Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
+ Brunette +

+ Brunette +

16-10-2011 om 19:55

Tip: hoe je kinderen zo gek kunt krijgen speelgoed weg te doen.

Al tijden wilde ik met de bezem door het kinderspeelgoed. Mijn dochter was (net als de meeste kinderen, geloof ik) niet erg bereid afstand van haar bezittingen te doen. Hoe anders stelde ze zich op toen ik haar geld bood, variërend van een cent (voor kleine, waardeloze spulletjes) tot een euro (grotere stukken). Dingen waarvan ik weet dat ze er spijt van gaat heb ik er natuurlijk buiten gelaten. De opruimactie heeft me nog geen vijf euro gekost, alle partijen blij. Sommige dingen ga ik tweedehands verkopen, andere weggeven en een deel gaat de prullenbak in. Zijn er meer die het zo aanpakken? Ik ben erg tevreden over het resultaat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Was het maar waar

Zelfs als zoon de echte opbrengst op zijn bankrekening mag hebben doet hij nergens afstand van. Heb je wel eens die programma`s gezien op t.v. met mensen die de kranten hoog opgestapeld hebben liggen en het liefst lege melkpakken nog bewaren? Er moet een psycholoog aan te pas komen om wat weg te mogen gooien.
Ik herken mijn zoon daarin....

Rosase

Rosase

16-10-2011 om 20:09

Omkopen

Dochter en ik gaan samen op de rommelmarkt staan en de opbrengst mag zij houden.

Het is hier ook een heet hangijzer en een groot probleem. Want ons huis puilt uit, we zijn allemaal verzamelaars en kunnen nergens afstand van doen. En mijn dochter heeft echt overzicht nodig en dat lukt dus niet in een overvolle slaapkamer.

Wat mijn moeder trouwens vroeger deed (want ik was vroeger dus ook zo) is af en toe iets wegzetten en als er dan niemand om vroeg ging het weg. Moet zeggen dat ik dat niet over mijn hart verkrijg bij mijn kinderen. Want ik wist het vaak toch wel, of vond soms zomaar iets in de prullenbak (mijn stukgeknuffelde lievelingsknuffel bv) en dat heeft toch wel wat kinderverdrietjes opgeleverd. Denk dus dat ik eigenlijk een beetje doorsla naar de andere kant.

Maar rommelmarkt strategie werkt tot nu toe goed hier.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-10-2011 om 23:07

Verstoppen werkt hier juist niet (rosase)

Dat heb ik ook wel gedaan, spullen wegmoffelen en als er dan een paar maanden niet om wordt gevraagd, stiekem wegdoen. Maar het is me al een paar keer overkomen dat dochterlief na een half jaar of een jaar opeens zegt: "Ik had toch altijd een ... Waar is die?" En dan sta ik met mijn mond vol tanden.

Rosase

Rosase

17-10-2011 om 09:23

Was ook geen tip

Want een echte hamsteraar weet wel ongeveer wat hij heeft.
Bij mij werkte het dus ook zo. En het was zelfs zo dat als ik iets kwijt was ik steevast al op mijn moeder begon te mopperen dat zij het vast weggegooid had. Wat natuurlijk ook niet altijd waar was.

Bij mij heeft dit het in ieder geval niet beter opgemaakt.

Wat ik overigens wel met mijn dochter afspreek is
a. dat we wat dingen wegleggen en ze heeft zelf mogen kiezen wat er weggelegd werd en wat moest blijven en
b. dat als er iets nieuws komt er iets ouds wegmoet. En dat, samen met het vooruitzicht om wat centjes te verdienen maakt dat het beter beheersbaar wordt.

Voor mijzelf is die laatste regel overigens ook een gouden greep.

Doorschuiven aan zusje, zelf verkopen

hier heb ik geen omkooptactiek nodig. De oudste is 8 en vindt zichzelf gewoon steeds vaker veel te groot voor iets (nu playmobile) en wil het dan doorschuiven aan zusje. Maar zusje heeft nu wel erg veel spullen waar ze nog te klein voor is en het stapelt zo op.

Nu hebben we samen besloten haar playmobile circus te verkopen op marktplaats (duur !) en van dat geld mag ze weer iets nieuws kopen. We moeten deze week even alle onderdelen bij elkaar gaan zoeken, dan maken we een foto en zetten we hem op marktplaats, echt een actie dus waar zij betrokken bij is. Dat vindt ze ook leuk, dan heeft ze een eigen 'winkeltje'.

tonny

tonny

17-10-2011 om 10:54

Tuurlijk doe je duplo niet weg!

Duplo is nou juist een soort speelgoed wat altijd goed blijft. Je zet het op zolder en op een dag, als je kleinkinderen hebt, ben je blij dat je het hebt bewaard. Even in een sloop in het fijnwasprogramma en het is weer fris om mee te gaan bouwen!

tonny

tonny

17-10-2011 om 10:58

'waar is toch mijn...'

nou, ik kan vertellen dat sommig kinderverdriet blijft hangen.

Hier ook weleens wat weggegooid wat veel emotionele waarde bleek te hebben (wat ik niet wist) en nu wordt het nog weleens gememoreerd. Het ging om een crossfietsje (zoon 1) en een beer (zoon 2) en zelf herinner ik me een gele beer (had een tante met een mooi verhaal over een zielig buurjongetje meegenomen).

Nee, kijk uit met weggooien en/of omkopen.

Laat kinderen op de kinderrommelmarkt zelf verkopen wat ze niet meer willen hebben. Niet via Marktplaats. Zelf. Zodat ze zien wie het koopt en zien wat diegene ervoor over heeft.

Fiorucci

Fiorucci

17-10-2011 om 15:11

Bewaren

Ik bewaar duplo,lego en knex, en ook playmobil. Want ik merkte aan mijn jongens dat zij het geweldig vonden, al die oude dingen waar hun eigen vader vroeger mee speelde. Zij vonden de Big Jim van mijn man veel leuker dan hun eigen Action man. En dat gold ook voor bijvoorbeeld Playmobil en lego.

Tirza G.

Tirza G.

17-10-2011 om 16:37

Precies

Dat spul is over 20 jaar nog precies hetzelfde, dus dan heb je maar alvast lekker goedkoop een flink assortiment

Tirza

+ Brunette +

+ Brunette +

17-10-2011 om 20:14

De haken en ogen van bewaren.

Ik woon daar domweg te klein voor en ik ga echt geen groter huis kopen om meer spullen te kunnen bewaren, het lijkt me goedkoper om t.z.t. nieuw speelgoed voor mijn kleinkinderen te aan te schaffen

Met een kleedje op straat gaan zitten is als didactisch spelletje wel aardig, in Spanje zie ik het echter nergens dus voor mij is het geen optie. Maar ook als het in de mode zou komen dan zou ik het niet gebruiken als methode om van speelgoed af te komen want daarvoor vind ik het niet efficiënt genoeg: bepaalde aftandse rotzooi raak je aan de straatstenen niet kwijt en ik bewaar liever de prima verkoopbare Duplo dan de troep. Nee, ik blijf bij mijn statiegeldmethode en zie dan zelf wel of ik de spullen recycle of niet.

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 08:11

Brunette

Wij hebben natuurlijk vrijmarkt op koninginnedag,dat is ideaal..) Dus de minder stevige bewaarbare dingen waar mijn kinderen niet aan gehecht zijn, verkopen we daar. Duplo en lego niet, want op een vrijmarkt wil iedere koper voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat levert alhier niks op. Ik vind lego/duplo/knex etc erg duur, dus dat bewaar ik liever.

Maylise

Maylise

18-10-2011 om 22:24

Weggooien

Weggooien vind ik zelf heel moeilijk.
Ik geef graag spullen door aan familie/vrienden op ad hoc basis maar echt een bewuste opruim actie vind ik echt moeilijk. Laatst besloot ik de boeken eens goed op te ruimen en ook wat weg te doen. Helaas niet echt gelukt. Na een middag lang honderden boeken door mijn handen te hebben laten gaan had ik uiteindelijk een stapeltje van een stuk of 10 die dan eventueel wel weg zouden mogen. Aan elk boek kleeft een herinnering, of ik wil het boek herlezen, of ik wil het boek nog lezen of ik heb het van een dierbaar iemand gekregen of er hangt een leuke anekdote aan of er staat allemaal interessante informatie in die ik vast ooit nog een keer wil weten... Nou ja het lukt gewoon niet

Ik heb kinderen die heel rigoureus alles weg doen waar ze te groot voor zijn/niet leuk meer vinden en kinderen die bij elk happy meal speeltje uitroepen dat dit absoluut niet weg mag.

Speelgoed waar ze echt te groot voor zijn en al jaren niet meer mee hebben gespeeld geef ik wel door aan andere kinderen. Nou ja, dat is ook niet helemaal waar. De hoarders hier hebben allemaal nog wat baby/peuter speelgoed waar ze geen afstand van willen doen ook al zijn ze inmiddels eerder op de leeftijd om zelf een kind te krijgen. Ik heb zelf ook een doos met babyspeelgoed bewaard waar ik 'speciale' herinneringen aan heb.

In elk geval ruimt het allemaal niet op en slippen we langzaam dicht... Het enige wat helpt is verhuizen. Tijdens de verhuizing vorig jaar hebben we echt veel weggedaan.

Wegdoen, snik...

Waarom dacht mijn, verder zo bewaarderig uitgevallen vader, dat hij mijn Fischer-technik moest verkopen... Wat hadden mijn kinders dát nu leuk gevonden! En ach, dat mooie houten kegelspel, waar hij weliswaar een knappe prijs voor kreeg op koninginnedag - hij betreurde het zelf een kwartier later alweer, maar toen was de koper natuurlijk al uit beeld.
Tot zover de jeugdsentimenten Ze mogen hier net als bij Fiorucci van alles op de koninginnemarkt of bij andere gelegenheden verkopen, op een paar dingen na. Duplo valt daar bijvoorbeeld onder.

ilona

ilona

26-10-2011 om 14:05

Oud speelgoed

Wij hadden nog lego op zolder staan van m'n man.
zoon was helemaal gek van lego, dus alles naar beneden gehaald. Helaas, van het ouder lego paste heel veel stukjes toch niet goed op het nieuwe lego.
Denk dat de maat wel hetzelfde is, maar het bleef niet goed vastzitten/klikken.

Overigens hebben wij bij een grote verhuizing tegen de kinderen gezegd dat ze wat ze écht willen houden apart moesten zetten en wat weg mocht aan de andere kant. Dat zouden we dan verkopen en de opbrengst was uiteraard voor hun. Van dit geld hebben ze zelf weer leuk nieuw speelgoed van kunnen kopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.