Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Champagne

Champagne

05-01-2010 om 23:27

Tijdelijk iets afvallen

Mijn zoon van bijna 12 eet prima en is absoluut niet te dik. Nu moet hij volgende week voor een sporttoernooi 500 gram minder wegen. Ik wil hem niet laten lijnen en wil alleen letten op het snoepen. Hebben jullie nog een goede tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Champagne

Champagne

06-01-2010 om 08:32

Ja, ik geef toch al aan dat ik een gezond kind niet willen laten lijnen.
Ik zal het toelichten:
Hij heeft binnenkort een judotoernooi waarvoor ik hem 2 maanden geleden al moest inschrijven. Aangezien hij hard groeit momenteel is het gewicht van te voren inschatten moeilijk. En ompoulen kan nu niet meer. Als ik er niet oplet rijden we voor niks anderhalf uur naar het toernooi en kan je zo weer naar huis als je te zwaar bent, vandaar.

Zo wie zo link

want weegschalen verschillen nogal eens. Ik hoop voor je dat het goed uit gaat pakken. Succes.

Puck2

Puck2

06-01-2010 om 08:58

Lukt niet

Buiten dat ik het echt een onzinnig iets vind gaat het je niet lukken om een kind van 12 dat in de groei is binnen een week 500 gr te laten afvallen. Dat gaat je niet lukken, niet met op snoep letten en ook niet met op dieet zetten. De enige manier waarop je het zou kunnen bereiken is hem een dag van te voren een flink laxeermiddel geven en 2 uur voor de wedstrijd in de sauna zetten en hem daarna niet meer laten drinken. En als je dat doet vind ik je echt een ontaarde moeder. Dus eigenlijk heb ik maar 1 goede tip: of je laat het toernooi gewoon schieten of je neemt het risico dat de weegschalen daar net anders zijn, gaat erheen en rijdt misschien voor niets.

Rembrand

Rembrand

06-01-2010 om 09:00

Verschil weegschalen.

Hoi Champagne,
Hij zat dan al op de grens van twee gewichtgroepen als het zo weinig scheelt denk ik ?
Je kan hem inderdaad niet laten snoepen en de frisdrank ( als hij die al drinkt ) vervangen door thee ( zonder suiker ), en water.
En wat meer laten bewegen lijkt me ook niet verkeerd.
Een andere weegschaal als thuis kan natuurlijk ook een hele andere uitslag geven. ( wellicht zit hij op de weegschaal van de judo wel twee kilo boven het toegestane gewicht, of twee kilo eronder ).
M.

Champagne

Champagne

06-01-2010 om 11:00

Valt wel mee hoor

Het lijkt erger dan het is hoor.
Hij eet nog steeds 6 boterhammen en een warme maaltijd hoor. Ik geef 'm never nooit laxeermiddelen of zo. Ben gewoon benieuwd of we het met een week minder snoepen gaan halen en anders is het pech! Ben zelf niet gek hoor.

Marjoleine64

Marjoleine64

06-01-2010 om 13:59

Nog nooit meegemaakt

dat bij een judotoernooi echt moeilijk gedaan wordt over een kilootje meer of minder. Beide jongens (10 en 12, beide oranje band) judo-en en doen een paar keer per jaar een toernooi. Er worden wel eens wat wenkbrauwen gefronst als iemand echt meer dan 2 kilo zwaarder is dan opgegeven, er wordt wel eens wat geschoven in de poules, maar niet mee mogen doen heb ik nog nooit gezien. Nu kan het zijn dat dat bij iets 'professionelere' toernooien wel zo is, maar voor jongens in de groei lijkt me 2 maanden heel moeilijk. Dan kan er inderdaad zomaar 1-2 kg bij komen.
Marjoleine

Tango

Tango

06-01-2010 om 14:47

Kun je niet

Even bellen met de organisatie van het toernooi om te vragen of het nu echt zo erg is als hij 500 gram te zwaar is. Ik kan me niet voorstellen dat ze zo streng kijken. Als het nu om 2 of 3 kilo gaat oké, maar dit gaat wel erg ver. Leg ze gewoon je probleem even voor. En inderdaad het zal van de weegschaal afhangen, dus je weet nooit of hij genoeg is afgevallen.

Champagne

Champagne

06-01-2010 om 15:08

Wedstrijdjudo

Het is inderdaad wedstrijdjudo en een groot landelijk toernooi. Ik heb geinformeerd en als hij te zwaar is mag hij een uur later meedoen bij de zwaardere jongens. We gaan dan in ieder geval niet voor niets. En het volgende toernooi de overstap maken naar de volgende categorie.

Aïda

Aïda

06-01-2010 om 19:01

In de tijd

dat ikzelf nog wedstrijden deed, moesten we inderdaad het gewicht opgeven bij aanmelden, maar wij hoefde nooit ter plaatsen nog een keer op de weegschaal.
OOk niet tijdens de nederlandse kampioenschappen.
Maar misschien is het later veranderd, maar zoals andere ook al schrijven, elke weegschaal weegt anders, en ze zullen over 500 gr echt niet moeilijk doen.

Ik zou zeggen, je eigen niet druk maken, misschien is je zoon al zenuwachtig genoeg. Veel succes voor je zoon..

Champagne

Champagne

06-01-2010 om 21:38

Nu moeten de judoka's een uur voor de wedstrijd begint op de weegschaal. Het pak weegt ook al heel wat dus degenen die tegen de grens aanzitten wegen vaak in hun onderbroek. Zo gaat dat. En inderdaad over een paar honderd gram zullen ze niet moeilijk doen denk ik.

picobello

picobello

07-01-2010 om 09:59

Ervaring

als oud judoka weet ik hoe vervelend het kan zijn als je net te zwaar bent en ebt moet wisselen van gewichtsklasse. Als lichtste in een zwaardere klassen nemen je kansen aanmerkelijk af.
Wat wij deden is trainen met een trui aan ( fleece) of vuilniszak om, om veel te zweten en natuurlijk op het eten letten.'s Morgens voor de weging niet eten of drinken, maar na de weging een lekker ontbijt.
Die 500 gram zijn geen probleem die ben je zo kwijt.

Suc6 met het toernooi

Champagne

Champagne

08-01-2010 om 22:00

Precies, je wil niet eerder dan nodig over naar een andere klasse. We letten op het snoepen en dan lukt het wel.
Trainen met een vuilniszak om gaat mij al te ver. Als ie nou prof was..........

Tijdelijk afvallen

met wedstrijden zijn gewichten inderdaad zo belangrijk. Als ze willen omschrijven naar een andere gewichtsklasse, dan is dat nog heel erg schappelijk. Je hebt er ook waar ze niet beginnen aan omschrijven. Dan rij je dus inderdaad 1,5 uur (of langer) voor noppes. Je hebt natuurlijk ook altijd het verschil van de weegschalen. Als je aan de lichte kant bent, is dat niet zo erg. Maar als je te zwaar bent, kun je het vaker schudden. Ook bij kinderen. De week van te voren geen cola, geen friet, geen chocolade, dat scheelt vaak net genoeg als je tegen de bovengrens aan zit.
En eventueel strippen als je op de weegschaal moet en je bent te zwaar.

Succes met de wedstrijd!

Champagne

Champagne

09-01-2010 om 11:13

Strippen?

Hallo Andrea,

Wat bedoel je met strippen? Judojasje en broek uit bij wegen neem ik aan?

Strippen

Ja, inderdaad, de kleding die je kan uittrekken, ook uittrekken. Sommige staan in niet meer dan het noodzakelijke ondergoed op de weegschaal.

Champagne

Champagne

16-01-2010 om 18:37

Gelukt

Even een terugkoppeling: het is gelukt. Met een weekje goed eten maar weinig snoepen. Hij zat er een halve kilo onder. Kijken of het over 2 weken weer lukt. De toernooien daarna gaat hij een gewichtsklasse hoger.

Puck

Puck

16-01-2010 om 18:48

Oke, en de resultaten

Fijn dat het gelukt is zonder allerlei rare maatregelen zoals trainen met vuilniszakken aan. Weinig snoepen is voor ieder kind natuurlijk gezond. En hoe zijn de wedstrijden afgelopen?

Champagne

Champagne

16-01-2010 om 19:56

Spannend

Het was een zwaar toernooi. Normaal zitten er 8 kinderen in een groep (2 poules van 4) en gaan de eerste 2 van de poule door naar de kruisfinales. Deze 4 krijgen meestal allemaal een prijs. Nu was er na de 1e poule nog een tussenpoule omdat ze met 12 waren. Mijn zoon heeft het goed gedaan, wel 6 of 7 wedstrijden gedaan waarvan 2 verloren. Uiteindelijk was hij toch 5e van de 12 en viel net buiten de prijzen. Maar ik heb 'm nog nooit zo goed zien judoen dus het was zeker geslaagd!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.