Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Testen adhd

het is zover, we willen gaan testen of er spraken is van ADHD (ik denk van wel).

riagg lijkt mij het beste startpunt of is een andere instantie beter en waarom ?

Margriet*

Margriet*

26-06-2013 om 23:51

Manda

"Ik baal er dus van en ga zonder school verder."

Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp maar om een goed onderzoek naar ADHD te kunnen laten doen heb je school denk ik wel nodig en denk ik dat dit ook voor je dochter helpend kan zijn. De problemen zijn er ook op school, zonder deze 'mee te nemen' in het onderzoek levert het met name denk ik voor je dochter minder op. En dat lijkt me met name het doel van het onderzoek, dat zij zich beter op school voelt. Ik zou nadenken over wat je als voorwaarden hebt om samen te werken en dit ook naar school zo communiceren voorafgaand aan het onderzoek.

Karmijn

Karmijn

27-06-2013 om 00:40

Zo veel mogelijk zonder school

Wij hebben school in eerste instantie dom genoeg bij het diagnose proces betrokken. Ook waren we zo onnozel, dat we onze twijfels met hen deelden en de onderzoeksrapporten in hun dossier lieten opnemen. Spijt als de haren op ons hoofd.
Nee, laat ze de benodigde vragenlijsten invullen. Maar laat die school verder maar een beetje op een afstand. Want als je eenmaal te open bent geweest, kun je het niet meer terug draaien.
Als je ze later nodig hebt om een andere benadering van je dochter op poten te zetten, dan is het nog vroeg genoeg om een slimme strategie te bedenken waarmee je de leerkrachten het juiste kunt laten doen. Dan kun je altijd nog een manier bedenken waarop je die leerkrachten genoeg informatie geeft zodat ze je dochter gaan helpen.
Uitzonderingen daargelaten, is het mijn ervaring, dat gemiddelde leerkrachten nauwelijks meer weten van adhd, dan de gemiddelde libelle lezer.
Scherm de privacy van je kind goed af. Juist in het diagnose proces. Zo zorgvuldig zijn scholen over het algemeen niet met de privacy van kinderen. Als jullie behandelaar vindt dat er aanvullende informatie nodig is, omdat het anders niet lukt om een diagnose te stellen, is het nog vroeg genoeg om school iets meer betrokken te maken.

Hanne.

Hanne.

27-06-2013 om 09:07

Tegengeluid

Ik heb juist een hele positieve ervaring met het betrekken van school. Hier kwam van school de mededeling/vraag 'we weten niet meer wat we er mee moeten wil je eens met de huisarts gaan praten'.

3 maanden later hadden we de diagnose ADHD. Zowel voor de diagnose als voor het traject er na hebben we school nodig gehad. Tijdens het diagnose traject doordat er ook met school gesprekken zijn geweest, in het traject er na omdat je niet ver komt met psychoeducatie als je dat alleen thuis doet. Ook op school moet er eea gebeuren.

Ik vind het prima om waakzaam te zijn wat school allemaal in het dossier zet, maar als je je kind goede zorg wilt geven is het handig om de mensen waar hij/zij dagelijks van 8.30 tot 15.00 is ook te betrekken en handvatten te geven om goed met je kind om te gaan.

Karmijn

Karmijn

27-06-2013 om 15:51

Hanne

Misschien hebben wij wel heel erg verschrikkelijk pech gehad, met de basisschool. Of jij heel veel geluk. Dat kan.
Maar weet je wat het nadeel is? Als je je heel naief en open opstelt, uitgaat van de goede wil van de school en treft van die knurften als die gasten bij ons op school, dan ben jij niet de pineut, maar dan is je kind de pineut. En dat is erg. En het vervelende van mensen die je tegenvallen, is dat je nooit van te voren weet, óf ze gaan tegenvallen.

Slimmer is het om eerst je kind te beschermen en op veilig te spelen. En pas als blijkt dat de school werkelijk van goede wil is, voorzichtig wat opener te zijn. Want andersom is niet aan te raden, dat kan ik uit ervaring meedelen.

Wij hebben trouwens helemaal NIETS gehad aan school, wat betreft de begeleiding en coaching van zoon. Sterker nog, wij moesten zoon leren om de 'wijste' te blijven en niet mee te gaan in de zielige machtsspelletjes van zijn leerkrachten.
En toch is zoon best goed aan het opdrogen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.