Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tips gevraagd zindelijkheidsproblemen zoon 4,5 jaar

Hallo allemaal,
Mijn zoon van ruim 4,5 plast en poept nog steeds in zijn broek. Als we hem met regelmaat naar de wc sturen gaat het goed, maar zodra hij het zelf moet doen, lukt het op de een of andere manier niet. Hij is niet bang voor de wc en we zorgen ervoor dat hij rustig zit door voor te lezen e.d.
Heeft iemand ervaring met deze situatie?
Hebben jullie nog tips voor therapieën of iets dergelijks?
Het consultatiebureau adviseerde een kinderbekkenfysiotherapeut, heeft iemand daar ervaring mee?

Ik hoor het graag!

Geen ervaring.

Op die leeftijd zou ik hem leren zichzelf te verschonen na een plasongeluk (inclusief opruimen vieze spullen). Verder denk ik dat een plashorloge nuttig kan zijn. Dat geeft om de zoveel tijd een discreet trilsignaal aan je kind dat het naar de wc moet. 

Ik zou met de huisarts het plaspatroon bespreken (zijn het normale, grote plassen of zijn het infrequente kleine plasjes?) en vragen om een geschikte verwijzing. Ik zou toch wel willen weten of er een medische oorzaak is voordat ik met een fysiotherapeut in zee zou gaan. Of anders liever een multidisciplinair team van een plaspoli of poeppoli in een ziekenhuis, maar dat voelt ook wel weer wat overdreven voor een kind van 4 en er medisch niet iets aan de hand is. Nou ja, of dat overdreven is hangt er natuurlijk van af hoeveel jullie al zelf geprobeerd hebben. Anyway, ik zou dus eerst de huisarts om advies vragen.

Een bekkenfysio kan toch binnen zijn vakgebied bepalen of er iets medisch aan de hand is? @TO ik heb er voor kinderen geen ervaring mee, maar het lijkt me een goed advies.

Ik zou een verwijzing bij huisarts vragen. 

Zijn er nog meer dingen anders voor zijn leeftijd? Gaat hij wel gewoon naar school? 

Poeppoli is hij te jong voor. Hier nl zelfde ervaring. Uiteindelijk was dochter een maand voor haar 5de verjaardag spontaan poep en plas zindelijk en met nog een maand of 2 snachts. Zo opeens. 

Wij zijn wel naar de kinderarts geweest om medische problemen uit te sluiten. Verder geen fratsen gedaan van fysio in welke vorm dan ook, trilhorloges (serieus??) Of andere gekkigheid. Sommige kinderen zijn gewoon later. Dat geeft niet zolang het niet iets medisch is. Hij is 4 en geen 8, dan had ik wel de poeppoli laten kijken want dan is er vaak wel echt iets aan de hand. 

Wij stuurden dochter met regelmaat naar het toilet. Dat ging prima. En ze had een luierbroekje aan op school. Ook om ongelukjes, vooral poep ongelukjes te voorkomen. 

We hebben regelmatig met de handen in het haar gezeten omdat het ook soms wel goed ging. Ging zelf twijfelen of ze het expres deed. Was best wanhopig dus ik snap je gevoel. 

Geen tips, helaas. Zoon heeft ook nog lang regelmatig in z’n broek geplast (dat is gelukkig wat sneller en gemakkelijker zelfstandig op te ruimen dan poepen). Van alles geprobeerd: boos worden, loslaten, stickerkaarten, huisarts, ieder uur naar de wc, etc. Niks hielp echt. Uiteindelijk echt losgelaten en opeens was het van de ene op de andere dag over. Als er medisch niks mis is, is het wachten tot ze er klaar voor zijn. Maar vervelend is het wel! 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

26-05-2022 om 09:43

syboor schreef op 25-05-2022 om 13:31:

Op die leeftijd zou ik hem leren zichzelf te verschonen na een plasongeluk (inclusief opruimen vieze spullen). 

Ik zou eerst bij een kinderarts te rade gaan of het een medisch probleem is of niet. Zo nee, blijven oefenen en een lange adem. Misschien nog wat meer aandacht voor het angstig zijn voor de wc. Wat is daar de achterliggende gedachte van. 

Bovenstaand advies zou ik op 4,5 jarige leeftijd dan weer niet doen. En al helemaal niet het opruimen. 

daar hebben wij met onze oudste veel problemen mee gehad, ook de poeppolie met 6 jaar werkte niet echt. Naar doorzoeken kwamen wij erachter dat onze oudste een spierziekte heeft wat ook zijn overgewicht verklaard. 
Darmen zijn ook spieren en als zijn darmen vol zaten met harde poep had hij geen plas en poep drang.
Dan ging het mis.
Wij zijn naar een kinderfysiotherapeut geweest die overigens ook op school werkt.
Door meer bewegen en speciale oefeningen zoals bekken  en anus training. (Aanspannen en loslaten) krijgen zijn hersenen nu wel een signaal en zijn na een 9 maand therapie af van het probleem.

Wij kwamen er ook achter dat onze oudste te weinig drinkt en zelfs stiekum zijn drinken weggooide.  Daardoor harde poep die tegen zijn blaas aandrukte en hij kreeg ook daardoor geen plas respons.

Na de kinderfysiotherapeut heeft onze oudste bijna geen ongelukjes gehad....

Veel sux6

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.