Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Stelle

Stelle

10-02-2009 om 11:47

Superpiekeraar, wat te doen?

Pfffff... Gisterenavond was het weer zover; Zoon (6,5) gaat pas om 22.00 slapen omdat hij al die tijd in bed ligt te piekeren. Nu is het sowieso een beroepspiekeraar (dubbel erfelijk belast helaas ), maar de laatste tijd is het erger dan ooit. Hij kan niet slapen want maakt zich zorgen om: het einde van de wereld, dat de zon op brandt, dat wij dood gaan, dat hij dood gaat, dat er oorlog komt, dat er een meteoriet op de aarde valt, dat Vervelend Jongetje Uit Klas weer zal gaan pesten, dat er kinderen zijn die geen eten hebben, dat de mensen niet zuinig zijn met de wereld... Enfin, ga zo maar door.
We praten er wel veel over met hem en proberen hem, na eerst aangehoord te hebben, toch enigszins gerust te stellen, soms door informatie te geven, soms door te relativeren, soms door hem af te leiden. Maar alles werkt maar heel tijdelijk.
Is dit herkenbaar? Wat werkt bij jullie? Ik vind het op zichzelf niet erg dat hij hierover nadenkt, dat lijkt me heel normaal en het zijn niet echt irreele angsten, maar hij blijft er zo in hangen (om nog maar van de consequenties van het slaapgebrek te zwijgen). En soms heb ik ook gewoon niet de puf om er uitgebreid op in te gaan. Hoe doorbreken jullie dit getob?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

10-02-2009 om 12:14

Denkproces sturen + sinlind

Mijn kinderen hebben het niet zó erg maar ik herken er wel veel van.

Wat ik laatst geprobeerd heb bij eentje (een tip die ik eens hoorde) en wat bij hem lijkt te werken:
- Bedenk wat je deed vlak voordat je ging slapen. Wat deed je en met wie was je? (Bv. tandenpoetsen en douchen, samen met mama).
- Bedenk nu wat je vlak daarvoor deed en met wie. (Bv. eten, samen met papa, mama, broertje, ...).
- Bedenk dan wat je vlak dáárvoor deed en met wie.
- etc

Ik weet niet of het met zo'n jong kind werkt, want of hij dat allemaal onthoudt. Mijn zoon is 9 en dat is wel een heel verschil natuurlijk.

Maar het voordeel hiervan is dat je als het ware het denkproces wel z'n gang laat gaan (je kunt moeilijk zeggen dat-ie maar nergens meer aan moet denken want dat werkt niet), maar dat het denkproces gestuurd wordt naar een patroon met een ritme. Dat zal er hopelijk voor zorgen dat hij er slaperig van wordt.

Bij mijn zoon werkte het.

Verder kun je op het forum (zowel actueel als archief) eens zoeken op Sinilind, want haar zoon heeft ook dit soort dingen en daar heeft ze ook regelmatig een vraag over gesteld.

Margje

Stelle

Stelle

10-02-2009 om 14:45

Ja!

Ja, zag idd ineens Sini's draadje bij Gezondheid staan.. Toevallig! En bizar dat het blijkbaar toch een 'type' kind is, of zo. Zal daar verder reageren ivm overlap...

Herkenning

Mijn dochter had dit ook vanaf de kleuterklas. Tranen met tuiten over kinderen die dood gaan van de honger, mensen die niet in God geloven, met wie moet ik later trouwen enz.
Ik heb helaas nooit het tovermiddel gevonden, maar het is vanaf haar 8e jaar wel minder geworden.
Op school ( las ik pas in haar dossier) had ze erg veel angsten: voor bepaalde tv-programma's, de opening van de nieuwe gymzaal (??), brandoefening, je kunt het zo gek niet bedenken. Jammer dat de leerkrachten hier nooit wat mee gedaan hebben ( richting IB-er ofzo) want nu pas, in groep 7 blijkt ze ADD te hebben. Verklaart een hoop van alle problemen.

Linda99

Linda99

10-02-2009 om 15:03

Leestip

Wat bij onze piekeraar van 7 goed werkt is voor het slapengaan voorlezen uit: Relax Kids

http://www.bol.com/nl/p/boeken/relax-kids/1001004002407083/index.html?Referrer=ADVNLGOO0020083533bn6

Engelandvaarder

Engelandvaarder

10-02-2009 om 15:05

Dit werkt bij ons

Onze zoon (8) is er ook zoeen. Naast dat hij veel nadenkt en piekert is hij ook heel goed in het visualiseren van verhalen (hij beleeft voorleesverhalen duidelijk als een film). Daar werken we mee als hij blijft hangen in het piekeren. Hij kiest een scene uit een verhaal of uit een film die hij leuk vindt en dan begin ik met vragen stellen over hoe de hoofdpersoon eruit ziet, wat hij aan heeft, of zijn haar in de wind wappert etc. Als hij eenmaal 'op weg' is kan ik hem alleen laten en hij valt dan meestal erg snel in slaap.
Eigenlijk is het een vergelijkbare methode als die van Margje, probeer het probleemdenken te vervangen door gericht denken aan iets anders.
succes,
Jose

Linda99

Linda99

10-02-2009 om 22:16

Inderdaad

"Eigenlijk is het een vergelijkbare methode als die van Margje, probeer het probleemdenken te vervangen door gericht denken aan iets anders. "

Dat is nou precies wat het boek wat ik tipte ook doet. Mooi dat zo een redelijk simpele oplossing zo goed kan werken.......

Stelle

Stelle

10-02-2009 om 22:27

Dank, en jasset..?

Ha, bedankt, al een aantal erg nuttige tips! Heb het vanavond meteen geprobeerd met dat 'achteruitdenken', het werkte nog niet echt ('maar ik kán juist niet aan iets anders denken' zucht), maar dat kwam waarschijnlijk ook omdat ik zelf weg moest en wat gehaast was. Morgen nieuwe poging!
Jasset, mijn zoontje wordt ook verdacht van AD(H)D (heeft geen officiele diagnose, maar voldoet aan alle symptomen), is dat gepieker een gebruikelijk bijverschijnel? Kun je daar iets meer over vertellen? Thx!

Stelle,

Kijk eens op www.levente.nl Daar vind je heel veel informatie over ADD, ook wat de kenmerken zijn
Dat ingewikkelde denken past daar zeker bij. Is je kind ook nog eens behoorlijk intelligent, dan kan dit het gedenk en gepieker alleen maar versterken.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

11-02-2009 om 15:02

Add

Onze denker is ook een slimmerik met een ADD diagnose. Ik bedenk me naar aanleiding van dit draadje wel dat het de laatste tijd eigenlijk erg goed gaat en dat hij weinig piekert. Zijn gedachten gaan nog wel met hem op de loop, maar het gaat tegenwoordig meer over hoe de wereld in elkaar zit, hoe je een betere hovercraft bouwt, en wat er in de volgende aflevering van Star Wars moet gebeuren

margje van dijk

margje van dijk

13-02-2009 om 20:26

Ha!

Mooi zo, Sini!
Leuk om te horen.
Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.