Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
plopje

plopje

20-01-2014 om 16:55

teveel kinderen voor het feestje

Mijn zoontje wil heel veel kindjes uitnodigen voor zijn feestje (hij wordt 5). Liefst bijna de hele klas en ook nog een paar andere kinderen van de bso en van vrienden van ons. We hebben het aantal al weten terug te brengen tot 9-10 kinderen, maar dat vind ik eigenlijk ook best wel veel!

Iemand tips? Is ca. 10 kleuters wel te doen op een feestje? Of anders, hoe kan ik de lijst verder uitdunnen? Zoontje is zelf al bij vrij veel (leuke) kindjes op het feestje geweest en ik vind het lastig om kinderen teleur te stellen.

extra handen

Je kunt in elk geval andere volwassenen erbij vragen, familie, vrienden of andere ouders.
Het feestje strak plannen en zorgen dat iedereen van je planning op de hoogte is.
De logistiek vraagt iets meer maar daar kun je vooruit ook over nadenken en oplossen.
Je kunt kinderen in groepjes verdelen. Als je gaat bowlen heb je bijvoorbeeld 2 groepjes van 5, ieder met eigen volwassene(n).

Druif

Druif

20-01-2014 om 17:18

Te doen

Dat is wel te doen hoor. Wij hebben dat ook weleens gedaan.
Ik zou wel:

Een kort feestje doen (stoppen op het hoogtepunt) Iedereen thuisbrengen, zodat je dat zelf in handen hebt.
Zelf vanaf het begin de leiding nemen (net doen of je de juf bent)
Een programma hebben van wat je gaat doen en daar heel duidelijk in zijn (nee, pietje, we gaan allemaal .... doen. weer net alsof je een juf bent)
Erop letten dat je kind niet ondergesneeuwd wordt. Hij is de jarige dus hij mag eerst, hij mag voorop etc. Wij zijn dat laatste een keertje vergeten en toen ging een eigenwijze gast iedere keer in deze rol. Dat vond mijn kind afschuwelijk. Ik had later spijt dat ik dat heb laten gebeuren.
Smoepzakjes e.d. alvast van tevoren klaarmaken.
Niet teveel keuzes bieden met eten en drinken. (anders wordt je helemaal dol. met een schoolfeest is er ook limonade of water, dat kan met een feestje ook best)

Lekker naar balloris, patatje en drinken en weer naar huis.

Twee feestjes?

Eentje voor de klasgenoten en eentje voor bso-vriendjes en kinderen van kennissen. Als ze vijf zijn vinden ze een simpel feestje al spannend genoeg. Zet een slagroomtaart van de supermarkt op een laag tafeltje, geef ze allemaal een vork en happen maar. Een paar ouderwetse spelletjes als spijkerpoepen o.i.d. erbij, ze vooral ook vrij laten spelen, een dvd achter de hand en als laatste ze buiten allemaal een mentos in een fles cola laten stoppen en je hebt een goedkoop, makkelijk superkleuterfeest.

skik

Annet

Annet

20-01-2014 om 20:10

Kan best

Wij woonden in het buitenland toen dochter 5 werd. Tot mijn verbazing was hier geen sprake van de 'regel' : je nodigt zoveel kinderen uit als hoe oud ze worden. 15 kinderen op een feestje van een vijfjarige was heel gewoon........
Ik heb goede ervaringen met diverse korte spelletjes. Je verdeelt kinderen in groepjes van 3 of 4. Ze doen allemaal korte spelletjes waar ze stempels mee verdienen. Die gaan op de groepskaart.
Aan het eind moeten ze voldoende stempels hebben om een prijs te verdienen. (iedereen hetzelfde of zelf kiezen als je extra voorraad hebt). Tussendoor wat snoepen en drinken.
Met veel kinderen zou ik ze laten ophalen door de ouders. Dat scheelt een hoop gedoe.

of het schoolplein

Ik nam de kinderen mee uit school en na het eten sprak ik af met de ouders dat ze dan op het schoolplein opgehaald werden. Daar kunnen ze dan even rondjes rennen als het wat langer duurt.

Ilva

Ilva

20-01-2014 om 21:31

thuisbrengen

Het beste is de kinderen zelf naar huis te brengen. Er zijn altijd ouders die (veel) te laat komen. Of juist te vroeg als het feestje nog aan de gang is. En vraag telefoonnummers voor noodgevallen.

plopje

plopje

20-01-2014 om 21:32

thuisfeestje

tot zover bedankt voor de reacties (meer tips/ervaringen zijn altijd welkom!)

We willen gewoon thuis een feestje doen: kinderen uit school meenemen, pannekoeken/frietjes eten, een paar spelletjes en op het laatst een dvd'tje tot de kinderen worden opgehaald. Als het goed weer is kunnen ze ook naar buiten, want we hebben een speeltuintje voor de deur. Het feestje hebben we voor 3 uur gepland; korter lijkt me erg kort (laatst was er een feestje dat 2 uur duurde, dat mijn zoon wel een beetje vlug voorbij vond gaan).

Kinderen in groepjes verdelen is wel een idee! Maar ongeveer 10 kinderen is wel te doen dus?

Miendobbel

Miendobbel

21-01-2014 om 09:56

nou.....

Voor een thuisfeestje vind ik 10 kinderen wel veel. Het ligt er natuurlijk aan hoe groot je huis is en hoe goed kun je grenzen aangeven. Zijn het drukke kinderen? Ha,ha ik krijg het al benauwd als ik eraan denk. Nu heeft mijn zoon ook erg drukke viendjes. Waarvan 1 met adhd. Verder heb ik zelf ook drukke kids. Dat betekend echt dan dat de boel wordt afgebroken. Dus bij mij is het niet mogelijk. Succes. Het ligt dus aan de situatie.

Dalarna

Dalarna

21-01-2014 om 10:46

Plopje

Ik vind het altijd zo jammer dat er voor een dvd gekozen moet worden omdat de kinderen moeten worden opgehaald. Als het even kan kun je veel beter voor wegbrengen kiezen maar ja dat kan niet altijd (lopend kan ook natuurlijk).

Doe een leuke quiz, als het even kan inderdaad naar buiten, laat ze nog even vrij spelen met lego of zo maar het feestje gaat als een nachtkaars uit als ze al kijkend zitten te wachten of ze al opgehaald worden. Als je dan al een dvd kiest, kies dan korte filmpjes, buurman en buurman bijvoorbeeld ofzo.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

21-01-2014 om 11:31

ik zou

10 kinderen nooit in mijn hoofd gehaald hebben. Maar goed, als jij kleuterjuf talent hebt, kan het vast best!☺
Maar goed, ik heb een kind met ADHD, hij ging naar het speciaal onderwijs dus kwamen er ook allemaal kindjes met iets. Dus ik hield de regel zoveel kindjes als je oud wordt en dan door de helft. Nou moet ik ook zeggen; mijn zoon gaf zelf op zijn 8 of 9 verjaardad al aan dat hij het zelf te druk vond. Toen ik vroeg wat hij dan zou willen, wilde hij het liefst een kindje uitnodigen en dan samen wat leuks gaan doen. Ben ik met ze naar het spoorwegmuseum geweest. Leuk hoor!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.