Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tablet ja/nee


Valeria schreef op 05-10-2023 om 11:25:

[..]

Creativiteit en doorzettingsvermogen door doelloos buiten rond te hangen?

Ja, hoe sloop ik deze prullenbak? hoe kom ik op het dak van dit gebouwtje om er dan dingen van af te gooien naar voorbijgangers? Hoe kras ik het beste in dit bankje?

Je kunt als ouder ook opties aandragen als ze zich vervelen die wat betrokkener zijn dan ze alleen maar in hun eentje naar buiten sturen. Dat kan allemaal ook zonder tablet. Ze alleen maar een tablet geven en net zo ongeïnteresseerd en onbereikbaar doen als iemand die ze alleen maar naar buiten schopt en ze niet meer binnen wil hebben tot etenstijd is natuurlijk net zo slecht. Geen idee of het ook voorkomt, zo met die tablet, dat ziet niemand natuurlijk als het kind alleen binnen zit. Maar kinderen die hele middagen buiten moeten doorbrengen zonder speelmateriaal, dat zie ik nog wel. Of zag, buurmeisje is daar nu te oud voor. Ouders deden helemaal niks met haar. Niks. Maar ze was fijn haar creativiteit aan het ontwikkelen buiten hoor! Ik denk eerder dat ze een flinke tik heeft overgehouden van de onbetrokkenheid van haar ouders. Het lijkt me toch niet heel goed voor je als je niet in je eigen huis mag zijn na school. Met een tablet ben je tenminste nog thuis bij mensen die je niet per se weg willen hebben.

Kom op, je bent aan het overdrijven. We zetten allemaal weleens een claimende peuter voor de tv als we een belangrijk telefoontje moeten plegen, even rustig willen koken, ons niet helemaal lekker voelen... ik heb dat in ieder geval wel gedaan. En ik ben blij dat kind nu de leeftijd heeft dat ik in plaats daarvan haar ook even naar buiten kan sturen, de tuin in of de straat op. Speelgoed kan ze daarbij altijd zelf pakken; maar ze vermaakt zich ook prima met steentjes zoeken of slakken verzamelen. Ze leert om andere kindjes aan te spreken en mee te doen met hun spel. Ze verzint haar eigen spellen.

Dat buiten spelen zonder dat ouders "opties aandragen" automatisch leidt tot vandalisme gaat helemaal nergens over. Je hoeft echt je kind niet de hele dag te vermaken. Verveling is niet erg.

Gingergirl schreef op 05-10-2023 om 11:40:

[..]

Nee hoor zeker niet neerbuigend bedoeld. Je schrijft echter zelf " doelloos achter een beeldscherm hangen" dat impliceert dat je wellicht niet op de hoogte bent van alle nuttige mogelijkheden van een beeldscherm, vandaar mijn opmerking. Een beeldscherm is meer dan doelloos een spel spelen.

En buiten spelen is meer dan doelloos op straat hangen. Ik verwoordde het zo omwille van de vergelijking. Ik vind "ga buiten spelen" over het algemeen een betere oplossing voor verveling dan "ga op de tablet", zeker als het over jonge kinderen gaat. 

Het wordt nu een beetje uit verband getrokken en zwart wit gemaakt maar Renmuis heeft natuurlijk gewoon gelijk, even naar buiten sturen daar krijg je in ieder geval geen bril van en daar is niks mis mee. Iedere ouder heeft wel eens geen zin in zijn kind. Sommige pakken de tablet, andere sturen ze naar buiten, anderen huren een nanny in of zeggen ga je broer lastigvallen.

Ik stuur mijn kinderen ook regelmatig even naar buiten of naar boven om daar te spelen. Soms zitten ze alleen maar te klieren en zich te vervelen. Ga dat dan maar even elders doen; en liefst inderdaad ook even in de frisse lucht. 

Natuurlijk is een tablet dan lekker makkelijk en soms mogen ze dat dan ook wel maar ik wil het mechanisme vermijden van vervelen = iets met een beeldscherm gaan doen.

Moederkareltje schreef op 05-10-2023 om 12:15:

Het wordt nu een beetje uit verband getrokken en zwart wit gemaakt maar Renmuis heeft natuurlijk gewoon gelijk, even naar buiten sturen daar krijg je in ieder geval geen bril van en daar is niks mis mee. Iedere ouder heeft wel eens geen zin in zijn kind. Sommige pakken de tablet, andere sturen ze naar buiten, anderen huren een nanny in of zeggen ga je broer lastigvallen.

Dankjewel. Alles wordt een beetje uit verband getrokken inderdaad.

Even aanvullend: ik weet dat wij wat betreft schermen restrictiever zijn dan de meeste ouders (en specifiek tablets). Daar hebben we zo onze redenen voor. Mijns inziens zijn deze goed doordacht, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, mijn observaties in het onderwijs, en mijn eigen ervaringen, maar er is natuurlijk geen Een Juiste Weg. Kinderen leven nu eenmaal in een wereld van massa-communicatie, social media, verslavende apps, en instant gratification. Daar zullen ze mee om moeten leren gaan. Ook wij als ouders zijn daar nog mee om aan het leren gaan - ik ken genoeg volwassenen van rond de 40 met een telefoon verslaving, en ben zelf ook bepaald niet ongevoelig voor dopamine. 

Ik geloof dat jonge kinderen zich het beste ontwikkelen en leren in de fysieke wereld, met echte materialen en live interactie. Ik zeg geloof, want hoewel er aanwijzingen zijn dat dit zo zou kunnen zijn, is er geen eenduidig bewijs. Andere mensen geloven dat kinderen juist veel kunnen leren van het jong in aanraking komen met de mogelijkheden van schermen en apps (of in ieder geval dat dit een mooie aanvulling kan zijn). Ik zeg geloven, want er zijn ook hier aanwijzingen voor, maar geen eenduidig bewijs. Ik heb niet het idee dat het ene standpunt moreel beter is dan het andere, dat het een goed ouderschap is en het andere slecht, en dat heb ik ook nooit willen zeggen. Dit is echt een kwestie van: laat je informeren, en maak de beslissing die jij goed acht. 

Los van de discussie hier: ik vind het nog niet nodig en kind (bijna 6) vraagt er gelukkig ook nog niet om. Op school hebben ze in de laagste klassen ook nog geen tablet of laptops en ook bij vriendjes hebben ze dat eigenlijk niet tot nauwelijks. Wel is er een telefoon met luisterverhaaltjes er op, verder kan er niets met dat ding gedaan worden. 
Ik geloof niet zo in dat je niet met je tijd mee gaat of kinderen niet digitaal vaardig worden als kinderen niet vanaf jonge leeftijd al omgaan met technologie. 

Nick90 schreef op 05-10-2023 om 09:02:

[..]

Nou ja, je kind naar buiten bonjouren omdat je er zelf geen zin in hebt vind ik ook niet zo oké eerlijk gezegd.

Vind je dat niet een beetje overdreven? 
Ga buitenspelen jongens ipv hier lopen te stieren! Is toch niet meteen je kind aan de wolven overlaten? Of je kind op straat laten opgroeien? 

Valeria schreef op 05-10-2023 om 10:06:

[..]

Ja, als het moet omdat iemand geen zin heeft in haar kind binnen, dan vind ik dat geen goed ouderschap.

Als iemand een kind een half uur naar buiten stuurt omdat het kind anders niet beweegt, of niet buiten komt, of zelf geen vriendjes durft op te zoeken maar eenmaal buiten wel leuk speelt, is dat wat anders. Lijkt me duidelijk.

Het effect voor het kind is gewoon hetzelfde. 

Mevrouw75 schreef op 05-10-2023 om 14:21:

[..]

Vind je dat niet een beetje overdreven?
Ga buitenspelen jongens ipv hier lopen te stieren! Is toch niet meteen je kind aan de wolven overlaten? Of je kind op straat laten opgroeien?

Een keer je kind, wat zich stierlijk verveeld, naar buiten sturen is zeker niet erg, niks mis met buitenspelen.  Maar als het veelvuldig zo gaat dat een kind naar buiten moet omdat ouders dat zo'n goed idee vinden terwijl kind er geen interesse in heeft, werkt dat vaak averechts; die gaan niet ineens leuk spelen maar klieren en rottigheid uithalen uit verveling. Zo lees ik in ieder geval de post van Valeria. En ik herken dat wel van hier in de omgeving. 

Gingergirl schreef op 05-10-2023 om 15:18:

[..]

Een keer je kind, wat zich stierlijk verveeld, naar buiten sturen is zeker niet erg, niks mis met buitenspelen. Maar als het veelvuldig zo gaat dat een kind naar buiten moet omdat ouders dat zo'n goed idee vinden terwijl kind er geen interesse in heeft, werkt dat vaak averechts; die gaan niet ineens leuk spelen maar klieren en rottigheid uithalen uit verveling. Zo lees ik in ieder geval de post van Valeria. En ik herken dat wel van hier in de omgeving.

Precies. 

Je ziet in de buurt echt wel het verschil tussen een kind dat iedere dag uren buiten moet blijven en een groepje dat leuk aan het spelen is en graag buiten is. Ik zou ze nooit naar buiten sturen omdat ik geen zin in ze had; dit is ook hun huis en dat ik hoofdpijn heb of wil stofzuigen is mijn probleem, niet dat van een kind. Als ik vond dat ze in de vakantie beweging nodig hadden, ging ik zelf met ze mee als ze nog te jong waren om dat zelf in te vullen.

Mijn mond valt open eerlijk gezegd. Dat een 2-jarige al een eigen tablet heeft, dat ouders kind achter een schermpje dumpen verkiezen boven naar buiten schoppen.... (gechargeerd gezegd natuurlijk). 

Het is toch algemeen bekend mag ik hopen dat veelvuldig schermgebruik gewoon echt niet goed is? Dat mensen die werkzaam zijn bij de big techbedrijven kun kinderen afhouden van de producten die ze zelf ontwikkelen? Afgezien van het fysieke deel: gebrek aan beweging, motorische ontwikkeling, slecht voor de ogen is het merendeel van de apps erop gericht om de aandacht vast te houden. Het internet blijft oneindig dingen aanbieden, zelfs iets als wikipedia (nuttig op zich) nodigt uit om steeds maar door te klikken. Ook echt toffe games (ik heb ervaring) zijn erop ontworpen dat je langere tijd moet spelen. Een kwartiertje of een halfuurtje minecraft of animal crossing is niks, dan zit je er net lekker in en je bent lang niet klaar met je dagelijkse taakjes in het spel. 

Waarom in vredesnaam je kinderen al op jonge leeftijd blootstellen aan schermpjes met verslavende apps? Ik kom dagelijks veel kinderen tegen die nauwelijks een potlood of een schaar kunnen vasthouden, die niks kunnen verzinnen zonder eerst het internet te raadplegen. Voor volwassenen geldt natuurlijk in zekere zin hetzelfde, die kunnen ook niet meer de weg vinden of koken zonder gebruik van apps. 

Ik ben de moeder van die 2 jarige. 
Een tablet geven staat niet gelijk aan veelvuldig scherm gebruik. 
Kind zit er niet dagelijks op, wij hebben zelf geen tablet. Haar tablet is dus de enige in huis. 
Ze speelt dagelijks buiten en gaat 3 dagen per week naar een natuur en buiten bso. 
Tv is bijna niet aan hier. 

Kans is aanwezig dat kind misschien wel minder op de tablet zit en meer buiten is dan iemand die samen doet met hun tablet. 
Leeftijd wanneer je een tablet geeft zegt daar helemaal niks over. Voor peuters zijn er hele leuke gezellige educatieve spelletjes op een tablet. Geen uren gewoon 15 min. 

troelahoep schreef op 06-10-2023 om 09:24:

Mijn mond valt open eerlijk gezegd. Dat een 2-jarige al een eigen tablet heeft, dat ouders kind achter een schermpje dumpen verkiezen boven naar buiten schoppen.... (gechargeerd gezegd natuurlijk).

Het is toch algemeen bekend mag ik hopen dat veelvuldig schermgebruik gewoon echt niet goed is? Dat mensen die werkzaam zijn bij de big techbedrijven kun kinderen afhouden van de producten die ze zelf ontwikkelen? Afgezien van het fysieke deel: gebrek aan beweging, motorische ontwikkeling, slecht voor de ogen is het merendeel van de apps erop gericht om de aandacht vast te houden. Het internet blijft oneindig dingen aanbieden, zelfs iets als wikipedia (nuttig op zich) nodigt uit om steeds maar door te klikken. Ook echt toffe games (ik heb ervaring) zijn erop ontworpen dat je langere tijd moet spelen. Een kwartiertje of een halfuurtje minecraft of animal crossing is niks, dan zit je er net lekker in en je bent lang niet klaar met je dagelijkse taakjes in het spel.

Waarom in vredesnaam je kinderen al op jonge leeftijd blootstellen aan schermpjes met verslavende apps? Ik kom dagelijks veel kinderen tegen die nauwelijks een potlood of een schaar kunnen vasthouden, die niks kunnen verzinnen zonder eerst het internet te raadplegen. Voor volwassenen geldt natuurlijk in zekere zin hetzelfde, die kunnen ook niet meer de weg vinden of koken zonder gebruik van apps.

Het hebben van een device wil niet zeggen dat het meteen veelvuldig gebruikt wordt. Je hebt altijd wel mensen die ergens in doorslaan dat is niet meteen iedereen.

Zoon was een jaar of 10 en wilde graag één of andere Nintendo. Die had oma ook. We lieten hem zien hoe duur spelletjes daarvoor waren en stelden een tablet voor. Hij betaalde de helft zelf.

Jaren plezier van gehad en daar kon hij ook fatsoenlijk op internetten. Plus schaakapps installeren, hij speelt zijn vader nu van het bord af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.