Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marja

Marja

07-10-2008 om 10:25

Twijfel, kind 10 jaar mag mee naar frankrijk met vriendinnetje met auto..

Hallo,
Mijn dochter mag met een van haar vriendinnetjes mee naar Frankrijk, 6 uur rijden, voor 3 dagen in herfsvakantie. De ouders kennen wij al een aantal jaren, en zijn aardig, zien elkaar regelmatig in en om school. Maar nu twijfelen we toch;
De man heeft rijbewijs maar rijdt nooit, heeft geen auto. Alleen een of twee keer per jaar op vakantie, dan huurt hij een autootje. Verleden jaar was hij alleen met zijn dochter van 10 op vakantie en kregen op de snelweg Frankrijk pech. Toen moesten ze via /over de vangrail vluchten omdat de auto daar best gevaarlijk stond. BIj een boederij hebben ze hulp gehaald en wegenwacht gebeld.Kortom, komt niet prettig over.
Mijn dochter wil graag mee, maar wij ouders hebben er beiden geen goed gevoel over. Vanwege zijn gebrek aan rijervaring en ook omdat het niet om de hoek is, toch een aardig eindje rijden. Zouden ze in de buurt in Nederland blijven dan zouden we het misschien nog overwegen.
Wat vinden jullie? Ontzeg ik mijn dochter een pleziertje en zie ik beren op de weg?

groet, Mar

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij twijfel

zou ik het niet doen. Zoiets heb ik nog nooit bij de hand gehad, maar wel andere dingen waarbij ik mijn twijfels had. Kind is even teleurgesteld, maar dat weegt imho niet op tegen alle bezwaren.

Beren

Marja, ik weet niet of je beren op de weg ziet hoor. Jouw voorbeeld over pech onderweg vind ik persoonlijk niet zo overtuigend ernstig. In noodgevallen kun je je auto niet altijd ergens veilig neerzetten. En verder hebben ze het toch goed opgelost?
Maar goed. Ik ben het wel met Silone eens dat als je zelf zoveel twijfels hebt, je het dan niet doen. De teleurstelling bij je dochter zul je dan voor lief moeten nemen.
n@nny

liora

liora

07-10-2008 om 13:24

Wel doen

Hoi,

Ik zou het wel doen! De man rijdt blijkbaar goed genoeg om zijn eigen kind te vervoeren, dat lijkt me de beste kwaliteitstoets.
En een huurauto is meestal vrij nieuw en in goede staat.

Ik denk dat dit typisch een kwestie is van het (o zo moeilijke) loslaten.

Liora

koentje

koentje

07-10-2008 om 13:36

Oh nee!

Het argument van Liora, over de kwaliteitstoets en meedurven nemen vanje eigen kinderen is absoluut niet bonafide!
Ik vind het ver weg en zo te horen kennen jullie deze mensen ook niet zo erg goed. Dat zou voor mij al een reden genoeg zijn om ze niet eens een nacht te laten logeren, bij hen thuis.
En dan helemaal naar Frankrijk??? Nee, geen haar op mijn hoofd!

juno

juno

07-10-2008 om 13:39

Niet

Bij twijfel niet doen. Ik ken een gezin die hun kind lieten mee gaan op vakantie met vriendinnetje, zij hebben een ongeluk gehad en het kind is niet meer levend thuis gekomen. Wat hebben die ouders een schuldgevoel gehad, natuurlijk er kan altijd van alles gebeuren en zo kan je helemaal niks meer doen, maar als je gevoel nee zegt, niet doen.

Mar

Mar

07-10-2008 om 13:39

Vooral geen rijervaring

Het was niet alleen dat akkefietje op de snelweg, dat heeft hij redelijk opgelost. Maar vooral dat hij zo weinig op de weg rijdt vinden wij niet fijn. Hoeveel ervaring heb je dan eigenlijk? En zeker op zo'n lange afstand. Hij is dan nl de enige bestuurder, zijn vrouw rijdt niet. We hebben er gewoon weinig vertrouwen in denk ik.En natuurlijk komt het loslaten er ook bij. Maar het voelt op de een of andere manier niet zo goed, cq. veilig genoeg..

Mar

Mar

07-10-2008 om 13:42

zijn wel goede bekenden

Nog even dit; mijn dochter is wel al lang, denk 6 jaar goede vriendinnen met dit meisje, en logeren ook af en toe bij elkaar.Wij kennen de ouders ook goed, dat wel, dus op dat punt is het wel vertrouwd. Maar vooral dat lange rijden zonder ervaring steekt bij ons..
Mar

Puck2

Puck2

07-10-2008 om 13:52

Niet doen

Ik kan me heel goed voorstellen dat je twijfelt over de rij-ervaring. 't Is ook niet naast de deur, even naar een plaats in de omgeving is wel wat anders dan helemaal naar Frankrijk. De opmerking van Liora : "De man rijdt blijkbaar goed genoeg om zijn eigen kind te vervoeren, dat lijkt me de beste kwaliteitstoets. " vind ik echt niet steekhoudend. Ik ken zat ouders waar ik mijn kind niet bij in de auto zou willen zetten vanwege het rijgedrag en die wel hun eigen kinderen vervoeren. Ik heb nog nooit een ouder horen zeggen dat hij zijn eigen kind niet meeneemt omdat hij zelf vind dat hij slecht rijdt. Er zijn ook genoeg ouders die met drank op rijden en hun kinderen meenemen.

Rijervaring/kans op een ongeluk

Ik snap je twijfel helemaal.
Maar als ik naar bijv. blik op de weg-achtige programma's kijk zie ik vaker onverantwoord gedrag bij "vertegenwoordigerachtige" types (let aub op de "", het is niet persoonlijk bedoeld naar deze groep mensen)die zich gelijk beroepen op het aantal km wat ze wel niet rijden per jaar dan bij mensen met weinig rijervaring. Ik zou mijn beslissing dus zeker niet af laten hangen van het aantal km wat iemand per jaar rijdt maar wel van de manier waarop hij rijdt en van zijn karakter.
Maar ik ben wel blij dat ik zelf niet voor de keuze sta.

Yvonne

Yvonne

07-10-2008 om 16:50

Luister naar je gevoel

Je moet denk ik ook naar je gevoel luisteren, als je niet fijn voelt: niet doen.
FF iets anders, heeft je dochter een eigen paspoort/ id-kaart? anders kan ze niet eens mee. Kun je het ook nog daarop gooien.

Marja

Marja

07-10-2008 om 22:55

Nog iets

Over een eigen ID of paspoort, nee dat heeft ze niet, ze staat bij mij bijgeschreven, goed dat je dat noemt!
Ja, ik wll ook naar mijn ituitie luisteren, dat heb je niet voor niets gekregen.
De man is verder wel oke, vriendelijk en betrouwbaar maar er is nog eens iets gebeurd waarvan wij dachten; nou nou, dit is niet echt normaal. Het was nl. zo dat ze een tijdje een gaslek hadden, de gaskachel was niet oke, dat wist de dochter van toen 9 wel maar mocht het niet tegen ons en onze dochter zeggen omdat ze dan vast niet meer mocht blijven spelen in dat huis! Nou ja, toen we dat achteraf hoorde, nadat het opgelost was( weken gaslek gehad schijnt) snap je wel wat wij daarvan vonden; echt totaal belachelijk om zoiets te verzwijgen!! Totaal onverantwoord toch?? Is alweer 1.5 jaar geleden maar daar schrik je echt van!
Speelt ergens ook mee in mijn achterhoofd.
Bij de een heb je het vertrouwen wel en bij de andere niet. Op dit punt van meerijden blijf ik er bij dat je echt bij 2 weken per jaar rijden weinig ervaring opdoet lijkt mij.
Hij zal wel voorzichtig rijden, maar toch..

Marmar

Marmar

07-10-2008 om 23:48

Hoe lang heeft hij al een rijbewijs?

De man in kwestie heeft ws al jaren een rijbewijs en huurt een betrouwbare auto. Zal inderdaad, zoals hierboven al werd opgemerkt, geen agressieve rijder zijn.
Wat betreft die gaslek: dat zou ik gewoon buiten deze kwestie laten. Je hebt de informatie alleen van een 9-jarig kind, daarom. Een gas lekkende kachel wat 'schijnbaar' weken lang duurt en 'geheim' moet worden gehouden: heel spannend verhaal. Neem dat maar gerust met wat kilootjes zout; of beter: vraag er die mensen eens naar, wat er toen precies aan de hand was.

Puck2

Puck2

08-10-2008 om 10:31

Marmar

Juist als die man al jaren zijn rijbewijs heeft en hooguit 2 weken per jaar ervarig opdoet dan zal dat mij extra zorgen baren. Dat het geen agressieve rijder is doet daar niets vanaf. Het verkeer is in de loop der tijd een stuk drukker geworden en als je dan geen regelmatige ervaring opdoet dan kun je wel 20 jaar je rijbewijs hebben maar dan mis je toch een heel stuk.

Marmar

Marmar

08-10-2008 om 23:15

Tja puck....

Kijk, ik heb geen auto op mijn naam staan, al jaren niet. Toch rijdt ik elke dag auto en maak ik flink wat kilometers. Maar wie weet dat? Niet de ouders van de vriendinnetjes van mijn dochter... Ikzelf houd dat soort dingen ook niet bij van mijn omgeving.
Toch ga ik in de herfstvakantie een paar dagen weg, met dochter én een van haar vriendinnetjes. De toestemming van de ouders was al gegeven voordat ze kwamen 'kennismaken' (we kenden elkaar wel van gezicht en eens een babbel, maar meer ook niet).
We hebben over van alles gepraat, maar het meest over de kinderen. Wat er mee moest, mogelijke allergiën, wat ze graag eten/doen etc. De auto kwam alleen ter sprake toen er werd gevraagd of de bagage wel erin kon (hij stond pal voor de deur, maar er was kennelijk niet zo op gelet).
Maak ik nou zo'n betrouwbare indruk? Ook al eerder is er met ons een vriendinnetje meegeweest, van de oudste dochter - al jaren geleden, maar ze praten er nog over. En dochters zijn ook met hun vriendinnetjes meegeweest of zijn uit logeren gegaan.
Ik heb wel eens mijn dochter verboden om nog mee te rijden met een moeder van een vriendinnetje. Dat was een vriendin van me, had al jaren rijbewijs en een auto. Maar ze was echt een gevaar op de weg, dat merkte ik toen ikzelf eens een kort stukje met haar meereed. Kort daarna vroeg de vriendin of ik haar in haar auto ergens heen kon brengen want ze had haar voet verstuikt oid. Oké, geen probleem, tot ze me bij het naderen van de eerste beste kruizing waarschuwde dat ik al moest beginnen met remmen omdat de remmen een beetje kapot waren.....
Dus ik blijf (ja ben een stijfkop) bij mijn mening dat je voor een goed oordeel beter zelf op onderzoek kan gaan, zelf moet ervaren, dan je indruk baseren op zaken die je van anderen hebt gehoord (gaslek), statistieken, of zelfs wat je zelf denkt te weten (hooguit 1-2x per jaar een huurauto op vakantie). Het kan dan meevallen, helemaal anders zijn dan je dacht en natuurlijk ook kan je eerdere idee bevestigd worden. Maar in ieder geval heeft je mening dan meer fundatie.
Het is mijn gevoel dat Marja het zelf maar zozo vindt als dochter een paar dagen met anderen over de grens bivakkeert. Dat kan ik goed begrijpen, het is ook best eng. Zeker als je de mensen niet helmaal vertrouwd. En ik vind ook dat zo'n gevoel een heel legitieme reden is om te zeggen 'liever niet'. Maar dan ook de enige reden ipv een pechgeval in het verleden of een gaslek-verhaal van horen zeggen erbij te halen.

Marmar

Marmar

08-10-2008 om 23:20

Oh ja...

... die vriendin waar ik hierboven over schreef als 'gevaar op de weg' heb ik indertijd direct al mee gepraat. Ze vond dat ik wel gelijk had maar dat ze er ook niets aan kon doen, zo was ze nu eenmaal. Dus reden dochter en/of ik voortaan niet meer met haar mee. Had ze geen probleem mee, ze reed toch liever met ons mee. En ze is nog steeds 'vriendin' (en nog steeds mafkees).

Ervaring

mijn man rijd ook nooit. tenminste niet voor het oog van de buurt/klasgenootjes/bekenden etc. hij fietst naar het werk, ik gebruik de auto voor vervoer van kinderen en boodschappen. naar mijn werk fiets ik ook...
maar áls mensen ons zien rijden dan zit ik achter het stuur. mijn man houd niet van heen en weer gedoe in kleine straatjes, geparkeer, optrekken, wachten, remmen, etc.
alleen op de autobaan voelt hij zich 'prettig' qua rijden, dat doet hij graag (en goed). als we verder weg gaan rijd ik vrijwel altijd het eerste stuk en dan ruilen we. maar op zijn werk rijd man zeker 2 á 3 keer in de week. behoorlijke afstanden met een auto van de zaak (die daar blijft dus geen lease-auto). zijn bedrijf zit net aan de doorgaande route naar de grote weg dus wie ziet 'm daar rijden?
we hebben al vaker meegemaakt dat mensen dachten dat hij dus geen rijbewijs had....maar het is toch écht zo. en ervaring ook meer dan genoeg. maar als jij de moeder van het vriendinnetje van dochter was zou je zomaar hetzelfde kunnen 'denken'.
je moet geen conclusies trekken over zulke dingen die je gehoord hebt of niet eens zeker weet. eerst navragen.
groeten albana

Marja

Marja

09-10-2008 om 09:15

Geen vermoedens maar feiten!

Hallo allemaal,
Dank voor het meedenken en reageren!Het zijn geen vermoedens die ik noemde maar allemaal feiten.
Gaslek was echt aan de orde, vertelde de vader me zelf, achteraf, toen ik er na vroeg nadat dochter het verklapt had aan mijn dochter.Hij maakte zich zorgen als hij het bekend zou maken, onze dochter niet meer mocht komen spelen!
En ook betreft het rijden is mij door de ouders zelf verteld, dat hij al jaren rijbewijs had, in dorpje in de Provence woonde, maar nu al 20 jaar in de grote stad en geen auto meer nodig heeft. Behalve 1 a 2 x per jaar een paar dagen weken auto huurt. Hij doet alles op de fiets nu. Dat is een feit, geen vermoeden.
We gaan het niet doen, net besloten, ons gevoel van beiden zegt nee, niet alleen om de feiten. Gewoon, het voelt echt niét goed, voorgevoelm, intuitie of whatever.
Heb mijn dochter al beetje voorbereid en gezegd dat als het niet doorgaat, en waarom, dat we zelf best leuke dingen gaan doen in de vakantie. Dus ben benieuwd hoe teleurgesteld ze is..
groetm Marja

Puck2

Puck2

09-10-2008 om 10:36

Marmar

Ik ben net zo'n stijfkop soms hoor . Maar ik ben het met je eens dat je idd beter uit kunt gaan van feiten dan van ongefundeerde verhalen uit 3e en 4e hand. Maar ik was ervan uitgegaan dat de verhalen over het autorijden op feiten berustten en uit de laatste posting van Marja maak ik op dat dat dus klopt. In dat geval zou ik niet graag mijn kind mee laten gaan met iemand die maar 2 weken per jaar auto rijdt.

kaatje43

kaatje43

13-10-2008 om 18:22

Liora

"De man rijdt blijkbaar goed genoeg om zijn eigen kind te vervoeren, dat lijkt me de beste kwaliteitstoets"
En al die mensen dan die hun eigen kind zonder veiligheidsgordel vervoeren, komen die ook door de kwaliteitstoets?? Ik vind het een raar argument. Hij vervoert zijn eigen kind dus dan moet hij wel goed rijden! Als je zelf twijfelt en je gevoel zegt nee, zou ik het niet doen. Natuurlijk kan er overal wat gebeuren, maar mijn kind mee laten gaan met iemand die weinig rij-ervaring heeft in een een ver land. Echt niet. Zelfs binnen Nederland zou ik bij zo'n persoon moeite hebben om mijn kind mee te laten gaan. Ze komt er wel overheen hoor. Van mij zou het echt niet mogen. Misschien ben ik wel een overbezorgde muts, jammer dan. Het is je belangrijkste "bezit".

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.