Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Typisch gedrag 5 jarige meisjes?

Ik hoor steeds dezelfde verhalen van mijn 5 jarige dochter, die in groep 2 zit.

De meisjes -of een deel althans- beslissen wie wel/niet mag meespelen, de ene dag mag x wel meedoen, de andere dag mag x niet meedoen. Er worden soms opzettelijk werkjes stukgemaakt, beklad, er wordt geduwd en getrokken aan mekaar... . Het is soms zo vals en geniepig. De jongens staan erbij en kijken ernaar. Die hebben geen vinger in de pap te brokken (afin, zo komen de verhalen op mij over).

Ik sta telkens weer versteld van dit soort gedrag; en heb al een deel van gedrag zelf kunnen aanschouwen. Mijn dochter kan met dit blijkbaar typisch meisjesgedrag steeds moeilijker omgaan. Ze begrijpt niet hoe je dag 1 iemand aardig vindt, en dag 2 datzelfde kind “stom” vindt... . Pas nog vroeg 1 van die meiden “of dochter vandaag toch weer haar vriendje wou zijn”. Nou, antwoordde dochter, “ze ging er eens over nadenken”. En dan komt weer zo’n verhaal van wat er was misgelopen. Het enige meisje waar ze nog echt mee wil omgaan zit niet eens in haar eigen klas.

Ik stelde mij dit gedrag voor bij meisjes van een jaar of 8. Ben ik nou zo verkeerd, of is dit gewoon normaal voor 5 jarigen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou echt waar

hier letterlijk het zelfde probleem. Bij het 10 minuten gesprek kwam naar voren dat dochter daar niet mee kan omgaan en alle brandjes blust en een ontzettend pleaser is wat dus ten koste gaat van haar zelf.

Ik heb dus besloten dat dochter niet meer met meisje A speelt. Dochter kwam thuis dat A. haar in een hoek had gedreven en had staan schreeuwen "geef je het op, zie je wel je bent een opgever, jij mag dus niet meer meedoen". En de vorige dag was dochter nog haar beste vriendin !

NOU JA wat een ongelovelijke minib*tch, 5 jaar ! Ik ben dus aan het nadenken hoe ik dochter wat sterker krijg en dat zij niet bij elke ruzie in de klas partij moet kiezen.

Ik kon al een tijd niet met haar thuis goed door 1 deur, zij was constant fel en brutaal tegen mij en nu weet ik dus waar dat door komt. Dat komt door meisje A. waar mijn dochter niet tegen opgewassen is.

Dropke

Dropke

17-11-2008 om 17:34

Ja hoor

NOU JA wat een ongelovelijke minib*tch, 5 jaar !

Een moederhart die spreekt ! Ik snap het wel, maar vraag me bij deze dingen wel af waarom een kind zo is. Onze dochter is inmiddels 10 jaar, maar herken het verhaal ook wel. Daarbij komt dat de school een hele kleine is en de verschillen heel duidelijk zijn. Onze dochter begreep het ook nooit dat de ene dag ze het beste vriendinnetje was en de volgende dag niet meer mee telde. Ze vroeg dan aan mij hoe dat kwam...?! Tja, ik kon er natuurlijk geen echt antwoord op geven. Zelf heb ik nooit besloten dat ze niet meer met die betreffende meisjes mocht spelen, maar vond het wel goed dat ze zelf ineens besloot dat ze niet meer wilde spelen. Er werd dan wel eens gemeld dat onze dochter afspraken niet na kwam of een meisje in de steek liet, maar voor haar was dan haar grens bereikt. Inmiddels is ze zover dat ze wegloopt of die meiden op hun nummer zet. Ze is een heel gevoelig meisje, maar kan dus ook haar tanden laten zien. En dan ben ik toch een trotse moeder.

gr Dropke

Dropke

hoe heb je jouw gevoelige dochter dan toch sterker gekregen ?

Mijn dochter ontfermd zich over alles wat kwetsbaar is.

Dus als meisje A het weer bont heeft gemaakt en niemand meer met haar wil spelen dan is mijn dochter dus degene die naast haar gaat zitten om haar te troosten. En wat doet meisje A ? Die kleineert haar dus aan het eind van de dag en dan staat mijn dochter dus met tranen in haar ogen omdat ze het niet begrijpt. GRRRRRRRR en meisje A kan echt zoooo lief zijn, zo complimenteus (daar is mijn dochter gevoelig voor) en dan een dag later heeft dochter een stom shirt aan oid, zo hard is dat meisje.

Geen idee hoe een kind zo wispelturig en onaardig kan zijn, ik ben geen psycholoog maar ik vind het abnormaal.

En ik moet echt gaan nadenken hoe ik mijn dochter wat meer afhankelijk krijg, dat pleasen maakt haar ongelukkig.

Onafhankelijk dus

eigenlijk is ze gewoon te lief en nog niet in staat om te haar grenzen te bewaken en op te komen voor haar zelf, ze geeft iedereen een 100e kans.

Mayte*

Mayte*

17-11-2008 om 22:24

Ohhh

Wat een opluchting om dit hier te lezen. Dochterlief vertelt mij namelijk precies dezelfde verhalen. Echte verdeel en heers politiek van een groepje vijfjarige meisjes uit haar klas. Vooral de meisjes van groep 2 hebben hier een handje van. Dus speelt ze vrolijk met de meisjes van groep 1 ('t is een combi-klas).
Maar hoe gaan jullie hier mee om??

Sasvangent

Sasvangent

18-11-2008 om 09:23 Topicstarter

Is dus blijkbaar 'normaal'?

MandaRijn: mijn dochter is niet echt van het pleaserige type (behalve dan bij de juf). Ze neemt gewoon afstand van die meisjes als het weer eens zover is. Maar het gedrag stoort haar, en ze begrijpt het niet.

Bij jouw dochter gaat het -helaas- nog een stap verder. Kan de juf hier geen oogje in het zeil houden? Er zijn nu eenmaal kinderen -en volwassenen- die het altijd voor de zwakkeren opnemen. Het is een mooie eigenschap maar niet iedereen heeft daar dus evenveel begrip voor. Je kan daar mss. de nadruk op leggen?

Ik denk niet dat ik zou zeggen dat ze met het kind niet meer mag spelen; daar komt ze heus wel zelf achter. En zou dat geen betere leerschool zijn dan jouw 'opgelegde wil'?

Het is verder net wat je schrijft: het gaat hier ook vooral om 1 meisje (denk ik), en die krijgt een paar meeloperige typjes op haar hand. Dat meisje was trouwens in de andere klas gezet in begin van het jaar, maar je raadt het al: moeder is gaan zeuren op school en nu zit ze dus toch in haar klas van vorig jaar.
[Hier worden de klassen elk jaar door elkaar gehaald om groepjes ed. te vermijden. Kinderen die het niet kunnen vinden met elkaar, of die het samen te bont maken, worden gescheiden.] En het is best een aardig meisje maar ik denk dat ik wat karaktertrekken van de moeder zie... .

Het gedrag blijkt dus meer voor te komen. Op zich verbaasd mij dat niet, enkel wel op deze jonge leeftijd. Dat beloofd voor de toekomst.... .

Ja maar

ik heb dus niet tegen mijn dochter gezegd dat meisje A niet meer met haar mag spelen, ik heb wel gezegd dat meisje A niet zo'n goede vriendin in, want een goede vriendin doet dat niet. Ik heb zelf besloten dat ik meisje A hier niet wil hebben en dat dochter daar niet meer naar toe gaat. DUs die ene keer dat meisje A wou dat dochter met haar mee ging had ik een smoes bedacht.
Ze spreekt overigens toch meestal af met 2 andere meisjes dus dat scheelt.

Maar ik denk niet dat mijn dochter er zelf achter komt nog dit jaar, daar is ze te 'vergevend' voor. De leerkracht vind het zorgelijk en we hebben het er dus al over gehad. Een echte oplossing is er niet, hij (ze heeft een meester) gaat sneller ingrijpen als er weer geruzied wordt.

Ik moet het thuis dus haar gaan leren. Haar nichtje is overigens ook zo, ook een pleaser, ik zal eens aan schoonfamilie vragen (zijn toch professionals) hoe ze daar mee om gaan.

En wie eist

vandaag dat dochter mee met haar gaat ? Meisje A natuurlijk, gelukkig komt het volgens vader van meisje A niet uit en meisje A weigert met ons mee te gaan want dat is niet zoals zij het had bedacht.

Dus mooi, pfff dochter kon gelijk met een ander vriendinnetje mee

Ik vind eigenlijk en dat is best wel raar want zo goed ken ik die mensen niet, ik vind de vader van meisje A een beetje vreemd, hij heeft iets waar ik de kriebels van krijg.

Dropke

Dropke

21-11-2008 om 17:29

Manda

Hoe heb ik dat gedaan ? Heb ik dus niet. Het is vanzelf wel goed gekomen. Mijn dochter was ook zo'n zacht gekookt eitje. Ik wilde het allemaal wel even voor haar overnemen, maar zo werkt het dus niet. Ik wilde haar wel uitleggen hoe oneerlijk het af en toe kan zijn, maar dat moest ze toch zelf ondervinden. Pas in groep 4 werd ze een beetje anders. Het lijkt me dus een ontwikkeling die ze door moeten maken. Dat er met haar meegekeken wordt lijkt me niet verkeerd. Ze moet ook haar grenzen leren kennnen, want zo te lezen heeft ze die bijna helemaal niet. Mijn dochter had ze wel, maar liet er lekker overheen lopen en werd daar ook dood ongelukkig van. Hou het in de gaten, maar laat haar wel haar eigen keuzes maken.

liefs Dropke

Assertief

maar ze kan best wel assertief zijn en kattig doen, dominant. Maar in de klas ligt dat blijkbaar anders, er zijn er een paar die overduidelijk haar 'meerdere' zijn.

maar goed, ik heb er laatst nog met mijn vriend over gepraat, iedereen heeft zo zijn hang-ups en ze zal er vroeg of laat zich wel in ontwikkelen als we het een beetje in de gaten houden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.