Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tand moet getrokken - hoe daarop voor te bereiden?

Bij zoonlief van 5 is zijn voortand er met Sinterklaas op een pepernoot uitgegaan. Op die plek is nu een puntig tandje gekomen, dat blijkt een 'extra' tandje te zijn die vaak achter de twee voortanden zit maar nu als eerste eruit heeft weten te komen. Zijn eigenlijke voortand zit nog in het tandvlees bovenin, maar overdwars. Door dat puntige tandje heeft de eigenlijke voortand nu geen ruimte om er goed uit te komen, waardoor de tandarts adviseerde het tandje er onder plaatselijke verdoving uit te trekken. Dan zou de eigenlijke voortand de ruimte krijgen, al zou het dan wel later met beugel rechtgezet moeten worden. De tandarts heeft gelijk gezegd dat het niet pijnloos zal zijn en dan met name de verdoving. Na de prikken (2 of 3) zal ze zijn gebit poetsen, want dat kent hij wel van eerdere tandartsbezoeken en zou hem wat rustig kunnen krijgen. Het trekken stelt dan haast niets meer voor.

Heel verhaal ter introductie, maar mijn vraag is: hoe bereid ik zo'n kleintje voor op het feit dat zijn tandje getrokken gaat worden? En moet ik daar als moeder wel bij zijn of juist niet? Wel, omdat ik er dan als vertrouwd persoon bij zit, of juist niet, omdat ik dan de pijn niet zal tegenhouden, wat ik als moeder zou moeten doen, in zijn ogen en in mijn ogen ook.. Moet ik hem een beloning in het vooruitzicht stellen? Hoeveel aandacht moet ik er vooraf aan besteden om het niet een te beladen iets te laten zijn? Wie heeft hier ervaring mee?
Petra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

26-03-2011 om 12:59

Petra

Hoi Petra,

Ik heb geen ervaring. Ik zal hem heel rustig en zonder eigen emoties vertellen wat hem te wachten staat en ook uitleggen waarom het moet. Verder moet er iemand bij die hem kan steunen, en zelf op dat moment niet merkbaar lijdt.

Ik vind niet dat het je taak is als moeder om pijn weg te houden. Het is je taak om een kind vertrouwen te geven in zijn eigen kracht om ook door pijnlijke situaties te komen.

Beloning zou ik zeker in het vooruitzicht stellen, maar niet iets heel groots, gewoon iets symbolisch.

Liora

Erbij zijn

" omdat ik dan de pijn niet zal tegenhouden, wat ik als moeder zou moeten doen, in zijn ogen en in mijn ogen ook.. "
Ik ben het niet met je eens dat het een taak is van de ouder om een kind alle pijn te besparen of doen verdwijnen. Het is onze taak om je kind ermee om te leren gaan, om het te leren dat hij dit aankan. Nou ja, precies zoals Liora zegt dus.
Ik zou het een of twee dagen van tevoren vertellen, heel duidelijk en beslist, en voorál niet te beladen maken. Wel eerlijk zijn: als hij vraagt of het pijn doet, gewoon zeggen dat dat zo is, maar dat het niet lang duurt. Als hij paniekerig reageert, zou ik hem wel troosten, maar ondertussen wel erg duidelijk erover zijn: hoe rot het ook is, het gaat wél gebeuren. Moet, is nodig voor zijn gebit. Verder zou ik erbij blijven, om hem te troosten en steunen. Een beloning doe ik niet in dit soort gevallen, wel beetje verwennen achteraf.

Pijn

Hoi petra,
onze zoon heeft ook met 5 jaar een kies laten trekken. Ik bleef erbij, dat geeft vertrouwen. En zeg eerlijk dat het pijn gaat doen, het is niet anders.
Niet liegen,want hij wil zijn moeder kunnen vertrouwen.

De prikken zijn vervelend, laat hem in je hand knijpen. maar dat gevoel is gelukkig gauw weg.
het trekken zelf zou niet gevoelig moeten zijn.

Onze zoon liet een traantje tijdens het prikken,maar niet tijdens het trekken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.