Vic
30-09-2012 om 21:43
Taalfouten
Mijn dochter (7, groep 4) heeft moeite met het vervoegen van werkwoorden. Met name de sterke werkwoorden gaan zo ongeveer altijd fout. Ik gong (ging), het hong (hing), ik heb dat daar gehongen, ik loopte, etc. Wat kan ik hier aan doen behalve regelmatig verbeteren, of haar zin teruggeven met het juiste woord? Ik kan me al niet eens meer druk maken om het 'hij heb' wat ze ook regelmatig zegt.
Hoe zou het kunnen komen dat het zo moeilijk beklijft?

dc
30-09-2012 om 22:19
Is normaal
Ze is in de periode dat ze doorheeft dat niet alles regelmatig is, maar is nog aan het zoeken wat wel, en wat niet regelmatig is. Dus, gewoon consequent terugherhalen, en dan komt het wel goed.
Mijn zoon, 6, zit net in het stadium ervoor in het engels. Zegt I falled, I hurted, etc. Is dus nog alles regelmatig aan het doen

jopi
30-09-2012 om 22:50
Hier ook soms
Vic, mijn zoon van 7 doet dit ook nog soms...maar dan vooral met wel of geen -de bij de verleden tijd toevoegen.
Ik denk dat het redelijk normaal is voor de leeftijd maar het zou natuurlijk wel fijn zien als je merkt dat er verbetering in zit.
Heeft ze moeite met automatiseren?
En hoe scoorde ze vorig jaar met spelling?
Ik zou inderdaad gewoon rustig iedere keer het goede woord teruggeven, en anders eens bij juf of meester je licht opsteken?

Tango
01-10-2012 om 09:12
Automatiseren
Het klinkt inderdaad als een automatiseringsprobleem. Tangozoon van net 8 heeft dit ook en is bekend met automatiseringsproblemen. Meervouden gaan bij hem ook vaak fout: koes i.p.v. koeien. En hij verwisselt ook nog steeds hij en zij. Spelling in de vorm van schrijven is helemaal een drama. Hij vergeet letters of vervangt ze door andere letters. Als hij bijv. september schrijft wordt dat setembu of zoiets. Knap als de juf er nog iet van kan maken.
Ik zou inderdaad eens op school vragen hoe het daar gaat en of zij adviezen hebben. En verder maar blijven verbeteren, bij voorkeur in de vorm van goed teruggeven.

Vic
01-10-2012 om 09:24
Hmmm
Volgens mij heeft ze geen probleem met automatiseren, want de tafels gaan goed. Spelling van nog niet geleerde woorden vind ik niet geweldig, maar voor haar cito in groep 3 had ze een A. Op haar laatste rapport stond voor mondeling taalgebruik een rv, maar ik heb het idee dat dat 'gekleurd' wordt doordat er nogal wat klasgenoten zijn die Nederlands niet als thuistaal hebben. Van de 20 leerlingen krijgen er 8 extra ondersteuning in taal, die hadden een D of E op hun cito's.

toja
01-10-2012 om 09:56
Groep 4
In groep 4 krijgen kinderen de spellingregels. Vaak zie je dan een periode waar ze ineens alles door elkaar gaan gooien. Ze gebruiken de regels opeens op alles. Te goed eigenlijk. Blijf het zelf goed zeggen dan komt het vast goed. Dochter zit nu in groep 5 en het wordt al een stuk minder.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap
01-10-2012 om 09:58
Hier ook
Hier gaat dit ook vaak fout (ook 7 jaar, groep 4), wij blijven gewoon verbeteren/'zin teruggeven' en ik ben er zeker van dat dit door het verbeteren en veel te lezen allemaal goed komt. Volgens mij is dit iets heel normaals in de ontwikkeling.

Manda Rijn
01-10-2012 om 10:05
Hier ook hoor
en mevrouw is 9,5, ik reageer dan vaak door het te herhalen met vraagteken erachter, zodat ze het zelf kan verbeteren. Geloopt ed. Ach tja, we maken hier thuis allemaal wel taalfouten.
De zegt ook 'hun' ipv zij.
'hun ?' welke hun ? Bedoel je de Hunnen en de Hongaren of bedoel he hullie ?

dorle
01-10-2012 om 13:48
Hullie en zullie voor manda
'hun ?\' welke hun ? Bedoel je de Hunnen en de Hongaren of bedoel he hullie ?
Lachen, dat zinnetje over de Hunnen en de Hongaren, jammer dat mijn dochter dat goed zegt, anders zou ik die ook gebruiken

liora
02-10-2012 om 08:00
Hier ook
Heb er nooit teveel over bedacht, automatiseren is toch iets met computers?
Ik hoop voor mijn zoon dat het nog wel overgaat

Marjolein
03-10-2012 om 00:01
Liora, serieus of grapje?
Automatiseren is toch iets met computers? Uhm...
Automatiseren is alles dat je automatisch af zou moeten gaan, zoals traplopen, wandelen, fietsen, het opzeggen van tafels, het goed vervoegen van werkwoorden, het leren van woordenrijtjes, opzeggen van voorzetselrijtjes. Kortom, alles dat na een klein beetje inzet, vanzelf hoort te gaan. En waar inderdaad net als jij veel mensen niet over nadenken, omdat het inderdaad automatisch gaat.
Behalve als dat maar niet wil lukken...... dan ga je er vanzelf (automatisch? als ouder wel over nadenken.

liora
03-10-2012 om 11:20
Oh ok
nou ik ken die term niet. Maar in ieder geval herken ik wel de verkeerde verbuigingen en zo.

ChrisH
03-10-2012 om 17:28
Liora
Ik ben erg slecht in rekenen maar de tafels lepel ik zo op, omdat ik die ooit heb geautomatiseerd (als het ware in mijn geheugen heb opgeslagen d.m.v. associatie).
Terwijl mijn man, die erg goed is in wiskunde etc, alle tafels altijd nog eventjes heel kort moet uitrekenen omdat automatiseren bij hem nooit is gelukt. Hij is ook heel slecht in het onthouden van namen.
Chris