Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tot hoe laat spelen jullie kinderen zelfstandig buiten

Tot hoe laat spelen jullie kinderen zelfstandig buiten?  En hoe oud zijn ze?

Nu het in de zomer weer lang licht is en ook nog eens vakantie dus vaker de volgende dag geen verplichtingen zijn spelen er volgens mij weer meer kinderen hier in de wijk na het eten ook buiten en ik vroeg me af welke tijden anderen ongeveer aanhouden voor welke leeftijden.


Bijtje82 schreef op 02-08-2023 om 22:03:

[..]

Brr.. ik merk dat die 4 bij mij een enorme angstige trigger oproept..

Die mogen van mij echt nog niet zonder ouderlijk toezicht alleen buiten spelen. En zeker niet tot zo laat, ook niet in de vakantie.

Ligt eraan waar je woont lijkt me. Of je in Amsterdam woont of in een rustige wijk in een rustige provincie. Nu wonen wij in een hele kinderrijke buurt waar echt alle kinderen gewoon buiten spelen. Ook kids van 2 en 3. Dus hier is dat echt niet vreemd. Ze hebben hier overigens ook beide zo'n gps horloge om. En ze zijn ook eigenlijk altijd bij elkaar. Wij waren juist die ouders die hun kids niet zo snel naar buiten lieten gaan. 

Bijtje82

Bijtje82

02-08-2023 om 22:38

Snowgirl schreef op 02-08-2023 om 22:11:

[..]

Ligt eraan waar je woont lijkt me. Of je in Amsterdam woont of in een rustige wijk in een rustige provincie. Nu wonen wij in een hele kinderrijke buurt waar echt alle kinderen gewoon buiten spelen. Ook kids van 2 en 3. Dus hier is dat echt niet vreemd. Ze hebben hier overigens ook beide zo'n gps horloge om. En ze zijn ook eigenlijk altijd bij elkaar. Wij waren juist die ouders die hun kids niet zo snel naar buiten lieten gaan.

Ik woon in een rustige wijk, maar dan nog..

Komt vast ook door mijn eigen jeugd hoor. Ik liep op die leeftijd en jonger altijd met mijn oudere broer buiten. Tot 2x toe bijna verdronken. 

Thuis mogen ze eigenlijk nooit na het avondeten nog buiten spelen maar wellicht dat we dat op relatief kort termijn gaan veranderen voor de oudste.

We staan nu op de camping in Frankrijk en daar spelen ze tot 21.30uur buiten (4 en 6 jaar) met vriendjes en gaan ze daarna direct door naar bed.

Ze slapen daardoor ook uit tot circa 09.00uur. laatst heb ik oudste om iets voor 10.00uur zelf maar eens wakker gemaakt. Het zijn sowieso beide meer avondmensen dan ochtendmensen. Dochter valt ook niet meteen in slaap, thuis na een rustige dag niet en ook niet als ze tot 21.30uur buiten heeft gespeeld en er pas om 22.00uur in ligt.

Bijtje82 schreef op 02-08-2023 om 22:38:

[..]

Ik woon in een rustige wijk, maar dan nog..

Komt vast ook door mijn eigen jeugd hoor. Ik liep op die leeftijd en jonger altijd met mijn oudere broer buiten. Tot 2x toe bijna verdronken.

Dat is wel heftig, wij hebben ook de regel dat je pas alleen door de wijk mag als je je a diploma hebt. Dat is de reden dat dochter ook pas sinds kort alleen door de wijk mag lopen.

Bijtje82

Bijtje82

02-08-2023 om 22:45

Envelop schreef op 02-08-2023 om 22:42:

[..]

Dat is wel heftig, wij hebben ook de regel dat je pas alleen door de wijk mag als je je a diploma hebt. Dat is de reden dat dochter ook pas sinds kort alleen door de wijk mag lopen.

Die regel heb ik ook voor mijn meiden, maar in de praktijk is de ontdekkingsdrang sterker dan de drang om de regels na te leven. 😁 Ze hebben me al een paar keer flink laten schrikken. 

Hier in de sloot vallen betekent verdrinken. Daar kom je zelfs als volwassene amper zelf uit. Dat loopt veel te schuin af.

Bijtje82 schreef op 02-08-2023 om 22:45:

[..]

Die regel heb ik ook voor mijn meiden, maar in de praktijk is de ontdekkingsdrang sterker dan de drang om de regels na te leven. 😁 Ze hebben me al een paar keer flink laten schrikken.

Hier in de sloot vallen betekent verdrinken. Daar kom je zelfs als volwassene amper zelf uit. Dat loopt veel te schuin af.

Maar dat is dus al heel anders dan bij ons. Als er een sloot in de buurt was dan zou hij waarschijnlijk ook niet mogen. 

Bijtje82

Bijtje82

02-08-2023 om 23:03

Snowgirl schreef op 02-08-2023 om 22:52:

[..]

Maar dat is dus al heel anders dan bij ons. Als er een sloot in de buurt was dan zou hij waarschijnlijk ook niet mogen.

Die sloot is niet perse in de buurt, maar als ze eenmaal de zwervers gaan uithangen dan komt alles uiteindelijk dichtbij.  

Na de laatste keer verdwijnen zijn ze flink geschrokken en hebben ze twee weken tuinstraf gekregen. Dus sindsdien luisteren ze beter en gaan ze niet meer zonder vragen de hele buurt door.

Bijtje82 schreef op 02-08-2023 om 23:03:

[..]

Die sloot is niet perse in de buurt, maar als ze eenmaal de zwervers gaan uithangen dan komt alles uiteindelijk dichtbij.

Na de laatste keer verdwijnen zijn ze flink geschrokken en hebben ze twee weken tuinstraf gekregen. Dus sindsdien luisteren ze beter en gaan ze niet meer zonder vragen de hele buurt door.

Aah ja brrr, jongste is niet zo avontuurlijk ingesteld, die blijft redelijk dicht bij huis.

Wij hebben hier een speeltuintje in de straat. Daar mag dochter al vanaf haar vierde of zo zelfstandig spelen. Als ze ergens naar binnen gaat, moet ze dat komen melden. Als ze ergens anders naartoe wil ook. Ik vind het belangrijk dat ze zich aan afspraken en regels houdt omdat ze daarmee laat zien dat ik haar kan vertrouwen. Als ze dat vertrouwen beschaamt en daarmee laat zien die verantwoordelijkheid nog niet aan te kunnen, dan mag er tijdelijk minder. Gelukkig ben ik gezegend met een braaf exemplaar dat in dit opzicht niet zo recalcitrant en ontdekkend is. Misschien ook omdat ze weet uit welk hout haar moeder is gesneden. 

AppleTree

AppleTree

03-08-2023 om 02:03 Topicstarter

Wat een verschillende ervaringen en regels, leuk om eens te lezen.

Hier gelukkig ook geen sloot binnen waar de oudste mag komen, verkeer en 'vreemde mensen' is meer waar ik bang voor was. Kind heeft zich alleen echt wel bewezen in het goed opletten en en het goed reageren in onverwachte en/of vervelende situaties. Niet dat er iets met hem is gebeurd maar wel dat hij naar huis komt/belt als er iets is danwel de ouder van een vriendje waar hij mee is als die dichterbij wonen. 

Het zijn helaas alle 3 slechte/weinig slapers. Van 19u tot 7 uur slapen zou hier nooit gebeuren. Met van 21u tot 6u 3 doorslapen kinderen mag ik in mijn handjes knijpen haha. Eerder op bed leggen betekend nog slechter slapen want dan is de oudste nog niet moe en gaat alles overdenken en de andere 2 gaan lopen klieren als ze te lang wakker in bed liggen. Oudste slaapt weinig maar goed, middelste weinig en slecht, jongste slecht maar kan soms uitslapen. Van alles geprobeerd qua ritme, ritueel, slaapwekkers, bed tijden, maar langere nachten zitten er niet in. Oudste stopte ook met net 1 met het middag dutje, middelste met bijna 2 en jongste met 1,5 dus dat is al jaren zo en geen fase. Dus vroeg naar bed hoeft hier sowieso niet. In school weken liggen ze tussen 20u en 20:30 meestal, maar ook dan slapen ze pas tussen 21u en 22u. 

Zelf kon ik als jong kind niet buiten spelen op straat, we hadden zwervers, hoeren en junks rond lopen. Later kon het wel, maar woonde er geen kinderen in de straat om mee te spelen. Pas eind basisschool (groep 7 en 8) had ik 1 kind op in de wijk met wie ik speelde maar ook dat was meestal binnen. 
Op die leeftijd ging ik dan wel weer gewoon zelf met de metro, tram en trein naar sport aan de andere kant van de stad, fietste vanaf de schoolwissel bij groep 7 vanaf dag 1 alleen 10 minuten naar school ed. Dus opzich was ik wel zelfstandig wat dat betreft maar het geeft geen referentiekader voor mijn eigen kinderen nu. Vooral omdat ik dingen alleen moest en niet mocht, ik moest met 9 jaar een uur enkele reis met het ov voor sport 2 keer per week omdat ze me niet meer wilde brengen niet dat ik nou zo graag wilde. In de buurt was qua vriendschappen en kinderen niks voor mij/ons. Heeft me wel bewust gemaakt van wat ik wil voor mijn kinderen en we hebben gekozen voor een wat kleiner huis en een leukere buurt, daar ben ik heel blij mee. Ik woon hier zelf prettiger en de kinderen hebben overal vrienden en kinderen om hun heen. Super gezellig.

Bijtje82 schreef op 02-08-2023 om 22:03:

[..]

Brr.. ik merk dat die 4 bij mij een enorme angstige trigger oproept..

Die mogen van mij echt nog niet zonder ouderlijk toezicht alleen buiten spelen. En zeker niet tot zo laat, ook niet in de vakantie.

Kijk en dat kan verschil maken. Bij ons loop je letterlijk van de achtertuin af de speeltuin in er is ook geen overgang tussen achtertuin en speeltuin. Dus toen de mijne 4 was mocht hij echt al wel zelfstandig buiten spelen (op dat plein dus) en die afspraak konden we maken. Ik denk dat hij zelfs jonger was toen hij dit zelfstandig kon en mocht. 

Maar ook de meeste buurkinderen gold hetzelfde voor.

Kan me voorstellen dat als je eerst je weg naar een speeltuin en pleintje moet zoeken dat je dan wacht tot ze ietsje ouder zijn.

Hier stond ooit de politie op de stoep toen kind, 5 bijna 6, zelfstandig aan het eind van de straat aan het spelen was. Ze is in die periode ook wel door mensen aangeschoten, of ze de weg misschien kwijt was. Toen heb ik dat zelfstandig een beetje opgeschort. De buurt was er nog niet aan toe, zeg maar. 

Wij wonen wel aan een doorgaande weg, en kind speelde alleen, redelijk kort ook nog, gewoon naar het eind met een schooltas spelen dat je naar school loopt en dan weer terug, of met een poppenwagen heen en weer. 

Dat is wel een heel bijzondere buurt of was ze ook helemaal alleen ofzo? 

Ik heb zelf overigens wel eens een buurvrouw geappt met de vraag of ze wist dat haar zoon een drukke weg overstak. Dat was dus toch even niet de bedoeling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.