Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tablet ja/nee


Gingergirl schreef op 06-10-2023 om 10:43:

[..]

Het hebben van een device wil niet zeggen dat het meteen veelvuldig gebruikt wordt. Je hebt altijd wel mensen die ergens in doorslaan dat is niet meteen iedereen.

Nee, maar wees eens eerlijk, wat is niet niet veel? Ik zie in mijn omgeving echt een substantieel percentage kinderen van 6, 7 jaar en ook wel jonger nog die bijvoorbeeld tijdens het koken of na school op een device mogen en er is verdraaid weinig toezicht op wat ze doen of kijken. Die kijken echt al gauw 2 uur per dag en dat is echt geen uitzondering wat ik zie. Zodra kinderen op de middelbare school zitten neemt het telefoongebruik echt schrikbarende vormen aan, namelijk gemiddeld 5,5 uur per dag (bron: Nederlands Jeugd Instituut). Uit onderzoek is gebleken dat jongeren hun eigen schermgebruik ook zorgelijk vinden. Binnen de gratis content op youtube en de appstores is ook weinig verheffends te vinden; het beoordelingsvermogen van een 7-jarige is nu ook nog niet zo sterk ontwikkeld om meuk te onderscheiden van kwaliteit. 

Nichtje van 11 is zeer schermverslaafd. 

Ik moet er altijd wat moeite voor doen als ze bij me logeert, maar dan herinnert ze zich weer dat ik de leukste knutseltante ben en is ze uren zoet met het hete lijmpistool of wat anders.

troelahoep schreef op 06-10-2023 om 10:58:

[..]

Nee, maar wees eens eerlijk, wat is niet niet veel? Ik zie in mijn omgeving echt een substantieel percentage kinderen van 6, 7 jaar en ook wel jonger nog die bijvoorbeeld tijdens het koken of na school op een device mogen en er is verdraaid weinig toezicht op wat ze doen of kijken. Die kijken echt al gauw 2 uur per dag en dat is echt geen uitzondering wat ik zie. Zodra kinderen op de middelbare school zitten neemt het telefoongebruik echt schrikbarende vormen aan, namelijk gemiddeld 5,5 uur per dag (bron: Nederlands Jeugd Instituut). Uit onderzoek is gebleken dat jongeren hun eigen schermgebruik ook zorgelijk vinden. Binnen de gratis content op youtube en de appstores is ook weinig verheffends te vinden; het beoordelingsvermogen van een 7-jarige is nu ook nog niet zo sterk ontwikkeld om meuk te onderscheiden van kwaliteit.

2 uur per dag? Nee dat halen we niet. Ze zit al sowieso niet alle dagen erop. Opgeteld zal het 2,5 / 3 uur per week zijn. Soms net wat meer. Maar gemiddeld genomen komt het daarop neer. 

troelahoep schreef op 06-10-2023 om 10:58:

[..]

Nee, maar wees eens eerlijk, wat is niet niet veel? Ik zie in mijn omgeving echt een substantieel percentage kinderen van 6, 7 jaar en ook wel jonger nog die bijvoorbeeld tijdens het koken of na school op een device mogen en er is verdraaid weinig toezicht op wat ze doen of kijken. Die kijken echt al gauw 2 uur per dag en dat is echt geen uitzondering wat ik zie. Zodra kinderen op de middelbare school zitten neemt het telefoongebruik echt schrikbarende vormen aan, namelijk gemiddeld 5,5 uur per dag (bron: Nederlands Jeugd Instituut). Uit onderzoek is gebleken dat jongeren hun eigen schermgebruik ook zorgelijk vinden. Binnen de gratis content op youtube en de appstores is ook weinig verheffends te vinden; het beoordelingsvermogen van een 7-jarige is nu ook nog niet zo sterk ontwikkeld om meuk te onderscheiden van kwaliteit.

Jij komt dan blijkbaar bij iedereen thuis, dat je ziet dat al die 6/ 7 jarigen elke dag uren op een tablet zitten. Wel benieuwd hoe je overal tegelijkertijd kunt zijn. Maar alle gekheid op een stokje; ik snap uiteraard wat je bedoeld. Zoals ik zelf ook al zei; je hebt altijd wel mensen die er in doorslaan of hun kinderen alle vrijheid geven die zie ik ook om me heen. 

 Echter daar ben je zelf bij als volwassenen en kun je keuzes in maken zeker als ze jong zijn zoals welke apps wel of niet mogen en voor hoe lang. Ik lees vooral dat het nogal snel in het extreme getrokken wordt. Toen ik kind was in de jaren 80 zat menig kind voor de tv als moeders aan het koken was, hoorde je nooit iemand over maar o jee kind doet even een spelletje tijdens het koken en het is zowat een doodzonde. Van jongs af aan ermee om leren gaan, grenzen aangeven werkt beter dan je kind er van weg houden. Juist die kinderen die zo weinig mogen slaan er meteen in door is mijn ervaring. Ik vind vooral afwisseling belangrijk, een goede mix van verschillende dingen doen. Zoals TO al schrijft; in onze tijd was er geen tablet, wij moesten gewoon naar buiten toe". Hier; nu is er wel een tablet en gaan ze ook gewoon naar buiten toe. Het een sluit het ander niet uit.

Natuurlijk zie je niet wat er bij iedereen thuis precies gebeurt. Maar je kunt wel bepaalde patronen bemerken in het gedrag van kinderen. En het is natuurlijk wel al onderzocht dat kinderen ten opzichte van een paar decennia geleden gemiddeld gezien minder bewegen, minder motorisch vaardig zijn, een slechter handschrift hebben, vaker bijziend zijn etc. Dat heeft natuurlijk een oorzaak en daarin kun je niet alleen de ouders de schuld geven, want ook scholen en de samenleving hebben een aandeel daar in.

Gingergirl schreef op 06-10-2023 om 11:54:

[..]

Jij komt dan blijkbaar bij iedereen thuis, dat je ziet dat al die 6/ 7 jarigen elke dag uren op een tablet zitten. Wel benieuwd hoe je overal tegelijkertijd kunt zijn. Maar alle gekheid op een stokje; ik snap uiteraard wat je bedoeld. Zoals ik zelf ook al zei; je hebt altijd wel mensen die er in doorslaan of hun kinderen alle vrijheid geven die zie ik ook om me heen.

Echter daar ben je zelf bij als volwassenen en kun je keuzes in maken zeker als ze jong zijn zoals welke apps wel of niet mogen en voor hoe lang. Ik lees vooral dat het nogal snel in het extreme getrokken wordt. Toen ik kind was in de jaren 80 zat menig kind voor de tv als moeders aan het koken was, hoorde je nooit iemand over maar o jee kind doet even een spelletje tijdens het koken en het is zowat een doodzonde. Van jongs af aan ermee om leren gaan, grenzen aangeven werkt beter dan je kind er van weg houden. Juist die kinderen die zo weinig mogen slaan er meteen in door is mijn ervaring. Ik vind vooral afwisseling belangrijk, een goede mix van verschillende dingen doen. Zoals TO al schrijft; in onze tijd was er geen tablet, wij moesten gewoon naar buiten toe". Hier; nu is er wel een tablet en gaan ze ook gewoon naar buiten toe. Het een sluit het ander niet uit.

Ik zeg niet dat iedereen het doet, maar dat ik het schermgebruik en wat er te zien is op schermpjes zorgelijk vind en ik denk dat er ongemerkt een normalisatie optreedt van dat zorgelijke gebruik. Ik zie werkelijk niet waarom een 2-jarige een tablet moet hebben, die is toch ook blij met bouwblokken of een fietsje. Er mogen leerzame spelletjes op een tablet te vinden zijn, maar op die leeftijd leren kinderen het meest van interactie met echte mensen. Als je met het kind rondloopt in huis/de winkel/kinderboerderij en alles aanwijst en benoemt, pikt het kind dat beter op dan passief via een schermpje en oefent veel meer dingen, zoals sociale interactie en diverse zintuigelijke ervaringen. 

 In mijn directe omgeving van vrienden en kennissen kom ik regelmatig over de vloer bij 3 gezinnen met kinderen onder de 8 jaar, waar dit inderdaad bijna altijd zo is dat die jonkies in een schermpje gedoken zijn. En zoals ik al zei, ik werk in het onderwijs ook met die leeftijdsgroep en dan komt wel eens ter sprake wat ze zoal mogen en zien. Ik kan wel een beetje inschatten wie daarover opschept en wie niet. In het basisonderwijs zie ik kinderen die al in groep 4 (!) een smartwatch hebben. Vandaag nog een kind (groep 6 weliswaar) die in paniek was omdat de I-watch kwijt was. Dus kinderen van een jaar of 8-10 worden onder schooltijd afgeleid door apps op hun device die ze zelfs op hun lichaam dragen. 

Verder zie ik in mijn buurt dat er ten opzichte van 10 jaar geleden toen mijn kinderen klein waren er nog nauwelijks buiten gespeeld wordt, terwijl het aantal jonge kinderen ongeveer hetzelfde is door nieuwe aanwas. Ook dit blijkt uit onderzoek (bron NOS): "Het aantal kinderen dat elke dag buiten speelt is in vijf jaar drastisch gedaald, blijkt uit onderzoek van Kantar Public in opdracht van Jantje Beton. Sinds 2013 is het aantal kinderen dat iedere dag buiten speelt gedaald van 20 procent naar 14 procent. 30 procent speelt nooit of maar één keer in de week buiten, vijf jaar geleden speelde nog maar 20 procent zelden buiten." 


Mijn zoon was een jaar of 8 toen hij ook stress had van zijn verloren horloge. Een basic Casio van 15 euro.

Het horloge lag gewoon in het hokje bij de gymleraar, gelukkig.

Het hoeft echt geen i-Watch te zijn om stress te hebben op die leeftijd.

troelahoep schreef op 06-10-2023 om 16:57:

[..]

Ik zeg niet dat iedereen het doet, maar dat ik het schermgebruik en wat er te zien is op schermpjes zorgelijk vind en ik denk dat er ongemerkt een normalisatie optreedt van dat zorgelijke gebruik. Ik zie werkelijk niet waarom een 2-jarige een tablet moet hebben, die is toch ook blij met bouwblokken of een fietsje. Er mogen leerzame spelletjes op een tablet te vinden zijn, maar op die leeftijd leren kinderen het meest van interactie met echte mensen. Als je met het kind rondloopt in huis/de winkel/kinderboerderij en alles aanwijst en benoemt, pikt het kind dat beter op dan passief via een schermpje en oefent veel meer dingen, zoals sociale interactie en diverse zintuigelijke ervaringen.

In mijn directe omgeving van vrienden en kennissen kom ik regelmatig over de vloer bij 3 gezinnen met kinderen onder de 8 jaar, waar dit inderdaad bijna altijd zo is dat die jonkies in een schermpje gedoken zijn. En zoals ik al zei, ik werk in het onderwijs ook met die leeftijdsgroep en dan komt wel eens ter sprake wat ze zoal mogen en zien. Ik kan wel een beetje inschatten wie daarover opschept en wie niet. In het basisonderwijs zie ik kinderen die al in groep 4 (!) een smartwatch hebben. Vandaag nog een kind (groep 6 weliswaar) die in paniek was omdat de I-watch kwijt was. Dus kinderen van een jaar of 8-10 worden onder schooltijd afgeleid door apps op hun device die ze zelfs op hun lichaam dragen.

Verder zie ik in mijn buurt dat er ten opzichte van 10 jaar geleden toen mijn kinderen klein waren er nog nauwelijks buiten gespeeld wordt, terwijl het aantal jonge kinderen ongeveer hetzelfde is door nieuwe aanwas. Ook dit blijkt uit onderzoek (bron NOS): "Het aantal kinderen dat elke dag buiten speelt is in vijf jaar drastisch gedaald, blijkt uit onderzoek van Kantar Public in opdracht van Jantje Beton. Sinds 2013 is het aantal kinderen dat iedere dag buiten speelt gedaald van 20 procent naar 14 procent. 30 procent speelt nooit of maar één keer in de week buiten, vijf jaar geleden speelde nog maar 20 procent zelden buiten."


Ik zei ook alle gekheid op een stokje. Pfff wat maak je het zwaar zo: alsof kinderen met een tablet gelijk nooit meer in een winkel, kinderboerderij etc komen. Tuurlijk is er veel scherm gebruik maar in dit topic gaat het over een kind van 6 jaar niet 2 jaar. Als je ergens op visite komt en de kinderen zitten op dat moment op een schermpje zegt dat ook niet zoveel over wat ze de rest van de dag/ week gedaan hebben. Veel kinderen vinden visite saai dus prima als ze even iets voor zichzelf doen. Ik ging vroeger altijd een boek lezen. Mijn ervaring is dat mensen die nogal anti zijn het gauw in het extreme trekken.

 Dat er minder buiten gespeeld wordt klopt inderdaad wel maar ligt ook wel genuancerder: vroeger ging iedereen na school naar huis en speelden dan smiddags buiten, nu gaan veel kinderen 3 a 4 dagen naar de bso: waar ook buitengespeeld wordt maar niet meegenomen wordt in dit soort onderzoeken. Dus je ziet minder kinderen buiten bv in je straat, wil niet zeggen dat ze niet buiten spelen, ze doen het wellicht elders. Vroeger zaten kinderen meestal maar op 1 clubje nu is 2 a 3 heel gewoon; blijft er minder tijd over om buiten te spelen. En autonomie speelt ook een rol; vroeger had je minder te willen en werd buitenspelen ook vaak opgelegd. Ik en mijn vriendinnetjes in de straat vonden er nooit zoveel aan maar het moest en werd opgedrongen. Niet ieder kind vindt dezelfde dingen leuk; ik heb 4 kinderen maar 1 ( met ass) vond buitenspelen een verschrikking, hij gamed veel met anderen en heeft een enorme vriendenkring, heel sociaal dus alleen anders. Nu krijgen kinderen veel meer zelf de keus te doen wat ze leuk vinden. En daarin heb je altijd wel mensen die doorslaan in het een of het ander. Te veel schermpjes is niet goed ben ik het helemaal mee eens. Maar het is niet allemaal zo zwart/ wit als het geschetst wordt. Vroeger was vroeger en nu is nu. Iedere tijd heeft weer andere gewoontes en gebruiken.

Tja die bouwblokken en het fietsje waren al in huis. De tablet niet. Dat jij niet in ziet dat een 2 jarige ook af en toe iets educatiefs op een tablet kan doen voor 10 min is jouw probleem. Genoeg 2 en 3 jarigen die ipv die tablet daar de mobiel van ouders voor gebruiken. Dat doen wij dus niet. 

En je blijft door hameren op dat buiten spelen. Een tablet hebben en op een tablet iets doen staat daar, zoals al vaak gezegd is hier, helemaal los van. 
Genoeg kinderen, bijna alle die ik ken, die heel erg veel buiten komen en daar ook actieve dingen doen. Maar die ook af en toe op een tablet spelen, of tv kijken of zelfs, de horror, een eigen telefoon hebben. 
Appels met peren vergelijken...

Renmuis schreef op 04-10-2023 om 14:12:

Hier stem ik nee. Ik zou het nog niet doen; het heeft weinig voordelen en veel nadelen. Ik werk zelf bewust op een school zonder tablets of Chromebooks, en we proberen thuis kind zoveel mogelijk weg te houden van schermen, en vooral van entertainment on demand. Laptops zijn voor werken of lezen / schrijven. Telefoons zijn om te bellen. Iedereen staat hier natuurlijk anders in, maar ik heb zeker geen haast om kind te verliezen aan apps en sociale media. Ironisch, wel, want ik hou van gamen en ben zelf ooit informatica gaan studeren, maar ik lees ook weleens dat juist mensen die in die richting werken thuis er een streng schermbeleid op na houden.


https://medium.com/@mikeCZT/why-bill-gates-and-steve-jobs-limit-screen-time-of-their-children-f4feac443999#:~:text=Steve%20Jobs%2C%20who%20created%20the,free%20dinner%20together%20every%20night.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.