Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Terugslaan?

Onze zoon van 5 is een zachtaardig kereltje en zoekt nooit ruzie. Fysiek is hij best sterk, zeker geen ielig mannetje. Ik denk dat hij best hard kan duwen (met z'n vriendjes beuken ze op elkaar in tijdens de pauze, voor de lol) en wellicht zou hij ook wel een rake klap kunnen uitdelen. Nu is het zo dat er een jongetje in de klas zit die nogal losse handjes heeft en vaak agressief gedrag vertoont. Ik heb wel eens opgemerkt dat mijn zoon daar een stapje voor achteruit zet. Regel op school is: word je geslagen oid, vertel het de juf maar ga niet terugslaan. Vind ik correct en logisch. Maar als dat jongetje keer op keer maar blijft schoppen, duwen en slaan, en straf eigenlijk geen effect heeft, zou ik mijn kind toestaan om 1x een een flinke duw terug te geven (of het joch eenzelfde klap verkopen als ie zelf gegeven heeft). Ik heb zo vaak verhalen gehoord dat het dan meteen over is met dat gedrag. Bovendien creëert het ook een zelfvertrouwen bij m'n zoon. (Die zet al een stap achteruit als er een peuter hem een klap geeft) Waarschijnlijk wil hij gewoon niemand pijn doen en 'wat de juf zegt, is heilig'. Maar denken jullie niet dat je je kind mag toelaten terug te slaan? Mits natuurlijk 1. de agressievelig al gewaarschuwd is door kind en juf, 2. je kind de ander 'aankan' 3. je kind niet de uitlokker is.
We hebben hem al eens een lesje judo laten doen maar hij kan zich niet focussen op instructies en opdrachten. Volgend jaar misschien.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Duwen

Wij hebben ook een kind wat een stap achteruit doet bij kinderen die erg fysiek zijn. Er was eens een jongen die echt te ver ging. Wij hebben haar toen verteld dat je zo'n knul best weg mag duwen. Dus niet slaan, maar wel met een fysiek gebaar laten zien dat je het niet pikt.

En het heeft gewerkt. Hij keek heel verbaasd toen ze het uiteindelijk deed en heeft daarna nooit meer iets gedaan naar haar toe.

Mamvantwee

Mamvantwee

02-04-2010 om 09:28

Lastig

Ik had het er toevallig gisteren nog over. Theoretisch gevalletje, precies zoals Zwelgje schetst.

Ik ben er dubbel in. Mijn kinderen mogen ook nooit slaan, zullen met woorden de ander proberen tot de orde te roepen, gaan dan naar de juf, of naar een andere volwassene die ze kennen. Allemaal leuk, die theorie, maar wat doe je inderdaad als een ander kind maar door blijft gaan met slaan, duwen en schoppen?

Maar aan de andere kant denk ik in stilte 'goed zo' als ze in zo'n geval wel een keer waarschuwend terugduwen. Niet vijandig, maar wel laten weten dat ze daar niet van gediend zijn. Niet over zich laten lopen, maar ook niet aggressief. Alleen reageer ik dan weer 'correct' door te zeggen dat ze niet mogen duwen...tja.

Ik red mezelf er vaak uit door te zeggen dat de ander niet aardig deed, niet wilde stoppen en dat ik het begrijp dat zoon/dochter daarom terugduwt. Maar dat ze daarmee hetzelfde doen als de pestkop. En dat is dan weer niet de bedoeling.

Blijft lastig, dat opvoeden.

groet, Mamvantwee

Tsja

ik herken het erg en heb sinds kort naar mijn kinderen de volgende regel, voor als een kindje slaat/schopt:
1. je zegt tegen het kindje dat je het niet leuk vindt en dat het kindje moet stoppen
2. als dat niet lukt dan ga je naar de juf
3. als ie dan nog slaat/schopt dan sla of schop je zo hard mogelijk terug.

niet helemaal correct maar punt twee werkt niet altijd bij kinderen die structureel schoppen en slaan en punt drie werkt dan soms wel!

Gruffalo

vlinder72

vlinder72

02-04-2010 om 18:48

Punt 2 is leuk

Mijn zoontje werd in groep 2 ook nog wel eens door een pestkop geslagen of geduwd. Ik vertelde hem ook dat hij dan naar de juf moest rennen. Ik kreeg toen als reactie. Doe ik ook maar X rent harder. Tja.

Punt 2

En bij ons werkte punt 2 niet omdat dochterlief dat niet durfde..........

dc

dc

05-04-2010 om 00:18

Heb het geprobeerd

op vorige school van mijn zoontje was het precies dezelfde situatie. Ik heb mijn zoon gezegd dat hij van mij best een keer terug mag slaan, maar nee hoor, dat mocht niet, hij moest het tegen de juf vertellen. Ik heb maar niet aangedrongen

koentje

koentje

05-04-2010 om 20:13

Gruffalo

Punt twee vind ik echt belachelijk. Je gaat toch niet tegen je kind zeggen dat ie ZO HARD MOGELIJK moet terugschoppen of slaan?
Hoe wil jij je kinderen opvoden? \Als je een probleem hebt vecht je het maar uit?

Tja

hier ook het dilemma.
alleen hier al in groep 1.
mijn dochter zegt netjes dat vind ik niet leuk en als ze door gaan gaat ze naar haar juf.
dat zijn de regels die ze hebben.
mijn persoonlijke ervaring is dat diegene die terug slaat meestal diegene is die straf krijgt en waarom, omdat de juf dan net even kijkt vanwege het rumoer dat de eerste klap veroorzaakt heeft.

dus ik laat het voorlopig hier bij net zolang tot dochterlief bij me komt en zegt dat ze niet meer ophouden dan ga ik met de juf praten.

ik ga in geen mogelijkheid toestemming geven om terug te slaan of schoppen aangezien ik zo lang bezig ben geweest om in te prenten dat dat gewoonweg niet mag.
en met 1 keer toestaan kan je weer helemaal opnieuw beginnen.

Koentje

je bedoelt punt drie. En punt drie komt bij mijn verlegen, sociaal minder sterke kinderen pas na punt 1 en punt 2. Dus voordat ze zover zijn, hebben die andere kinderen al flink wat keer mijn kinderen geschopt en geslagen.
En ja dan mogen ze een flinke tik terug geven zodat het daarna (hopelijk) in een keer af is gelopen.

Ik zou mijn kinderen juist wat assertiever moeten opvoeden, zou het al heel wat vinden als ze een keer een flink harde tik terug zouden geven.
Inderdaad, als het niet helpt om te praten EN niet helpt om naar de juf te gaan dan hoeven ze zich niet elke keer te laten slaan/schoppen. Dan vecht je het inderdaad op een gegeven moment maar uit. Gelukkig is het nog niet voorgekomen maar ze weten wel dat ze niet over zich heen moeten laten lopen.

Gruffalo

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-04-2010 om 21:54

Hier

mag dochter na een waarschuwing te hebben gegeven wel terugslaan- of schoppen. Maar op school doet ze dat niet, dan krijgt ze zelf op haar kop
Hier in de buurt woont een jongetje die altijd loopt te schoppen, geen idee waarom. Ik ben wel honderd keer door dochter geroepen: Pietje schopt weer. Toen heb ik haar toch maar eens een flinke trap terug laten geven. Pietje schopt haar nu niet meer. Is zelfs tegenwoordig een soort van vriendje.
Het is vast allemaal niet opvoedkundig verantwoord, maar dat is dan maar zo.

Dendy

*bella*

*bella*

06-04-2010 om 20:17

Mmhh

Ik ben er absoluut voor dat echt kwetsbare kinderen HEEL HARD terugslaan. Maar ik weet niet of net die kwetsbare kinderen dat kunnen..
Maar wat ik veel zie in mijn omgeving is dat ouders wel al snel hun eigen kind als kwetsbaar betitelen. Zal wel iets te maken hebben met het feit dat alle kinderen wel iets kwetsbaars zullen hebben, en dat stuk zien ouders misschien sneller.
Dus eigenlijk ben ik er helemaal niet zo voor, dat we massaal gaan oproepen om terug te slaan. Ik hoorde het ouders al op de psz zeggen, en ik verbaasde me daar echt over. Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als we geweld in principe in de ongewenste hoek laten, waar het wat mij betreft hoort. Oproepen tot geweld zou ik misschien wel doen, maar ik hoop echt als laatste redmiddel.

Sociaal ongewenst

mijn insteek (en die van mijn man, overigens) is hier thuis sociaal ongewenst, maar onze oudste van 10 (knul met autisme en adhd) is dus nogal impulsief en snel gefrustreerd. Tel daarbij op dat hij 2 tweelingzusjes heeft en nog een klein broertje en je kunt je wellicht voorstellen dat hij nog wel eens 'uithaalt'. Gelukkig is hij nooit echt hardhandig, daarin begrenst hij zichzelf wel, maar hij kan echt zo verschrikkelijk vervelend zijn! Constant aan ze zitten, kleine tikken uitdelen, etc.

We hebben hem al zo vaak geprobeerd daarmee te laten stoppen, tot nu toe zonder succes. Ook gewaarschuwd, er komt een tijd dat ze gaan terugslaan, en dan krijgen ze van ons geen straf. "ha, dat doen ze toch niet" was het antwoord. Tot we de andere kinderen toestemming gaven om het te doen... Sorry! De oudste nogmaals gewaarschuwd dat het nu echt afgelopen moest zijn en dat de gevolgen anders voor hem waren.

Het is gebeurd, een van de meiden heeft teruggeslagen en hij was volledig van de kaart! Verbouwereerd en gekwetst. Maar ook onder de indruk! Verrek, ze deed het echt! Het is niet over, maar het is wel veel minder, nu. Blijkbaar moest hij het toch voelen...

Nee, onze kinderen mogen andere kinderen niet slaan, maar ik kan me voorstellen dat bij een chronische klier, we toch toestemming zouden geven om het ook een keer terug te doen als juf niet kan ingrijpen.

Terugduwer krijgt weer duw terug

Hier ook een keer gezegd dat zoonlief een duwend, slaand, pestend jongetje - dat het iedere keer weer op hem gemunt leek te hebben nadat hij al "stop hou op" "abc ik doe niet meer mee" en naar de juf was gegaan niet geholpen- gewoon terug mocht duwen. Niet slaan, wel duwen.

Maar ja.. het joch kreeg een duw terug, en duwde zoonlief net zo hard weer terug. En die duwde ook weer terug en kreeg vervolgens straf omdat hij duwde....

Ik denk dat het voor de schuchtere kindjes best lekker kan zijn om te voelen dat ze hun agressie ook eens mogen tonen. Waarom altijd maar het goeie voorbeeld geven als andere etterbakken hun grenzen over blijven gaan?
Maar ja.... dat lokt dus weer een tegenreaktie uit. En in geval van zoonlief was de les dus dat voor jezelf opkomen door de juf wordt bestraft: hij kreeg straf omdat hij duwde, het andere jongetje had ze niet zien duwen.... Het werkt dus eerder averechts.

Moeilijk moeilijk.....

Aïda

Aïda

09-04-2010 om 13:48

Ja hoor

Ik heb hetzelfde rijtje als Gruffalo

En dat heb ik op school ook duidelijk tegen de leerkrachten gezegd.
Trouwens alleen bij de leerkrachten van de oudste.
Zij heeft een meisje in de klas, dat iedereen schopt, slaat, knijpt, ogen uitprikt en kelen dicht knijpt.

Dus ja als je kind dan voor de 5e keer gehavend thuis komt uit school in 3 weken tijd. En ja als de leerkrachten ook niet weten hoe het komt, en ja oudste was wel gekomen met dat verhaal, maar ja meisje beweerde van niet.. en dan is het zoooooo moeilijk wie spreek nu de waarheid???

Dus ja toen heb ik mijn dochter toestemming, nee zelfs opdracht gegeven, zo gauw dat kind weer iets zou doen, dan moest ze gaan rammen tot dat het kind een bloedneus zou hebben (och och wat fout van me!!) maar ik sta er nog altijd achter...
Alleen ja, mijn oudste durft dat niet. Dus kwam nog steeds elke keer gehavend thuis! Toen ben ik maar eens met school gaan praten, en met de moeder van kind, maar ja haar dochter doet zulke dingen niet!!! Dus toen heb ik het meisje zelf maar even aangesproken.. Inmmiddels is het meisje vele onderzoeken verder en blijkt ze adhd te hebben en ze is nu aan de medicatie, en sinds dien gaat het echt veel en veel beter..
AL is het nog niet geweldig.. Die opdracht tot slaan was dan ook alleen voor dat meisje, niet voor de rest van de klas/school/buiten speel vriendjes.

Maar ik vind dat er op een gegeven moment iets moet gebeuren vanuit het belaagde kind zelf anders blijft het doorgaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.