Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
tweedehandsje...

tweedehandsje...

28-03-2010 om 16:08

Tweedehands dingen voor 2e (7 jaar)

Voor zover mogelijk laten we de 2e (jongen) de gebruikte spullen (kleding, sportspullen etc.) gebruiken van de oudste (meisje, wel stoere dus hij krijgt geen roze dingen ...). Zolang ze goed zijn en geschikt vinden we dat natuurlijk wel zo fijn (kosten). En sowieso (milieu) vind ik het fijner om dingen nog te gebruiken die nog goed daarvoor zijn. Maar hij krijgt daarnaast ook nog genoeg 1e hands dingen.

Onze zoon klaagt de laatste tijd af en toe dat hij "altijd" gebruikte dingen krijgt en zijn zus niet. Zo erg is het niet, maar het komt dus wel voor.

Wie herkent dit en hoe gaan jullie hiermee om? Geven jullie bijv. de 2e nog iets als compensatie (vanwege het feit dat ze veel 2e hands dingen krijgen en daarmee geld voor de ouders uitsparen)?

Ik ben benieuwd...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

28-03-2010 om 16:14

Tja

Het lijkt mij logisch om goede spullen gewoon door te geven. Maar het lijkt mij ook logisch dat hij af en toe wat nieuws (en evt. zelf uitgekozen) krijgt.
Groetjes,
Bibi

Guinevere

Guinevere

28-03-2010 om 16:37

Jawel

Jawel, dat herken ik van mezelf van vroeger. Ik kreeg altijd alles waar mijn broer en zus uitgegroeid waren. Er zitten ook voordelen aan. De jongste hoeft niet te wachten totdat ie bijvoorbeeld die step voor zijn verjaardag krijgt, die IS er gewoon al. En de jongste kan dan gewoon die onzindingen vragen voor zijn verjaardag, die hij anders nooit zou krijgen (omdat de opvoedkundig verantwoorder kado's voorrang krijgen).

vlinder72

vlinder72

28-03-2010 om 17:05

Hier ook

Wij hebben vier kinderen. Eerst twee jongens en dan een meisje en dan weer een jongen. Nummer twee krijgt alles van zijn broer. Behalve schoenen. Hij krijgt wel ieder jaar nieuwe schoenen. Verder schuif ik alle kleding door. Alle sportkleding. Ze zitten allebei op voetbal. Fietsen etc. Maar soms koop ik ook iets voor hem. Een nieuwe pyama met een dinosaurus omdat hij daar gek op is. Leuk ondergoed of grappige sokken. Van die leuke t-shirts van H&M. Heeft hij ook iets nieuws en dat is ook niet duur.

Marjoleine64

Marjoleine64

28-03-2010 om 21:13

Hier nog geen probleem

twee jongens, inmiddels 12 en 10, en allebei van het najaar. De jongste gebruikt zonder morren bijna alles wat nog bruikbaar is van oudste, alleen lange broeken paste hij meestal niet in (die zijn of te lang of te smal ). Zelfs schoenen toen ze klein waren, nu niet meer. Uiteraard krijgt hij wel regelmatig ook een nieuw shirt of trui ertussendoor, en wat verder nodig is zoals sportkleding want dat doen ze verschillend. Zal wel problemen gaan geven zodra hij naar de brugklas gaat over anderhalf jaar, maar dat zien we dan wel weer. Ook voor oudste koop ik trouwens wel eens 2ehands via marktplaats. En wat na jongste nog goed is geven we door aan kleine neefjes...
Marjoleine

Chippie

Chippie

28-03-2010 om 21:39

Goh...

Hier twee jongens en een meisje. Ze schelen net één maat. Schoenen zelfde maat (en dat is wel erg jammer; voetbalschoenen, gymschoenen, laarzen zou ik best willen doorgeven). Maar er valt maar heel weinig door te geven. Ze hebben dezelfde maat fiets, veel kleren (zeker de broeken) zijn versleten of erg afgewassen. Speelgoed is gewoon van ons allemaal (en vaak krijgen ze zaken samen). Schoenen geef ik sowieso niet door.
Nr. 2 krijgt wel eens wat, maar er moet nog genoeg worden gekocht.

Het meisje krijgt echt bijna niets doorgegeven. Een jongensbroek vind ik toch niet heel leuk staan bij een meisje. Speelgoed dus wel (maar genoeg momenten om haar toch nog wat nieuws te kopen). Er staan nog een paar gymschoentjes en laarzen. Maar waarschijnlijk worden dat tzt toch roze turnschoentjes.

Hier ook

Vanochtend nog 2 shirts van de oudste (7) aan de jongste (bijna 4) gegeven. Die was helemaal enthousiast: Zulke mooie truien heb ik nog NOOIT gehad, die zijn het mooiste van de WERELD! En dat terwijl ik ze eigenlijk weg wilde doen, goedkope shirts die hun vorm een beetje verloren hebben...
Het zijn allebei meiden en er zit bijna 4 jaar tussen dus doorschuiven gaat erg goed. Schoenen zijn meestal te veel versleten, ik bewaar ze vaak wel om als "oude" schoenen te kunnen dienen. Voor de oudste krijg ik veel van een vriendin, dus die heeft ook niet veel echt nieuwe kleren. En ze mogen de kleren altijd weigeren natuurlijk, als ze ze niet mooi vinden dan hoeven ze het niet aan!

Niet alles

Hier een dochter van 12 en een gemengde tweeling van 10. Sportschoenen, fietsen, steps, schaatsen, skates gaan allemaal door van oud naar jong. Kleren van zoon gaan niet door naar dochter 2 want die zijn toch wel jongensachtig en zoon verslijt broeken helemaal. Kleren van dochter 1 gaan ook niet allemaal door naar dochter 2 want ze hebben een totaal ander figuur (dochter 1 is wat gevulder en heeft lange ledematen, dochter 2 is smaller en heeft kortere armen en benen en een langer bovelijf) en niet alles past en dochter 1 staan totaal andere kleuern dan dochter 2 (wat lichter van huid). Bovendien speelt bij meiden ook mode mee, dus niet alles wil dochter 2 aan van oudste, hoewel zij wel erg gemakkelijk is. Er gaat wel wat door maar lang niet alles.

Maylise

Maylise

29-03-2010 om 00:51

Hier ook wel

Ik heb ook altijd wel veel spullen doorgegeven. Speelgoed is hier sowieso eigenlijk voor iedereen dus daar speelden ze gewoon mee. Inmiddels speelt alleen mijn jongste zoon nog echt dus die heeft nu enorm veel speelgoed tot zijn beschikking En nu spelen ook de jongere neefjes en nichtjes er weer mee als ze hier zijn of ik heb het hun mee naar huis gegeven.

Kleren doorgeven heb ik ook altijd veel gedaan. Vooral bij jongere kinderen is het heel handig. Mijn jongste dochter heeft weer kleren van haar oudere zusjes en ik heb ook weer kleren doorgegeven aan de jongere nichtjes. Alleen maar handig.

Overigens krijgen de jongsten weer relatief veel nieuwe kleren. De middelste kinderen kwamen er wat dat betreft het minste af. Die kregen de kleren van de oudsten weer maar daarna waren ze meestal wel echt versleten dus die zijn vaak niet meer doorgegeven aan de jongsten.

Natuurlijk kregen alle kinderen op z'n tijd wel nieuwe spullen/kleren, aangepast aan eigen smaak.

Fietsen doorgeven is ook wel handig als het enigszins mogelijk is. Mijn jongste zoon heeft wel vorig jaar een nieuwe fiets gekregen want de fiets die zijn oudere broers hadden was echt rijp voor de schroothoop. Hij had nog wel een crossfietsje maar hij wilde graag een fiets voor wat langere afstanden dus hij heeft een nieuwe mountain bike gekregen op zijn verjaardag. Mijn jongste dochter rijdt wel op een fiets die vroeger van haar oudere zus was.

Ik heb er wel altijd rekening mee gehouden dat alle kinderen ook regelmatig wat nieuws kregen want het is ook niet leuk om altijd kleren te dragen van je ouder broertje/zusje. Zeker als het kind het niet altijd even leuk vind om de kleren van ouder broertje/zusje te dragen zou ik heel bewust af en toe wat speciale nieuwe dingen kopen helemaal naar zijn/haar smaak.

Maylise

Fatima

Fatima

29-03-2010 om 07:30

Doorgeven

Ik heb ook altijd veel kleding gekregen, doorgegeven binnen het gezin en daarna weer doorgegeven aan anderen.
Ze mochten gekregen kleding, speelgoed, sportschoenen ook altijd afkeuren dan gaf ik het weer door.

Omdat mijn kinderen dus niet altijd nieuwe kleding kregen waardeerden ze het extra als ze dat wel kregen. Eens echt een broek passen in de winkel en zomaar een nieuw shirt. Daar waren ze altijd enorm blij mee.

Janna3

Janna3

29-03-2010 om 10:26

Familiebezit

Bij ons zijn grote spullen die worden doorgegeven familiebezit. Dat toevallig de oudste als eerste op een fiets rijdt doet er niet zoveel toe. Hetzelfde voor bergschoenen, laarzen en sportschoenen. Wij geven dus heel bewust geen fiets voor een verjaardag, dat vinden we bovendien niet fair t.o. oudste, hij is de enige die nuttige cadeaus zou krijgen, de rest kan gewoon speelgoed vragen. Een fiets heb je nodig en daarom staan er bij ons fietsen in de schuur. Ik wil ook geen wasmachine voor mijn verjaardag. Kleding wordt hier ook doorgeschoven, maar ze krijgen allemaal ook twee keer per jaar iets nieuws.

Puck

Puck

29-03-2010 om 12:34

Voor oudste ook veel 2e hands

Hier krijgt oudste ook 2e hands kleding van een kledingbeurs en een 5e hands fiets van marktplaats. Daarmee maak je het verschil tussen oudste die alles nieuw krijgt en jongste die het met 2e hands moet doen al een stuk kleiner en nog verantwoorder voor milieu en portemonnee. En de kinderen (8 en 11) kan ik prima duidelijk maken waarom we soms voor 2e hands kiezen en niet voor nieuw.

Janna3

Janna3

29-03-2010 om 14:31

Pelle

Als hij er zelf voor kiest dan prima natuurlijk! Bij ons speelt ook de overweging dat wij veel moeten fietsen en wij als ouders vooral bepalen welke fiets er wordt gekocht. En dat is niet altijd de keus van de oudste. Daarom kiest hij liever een waveboard voor zijn verjaardag dan een nieuwe fiets...

Niet hele draadje gelezen

maar hier klaagt de oudste juist dat ze haar mooie kleren weer moet doorgeven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.