Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

10-04-2012 om 22:47

Tamtam, red de panda!

Ben ik nu een zure zeur als ik mijn zoon ervan probeer te weerhouden om geld te gaan inzamelen voor het WNF pandabos? Ik vind het zo krom zoals ze kinderen voor hun karretje spannen om geld bij elkaar te gaan lopen, zwemmen, koekjes bakken voor de aanleg van een pandabos, want anders sterven de panda's uit...
Nu wil Stoffer met Koninginnedag geld gaan inzamelen door oud speelgoed te verkopen. Dat is mooi en nobel, maar ik gun het hem zo dat hij dat geld lekker in zijn eigen zak kan steken, of er iets leuks voor te kopen. Zoveel geld en spullen heeft hij niet (in vergelijking met vriendjes bijvoorbeeld). Ik probeerde hem dat uit te leggen, maar voelde me meteen een zeur. Ik heb nu gezegd dat ik het heel lief van hem vind en dat hij het zelf mag weten. Ik hoop dat hij ervan afziet.
Speelt dit bij anderen ook?
Groeten, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

10-04-2012 om 23:53

Ik vind wnf acties...

ook nogal drammerig overkomen. We hebben het hier dus nooit gedaan. Komt ook omdat school ook altijd een goede-doelen-actie heeft. Een actie per jaar vind ik meer dan genoeg om mee langs de deuren te gaan (loten van sportvereniging etc kopen we allemaal zelf)

Hier genoeg spullen en ik vond het van de zotte dat ze de rommelmarktopbrengst (was uiteindelijk totaal 175 euro) zo even mochten verdelen. Dus hier hebben we bij Novib een scholenpakket voor gekocht.

Geven aan goede doelen vind ik wel belangrijk

dat is wel een opvoeddoel in huize Beuk.
Maar dan zonder die idiote kindermarketing inderdaad.
Wie heeft de tamtam bij jullie in huis gebracht? Want die heeft het ook in zijn/haar macht om weer op te zeggen!

Primavera

Primavera

11-04-2012 om 08:51

Met dank aan lydia

Iedere keer als he WNF te sprake komt moet ik denken aan een bericht uit het archief van Lydia (http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?archief=1&thread=108505&forum=33&post=1713106):
"Zolang de aaibaarheidsfactor maar hoog is en goedhartigheid scoort (lieve hertjes), is iedereen een dierenvriend. Als baby-zeehondjes er uit zouden zien als giga-pissebedden protesteerde er niemand. Ik vind het allemaal zo overtrokken. Ik heb altijd maar die panda in mijn hoofd, het beest wat zijn uiterste best doet om uit te sterven (eet het verkeerde voedsel, paart niet, kan nergens tegen) en dat mág dan niet van ons. Ik geloof oprecht dat als panda's er uit zouden zien als naaktratten, ze dan allang uitgestorven zouden zijn."
Verder leer ik mijn kinderen dat goed doen, natuur, enz. belangrijk is, maar niet dat je klakkeloos geld geeft aan instanties omdat op je vermeende schuldgevoel wordt gespeeld wat we kennelijk allemaal zouden moeten hebben. Eerst kijken of je er werkelijk achter staat of je niet zelf een ander doel beter vindt. Kijk of het geld een beetje doelmatig wordt ingezet (geen versierde schoenendozen hier) en je niet laten inpakken door het exotische.
Mensen zijn altijd makkelijk warm te krijgen voor zaken die veilig verweg zitten: zoals arme hongerende kindertje, exotische beesten met grote aaibaarheidsfactor. Geld overmaken zodat een afrikaans kind een opleiding kan doen is makkelijk, maar als er een dagelijkse lift moet worden gezocht of te zorgen dat een Rom-kind toch aan een opleiding kan komen ipv jong getrouwd met een baby op straat te bedelen, dan geeft ineens niemand thuis. Dat komt kennelijk te dicht bij.
Groeten Primavera

Hier

Zoon is "Ranger" en hij is er trots op. Het maakt mij niet zo heel veel uit of hij nou geld inzamelt voor de plaatselijke voetbalclub of de panda, ik vind het op zich goed dat hij leert "iets" voor anderen/een betere wereld te doen. Voor die panda moet hij de deuren langs (ik geef toe, ik hou er niet van, dat geleur langs de deuren, maar vooruit, dat is nou eenmaal de manier waarop vaak ingezameld wordt). Hij geeft vrije tijd en wat zakgeld weg. Vind het niet verkeerd om ze jong mee te geven dat je je moet inzetten voor anderen. Overigens zou ik het hem absoluut niet verplichten, dit komt volledig uit hemzelf: lid worden vd Rangers, meedoen met panda-actie en zakgeld betalen. Op dat laatste zet ik wel een rem: ook hier een jongetje dat wat minder "heeft" in vgl met anderen (geen Wii en aanverwante zaken) en hij wilde al grif zijn maandgeld inleveren. Daar steek ik dan een stokje voor.
Vind het ontroerend om hem uit te horen leggen dat de panda's niet kunnen paren omdat er allemaal treinen door hun bos rijden

Guinevere

Guinevere

11-04-2012 om 10:30

Red de hoofdluis!

Ik ben het er mee eens dat dierenreddingen zeer met de aaibaarheidsfactor te maken hebben. Ik maak me zelf ernstig zorgen over de diervriendelijke behandeling van de hoofdluis. Gelukkig zijn er her en der een paar hoofdluisreservaten met zelfs onderlinge uitwisseling om de populatie gezond te houden.
Mijn zoon doet ook niet mee aan de Tamtam-acties. En niet aan de vastenactie op school, Jantje Beton en de kinderpostzegels, grote clubactie. Ik vind zelf dat kinderen niet moeten worden ingezet voor fondsenwerving. Er zijn vast betere manieren om ze maatschappelijk bewustzijn bij te brengen.

Maylise

Maylise

11-04-2012 om 12:12

Mooi

Ik vind het heel mooi van je zoon dat hij dit plan heeft bedacht. Heel lief van hem.

Mijn kinderen mogen uiteraard geld inzamelen voor een goed doel maar ik wil niet dat ze op jonge leeftijd langs de deuren gaan om geld in te zamelen. Wat wel mag is geld geven uit hun spaarpot of bijvoorbeeld iets verkopen en de opbrengst geven aan een goed doel.

Een paar jaar terug had ik mijn kinderen 5 euro gegeven om te besteden naar keuze toen we op stap waren ergens. Mijn zoon gaf het geld gelijk aan een zwerver. Ik vond dat zo jammer. Het was tenslotte voor hem en hij mocht er iets van kopen. Mijn zoon zei echter tegen mij 'maar mama hij zei dat hij honger had en ik heb al gegeten vandaag.' Misschien gaf die zwerver het gelijk uit aan drugs/drank maar op dat moment besefte ik ook dat het er niet toe deed. Mijn zoon had gegeven vanuit zijn hart en hoe zijn geste ook ontvangen zou worden het was gedaan vanuit liefde. Zo kan je toch uiteindelijk zoveel leren van je kinderen.

Geven aan anderen (zowel geld, tijd als energie) lijkt me sowieso een belangrijk onderdeel van de opvoeding. Dat hoeft inderdaad niet altijd ver weg te zijn maar er is niks mis met ver weg te helpen.

Ik vind daarom in deze het doel niet eens belangrijk. Is het WNF een goede organisatie? Hebben de Panda's echt redding nodig? Ik weet het niet. Dat zijn moeilijke vragen om te beantwoorden maar dat geldt voor elk bedrag wat je weggeeft. Je kan nooit met 100% zekerheid zeggen dat het op de juiste plek terecht komt.

Het WNF lijkt een betrouwbare organisatie te zijn dus ik zou er geen problemen mee hebben als mijn kinderen daar een donatie aan zouden zijn. Wij zijn er overigens ook al jaren lid van en mijn jongste zoon is ranger geweest. ik heb er geen bezwaar tegen dat er in de panda/tam tam een oproep wordt gedaan om geld in te zamelen. Tenslotte is de doelgroep van die oproep al lid (en staat dus achter de organisatie) en kan je verwachten dat er bij die doelgroep enige betrokkkenheid is tot de organisatie.

Maylise

Maylise

11-04-2012 om 12:14

Verduidelijking

Dat het doel er minder toe doet betekendt natuurlijk niet dat ik elk doel goed zal vinden. Het is meer dat ik het enorm lastig vind om te bepalen of een NGO nu echt goed werk verzet of niet. Zolang de organisatie redelijk betrouwbaar overkomt zou ik dus ja zeggen ook al weet ik dat in de praktijk het geld misschien niet op de juiste plaats terecht komt. Zolang ik geen beter alternatief heb om te doneren blijf ik het zo doen.

Rafelkap

Rafelkap

11-04-2012 om 17:39

Przewalskipaard

Ik ben vroeger met het lood in m'n schoenen langs de deuren geweest voor het przewalskipaard, ik was een jaar of 9. Ik had het abonnement overgenomen van mijn broer, maar eigenlijk ging m'n interesse helemaal niet uit naar dieren (alleen naar poezen). Dus na die actie mocht ik stoppen als ranger.

Ik vind het WNF nu ook wel een club waar ze kindertjes geld voor laten inzamelen voor de dieren. In dit geval is de tamtam al in huis en zou je kind zelf mogen kiezen waar z'n geld heen gaat. Op koninginnedag je speelgoed verkopen lijkt me prettiger dan langs de deuren gaan. Je kan voor de afwisseling ook elk jaar een ander goed doel afspreken

Maylise

Maylise

11-04-2012 om 17:53

Niet aan anderen vragen

Aan anderen geld vragen mag van mij niet. Niet langs de deuren en ook niet aan familie vragen. Familie is lief en die gaan geen nee zeggen. Langs de deuren vind ik niks voor kinderen. Collectes door volwassenen prima maar niet door kinderen. Zelf geld geven uit spaarpot of door verkoop van speelgoed geld verdienen en dat geven is prima. Je moet er zelf wat voor over hebben. Niet verwachten dat anderen geven. Geleur langs de deur ben ik geen voorstander van.

mirreke

mirreke

11-04-2012 om 19:27

Ot maylise

'geleur langs de deur' leuk

mirjam

Emmawee

Zoon heeft hier ook de Tamtam (had de voorganger, lid gemaakt door oom als verjaarscadeau). Hij is dol op dat blad, als dat binnenkomt is zijn hele week goed. Toen mijn oog op dat stuk over de actie viel heb ik onmiddellijk gezegd dat dat dus niet gaat gebeuren: hij gaat niet bij anderen bedelen en hij mag ook geen gegevens van anderen verstrekken (want zoiets stond er geloof ik ook nog in).

Overigens kreeg ik niet de indruk dat hij van plan was geweest zich op deze actie te storten, maar ik heb maar meteen de grens scherp getrokken.

Als hij geheel spontaan zou besluiten zijn oude speelgoed te verkopen en de opbrengst aan de panda's te vergooien zou ik daar geen bezwaar tegen hebben. Sterker nog, ik zou zo dolblij zijn dat hij zelfstandig zou besluiten oud speelgoed weg te doen dat hij de opbrengst wat mij betreft zelfs aan de Scientology zou mogen schenken

Maar terug naar het onderwerp: ik vind dat het WNF - een club waar ik toch al geen diepe sympathie voor heb eerlijk gezegd - echt te ver gaat door kinderen op deze manier voor het karretje te spannen.

Groeten,

Temet

Vruchtbaarheid panda's (beetje ot)

Hier in Schotland zijn we de afgelopen week voorgelicht over de vruchtbaarheid Tian Tian (Sweetie), 1 van de 2 onlangs aangekomen panda's in de Zoo van Edinburgh. Ze bleek vorige week in haar vruchtbare dagen, wat zeg ik dagen, nee uren, wel 36 uur in een jaar ! Helaas bleek
Yang Guang (Sunshine) niet zo ge-interesseerd, maar het was een hype, kranten en TV volgden "het" op de voet. Nou als ik Yang Guang wist ik het ook wel, al die pottenkijkers, haha.

Emmawee

Emmawee

11-04-2012 om 22:31

Haha shonagh!

Die Yang Guang! Ik bedoel maar, 36 uur per jaar vruchtbaar, dan geen zin hebben en vervolgens gaan lopen miepen dat je uitsterft.
En wat onze Ranger betreft... ik vind het natuurlijk ook erg lief van hem dat hij dit wil doen. Ik denk trouwens dat hij vooral ook heel graag in de Tamtam wil met een foto.
Ik heb hem er niet meer over gehoord. Ik wacht af...
Groeten, Maw.

Emmawee

Inderdaad. Deze twee waren een "cadeautje" uit China, je moet maaaaanden van te voren kaartjes boeken om ze te mogen zien en dan weigeren om te doen waarvoor je gekomen bent ?!?! Ze hoeven maar 36 uur per jaar iets te "doen", de rest van het jaar eten ze alleen maar bamboe in een chique onderkomen. En die arme kindertjes in Nederland maar sloven, schamen moeten ze zich ;o)

Emmawee

Mijn zoon was ook zo lief om zijn hele opbrengst van de koninginnemarkt weg te willen geven aan het WNF. Logisch, bij die prachtige foto`s van zeehondjes en die mooie tijgers smolt zijn hart. Hij is gek op dieren. We hebben er samen over gepraat. Dat ik het prachtig vindt dat hij "de dierenwereld" wil redden,maar dat je niet alles weg hoeft te geven. Dat mama ook werkt maar niet haar hele salaris aan een goed doel kan geven. Dat je goed kan zijn voor een ander maar ook goed mag zijn voor jezelf. Dat je het niet alleen kan, dat ieder lid van het WNF "iets" geeft en ze op die manier veel geld ontvangen. Na even nadenken kwam hij met de oplossing: "Ik geef de helft weg en voor de andere helft koop ik voor mezelf iets leuks."

Dat vond ik een prima oplossing.

Wil

Mooi verhaal, en inderdaad prima oplossing.

Doet mij denken aan lang geleden, toen mijn neefjes (inmiddels bomen van kerels) hun eerste communie deden. De priester hield een gloedvol betoog over naastenliefde etc en drong erop aan dat de kindertjes, als ze geld zouden krijgen, dit aan een goed doel (weet niet meer welk) zouden afstaan. Ik zag Oma steeds barser kijken, en zag later bij het feestje hoe ze beide jongens wat geld toestopte met de uitdrukkelijke mededeling dat het dit ene deel in het busje-voor-het-goede-doel mochten stoppen maar dat het toch echt de bedoeling was dat ze het andere deel voor zichzelf hielden.

Groeten,

Temet

Emmawee

Emmawee

13-04-2012 om 12:21

Zoiets zal het wel worden, denk ik

Vooruit, een deel naar het Pandabos.
Maar Wil, dat heb je mooi gezegd zo. Ik merk dat bij mij de ergenis een beetje op de voorgrond stond en dat helpt niet in zo'n geval.
Ik ga voor de herkansing
Groet, Maw.

Gelukkig

dirkszusje vindt de Tamtam heel leuk vanwege de plaatjes enzo, maar het is nooit tot haar doorgedrongen dat WNF haar geld wil. Vorig jaar ij de rivierdolfijnactie had ze binnen 5 minuten alle stickers in het boekje geplakt, zonder ook maar een fonds te hebben geworven.

Hier gaan donaties naar de Papoea's, die zijn ook bedreigd.

Janeway

Janeway

13-04-2012 om 21:18

In mijn tijd

Stierf de panda ook al uit.. Toen ik ook een ranger was, dat is 30 jaar geleden.. Is er in al die jaren nog niet genoeg geld in gezameld om een pandabos te kopen?.. Die actie komt zowat elk jaar voorbij..

Tja

Het WNF leeft natuurlijk zo ongeveer van die panda. Nog mazzel dat die beesten zo labbekakkerig zijn op voortplantingsgebied. Denk je eens in dat ze de kant op zouden zijn gegaan van de buizerd: vroeger zag je die beesten nooit en nu vliegen ze nog net niet in formatie langs. Sta je daar met je goeie gedrag. Zoek dan maar eens een ander bedreigd beest dat een beetje knuffelbaar is - de zeehonden zijn al aan Lenie 't Hart vergeven.

Als die panda ooit een keer onbedreigd zou dreigen te raken gaan er vast stiekem een paar WNF-ers met geweren het bamboebos in om wat van die beesten af te schieten.

Groeten,

Temet

Temet lol

"Denk je eens in dat ze de kant op zouden zijn gegaan van de buizerd: vroeger zag je die beesten nooit en nu vliegen ze nog net niet in formatie langs."
LOL! Was me ook opgevallen ja, hier zitten er al jaren heel veel, maar toen ik van de week in de Randstad was, zag ik ze daar óók!

Anneque (ot)

Ik ben geen dieren- of vogelkenner, maar heb wel enige belangstelling voor beesten. Dat had ik als kind ook al. En toen viel er vanuit de auto amper wat te zien. Heel af en toe een torenvalk. Kievieten en scholeksters. Als er bij onze school (die aan een ringvaart lag) een reiger werd gezien zaten we gespannen te kijken (nou goed, kan ook met de saaie les te maken hebben gehad).

Vandaag op het stuk van Amsterdam naar Zwolle 2 buizerds, 4 reeën, 3 ooievaars. In Amsterdam barst het van de reigers en zijn aalscholvers en ooievaars op bepaalde plaatsen vaste gast. Op de bouwterreinen bij mij in de buurt wemelt het van de konijnen. En dat is dan nog lang niet alles, alleen maar wat ikzelf tegenkom. Soms gaan dingen toch wel eens vooruit...

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

19-04-2012 om 18:43

Ik ben nog van de generatie

Dat er een hele treincoupe op stond als er een reiger in de sloot zat tussen Gouda en Woerden. Tegenwoordig zitten ze in rotten van drie aan mijn vijver.
Emmawee, ik heb me altijd blind geergerd aan de fondsenwerving van het WNF-Ranger-gedoetje. Blergh.

En inderdaad, als zeehondjes er uit zouden zien als uit de kluiten gewassen pissebedden maalde er geen hónd om dat doodknuppelen.

Tirza

Emmawee

Emmawee

20-04-2012 om 22:47

Een reiger!

Mijn vader ging op de rem als hij er één zag. 17 jaar geleden waren mijn vriendje en ik nog eens zwaar onder de indruk toen we aalscholvers zagen vliegen. Nu zitten ze soms in de sloot naast ons huis. Futen zien ik dan weer een stuk minder dan vroeger.
Maar goed... on topic. Ik heb Stoffer er niet meer over gehoord, maar er komt natuurlijk weer een nieuwe Tamtam over een poosje. Ik kan het abonnement opzeggen, maar ze vinden het zo leuk!
En ja, ik erger mij er dus ook aan, maar de andere kant op vind ik het zo vervelend om dat kinderlijke enthousiasme te smoren met mijn gelijkhebberige gemopper. Ik wil die jongens natuurlijk wel graag opvoeden tot verstandige, zelf denkende, niet door commercie en propaganda te beïnvloeden, sociaal bewogen medemensen, maar soms denk dat ik te snel ren, of de verkeerde route neem.
Groeten, Maw.

JansjeRommy

JansjeRommy

24-04-2012 om 22:51

Wel belangrijk

Dochter is ook ranger en zamelt geld in voor de panda. Ik vind dat heel goed, vooral omdat wij het heel goed hebben en ik het belangrijk vind dat ze op deze manier iets doet voor anderen, in dit geval panda's. Maar ze is ook wel weer zo dat ze zichzelf ook gedenkt. En dat vind ik een goede middenweg. Ik ben verbaasd over de aversie tegen het rangergedoe eigenlijk, maar ik was vroeger zelf ook enthousiast ranger, misschien scheelt dat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.