Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
dorle

dorle

18-09-2012 om 12:41

Tv op eigen kamer

Ik overweeg om mijn dochter van 9 een kleine tv op de kamer te geven. Ik aarzel een beetje. Nu sprak ik laatst iemand die zei dat bijna alle kinderen van 9 en ruim jonger dan die leeftijd een eigen tv hebben. Ik ben best verbaasd. Loop ik werkelijk zo achter?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Silvester

Silvester

18-09-2012 om 12:47

Nee

Denk niet dat dat klopt, dat zoveel negenjarigen een tv op de eigen kamer hebben. Mijn oudste is 7 maar ik wil liefst helemaal geen tv op de slaapkamer, maar in ieder geval op de basisschoolleeftijd nog niet.
Wij hebben op onze eigen slaapkamer ook geen tv overigens, dus misschien komen ze da ook niet zo snel op het idee...

Vic

Vic

18-09-2012 om 12:56

Nee hoor

Dat is nu een van die dingen waarvan ik vind dat het 'niet nodig' is. We hebben maar 1 tv in huis en bepalen in overleg wat er gekeken wordt. Oudste heeft een laptop waarop ze wel eens filmpjes kijkt, dus ik vind het prima zo.

Maylise

Maylise

18-09-2012 om 13:10

Nee

Een tv op de kamer vind ik nergens voor nodig. Met 16 of zo ok maar zeker niet met 9 jaar al. Dan heb je er helemaal geen zicht meer op.

dorle

dorle

18-09-2012 om 13:27

Grappig

grappig al die nee antwoorden. Ik twijfel omdat ik denk dat ze dan (nog) meer tv gaat kijken. Nu moet ik zeggen dat ze zeker in de zomermaanden het liefst buiten speelt en nu gelukkig na een verhuizing aansluiting in de straat heeft gevonden.

dre

dre

18-09-2012 om 13:37

Hier niet hoor

Bij mijn dochters (10 en 13) staat er geen tv op de kamer en die gaat er ook niet komen hoor. We hebben in de woonkamer en op zolder een tv, lijkt me zat. Ik zie het voordeel van een tv op de kinder slaapkamer ook niet zo

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mama 5

Mama 5

18-09-2012 om 13:53

Hier ook niet

En de kinderen hebben ook geen pc boven. Soms geeft dat wel gedoe. Dan wil de een het een kijken en de ander het ander. Maar aan de andere kant. Volgens mij leren ze heel veel van 'gedoe'.
Mijn schoonzusje had vroeger een tv boven. En als ik daar was, dan vond ik dat altijd zo jammer. Ik ga .... kijken hoor, doei. En je zag haar gelijk de hele avond niet meer terug.
Zo wil ik het niet.

Ook niet

Dochter van bijna 11 zou wel willen maar ze heeft pech. Ik ken mensen met jongere kinderen die het inderdaad wel hebben en daar hoor ik wel eens verhalen van (van de kinderen) over stiekem de tv aandoen als ze al in bed liggen. En als dochter bij een vriendin speelt waar de jonge kinderen een tv op hun kamer hebben wordt er best veel tv gekeken ipv gespeeld.

caz

caz

18-09-2012 om 14:06

Wel tv op kamer

ik snap ook vaak de antwoorden niet omdat ik denk dat ik het nu nog steeds voor het zeggen heb met de tv op de kamer van de kinderen. Waarom zou het nu zo zijn dat hij maar tv mag kijken wanneer het hem uitkomt?
Ik vind het wel gemakkelijk, ook omdat de playstation boven staat. Werd een beetje kriegel van dat gegame beneden als er vriendjes komen spelen.

Yippe

Yippe

18-09-2012 om 15:07

Nee

Hier geen tv op de kinderkamers, we hebben 1 tv en die is voor iedereen, soms wel eens lastig, want door het leeftijsverschil staat de tv wel langer aan zodat iedereen (4 kinderen) iets kan zien wat hij of zij leuk vindt.

tonny

tonny

18-09-2012 om 15:47

Waarom zou je dat doen?

wat is je motivatie haar een tv op haar slaapkamer te geven?

Een tweede tv elders in je woning (jullie slaapkamer, zolder, de logeerkamer, woonkeuken) is toch ook prima als ze eens iets wil zien waar jij geen zin in hebt? Zo hebben wij het gedaan vroeger, ging uitstekend en de eerste echte eigen slaapkamerTV kwam met een jaar of 16 of zo.

Maar goed, een internetcomputer geeft ongetwijfeld véél meer afleiding dan iets simpels als een TV (en die kregen ze dus ook al niet. Jaja, een zeer strenge moeder, hahaha!

100%mama

100%mama

18-09-2012 om 16:20

Wel

bij zoon van 8 staat idd al een paar jaar een tv op zijn kamer....letterlijk staat, want ik denk dat dat ding een keer of 10 aan geweest is voor echt tv gebruik. Meestal ligt hij op ons bed als hij tv kijkt of gewoon beneden. De tv bij hem wordt dus voornamelijk voor zijn playstation gebruikt, maar die is ook een keer of nou laten we zeggen 15 aan geweest. Denk dus wederom dat het zeer kind afhankelijk is. Zeg ik tv uit dan gaat hij ook uit en weet ik dat hij hem niet meer zachtjes aan zal doen.

Wel

Mijn zoons (12 en 15) hebben allebei een eigen tv/dvd-speler op hun kamer. Zelf bij elkaar gespaard. Ik heb daar geen problemen mee. Die van 12 kijkt meestal bij ons beneden en als hij boven wil kijken vraagt hij het eigenlijk altijd. Het gaat dan om een dvd. Bij oudste van 15 staat ie meer aan, hij leeft op de vierkante meter: tv aan, laptop aan, druk wappend, doet hij zijn huiswerk. 's Avonds kijkt hij eigenlijk zelden.

Jongste van bijna 4 wil ook een eigen tv op haar kamer en een eigen blackberry en een eigen computer, ze krijgt een poppenhuis voor haar verjaardag...

Merel

Merel

18-09-2012 om 17:47

Ze kijken zelden

Hier hadden ze zo rond hun 13e een tv op hun kamer gekregen. Een oude die wij over hadden. Alleen ze kijken zelden (nu nog steeds amper tot niet) alleen boven kijken is niet gezellig namelijk. Zoon (14) speelt er wel playstation op en dat vind ik wel prettig, die herrie niet beneden. Dus ik denk dat het per kind verschilt, maar je kan er natuurlijk wel regels aan verbinden, na een bepaald tijdstip mag je gewoon geen tv kijken, wie dat wel doet mag 'm weer inleveren.

Aïda

Aïda

18-09-2012 om 18:37

Hier wel

Maar er zijn wel regels aan gebonden. Ze gaan optijd naar bed en mogen dan nog een half uurtje kijken. Ieder heeft haar eigen tijd waarop de tv uit moet zijn. Wanneer hier niet naar geluisterd word, dan word de tv van hun kamer gehaald. Dit hebben we bij allebei maar 1x hoeven doen, en sinds dien gaat hij altijd optijd uit.
En verder willen zij van die gil programma's (denk aan iCarly) zien waar ik me dus echt aan erger, dus dan kunnen ze boven op hun kamer gaan kijken.

lisbeth

lisbeth

18-09-2012 om 19:11

Hier ook

Oudste van 8 heeft een eigen tv, hij staat niet vaak aan, niet gezellig genoeg volgens mij. Ze gebruikt hem vooral als het door speelafspraakjes van kleine broer haar onder wat te druk wordt. Dan is haar eigen kamer haar vluchtplek verboden voor kleine broertjes en ander gespuis. Onze hoogbejaarde kat vlucht meestal samen met haar.

Ik heb haar in ieder geval nog niet kunnen betrappen op middernachtelijke tv uurtjes

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

18-09-2012 om 19:15

Zielig

Met dit berichtjes wordt volgens mij in feite de vraag gesteld of het niet zielig is om kind geen tv te geven, omdat zoveel kinderen een tv hebben op hun kamer.
Zelfde vraag over iphones, 3ds, wii enz.

Nee hoor, 1 tv is genoeg, straks ziet je kind meer beeldscherm dan jou Ze zijn al uit huis voor je het weet. Ik zou er niet aan beginnen. En het zou mij niet uitmaken of vriendjes het wel hebben.
En als jij dat vindt is dat gewoon zo. Het is niet zielig.

Hier

twee meiden van resp 10 en 8 jaar en allebei geen tv op hun kamers. Ze hebben beide vriendinnetjes die wel tv hebben op hun kamer, maar tot nu toe hebben ze er niet om gevraagd.
vind het zelf ook niet nodig, veel gezelliger als ze beneden met ons kijken. daarnaast lezen ze een half uurtje voor ze gaan slapen, vind ik meer rustgevender dan tv kijken.

Ook niet

Hier hebben geen van de kinderen (van 9 tot 16 jaar) geen tv op de eigen kamer. Ik ken heel maar weinig kinderen die dat wel hebben.

Wat mij altijd opvalt in tv-op-eigen-kamer-draadjes is dat ouders wiens kinderen wel een tv op de kamer hebben er bijna standaard achteraan zeggen dat hun kinderen echt maar weinig kijken.

skik

Merel

Merel

18-09-2012 om 22:42

Skik

Mijn kinderen hebben tv op hun kamer en kijken inderdaad weinig, maar wat wil je daar dan mee zeggen? Dat het niet waar is wat ik zeg? Misschien valt het gewoon bij de meeste kinderen mee, dat kan toch ook. Bij mijn kinderen was het niet eens een grote wens, maar waren er oude televisies over. Zonde om weg te doen, maar ze kijken inderdaad amper tot niet. (dochter zit liever op haar laptop of kijkt beneden tv (17 jr) en zoon speelt er alleen playstation op (14 jr) Als ze een keer per maand boven tv kijken is dat veel.

Tango

Tango

18-09-2012 om 23:09

Hier wel

Beide kinderen hebben hier tv op de kamer, al heel lang ook, sinds ze een jaar of 3 zijn. Maar ze kunnen alleen dvd's kijken, geen televisieprogramma's. Ik vind het wel prettig omdat ik niet altijd kinder-dvd's eindeloos weer opnieuw wil kijken, dus dan mogen ze boven kijken.
Dit gebeurt heel wisselend, soms heel vaak als ze een nieuwe dvd hebben, of iets gehuurd. Dan weer tijden niet. Ook wel als ze vriendjes of vriendinnetjes te spelen hebben en het is slecht weer.
's nachts kijken doen ze nooit, ze zouden niet eens op het idee komen.

Ook

Hier 'mochten' ze vanaf 12/13 jaar een tv op de kamer. Ook oude die 'over' zijn. Ze kijken eigenlijk vooral op hun kamer met vriendinnen. Een film ofzo en meestal op afspraak. Oudste kijkt wel eens in bed als ze moe is van werk b.v. (6 uur beginnen, 5 uur op) 's middags. Een soort 'middagslaapje). Verder kijken ze altijd met ons, dat is inderdaad gezelliger. Jongste leest 's avonds liever in bed. Soms op zondag kijkt jongste 's morgens in bed, de taarten van abel enzo. Want dat vind ze nog steeds leuk ondanks haar 14 jaar Van icarly heb ik nog nooit gehoort en ik denk zij ook niet. Van belang is of het hun sociale leven in de weg zou staan. Als je kinderen hebt die helemaal 'opgaan' in een tv die aanstaat (zoals hier buurmeisje) zou ik het niet doen, die gaan misschien hele avonden op hun kamer zitten ervoor. Voor kinderen waarbij een tv bijzaak is maakt het niet uit. Programma's die ze per sé moeten zien hebben ze ook al niet. Dus een tweede tv op zolder ofzo zou hier nooit gebruikt worden.
En zielig? Welnee...ik snap best dat haar ouders buurmeisje geen tv op de kamer geven. Ze zou eraan vastgeplakt zitten en totaal niks anders meer doen. Zolang ze dat gedrag vertoont zou ik haar ook geen tv geven. Misschien is het wel erfelijk? Wij kijken ook niet non-stop tv en hebben alleen uitzonderlijk programma's die we écht willen zien of achteraf móeten zien of series die wel volgen. Geen tijd=niet zien.
groeten albana

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-09-2012 om 09:53

Ik ken echt niemand

Met een eigen tv op de kamer. Nou ja eentje dan, en die is nu bijna 13. En onze oudste is bijna 14 en die zou dat ook wel graag willen, maar voorlopig ga ik dat nog niet stimuleren. Geen tv dus voor zijn verjaardag dit jaar, als ie ook nog blij is met een nieuwe telefoon....

Wie heeft je dat verteld? Een 9-jarige?

Puck

Puck

19-09-2012 om 11:36

Hier wel

Onze kinderen hebben allebei al jaren een tv op hun eigen kamer. Oudste gebruikt m vooral voor de playstation en jongste (10) kijkt zelden. Als ze eens boven kijken omdat ik beneden iets wil zien gaat ze op onze slaapkamer op bed liggen kijken.

dorle

dorle

19-09-2012 om 11:45

Ginny

Toch leuk om ook te horen dat het inderdaad echt niet zo wijdverspreid is als werd gezegd. En nee, het was een professioneel iemand die veel met kinderen omgaat, ik geloof mijn dochter natuurlijk niet onmiddelijk op haar mooie ogen

dorle

dorle

19-09-2012 om 11:51

Rafelkap

Nee, het is niet mijn idee dat ze zielig is en dus dat ding er maar moet komen. Ik ga niet zo snel door de knieen.

Fiorucci

Fiorucci

19-09-2012 om 12:04

Ja hoor

Op elke slaapkamer een, vanaf hun tiende jaar. Ook op de mijne..)

Tineke

Tineke

19-09-2012 om 12:28

Een tv is meer dan genoeg

Maar iedereen heeft wel (vanaf brugklas) eigen laptop. Tv-kijken heeft bij ons een hoog sociaal aspect, dus we kijken samen, of we kijken niet.
Maar, een vraagje, bij meerdere tv's, betaal je dan ook twee abonnementen?

Wilma

Wilma

19-09-2012 om 12:44

Hier wel

Oudjes, maar ze doen t prima. Jongste (8 jaar) gebruikt m alleen een heel enkele keer met zo'n karaokeding erop aangesloten (als iets een miskoop is!). Oudste (13) heeft er ook eentje, maar kijkt nooit boven. We zijn gelukkig allemaal zo kneuterig dat we het veel gezelliger in de woonkamer vinden, ook als dat betekent dat je soms iets kijkt wat je niet zelf uit zou kiezen.

Maylise

Maylise

19-09-2012 om 13:03

Hier

Wij hebben een tv in de woonkamer. Daarnaast hebben we boven ook nog een tv staan. Op die tv is de Nintendo aangesloten dus daar kunnen ze video spelletjes spelen. Verder hebben we nooit tv's over want we vervangen onze televisie pas als de oude kapot is.

Een van onze volwassen zoons die thuiswoont heeft ook een televisie op zijn kamer. Hij heeft hem zelf betaald.

Voor jongere kinderen zie ik het nut er niet zo van in. Zoveel mogen ze van mij toch niet kijken dus dan neemt het alleen maar ruimte in.

Overigens vind ik het tegenwoordig ook meer een non issue. Nu je ook via de computer televisie kunt kijken zie ik het nut van meerdere televsies per huishouden nog veel minder in. Wie wat afwijkends wil kijken kan nu ook op de computer kijken.

Fiorucci

Fiorucci

19-09-2012 om 16:27

Kaatje

Ook hier heeft tv kijken een hoog sociaal aspect. Jeweetwel, vijf pubers die samen Comedy Central kijken....
Dan ben ik toch blij dat ik zelf even rustig het journaal ofzo kan zien..)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.