Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tablet ja/nee

hallo, ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende.

Onze zoon van 6 ziet bij vriendjes waar hij mee afspreekt steeds vaker een tablet. Nu wilt hij ook een tablet.

Los van het feit wat hij wilt, ben ik benieuwd hoe oud jullie kinderen waren eer dat ze een tablet kregen. Wij vinden 6 jaar nog veel te jong, en schrikken dan ook best wel dat er al zoveel leeftijdsgenootjes wel al een tablet hebben. Waarom nu al achter een tablet stoppen terwijl dit juist een leeftijd is om nog lekker te spelen met vanalles en nog wat. In onze tijd was er geen tablet, moesten we gewoon naar buiten toe. Soldaatje spelen waar je met je handen nog een geweer maakte en "pam pam" riep als je schoot haha. We begrijpen dat de tijden veranderd zijn maar merken wel dat we hier moeite mee hebben


6 jaar vind ik te jong. Mijn dochter kreeg er 1 voor haar 9e verjaardag. 

Het hebben van een tablet wil niet zeggen dat je andere manieren van spelen uitsluit. Het is niet of het een of het ander maar: samen. Mijn kinderen spelen heel veel buiten en met speelgoed, maar hebben ook een tablet. Vanaf 6 is een normale leeftijd, op school werken ze er vanaf die leeftijd ook mee. Tijden veranderen; mijn ouders hadden vroeger moeite met de gameboy die uit kwam, iedere generatie is anders en heeft zijn eigen dingen.

Zou sowieso bij een jongen eerder voor een spelcomputer gaan. Mijn zoontje kreeg voor zijn 7e verjaardag een nintendo switch. Deze is op zijn 10e omgewisseld voor een playstation.

Anouk1234 schreef op 04-10-2023 om 10:53:

Zou sowieso bij een jongen eerder voor een spelcomputer gaan. Mijn zoontje kreeg voor zijn 7e verjaardag een nintendo switch. Deze is op zijn 10e omgewisseld voor een playstation.

Hoezo bij een jongen voor een spelcomputer gaan en bij een meisje niet?

Hij WIL...

Maar inderdaad, tijden veranderen en ik geloof dat je daarin mee moet gaan en dat het ook belangrijk is dat kinderen juist jong leren omgaan met dit soort dingen. Ik vind 6 prima voor een tablet, zolang er regels zijn mbt schermtijd e.d.. 
Het hebben van een tablet wil natuurlijk niet zeggen dat er meteen niet meer op een andere manier gespeeld wordt en je kunt een tablet ook juist prima gebruiken voor educatieve spelletjes. 
Hier had kind vanaf zijn 6de een kindertablet. Hij is nu 9 en tablet is vorig jaar vervangen door een telefoon (alleen binnenshuis) en sinds kort heeft hij een spelcomputer. Maar hij is nog steeds het allerliefst buiten. 

Ik vind 6 geen gekke leeftijd voor een tablet. Bij mijn dochter in groep 1 werken ze al af en toe met een tablet. Zelf hebben we er geen, maar we hebben wel weer een spelcomputer waar we samen met haar op gamen en filmpjes kijken. Aan het gebruik worden uiteraard grenzen gesteld en ook op school gebeurt dat. 

Onze dochters(4,6) hebben geen eigen tablet maar mogen soms een oude lenen om Netflix mee te kijken onderweg/buitenshuis.
Met mate uiteraard. 

Ze gamen ook met mate (paar uur per maand) op een pc of console. 

Kennismaken met technologie vinden wij belangrijk.

Dochter was 2 en ze kreeg hem voor haar verjaardag. Toen deed ze er af en toe educatieve spelletjes op. Nu (7), luisterd ze er boeken op, muziek, speelt soms een spelletje of kijkt een filmpje. Ze kijkt dan weer niet tot nauwelijks tv en is heel buiten. Ze zit ook niet elke dag op de tablet. Meestal alleen in het weekend of na een heel drukke dag. 

Je zin over "achter een tablet stoppen" slaat natuurlijk nergens op. Er is ook nog een middenmodus. Net als even tv kijken niet gelijk is aan voor de tv proppen. 
Een tablet gaat heel goed samen met buiten spelen en binnen met lego, knutsel en andere dingen spelen. 

Bij mij vonden mijn ouders de televisie een probleem. Keek je  woensdagmiddag naar de televisie  ipv buitenspelen......

Bij onze oudste kinderen kwamen de computers op en heb ze op jonge leeftijd hier al mee hun gang laten gaan. nu heeft de jongste vanaf dat ze een jaar of vijf is een tablet.

De tablet komt niet ipv buitenspelen, het is gewoon een gebruiksvoorwerp geworden, dus ik zeg doen

Mijn dochter (7) heeft geen eigen tablet maar mag die van mij gebruiken. Daar hebben we wel afspraken over gemaakt: alleen na 5 uur ‘s middags tot het eten en ze heeft maar een beperkt aantal apps. Als we later thuis zijn is het dus korter en ze denkt er zelf ook niet altijd aan. Ik vind het belangrijk dat ze ermee om leert gaan dus dit is voor ons een goede manier. 

Ik zou het ook niet aanmoedigen. Het wordt steeds duidelijk dat het gebruik van tablets/telefoons niet bevorderlijk is voor het concentratievermogen en zeker op jonge leeftijd wil ik dat ze zichzelf leren vermaken en dat de tablet etc. niet als een soort veilige backup optie aanwezig is waar je altijd op terug kan vallen. Dat is niet bevorderlijk voor de creativiteit.

Op latere leeftijd is het minder een probleem hoop ik want dan hebben ze hun concentratie vermogen en creativiteit al wat meer ontwikkeld. 

De technologie is natuurlijk minder een probleem dan wat ze op die technologie doen. Spelletjes, educatieve apps en tekenen bijvoorbeeld zijn qua activiteiten een stuk beter dan YouTube/tiktok kijken. 

En met oudere kinderen in huis zullen de jongere kinderen al eerder hiermee geconfronteerd worden dus daar moet je ook je weg in vinden.

Mijn jongste van 5 heeft ook een eigen tablet. Zie het probleem eigenlijk niet. Zelfs op school wordt er al mee gewerkt. Het is ook niet zo dat ze dan gelijk steeds op dat ding wil. Ze kan hem echt rustig een paar dagen vergeten voordat ze weer vraagt of ze erop mag. Oudste van 9 zit er inmiddels wat vaker op. Maar ook die speelt nog altijd liever buiten/met vriendjes/met speelgoed.

Toen mijn kinderen klein waren hadden nog niet alle kinderen een tablet. Volgens mij had ik er zelf niet eens een toen ze 6 waren De kinderen mochten tot een jaar of 8 een of twee keer per week een spelletje doen op mijn laptop en kregen toen een Nintendo. Jongste ook een telefoon op haar 9e waarop ze spelletjes kon doen.
Ook in deze tijd zou ik 6 echt nog te jong vinden. Dan spelen ze nog gewoon met speelgoed en je ziet dat dat snel minder wordt als ze eenmaal een eigen scherm krijgen.

Ely

Ely

04-10-2023 om 13:18

Waarom een eigen tablet? Je kunt toch als gezin een tablet hebben en die delen? We hebben hier ook niet allemaal onze eigen televisie 😎.
ik vind je betoog een beetje eenzijdig. Mijn kinderen zijn ontzettende buitenkinderen én digi vaardig (inmiddels middelbare school ev).
Tenzij je geen grenzen stelt natuurlijk, dan wint de meest verslavende activiteit. 
Ik ben een voorstander van gedoseerd introduceren en ze helpen ermee om te gaan (het verslavende aspect-niet dat dat makkelijk is maar probeer het iig). Het helemaal bij een kind weghouden maakt het juist spannend en aantrekkelijk en je hebt alleen invloed als je er zelf bij bent. 

Dochter hier heeft al sinds haar 4e een iPad ofzo. En guess what, ze speelt ook nog gewoon buiten het 1 sluit het ander niet uit natuurlijk. Tijden veranderen nou eenmaal en een beetje met die tijd mee gaan is wel handig. Dochter hier weet meer van alle functies op dat ding dan ik. Op school werken ze ook met allerlei programma’s die ik niet eens ken. Het is toch handig dat ze al enigszins wegwijs was net een tablet/computer, ook voor op school en straks op de middelbare al helemaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.