Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tot hoe laat spelen jullie kinderen zelfstandig buiten

Tot hoe laat spelen jullie kinderen zelfstandig buiten?  En hoe oud zijn ze?

Nu het in de zomer weer lang licht is en ook nog eens vakantie dus vaker de volgende dag geen verplichtingen zijn spelen er volgens mij weer meer kinderen hier in de wijk na het eten ook buiten en ik vroeg me af welke tijden anderen ongeveer aanhouden voor welke leeftijden.


AppleTree

AppleTree

27-07-2023 om 13:16 Topicstarter

Teigera schreef op 27-07-2023 om 11:00:

[..]

Klinkt heel handig inderdaad! Wij hebben ook de afspraak dat ze even komen vertellen als ze van de ene speeltuin naar de andere gaan, of als ze bij een kind in de tuin gaan spelen bv, zodat ik niet hoef te zoeken. De tuindeur en achterdeur staan open zodat ze naar binnen kunnen rennen, vertellen wat het plan is en weer wegrennen. Ik zeg altijd 'je hoeft het niet te vragen, het antwoord is toch altijd ja, maar ik wil het wel weten'.

Dat deden wij ook, maar het werd wel onhandig vind ik. Dan was de afspraak 17u thuis en kwam oudste om 16:55 naar huis geracet om te vragen of het nog langer mocht want als het antwoord nee was wilde kind nog langs het vriendje om te zeggen dat het niet mocht. Als het niet kon zat kind dus 10 minuten heen en weer te fietsen en als het wel kin had die eigenlijk voor niks 6 minuten gefietst. Plus dat het met horloge van ons verder mag dan zonder gewoon omdat ik weet of kind is aangekomen bij muziekles of sport en ook weer wanneer kind vertrekt en dus thuis zou moeten zijn. Vind ik gewoon een prettig gevoel. Alleen uit school kon eerder ook wel maar dan kon er niet afgesproken worden want kind kon niet met ons overleggen of ouders gingen bellen of kind met hun mee kon of hun kind hier heen. Meestal geen probleem maar het werd zo omslachtig.


Het horloge is hier iig een succes en een goede tussenstap naar mobile telefoon. Er zit een klassen stand op dus onder schooltijd kan het horloge niet gebruikt worden op de nood knop na (dan belt het horloge naar mij en gaat een soort notificatie naar beide telefoons die in contact staan met het horloge dus als ik niet op neem weet partner ook dat er iets is). WhatsApp, sms'jes, gebeld worden kan alleen door contacten, onbekende nummers laat het horloge niet door komen. Ideaal vind ik het.

Nu wonen we niet in een buurt met veel kinderen maar buiten op het platteland. De jongsten (4-6) mogen hier buiten spelen tot ze naar bed gaan, met mooi weer en zomerse avonden kan dat rustig 22:00 zijn. Ze spelen dan wel op ons eigen terrein. Ze mogen (nog) niet daarbuiten spelen. 

Toen de oudsten jonger waren woonden we in een flat en mochten ze na het eten nog buitenspelen in de gemeenschappelijke tuin. Meestal tot een uur of 20:00-20:30. Dan gingen de meeste leeftijdsgenootjes naar binnen en bleven alleen de oudere kinderen over. 

Mevrouw75 schreef op 27-07-2023 om 08:53:

[..]

Als ik niks te doen heb? Nee, dan ga ik niet op straat spelen of hangen, we zijn dan dus aan het eten, samen dat jeugdjournaal aan het kijken en bezig met dat avondritueel.

Je vraag impliceert dat kind niet mág, en dat is gewoon niet zo. Volgens mij legde ik duidelijk uit dat de avond gewoon vol is.

Af en toe gaat ze nog wel op de schommel of ringen in de tuin, of brengt een vriendinnetje dat is blijven eten naar huis, maar niet de straat op om te spelen.

Dat impliceer ik niet,  ik kon me gewoon niet voorstellen om zelf met mooi weer binnen te zitten.

Mevrouw75 schreef op 27-07-2023 om 08:53:

[..]

Als ik niks te doen heb? Nee, dan ga ik niet op straat spelen of hangen, we zijn dan dus aan het eten, samen dat jeugdjournaal aan het kijken en bezig met dat avondritueel.

Je vraag impliceert dat kind niet mág, en dat is gewoon niet zo. Volgens mij legde ik duidelijk uit dat de avond gewoon vol is.

Af en toe gaat ze nog wel op de schommel of ringen in de tuin, of brengt een vriendinnetje dat is blijven eten naar huis, maar niet de straat op om te spelen.

Volwassenen doen andee dingen dan kinderen m.i........ En volgens mij is buitenspelen juist heel goed en leerzaam voor kinderen. Ik kan me voorstellen dat er buiten de zomer of i.g. buiten de vakanties er andere rituelen zijn, zoals bijv. jeugdjournaal en weet ik wat. Maar ik persoonlijk vind een zomervakantie toch wat anders. Dan lekker zo veel mogelijk naar buiten na het eten. Voor je het weet is het al weer snel donker en kan dat allemaal niet meer.

Met 7 lagen ze hier volgens mij uiterlijk 19.30 in bed.

Bijtje82

Bijtje82

27-07-2023 om 16:08

Valeria schreef op 27-07-2023 om 16:04:

Met 7 lagen ze hier volgens mij uiterlijk 19.30 in bed.

Ook in de vakantie? 

Bijtje82 schreef op 27-07-2023 om 16:08:

[..]

Ook in de vakantie?

Ja hoor. Uitslapen kunnen ze namelijk nog steeds niet, dus in de vakanties houden ze al jaren hun gewone bedtijd aan.

Uitzonderingen daargelaten, maar die komen ook buiten de vakanties voor.

Bijtje82

Bijtje82

27-07-2023 om 18:00

Valeria schreef op 27-07-2023 om 16:18:

[..]

Ja hoor. Uitslapen kunnen ze namelijk nog steeds niet, dus in de vakanties houden ze al jaren hun gewone bedtijd aan.

Uitzonderingen daargelaten, maar die komen ook buiten de vakanties voor.

Is je goed recht hoor. Hier is het ook lang niet alle dagen feest. Probeer altijd wel een beetje het normale ritme er in te houden. De jongste twee liggen nu dus voor 2100 in bed. 

Half 8 is nog net wat te vroeg, meer omdat het niet hele drukke dagen zijn en ze pas tegen 9u wakker worden. Anders gaan ze liggen stieren boven. 


De 6 jarige mag tot 20.00. De 8 jarige tot 20.30 uur. Ze krijgen een normaal horloge mee of vragen andere kinderen naar de tijd. 

Valeria schreef op 27-07-2023 om 16:04:

Met 7 lagen ze hier volgens mij uiterlijk 19.30 in bed.

Dochter is 7 en gaat idd rond 19.30 richting bed. Zodat het echt max 20.00 uur is als ze erin ligt. Ja ook in de vakantie. Op schooldagen vaak rond 19.15 richting bed. 

Ze heeft haar slaap echt nodig. Tot 20.30 uur buiten voor deze leeftijd vind ik echt veels te laat. Voor een keer kan dat wel maar niet elke avond. (Vind ik he, voor ik het halve forum over me heen krijg). Dochter mag maximaal tot 18.45 buiten spelen dan naar huis. 

Hier gaan ze (6 en 4) best laat slapen in de vakantie, 21:00-21:30 is heel normaal, soms nog later. We hebben ook oudere kinderen dus dat scheelt misschien ook wat, dat iedereen sowieso wat later is. Een voordeel is dat ze 's ochtends ook niet zo heel vroeg wakker zijn, 7.30-8.30 is heel normaal. Ze gaan twee keer per week naar de BSO sommige weken maar ik hoef niet heel vroeg te beginnen dus ik lever ze daar meestal iets na 9.00 af.  

In de winter speelt dochter na het eten niet meer buiten omdat het dan donker is. In de zomer tot een uur of 20.00 uur op schooldagen. In de vakanties hebben we niet echt een eindtijd, maar meestal wordt het niet later dan rond 20.30 uur. Dochter is acht. 
Dochter is wel van het uitslapen, maar ook weer niet tot de middag of zo. We proberen het ritme er wel enigszins in te houden omdat we ook wel dingen willen ondernemen of er ander vermaak op de agenda staat. 

Onze stiefzoon (10) speelt niet echt buiten. Als hij bij een buurjongen gaat spelen, is het meestal tot etenstijd. 
Mag het eigenlijk niet vergelijken met vroeger, maar zelf speelde ik op die leeftijd buiten tot er geen kinderen meer waren (tijdens de zomermaanden, een uur of 10); en toen kwam Dutroux en veranderde alles. 

als het mooi weer is kan het best zijn dat ze rond 20.15/20.30 nog buiten zijn. Ze zijn 7 en 4. Maar dan zijn ze wel met een groep vriendjes aan het spelen. Met slechter weer is het weer anders. Ligt dus aan het weer en welke kinderen er buiten aan het spelen zijn.

Bijtje82

Bijtje82

02-08-2023 om 22:03

Snowgirl schreef op 02-08-2023 om 21:59:

als het mooi weer is kan het best zijn dat ze rond 20.15/20.30 nog buiten zijn. Ze zijn 7 en 4. Maar dan zijn ze wel met een groep vriendjes aan het spelen. Met slechter weer is het weer anders. Ligt dus aan het weer en welke kinderen er buiten aan het spelen zijn.

Brr.. ik merk dat die 4 bij mij een enorme angstige trigger oproept.. 

Die mogen van mij echt nog niet zonder ouderlijk toezicht alleen buiten spelen. En zeker niet tot zo laat, ook niet in de vakantie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.