Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Teleurgestelde dochter..

Oudste wordt 11 in mei en jongste wordt 9 begin april.
Jongste heeft nog nooit een nieuwe fiets gehad want kreeg altijd de oude fiets van oudste als zijn een nieuwe fiets kreeg.
Jongste wilde graag een fiets voor haar komende verjaardag. Fiets (26 inch) van oudste is niet heel geweldig meer en wilden we dan ook niet doorschuiven aan jongste.
Omdat jongste regelmatig met oudste van fiets ruilt wisten we al dat ze een grotere fiets kon hebben dan fiets van oudste.
Nu hebben we dus voor jongste een 28 inch gekocht, zadel helemaal laag en ze past er perfect op. OVer twee weken halen we m op en krijgt ze m voor haar verjaardag.
Oudste is in alle staten want ze kan zich toch niet meer vertonen op school met een kleinere fiets dan haar zusje....
Het is wel de bedoeling dat oudste ook dit jaar nog een andere fiets krijgt, misschien voor haar verjaardag, misschien ook tussendoor.
Maar ik ben eigenlijk niet van plan om haar nu ook zomaar een grotere fiets alvast te geven omdat zusje anders een grotere fiets heeft.
Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat zij wel ook alvast een nieuwe fiets krijgt en die is dan al voor haar verjaardag.
Maar eigenlijk wil ik gewoon dat de jongste trots kan zijn op haar nieuwe fiets....
Wat vinden jullie??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan me voorstellen

dat oudste het niet leuk vindt, wij hebben het hier ook gehad. Maar wij zijn sowieso niet in de (financiele) gelegenheid om dan meteen een andere fiets voor oudste te doen, dus dat maakt het makkelijker nee zeggen. Ik vind dat jongste ook wel recht heeft om even te pronken en oudste kan wel even slikken. Ze mag weten dat ze binnenkort(?) ook een andere fiets krijgt, maar toch even wachten, zou mijn devies zijn.
Het leven is niet altijd eerlijk

alvast gefeliciteerd.
Jons

Niet eerder geven

Ik zou denk ik zeggen dat zij ook een nieuwe fiets mag vragen voor haar verjaardag en er geen discussie over aangaan of ze hem eerder zou krijgen. Gewoon op haar eigen verjaardag geven. En tja, als ze zich niet kan vertonen op school met een kleinere fiets.... dan moet ze maar een maand gaan lopen.

Hoe herkenbaar

hoe herkenbaar. ik heb twee jongens en dit soort dingen gebeuren zo vaak. Ik word er moe van.
wij geven sowieso geen fietsen voor verjaardagen,maar tussendoor als het nodig is. niet omdat we genoeg geld hebben,maar omdat ik het niet echt als kado zie maar iets wat nodig is.

maar buiten dat zou ik gewoon doen wat je van plan was. een keer uitleggen en dan klaar. laat haar maar boos zijn.
probeer ik hier ook. het gaat constant om strijd tussen bedtijd, wat ze krijgen,enz.

hier ook herkenbaar.

ik zou jongste de fiets geven voor haar verjaardag. Heeft zij ook eens een nieuwe fiets, iets waar zij helemaal blij en trots op kan zijn.

oudste zou ik dan ook voor haar verjaardag een fiets geven. want laten we eerlijk zijn: wie op haar school ziet dat zij op een fiets rijdt die 2" kleiner is dan die van haar zusje? En dan nog: jammer dan.

Bij ons is het ook zo dat oudste alles nieuw krijgt (kleding, fiets, ...) en jongste neemt het van oudste over. wat kleding betreft krijgt ze er 1 tot 2 kledingstukken per seizoen nieuw bij, dat is nog wel te doen alhoewel jongste ook moet slikken als oudste weer veel nieuwe kleding krijgt. En dit met die fiets is dan een geval waarbij het eens een keer andersom is! Dat oudste gaat piepen is niet zo gek, die is dat natuurlijk niet gewend (get used to it...).

Overigens heb ik vorig jaar jongste samen met oudste een nieuwe 26" fiets uit laten kiezen voor oudste, omdat we weten dat jongste die fiets ook gaat gebruiken. Jongste heeft dus ook een rondje 'gefietst' (wij hielden haar vast, ze was nog veel te klein) en hem gekeurd, zodat ze het niet zo heel erg vond om weer de fiets van oudste te krijgen.

Ciska22

Ciska22

26-03-2011 om 13:22 Topicstarter

Bedankt

Zo gaan we het inderdaad doen, als zij jarig is krijgt ze ook een nieuwe fiets. (wij geven ze wel altijd voor verjaardag omdat ze tussendoor ook al genoeg andere dingen zomaar krijgen..).
Jongste raakt er maar niet over uitgepraat en vroeg gisteren al of ze vandaag even naar de fietsenwinkel mocht om te kijken naar haar fiets....Dat gaat dus niet door, ze moet nu gewoon wachten tot het haar verjaardag is...

Gruffalo

dat doe ik dus weer niet, kleding doorgeven. een enkel stuk wat duur was wel.
dat is toch wel een beetje sneu dat oudste veel meer nieuwe kleding krijgt?

in het geval van fiets krijgen ze uiteindelijk allebei die nieuwe fiets, dat vind ik anders.

Piepkonijn

het is wel sneu dat oudste meer nieuwe kleding krijgt, vandaar dat jongste ook nog wat nieuws krijgt.

maar ik heb 2 meiden, en oudste is redelijk netjes met kleding. Als het te klein is ziet 80% er nog erg mooi uit. Zonde om dat niet door te geven en alles nieuw te kopen voor jongste alleen omdat het 'sneu' is.

koentje

koentje

26-03-2011 om 15:25

Wat heerlijk

eenvoudig om een kind te hebben!

Ciska22

Ciska22

26-03-2011 om 21:35 Topicstarter

Kleding bij ons

Jongste van 8 en oudste van 10 hebben bijna dezelfde maat. Tshirts delen ze vaak,tenminste de basic shirtjes, ook de leggings worden gedeeld en de sokken.Ondergoed hebben ze apart omdat ze niet van dezelfde houden maar anders ging dat ook door elkaar in een lade.
Kleding die oudste te klein is gaat direct door naar de andere kast. Maar oudste is wat fijner gebouwd dan oudste dus broeken doorschuiven lukt al bijna niet.
EN wij kopen geen merkkleding dus koop ik ook vrij goedkoop ook voor jongste nog wat bij. En ze heeft inderdaad al een vrij volle kast...

Maylise

Maylise

26-03-2011 om 23:51

Ciska

Dan heeft de oudste nu even pech en zal ze toch echt moeten wachten op haar verjaardag. Ik zou haar niet nu al een nieuwe fiets geven. Hier komt het ook wel eens voor dat het ene kind een felbegeerd iets op de verjaardag krijgt en de anderen nog even moeten wachten.

Zeker in het geval van twee kinderen waarbij de jongste al minder nieuwe dingen krijgt is het voor de jongste ook wel een keer leuk om een keer de eerste te zijn met iets.

Monet

Monet

27-03-2011 om 09:11

Wat heerlijk

eenvoudig om gewoon een tweeling te hebben! Wel duur, maar nooit iets moeten overnemen van broer, want als die iets niet past, past de ander het ook niet meer Fietsen etc. zijn altijd tegelijk nodig, dus ook geen geschuif en gevoel van achtergesteld worden.

Wat heerlijk

Om zowel een tweeling als twee eenlingen te hebben. Heb je zowel de hoge kosten van dubbele spullen en kleren, als het doorgeefgezeur.

Maargoed, we komen er altijd wel uit. Kleding van de oudste gaat naar nummer twee, maar die krijgt er ook altijd nog wel wat nieuws bij. Die heeft dus uiteindelijk de volste kledingkast. Een door de oudste twee gebruikte fiets gaat door naar één van de tweeling en krijgt de ander een nieuwe. Bij weer een grotere maat fiets doen we het andersom.

Ciska, ik zou oudste er op wijzen dat zij altijd alles nieuw krijgt en dat haar zusje nu eens een keer mazzel heeft.

skik

pleun

pleun

27-03-2011 om 13:09

Het moet wel kunnen

Hier 3 kinderen. Bij ons krijgen ze ook geen nieuwe fietsen maar 2e handse en ook worden fietsen doorgegeven. Behalve als ze naar de middelbare school gaan. Onze oudste dochter mocht kiezen tussen een goede degelijke fiets met versnellingen maar 2e hands (we weten hoe middelbare scholieren met fietsen omgaan) of een nieuwe omafiets. Zij heeft gekozen voor het laatste, mijn man is er wat minder blij mee want hij moet die fiets geregd onder handen nemen . Onze andere 2 kinderen hebben voor de 1e optie gekozen.
Wat kleren betreft, wij hebben 2 dochters en een zoon. De dochters hebben beide een heel ander figuur en andere huidskleur. Wat oudste staat, misstaat soms vreselijk bij jongste dochter. Bovendien is jongste dochter kleiner van stuk, past de kleding van oudste pas later en dan is het soms echt hopeloos uit de mode, tja, dat is bij meiden toch eerder het geval dan bij jongens. Kijk bijvoorbeeld nu naar de lengte van meidentruitjes en die van 3 jaar terug. Er gaat wel wat door maar veel minder dan jezou denken. En nu op de middelbare school wil jongste, die verder helemaal niet moeilijk is, toch de oude kleren van oudste zus niet meer aan. Ik wacht wel meestal tot de opruiming, dat kan behoorlijk schelen.
En wat tweelingen betreft, zoon heeft een tweeiige jongenstweeling als vriendjes. Zij schelen in kledingmaat dus de kleinste krijgt ook kleding door van de langste. Dus zo kan het zelfs ook met tweelingen.

Hoe je er mee omgaat

Daar gaat het om......Hier twee dochters waar 4 jaar tussen zit. Kleding, fietsen en speelgoed worden gewoon doorgeschoven. Beide krijgen ook vaak genoeg iets nieuws alleen de oudste wel iets meer kleding. Soms krijgt ook zij iets doorgeschoven van een buurmeisje.
Na gebruik wordt de kleding weer doorgeschoven naar nichtjes die er blij mee zijn. Speelgoed wordt ook doorgeschoven naar de nichtjes.

Niemand voelt zich hier achtergesteld, tis maar net hoe je het als ouders brengt denk ik. Hier zou er dus never een nieuwe fiets gekocht worden omdat er anders iemand sip is.........

Moek

Moek

28-03-2011 om 11:03

Hier ook doorschuiven

De jongste kan niet wachten tot de oudste uit haar kleren gegroeid is. Fiets idem dito. En de oudste is dan altijd sip omze kwijt te raken, hoewel zij iets nieuws krijgt. In het geval van de fiets is dat "nieuwe" trouwens eveneens tweedehands. Ik weet namelijk hoe ze met die fietsen omgaan, dus ik vind het geen neiuwe waard. Later misschien.

Ellen

Ellen

28-03-2011 om 14:43

Dan ben ik een uitzondering

Want ik heb wel de oudste gelijk zijn kado gegeven met de middelste.

Mijn middelste is in mei jarig en wilde dolgraag een ds. Normaal gesproken ben ik niet van de dure kado's maar in dit geval had ik wat extra kunnen overwerken en kon het ervan af. Zijn oudste broer wilde dezelfde ds ook heel graag hebben maar is pas eind augustus jarig. Maar met de zomervakantie in aantocht vond ik het sneu voor de oudste dat zijn broertje de ds wel al had en hij nog niet. Daarom heb ik ze op verjaardag van de middelste allebei een ds gegeven..

Margriet*

Margriet*

31-03-2011 om 22:44

Ellen

dat heet gewoon praktisch toch, geen geruzie in de vakantie en dan heb je er wat aan.

Margriet*

Margriet*

31-03-2011 om 22:48

Fietsen

Hier krijgen ze nooit een nieuwe fiets maar een goede tweedehands. Die van dochter was zo goed als nieuw en maar voor een 1/4 van het bedrag in de winkel. Ik vind het naast hoe kinderen met spullen omgaan ook prima zaken om her te gebruiken. In deze weggooi maatschappij geef ik zaken graag een tweede ronde.
Ik koop veel in de uitverkoop en niet heel dure kleding. Nu voor oudste zoon wel duurder maar dat is redelijk tijdloos en kan jongste ook nog aan (schelen 5 jaar). Broeken gaan sowieso bijna nooit voor een tweede rond omdat die versleten zijn.
Hier eigenlijk nooit een punt van ruzie, kleding en fietsen, dat doen ze weer over andere zaken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.