Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

01-09-2013 om 06:51

Time management

Haaallo!

Ik geloof dat ik wel wat tips kan gebruiken over het slim organiseren van buiten schoolse activiteiten ..
Ons schooljaar (2 kinderen: 5 jaar en 8 jaar) start morgen ..

Hoeveel kunnen ze aan? En hoeveel kan ik faciliteren?

Eentje zit op voetbal bij de E's en heeft dit jaar voor het eerst twee trainingen per week plus zaterdag een wedstrijd. Hij vindt het helemaal tof en droomt ervan prof te worden. In werkelijkheid zit hij vaak op de reservebank.

Hij is ook uit gewoonte altijd doorgegaan met zwemmen en is nu op het punt gekomen waar ze hem 2 trainingen per week voorstellen in de groep pre-competitie. Hij is veel beter in zwemmen dan in voetbal maar zelf wil hij liever 1x per week zwemmen.

Zijn broertje zit ook op zwemles, echt om het te leren nog. Dus dat gaat zowiezo door. En zijn broertje wil ook op voetbal ( aan gezien we toch gaan vind ik dat goed)

Maar broertje wil ook op tekenles en dat lijkt me ook echt bij hem passen en het is ook goed voor hem om iets van hemzelf te hebben.

Maaaar dit schema riskeert een burn out voor mama hier. Ik moet nog uitvinden of ik sommige dingen kan carpoolen. Er zit ook overlap in de activiteiten maar toch zijn we uiteindelijk vier dagen per week na school bezet.

Hoe kiezen/sturen?

Voetbal heeft een winter stop trouwens, dat is fijn!

Thanks! Herfst

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dalarna

Dalarna

01-09-2013 om 09:10

Eén voor één

Eén voor één toevoegen dus, niet meteen beginnen met jongste op voetbal. Weet je hoe het gaat met kantinediensten en rijdiensten naar uitwedstrijden? Houd je daar rekening mee?

Verder: eerst goed kijken, als je jongste eerst een jaar tekenles laat doen heeft hij iets actiefs en iets 'kunstzinnigs', kan best een goede combinatie zijn. Na het zwemmen kan hij altijd nog gaan voetballen natuurlijk.

Ik neem aan dat dat van die 'reservebank' een grapje is want op die leeftijd hoort ieder kind even lang te spelen per wedstrijd.

sportmama

sportmama

01-09-2013 om 10:51

Bezin

Bij mijn kinderen, ondertussen 12 en 14 heb ik het teruggeschroefd naar 1 sportaktiviteit waarvoor de kinderen 3x per week op pad zijn. Dit is organisatorisch te behappen en de kinderen houden tijd over voor school en sociale contacten. Er is balans.
En dan verdelen mijn man en ik deze taken ( we begeleiden beide een team).
Bedenk dat trainings- en wedstrijdtijden wel of niet samen kunnen vallen. Dan heb je een schema, maar wordt door bijvoorbeeld volksfeest, slecht weer....en wedstrijd verplaatst en op een andere weekdag ingehaald... Er is wel een winterstop, maar bij ons worden dan zaal toernooien- trainingen georganiseerd. En dan zit je in een ritme....en dan wordt het het volgende jaar weer veranderd .....
Voorbeeld. Een kind dat 's middags om 4 warm eet, doorgaat naar de eerste sporttraining, met een boterhammetje op de vuist snel omkleden voor de volgende training, daar kwamen op dezelfde dag ook nog wedstrijden bij zodat ik moest gaan strepen. Dat was een erg lang jaar.....bezin eer je begint
En inderdaad een kind hoort niet alleen maar op de bank te zitten. Een kind dat nog niet zo goed kan ballen, leert het niet op de bank.

Jouw beschikbaarheid is een belangrijke factor

Leuk als je kinderen veel willen en kunnen, maar jij moet ook kunnen. Als je jongste gaat tekenen, is ook nog voetballen naast het zwemmen wel wat veel van het goede, vind ik. Ik heb drie kinderen en als die allemaal ook drie activiteiten zouden willen doen, werd dat organisatorisch best wel onhaalbaar. Daarom stel ik ook paal en perk aan de wensen; ik moet wel. Ik heb wel het grote geluk hier dat we met vier bij dezelfde muziekvereniging spelen. Dat doen we weliswaar (nog) niet helemaal op dezelfde tijdstippen, maar qua rijden is een en ander toch vaak te combineren. Dat geeft wel rust.

Iets rustiger aan

Ik zou het iets rustiger aan doen.

De oudste wil graag voetballen. Of hij zijn carriéredromen waar kan maken (of beter met zwemmen) doet er eigenlijk neit zoveel toe. Ik zou het zwemmen stoppen en een keer per week samen met hem en zijn jongere broertje zelf gaan zwemmen. Jongeren broertje kan dan wat oefenen, oudere broer kan 'trainen' en je hebt in elk geval een activiteit die je samen doet.

Wanneer denk je dat de oudste zelf naar de trainingen kan gaan?

Jongte broertje op zwemles, dat is echt relevant. Eventueel daarna pas voetballen. En tekenles als hij wellicht wat ouder is en zelf daar naartoe kan gaan. Als vijf-jarige kan hij thuis ook heel veel tekenen en er zijn nog genoeg boeken in de bibliotheek die leuk zijn om te bekijken.

Tsjor

Dalarna

Dalarna

01-09-2013 om 12:51

Tsjor

Eén keer per week met z'n allen zwemmen kan best duur uitpakken en kan ook nog eens weinig zin hebben voor jongste. Hier mocht je eerst helemaal niet oefenen zonder bandjes en na heel veel gezeur daarom mocht dat een half uurtje op zondagochtend waar een extra badmeester bij was.

Dus je moet dat financieel aantrekkelijk vinden, zelf leuk vinden en je kinderen moeten daar wat aan hebben en dan ook nog vaak op zondagochtend (familiezwemmen zodat je niet te veel last hebt van oudere pubers).

Zelf ergens naar toe kunnen gaan ligt niet aan de leeftijd maar vooral ook aan de afstand en de soort weg. Wellicht kan dat nooit, dat weet je niet natuurlijk?

herfst

herfst

01-09-2013 om 16:43

Zelf

Hallo,
Ja wel pietsje teveel he?
Zelf kunnen ze nog nergens naartoe, het verkeer is vreselijk. We wonen niet in nederland en fietsen is niet zo top hier.
Ik ga nog eens met het lijstje/rooster zitten en ook de kids nog eens checken..

Bij voetbal heeft ie wel drie x 5 mn gespeeld maar hij zit duidelijk onderaan. Voor mij maakt dat niet uit want hij vindt het zo leuk. Maar op een dag zal hij zelf misschien ontdekken wat wijsheid is.

Zwemles heeft de jongste nog echt nodig.
En ik bedenk dat we niet alles als trio hoeven te doen omdat ze ook best even alleen kunnen blijven als ik de ander wegbreng - afstanden zijn 10 mn auto

Het komt vast wel goed. Het is fijn om jullie te lezen hierover en hoe anderen dit doen. Je hoort soms de gekste dingen en ik denk dan 'dat zou ik noooit trekken' en ik moet me ook niet gek laten maken door wat anderen kunnen (met hulp v man moeder of schoonmoeder)

Thx!
Herfst

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dalarna

Dalarna

01-09-2013 om 17:09

Buitenland dus... daar kan ik niet veel over zeggen maar in Nederland betaal ik voor de voetbalclub dus ik wil dat mijn kind voetbalt, zo ongeveer even veel als anderen. Natuurlijk zijn er beteren in het team, vind ik prima maar mijn kind speelt niet 5 min per wedstrijd. Hier heb je ook voor elk niveau een team dus dan wissel je sowieso gewoon al.

Bij de sport van mijn oudste is het wel een klein beetje anders omdat de posities erg belangrijk zijn en de sport te klein is voor selectieteams. Twee of drie kalenderjaren zitten in 1 team en dan wordt er wel veel gewisseld maar de spelers die toch het meeste moeite hebben om mee te komen kunnen wat minder spelen of vaker gewisseld worden.

Jesse_1

Jesse_1

01-09-2013 om 22:00

Jaja, planning...

Heb je de aanbieding voor de cursus Time Management niet gezien, die bij de gebruiksaanwijzing van je kind geniet zat bij de geboorte?

Wat je kinderen aan kunnen is natuurlijk heel erg van hen afhankelijk. Zo is bij ons thuis sporten bijvoorbeeld ontspanning. Alleen Jongste (9) zat er aan het eind van het schooljaar wel doorheen, toen was hij echt toe aan rust zei hij zelf.

Hoeveel andere mensen aankunnen is eigenlijk niet zo belangrijk, hoeveel kun jij trekken, dat is belangrijk

Verkijk je niet op wat er bij komt. Als broertje ook op voetbal gaat, gaat hij waarschijnlijk op andere dagen trainen of 'wedstrijdjes' spelen. Winterstop? Hier wel een winterstop, maar afgelopen seizoen werd er heel leuk Indoor Soccer geregeld.

Belangrijk is bijvoorbeeld wel of ze er zelf heen kunnen (nu dus blijkbaar nog niet) en misschien valt er met andere ouders iets te regelen (om de beurt, of de één brengen en de andere halen)?

Belangrijkste vind ik dat de kinderen het leuk vinden, maar van het voetbal zou ik er toch wel van balen hoor, als mijn kind maar zo weinig zou spelen! (Hier dus ieder kind even veel speeltijd).
Wij hebben 3 kinderen, met veel activiteiten/trainingen in de week en dat vraagt idd veel van mij. Zowel qua brengen/halen als de planning van het eten/eten koken. Gelukkig zijn ze nu al wat ouder en kunnen er zolang het nog licht is iig zelf ook heen - eerste jaar dat jongste dat ook kan/mag.

Tango

Tango

02-09-2013 om 10:30

Kinderen

Kunnen best veel aan op die leeftijd, vind ik. Zoon hier, bijna 9, voetbalt nu 3 tot 4 keer in de week. Hij roept wel dat hij het veel vindt, maar heeft na de trainingen of wedstrijden altijd nog energie over.
Hier ook nog een dochter van 12 die zang en theater lessen doet. Naar het zangkoor kan ze gelukkig zelf maar theater moeten we haar ook brengen. Als ze allebei tegelijk iets hebben kunnen man en ik het gelukkig vaak verdelen. In de praktijk doe ik dan meestal de voetbal en man de zang/theater.
2 keer zwemmen en 3 keer voetbal in de week lijkt me wel weer teveel worden. Ik zou je zoon toch laten kiezen tussen de 2 sporten. W.b. de jongste zou ik eerst wachten tot hij zijn diploma heeft van zwemmen tot hij gaat voetballen. Tekenen kan wel naast het zwemmen, zal w.s. maar 1 keer in de week zijn. Succes met plannen, het blijft lastig. Vooral de onmogelijke tijden vaak waardoor je ook nog met eten e.d. rekening moet houden.

Je kan meer dan je denkt..

Twee meiden hier. Zij deden allebei aan wedstrijdzwemmen. Dat begint met eens per week drie kwartier en voor je het weet breidt het uit via 2 x een uur naar 5 x een uur. Heel verraderlijk! Zo zaten we zes keer per week in het zwembad op een gegeven moment.
Ik werkte er fulltime bij en mijn vader lag op sterven op het hoogtepunt van hun zwemcarrière.

Wat ik gemerkt heb is dat een ritme heel gauw went. Je moet gewoon gebruikmaken van het gegeven dat je rond etenstijd (want die sporten zijn altijd rond etenstijd gek genoeg) weg moet. Soms kookte ik tijdens de training, soms haalde ik dan juist de boodschappen als manlief thuis was en kon koken. Of ik ging lekker relaxen met een bakje in de kantine. Verplicht pauze en bijkletsen.

Ik heb nooit een burn-out gehad. Wel andere ouders die me voor gek verklaarden. Nu zwemmen ze niet meer en doen ze totaal iets anders maar ik hou nog steeds geen tijd over...

Knurf

Knurf

30-09-2013 om 15:29

eens met Birdy

mijn dochter sport niet op hoog niveau, maar ik merk dat de agenda hier ook aardig vol loopt. Dingen van school (avondvergaderingen van de ouderraad bijvoorbeeld), sport op locaties die mijn dochter niet in haar eentje kan aanfietsen, en dan nog dingen van mijn werk die er tussendoor komen. Ik probeer de wachttijden op een prettige manier in te delen. Tijdens de turnles wandel ik naar de lokale bieb en ga lekker tijdschriften lezen. Dat is echt mijn uurtje. Op de manege klets ik gezellig met andere ouders of, als er niemand is, ga ik zelf een stuk wandelen. En inderdaad makkelijker koken (bakje rauwkost erbij, ben je toch gezond bezig).

Ik heb wel een burnout gehad, jaren geleden (toen had ik nog niet eens kinderen) en ik heb geleerd dat vooral dingen doen tegen mijn zin funest is. Zolang je er de lol van inziet, en niet het gevoel hebt dat je geleefd wordt, kun je heel veel. En zodra je het gevoel hebt dat er over je tijd beschikt wordt of dat je alleen maar vervelende verplichtingen hebt, heb je niet eens een volle agenda nodig om overspannen te raken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.