaal een paar keer per dag echt strontvervelend. dat uit zich voornamelijk in niet luisteren, alles 3 keer moeten zeggen of vaker, stoer gedrag vertonen terwijl hij altijd een jongetje was met normaal gedrag, dus niet overdreven stoer, grote mond geven, etc, etc.
het is begonnen toen hij met groep 5 is gestart. ik heb hem al gevraagd of hij ergens mee zit of dat er iets niet leuk is. hij zegt dan dat kinderen nu vaak zeggen dat hij klein is (ietsje kleiner dan gemiddeld maar niet overdreven klein). ik vraag me af of dit echt de aanleiding is of dat het 'gewoon' de leeftijd is.
wij zijn allebei erg bezig om rustig te blijven en het eerst met rustig blijven op te lossen maar hij blijft ons tot het uiterste drijven. ik vind het heeel moeilijk om dit gedrag te negeren en weet dus ook niet meer hoe ik hiermee om moet gaan. ik wil ons leuke kind weer terug!!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

"uitproberen"

Ik denk dat veel ouders dit wel herkennen. Het is een periode van "uitproberen", kijken waar de grenzen liggen, kortom "het bloed onder je nagels vandaan halen". Soms is er een aanleiding, spanningen over iets leuks ( feestje ), spanning op school omdat de boog te strak gespannen is tijdens les, onenigheid met klasgenoot.
Er kunnen allerlei redenen zijn en ouders gebruiken het soms ook als "excuus". Sorry dat pietje zo vervelend doet, hij is nog al moe vandaag.
Ik corrigeer wat ik belangrijk vind en soms probeer ik wat kleinere ongeregeldheden wat te negeren. Als ik merk dat ik erg boos wordt stuur ik mijn zoon even naar zijn kamer, kunnen we alletwee even bijtanken en vaak met schone lei weer beginnen.
Mijn zoon is met fases een tijdje erg dwars en dan weer lange tijd meegaander. De grenzen zijn weer duidelijk en de rust is weer teruggekeert. Hij is dan ook erg lief en aanhankelijk, zelf heeft hij er ook last van als er strubbelingen zijn.
Tot de volgende fase zich aandient...

Eva

Eva

26-09-2011 om 22:13

Herkenbaar

ja, het is een fase. Zoonlief van 9 is inmiddels weer een beetje eruit (hoewel we veel nog vaak moeten herhalen). Wat ik deed was wel corrigeren en herhalen, duidelijk zijn, maar vooral ook de wel goede dingen van hem benoemen. Dus veel prijzen en positief zijn op alles wat je maar opvalt. Fijn voor hem en fijn voor jezelf (anders erger je je alleen maar, veel fijner om de positieve dingen te zien).

Succes ermee.

*bella*

*bella*

26-09-2011 om 22:55

Ja groep 5

Volgens mij gebeurt er veel in groep 5. En gaan jongens vooral enorm in de competitie. Voor ons lijkt het 'niks', dat kleine lengteverschil, maar dit is de leeftijd waarop alles gemeten en gewogen wordt. En klein 'ís' het nu eenmaal niet bij de stoerdere jongens. (zoals zoveel het natuurlijk niet 'is') Met een hoop geduld (en de leerervaring dat compenseren op minder leuke manieren niet loont) leert je zoon er vanzelf mee omgaan. Het kan ook helpen iets meer verantwoordelijkheid te geven, ze worden groter en dat kan net wat zelfvertrouwen geven.

Guinevere

Guinevere

27-09-2011 om 08:19

Profileren

Hm, het lijkt erop dat hij zich probeert te profileren inderdaad. Het kán zijn dat er iets meer speelt op school, misschien eens voorzichtig informeren bij de juf?
En over dat kleiner zijn: persoonlijk heb ik nooit gemerkt dat kinderen daar een probleem van maken. Zoon (9) kwam laatst melden dat hij de kleinste is van zijn groep. Toen ik hem vroeg hoe hij dat vond reageerde hij nogal verbaasd (moest ie daar iets van vinden dan??). Hij vindt zijn lengte zelf helemaal prima en mogelijk draagt dat er toe bij dat de anderen dat ook vinden.

Nog even over zijn lengte

Je zoon zegt de laatste tijd vaak dat er commentaar is over zijn lengte. Het gebeurt soms wel in klassen dat de "kleintjes" of juist "lange" kinderen wat opmerkingen krijgen. Dat telt ook voor "dik" en "dun". Het is wel de leeftijd waarop de,soms, grote verschillen opvallen en "groot" worden belangrijk gaat worden.
De leerkracht van mijn zoon heeft toen een lange rol behang in de klas opgeplakt en alle kinderen mochten elkaar opmeten en de lengte opschrijven op dat papier.
Eerst was behandeld in de klas dat ieder zijn eigen eindlengte heeft en dat ook alle vaders en moeders verschillend zijn van lengte.De leerkrachten onderling waren natuurlijk ook allemaal verschillend en dat eigenlijk alle lengtes normaal zijn.
Leuke informatieve boekjes waren er in de klas en plaatjes van mensen in allerlei lengtes.De rust keerde weer terug in de klas en er waren geen opmerkingen meer over en weer.
Als je zoon het gevoel heeft gepest te worden met zijn lengte zou ik dat toch even melden bij de leerkracht.

Okkie

Okkie

27-09-2011 om 09:57

Begin schooljaar

Het kan ook komen door het begin van het schooljaar. De rollen bij de jongetjes moeten weer even (opnieuw) verdeeld worden in de klas. Het haantjes-gedrag zeg maar. Dan kunnen inderdaad zaken als lengte maar ook een bril, niet op voetbal zitten en noem maar op, een rol spelen. Het ligt eraan hoe ermee om gegaan wordt of dat een groot probleem is of niet. Vindt het kind het zelf een probleem of niet? Laat hij zich daardoor wegzetten?
Bij mijn zoon is dat toch ieder jaar weer een issue in de groep, vooral als de klas anders ingedeeld is of als er nieuwe jongens in de klas zijn gekomen.
Mogelijk moet je zoon nog even wennen en is er zoiets aan de hand. Op het moment dat dat weer genormaliseerd is, keert de rust weer terug.

koentje

koentje

27-09-2011 om 11:14

Hoe dan ook,

welke spanning er dan ook aan ten grondslag ligt, ik zou zoon strak en neutraal aanpakken als hij zo begint. Probeer een beloning te bedenken aan het eind van de dag. Vertelk hem op een neutraal moment, dus niet als hij al in de contramine is, welk gedrag je van hem verwacht. Dus dat hij direct luistert, hij vriendelijk en beleeft is tegen je enz. Zo concreet mogelijk. Als dat lukt is er op het eind van de dag een beloning. Samen een leuk momentje voor het slapen, iets langer opblijven, extra tijd op de computer?
Veel succes

essie

essie

29-09-2011 om 12:05

Bedankt

erg bedankt allemaal voor jullie reacties! k zal erop letten of dat lengte 'probleem' vaker naar voren komt bij hem en dan zal ik het daar eens met de juf over hebben. hij kan wel erg onzeker zijn over dingen die niet goed gaan terwijl hij vergeet dat er meer dingen zijn die wel goed gaan! die onzekerheid zit er wel in vrees ik. maar geod, als ik zie hoe goed hij met iedereen kan spelen en ook gewaardeerd wordt (is is vaak de gangmaker) verwacht ik niet veel problemen verder.
ik denk ook dat het te maken heeft met start groep 5. hij vind het vaak saai en volgens mij kan ie zijn draai nog niet goed vinden. binnenkort eerste 10-minutengesprek, ben erg benieuwd hoe de juf het ziet!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.