Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tanden wisselen

Mijn dochter van 5,5 heeft al van voor de zomervakantie vorig jaar 2 loszittende tanden. De grote mensen tanden zijn al helemaal door en zitten erachter. Een paar weken geleden is er eentje uitgegaan doordat ze viel, paniek en tranen alom. Die 2e zit nog steeds extreem los, maar ze durft er eigenlijk niet aan te zitten. Als ze er soms per ongeluk op bijt barst ze in tranen uit en wordt ze helemaal panisch 'het doet zo'n pijn'.
Is het normaal dat het zo'n pijn kan doen als een tand los zit of is het aanstellerij en bangigheid? Moeten we haar gewoon voor het blok zetten en 'm er zelf uittrekken? Moet eerlijk zeggen dat ik dit gemiep over die tand aardig zat begin te raken, helemaal met het idee dat alle andere tanden ook nog gewisseld moeten worden..
Iemand ervaring??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

29-02-2012 om 23:22

Ontstoken tandvlees

Hoi
Het beste is de tand er gewoon uit te halen. Mijn ervaring is dat bij losse tanden er nog wel eens viezigheid onder de tand komt, waardoor het tandvlees gaat ontsteken. En dan gaat het inderdaad pijn doen. Mijn kinderen hadden daar ook wel last van.
Als ze zelf niet durft, zul je denk ik toch zelf even moeten "doorpakken". Het beste werkt het om de tand vast te pakken met een tissue, want dan heb je meer "grip". Je dochter kan dat ook zelf proberen.
Succes

marije123

marije123

01-03-2012 om 09:40 Topicstarter

Geprobeerd

Ik heb vanmorgen geprobeerd om die tand eruit te krijgen, maar m'n dochter weigert gewoon haar mond open te doen.. Ze heeft zelf ook last van die tand, hij zit helemaal scheef in d'r mond, maar toch durft ze er bijna niet aan te komen. Heb gezegd dat het maar even pijn doet en dat het dan klaar is, maar dat werkt nu jammer genoeg nog niet.

Tango

Tango

01-03-2012 om 12:37

Zelf proberen te laten doen

Hier hadden we een beetje hetzelfde bij Tangozoon. Hij had ook zo'n extreem losse tand, maar wij mochten er niet aankomen. Uiteindelijk heeft hij hem er zelf uitgetrokken, toen ze zwemjuf tegen hem zei dat hij hem anders in het zwembad kwijt zou raken. Hij draaide er even aan en hup, eruit.
Maar als het bij jouw dochter zo'n pijn doet kun je misschien toch even de tandarts bellen, want erge pijn bij losse tanden herken ik niet.

Suz@nne

Suz@nne

01-03-2012 om 13:29

Tandarts?

De tand zit dus al zo'n negen maanden los, begrijp ik?Dan ben je in die periode toch een keer bij de tandarts geweest? Heeft die hem er niet uitgehaald voor jullie? Of advies gegeven?

marije123

marije123

01-03-2012 om 13:49 Topicstarter

Aanstelleritis

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het echt zo'n pijn doet, denk eerder aan een geval van aanstelleritis..
We zijn inderdaad 1 of 2 keer bij de tandarts geweest, die zei dat ie er vanzelf wel uit zou gaan, dat ie niet getrokken hoefde te worden. Toen zat ie ook nog niet zo ontzettend los als nu. Ze durft er nu trouwens wel zelf wat aan te zitten, ze zei zelf dat ie nog maar aan 1 draadje hangt. Hoop dat het niet lang meer zal duren! En dan op naar de 2 boventanden, die zitten ook al een beetje los..

Schuine zoute

Bestaan schuine zoute nog? Zoute lappen noemden we ze ook: grote platte zoute drop in ruitvorm. Daar bleven wiebeltanden prima in plakken en dan trok je ze er zo uit. Tenminste, ik ben zeker 2 wiebeltanden met een zoute lap kwijtgeraakt

Groeten,

Temet

ayla

ayla

01-03-2012 om 16:03

Heel gemeen

Schat mag ik even kijken, nee ik kom er niet aan..... En dan 1 keer trekken en weg. Leugentje om bestwil zo heb ik het gedaan, moet wel bekennen dat dochter nog lang boos op me is geweest

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Talia

Talia

01-03-2012 om 17:20

Ayla

Voor het vertrouwen zou ik dat niet meer doen, beloven dat je nergens aankomt en het dan toch doen. Ik weet hoe enorm lastig het kan zijn, zo'n losse wiebeltand en de paniek om niks, maar ik vind het belangrijk dat mijn kind in dit soort dingen weet dat het klopt wat ik zeg. Ook naar een tandarts en gebitsbehandelingen toe vind ik het onverstandig. Leg uit wat je doet en waarom. Marije123 heeft uiteindelijk toch de medewerking van haar dochter nodig.
Trouwens Marije123, met bananen wil het ook nog wel eens lukken! Die zijn zo zacht dat een kind er vaak toch met de losse tand in hapt ... Hier zijn minstens twee tanden mee eruit gegaan bij ons. Succes ermee in elk geval!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-03-2012 om 21:13

Ik ook

Ik trek ook altijd zelf de tanden eruit. Ik vind loszittende tanden echt vreselijk onsmakelijk. Ik ben er tegenwoordig zelfs zo goed in dat mijn kleuterbuurjongetje ook naar mij toekomt om wiebeltanden te laten trekken. Zijn ouders durven niet goed en ik trek ze er gewoon uit. Dat het dan zo af en toe bloed maakt niet uit. Gewoon even doen.

Dendy

Ja ayla, erg fout

Dat heeft mijn moeder me ook geflikt en nu, bijna 50 jaar geleden, weet ik het nog.............

Aan de deurklink

met een touwtje, afgekeken van buurjongetje, en dan plotseling de deur opendoen, de kinderen deden het bij elkaar ! (Dus touwtje, paar meter, aan tand en deurklink)

Kan echt pijnlijk zijn

ik heb bij mijn kinderen gemerkt dat het inderdaad flink pijnlijk kan zijn. Gelukkig hebben we hier een heel lieve tandarts, waar we altijd even langs kunnen komen, die kijkt eerst, zegt dan dat ze zelf lekker veel moeten wiebelebpn en als ie in de weg zit doet ie er 'ijs' op (lichte verdoving op een watje) en hij floept de tand er uit.

Maar ik geloof niet dat het aanstelleritis is hoor!

Vic

Vic

02-03-2012 om 11:09

Ik heb nog nooit zelf een tand eruit getrokken. Met oudste ben ik wel een keer naar de tandarts geweest. Onze tandarts is een nogal doortastend type, dus dochter werd in de stoel geduwd, in de houdgreep gehouden en voor ze het door had was de tand eruit. Ik werd later nog wel door mijn ex gebeld die even wilde navragen of dochter daadwerkelijk 'met grof geweld in de stoel was geduwd'. Normaal gesproken houd ik daar niet van, zo dwingen, maar ik zag het ook niet zitten om onverrichter zake weer naar huis te gaan.

marije123

marije123

02-03-2012 om 15:33 Topicstarter

Reacties

Bedankt voor al jullie reacties. Ga zeker de banaan proberen, en anders misschien nog een caramel snoepje ofzo
Ik heb wel gedacht om te zeggen dat ik niets doe, en 'm er dan snel uit trekken, maar ik ben toch wel bang dat ze me dat nog een tijd kwalijk gaat nemen, niet helemaal ongegrond als ik dat hier zo lees. Ik krijg 'm er ook niet zo makkelijk uit, omdat haar nieuwe tand er al vlak achter zit, het pakt dus wat lastig vast. Niet te doen in 1 ruk zeg maar.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ie er na dit weekend nog in zit, hij zit zo los! Die moet er uit komen een deze dagen.
En ieh, met een touwtje aan de deur!! Daar zou ik echt zelf nachtmerries van krijgen!! Die tip laat ik maar even voor wat ie is

Juf

Hier was de juf van groep 3 expert in het uittrekken van loszittende tanden. Dat ging zelfs zo ver dat zoon op vrijdagavond verzuchtte: ik hoop dat m'n tand tot maandag blijft zitten, juf X kan zò goed tanden trekken.

Jesse_1

Jesse_1

03-03-2012 om 16:46

Gemiep

Als een tand echt los zit wil ik dat ze hem zelf loshalen (of het door mij laten doen) of niet meer jammeren.
Bij akelige dingen waar een remedie voor is, maar die ze niet willen, wil ik geen gemiep. Ze kiezen er zelf voor om de ellende aan laten houden.

marije123

marije123

05-03-2012 om 15:40 Topicstarter

Update

Nou, ik heb de tandarts gebeld. Wij mogen er niet aan zitten, zelf durft ze ook niet, is iedere keer drama. Ze vroeg zelf of de tandarts het niet mocht doen,dus daar gaan we morgen heen. Zijn we er eindelijk vanaf!! Hopelijk gaan de volgende tanden iets soepeler..

Tijdens het slapen

Ik geloof dat ik de tand eruit zou trekken als kindlief net een uurtje slaapt en dan naast het kussen leggen. Daar merken ze toch niks van? In de 1e diepe slaap kan ik alles doen met zoonlief zonder dat hij wakker wordt...
Ideetje?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

marije123

marije123

06-03-2012 om 22:01 Topicstarter

Gedaan

Ik ben blij dat we naar de tandarts geweest zijn, het was nog best een gedoe om 'm eruit te krijgen. Denk niet dat het ons 'effe' gelukt was. Ze gebruikte helemaal een tang!
Dochter helemaal in tranen, maar we zijn er tenminste van af nu. Hoop alleen dat ze geen tandarts fobie opgelopen heeft, haha.
Bedankt voor alle reacties!
Groetjes Marije

Appel

Minstens twee van mijn eigen tanden zijn er uitgegaan via een flinke hap appel. Deed in mijn herinnering (maar het is 30 jaar geleden...) maar een seconde pijn, en het was wel een grappig gezicht, zo'n tand in een appel....

groetjes,
Sabine1974

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.