Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Typles (pica)

Via school werd ik getipt voor typles voor mijn oudste zoon (bijna 10 jaar). Leek hem en mij wel leuk/leerzaam voor hem.

Nu bleek het om instituut Pica te gaan. Het is een soort zelfstudie via internet. Het zag er goed verzocht uit en het totaal kost een lieve som van 200 euro.

Heeft iemand hier ervaring mee? Andere ervaringen met intstituten vind ik ook interessant.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

26-09-2008 om 20:47

Nee

Geen ervaring, maar ik vind 200 euri nogal veel. Ik heb gratis 10-vingerig en blind leren typen uit een boek uit de bibliotheek. Lijkt me goed genoeg voor een 10-jarige eigenlijk....

Annet

Annet

26-09-2008 om 21:16

Hier via cdrom geleerd

Dochter heeft in groep 6 blind leren typen met een cdrom(Type expert junior). We hebben wel een mooie beloning gesteld als ze een bepaald niveau zou halen. Tenslotte bespaart ze met haar inspanningen een hoop cursusgeld.
De kosten waren een cdrom (5 euro geloof ik), plakkertjes voor het toetsenbord (als je toch kan kijken gaat het mis) en haar cadeau.
Ze heeft vlot leren typen en echt blind. Ze vindt het alleen nog jammer dat ze niet zo snel kan als ik. Maar dat komt vanzelf goed.

Nasha the first

Nasha the first

26-09-2008 om 22:17

Ging dat van school uit?

op school van onze tweeling willen ze ook wel zoiets, maar schijnt duur te zijn. Je moet per kind een cd-rom aanschaffen ofzoiets, kopie mag niet, dan ben je strafbaar als school.....(weet niet alle ins en outs, maar het kwam ter sprake op de ouderraad-vergadering)

Maxime

Maxime

26-09-2008 om 23:39

Wij hebben dat gedaan

Hoi,

Mijn dochter heeft pica gedaan. Ze kreeg dan iedere week post met nieuwe opdrachtjes. En dan moest ze geloof ik een keer per maand via de website van pica met een eigen inlogcode een toetsje doen. Mijn dochter heeft het niet afgemaakt maar is bij de een na laatste maand gestopt, ze kan trouwens wel prima blind typen.
De multomap met opdrachtjes heb ik laatst aan een schoolvriendje uitgeleend, hij heeft netjes de opdrachten gemaakt (zonder de testjes op internet, maar die heb je ook helemaal niet nodig) alleen de laatste 2 op internet heeft hij gemaakt (vond hij leuk) waardoor we uiteindelijk toch nog een diploma hebben ontvangen
Ik bewaar de map nu voor zoontje, kan hij het ook nog doen. Dus ik denk dat als je inderdaad iets uit de bibliotheek kan doen, dat het net zo goed is hoor! ( ach het valt een beetje onder de categorie nutteloze uitgaven) (maar we hebben wel een mooie pica pen

maxime

Typetopia

Hier heeft zoon vorig jaar typen geleerd via Typetopia. Hij vond het leuk om te doen maar ik moest hem er wel eens aan zetten. Uiteindelijk heeft hij een certificaat gehaald met een 7 voor netheid en 156 aanslagen per minuut. Voor dat certificaat heeft hij geen toets gedaan maar werden de resultaten van diverse modules bij elkaar opgeteld en daarvan werd een gemiddelde genomen. Jammer dat kind 2 inderdaad niet dezelfde cursus kan doen, dat is een nadeel. Ik weet niet meer precies wat ik betaalde, ik dacht rond de 150 euro. Een hoop geld, maar hij heeft er zijn leven lang lol van.

Het leukst vond hij het dat iedere maand zo'n kleine i-pod verloot werd onder de aanmelders en dat hij die toevallig net kreeg!

Sjillie

Sjillie

27-09-2008 om 20:37

Geheel off topic

maar hier stond het ook in de nieuwsbrief en ik vind pica een raar woord.

Ik werk in de gehandicaptenzorg en werk met clienten met pica gedrag:

De medische term pica staat voor de neiging om niet-eetbare dingen op te eten, zoals aarde of verfschilfers die van houtwerk worden gepeuterd.

Een hypothese stelt dat dit vaker voorkomt bij ijzeranemie (ferriprieve anemie). Het eten van bepaalde ijzerrijke grondsoorten zou dan gebeuren in functie van lichamelijke behoeften. Sinds verven in Nederland geen lood meer mogen bevatten, leidt pica bij kinderen nauwelijks meer tot loodvergiftiging en staat dit gedragsprobleem minder vaak in de schijnwerpers. In een ontwikkelingsfase, bij jonge kinderen bekend als de orale fase, is het normaal allerlei dingen in de mond gestopt worden. Ook bij vele vormen van mentale retardatie ziet men dit gedrag.

De naam pica komt van de Latijnse naam van de ekster (Pica pica), een vogel die ook bijna alles eet en bovendien de neiging heeft blinkende oneetbare dingen mee te nemen en in zijn nest te leggen.

Heb er ook even over gedaan voordat ik het snapte dat het om een typcursus ging, zag het verband niet...

Marjoleine64

Marjoleine64

27-09-2008 om 22:34

Duur maar leuk

onze oudste heeft vorig jaar in groep 6 de typecursus vna PICA gedaan. Hij heeft er wel moeite mee gehad, maar het nivo uiteindelijk met veel herhalen wel bereikt. Nu doet nummer 2 dezelfde cursus, maar dan zonder de on-line begeleiding en toetsen, het diploma aan het eind maak ik zelf wel... De lessen zijn niet te lang en al snel leuk, ze leren er ook een beetje Word en hoe ze een brief of mailtje moeten indelen. De verkoopmethode is inderdaad nogal irritant met huisbezoek, je kan haast geen nee meer zeggen want zoon zit erbij en wil graag en je moet direct beslissen.
Marjoleine

Nely

Nely

28-09-2008 om 12:04

Loi kidz

gisteren is de typcursus thuis bezorgd en onze zoon (9 jaar, groep 6) is ermee begonnen. Eerst had hij totaal geen zin maar nu lijkt hij iets enthousiaster.

Minet

Minet

28-09-2008 om 16:35

Zonde van het geld en de inspanning

Ook hier op de basisschool werd zoiets aangeboden, Pica, maar ook via Scheidegger, die nog vele malen duurder was!
Wij besloten om het helemaal niet te doen, onze kinderen konden zich prima redden op het toetsenbord, en via internet zijn er veel leuke type-oefeningen te vinden. Daarnaast krijgen ze in onze stad op alle middelbare scholen in de brugklas type-vaardigheid en leren alsnog het 10-vingersysteem blind.
Laat ze lekker spelen na schooltijd, dat typen is echt niet zo van belang en kost simpelweg belachelijk veel geld.
Groetjes, Minet

Ook typetopia

Onze zoon (groep 5) is nu een paaar weken onderweg met zijn Typetopia-cursus. Hij vond het in het begin erg leuk, vooral de spelletjes die je kunt doen als beloning voor het gedane werk (en die meteen ook weer een oefening zijn). Inmiddels wordt het steeds wat moeilijker, hij moet nu geloof ik 8 letters kunnen typen, en de frustratie slaat soms toe als hij teveel foutjes maakt en een oefening extra moet doen. Toch moppert hij niet als hij 's avonds na het eten weer moet gaan typen.
Typetopia houdt de vorderingen en regelmaat van typen online bij. Als er een paar dagen niet getypt is krijgt zoon een mailtje of hij gauw weer komt, want de planeet (Typetopia) is nog steeds niet gered en ze hebben hem hard nodig.

Wij hebben 134,95 betaald. De eerste 5 proeflessen zijn gratis en we kregen korting als de aanmelding als vervolg op die proeflessen gebeurde.

Ik vind het toch wel de moeite waard. Zoon kan nu in een paar weken tijd al veel sneller en nauwkeuriger typen dan voorheen.

Annet

Annet

28-09-2008 om 19:12

Als alle vo-scholen typeles geven, is de keus makkelijk

In onze omgeving kun je echt niet op alle vo-scholen typeles volgen.
En ik wil ook geen vo-school kiezen op basis van die typeles mogelijkheden.
Voor onze dochter was het leren typen een mooie uitdaging in groep 6. (groep 7 was natuurlijk ook goed geweest). Groep 6 vond ze best saai dus wat extra uitdaging is dan mooi meegenomen.

Maxime

Maxime

29-09-2008 om 11:58

Huisbezoek pica

Hoi,

Ik vond die man van het huisbezoek eigenlijk wel heel aardig. Hij betrok het kind erbij, vond mijn kind ook erg leuk, ze voelde zich heel belangrijk. Ik voelde me ook niet overgehaald, want ik had van te voren al uitgezocht en nagevraagd hoeveel het kostte en hoe e.e.a. werkte, dus ik was toch al van plan het te nemen.

Maxime

Vera*

Vera*

29-09-2008 om 12:37

En hier pica

Je moest een strookje inleveren als je informatie wilde over pica, met de informatie kreeg je ook een attentie. Tijdens het eten koken kreeg ik een telefoontje van die pica-man die mij op die manier informatie wilde geven. Gezegd dat ik schriftelijke informatie wilde waarop hij heel moeilijk ging doen. Na anderhalve week had ik dat in huis. Haha, op dat a4-tje stond andere informatie dan mij telefonisch was meegedeeld. Een attentie hebben we niet gekregen en pica is het ook niet geworden.

Maylise

Maylise

29-09-2008 om 15:49

Onzinnige reactie

Even een onzinnige reactie maar wat een prijzen. ik vind het echt super duur, die cursussen.
Nog afgezien dat ik het nut van typeles niet 100% in zie zou ik het voor zo'n prijs nooit doen.
Dan maar een CD rom lenen of kopen.

Maylise

Miss Elly

Miss Elly

29-09-2008 om 19:30

Pica heeft wel meerwaarde boven cd-rom

Mijn dochter heeft vorig schooljaar (groep 6) via pica haar typediploma gehaald. Was op het eind even doorzetten maar heel erg de moeite waard. Door de begeleiding zit er toch een stok achter de deur om door te zetten. Ze typt nu zo snel als ze denkt en heeft daar bij het maken van werkstukken e.d. veel aan. Ze leren tijdens de pica cursus trouwens ook meer over de werking van word, hoe je een brief indeelt en ook hoe je een rekening moet opstellen. Kun je ze daarna meteen als junior secretaresse laten werken.

Annet

Annet

29-09-2008 om 20:50

Ken je de cd'roms dan?

Ik geef toe, ik ken de Pica lessen niet.
Wel de cdrom. Die houdt bij hoever je bent en geeft je dan oefeningen om je snelheid of accuratesse te verbeteren. Die oefeningen zijn gebaseerd op je prestaties tot dat moment, dus heel individueel.
De begeleiding kreeg ze van mij, haar moeder. Bij ons is die stok achter de deur voldoende.
Het werken met Word kon ze al. Dat leren we haar het hele jaar door, telkens een stapje verder. Ze kan nu (10 jaar) al even veel als de secretaresse op mijn werk.
Dus is vraag me toch af wat de meerwaarde is ten opzichte van de cdrom? Als het alleen de vreemde ogen zijn die dwingen, dan zijn het wel dure ogen.....

Marmar

Marmar

30-09-2008 om 01:20

Cd-rom, start.

Hier hebben we het briefje van Pica (betr. informatie e attentie) recent ingeleverd, maar nog niets gehad. Dart kan. Alleen heben we dit bij mijn oudste ook gedaan (nu meer dan 8 jaar geleden) en ook nooit meer iets gehoord....
Dus we wachten nu weer de info af. Ondertussen viavia wel een cd-rom met een type cursus bemachtigd. Dochter vindt 'm 'saai' - maar ze vindt alls 'saai' momenteel. De cd-rom belooft dat je in 90 min blind leert typen. Nou, dat lijkt me wel wat - ik ga het dus ieg zelf ook proberen. Je moet die 90 min wel in één keer doen, dus nu nog een geschikt weekend vinden. Hoogstwaarschijnlijk herfstvakantie.
Wat die cd-rom natuurlijk mist, is de online controle van buiten en evt. een beloning na het voltooien. Dus ik heb dochter voorgelegd wat ze ervan vond als ze de cursus ging doen (onder mijn begeleiding) en ze dan van mij een beloning kreeg als ze 'm afmaakte met goed resultaat. Ze vond het een geweldig idee
(De beloning bestaat dan uit een geldbedrag - ze spaart voor iets en dit is dan een welkome aanvulling. Ze weet dat als ze de cursus via de cd-rom doet, ze mij een leuk bedragje bespaart. En dat de beloning wel een stuk minder is dan het geld wat Pica of LoiLidz kost.)

Marmar

Marmar

30-09-2008 om 01:21

Hoognodig (ot)

Zoals jullie kunnen zien/lezen, is een type cursus ook hoognodig voor mij.....

Roos

Roos

30-09-2008 om 01:40

Cd-rom

Hier ook zoon en ik zelf leren typen met een cd-rom; type expert junior. Was een tip hier op ouders online. Ik vond het echt heel erg verslavend. Het gaat per twee letters en steeds moet je een bepaalde snelheid halen om verder te mogen. Er zitten ook spelletjes op om te leren typen en extra oefeningen die helemaal uitgaan van wat jij hebt gedaan en met de letters waar je moeite mee hebt. Ook zijn er dictees en oefeningen waarbij je een tekst moet overtypen.
Leren typen in 90 minuten lijkt me bijna onmogelijk. Of ik moet gewoon erg langzaam zijn, dat kan ook.
Roos

Ilse

Ilse

30-09-2008 om 20:49

Pica

Volg deze discussie met belangstelling. Was net al overzicht voor mezelf aan het scheppen in typeland:
- type expert 10 euro
- loi kidzz 134
- typetopia 135
- pica 200 euro

Vandaag werd ik gebeld door pica-meneer. Ik vond hem onbeleefd. Toen ik paar vragen stelde concludeerde hij zelf 'dan is het niets voor u'.
Lekker verkopen.
Ik vroeg alleen om een proefles (wil namelijk geen methode met taalfouten en slecht opgebouwde lessen) en hoe rest van familie moest typen als toetsenbord afgeplakt was...... Nouja. Voorlopig maar even geen typecursus. Alhoewel het wel echt iets voor de wintermaanden is.

dere

dere

30-09-2008 om 21:37 Topicstarter

Pica (stilte na gesprek) + type expert van sint

Geweldig al jullie reacties.

Ilse, ik had dezelfde ervaring met de pica-meneer. Ik vond hem heel gejaagd. Dat ergerde me. Wat wel grappig was dat hij na zijn verhaal wachtte op onze reactie. Dat vond ik leuk spelletje. Het leek me dat hij dat op een cursus geleerd had. Ik bleef stil en was benieuwd hoe lang we dit vol zouden houden. Het duurde een hele tijd en toen het echt genant begon te worden vroeg hij maar aan mijn zoon 'En hoe vind je het?'

Zoon lijkt het erg leuk, maar nu klinkt mij de type expert cd-rom me ook wel goed in de oren. Na afloop een leuk geldbedragje als worst voor de neus vind ik ook geen gek idee. Kan ik via die cd-rom ook controleren of hij de oefeningen heeft gedaan? Mag hij bv een diplomaatje uitdraaien na afloop? Ik denk dat mijn geldwolfje binnen een week kan typen op deze manier

Ik bedenk me nu dat het ook wel een leuk kadootje van de Sint is, die cd-rom.......

Roos

Roos

01-10-2008 om 10:17

Dere

Er is geloof ik geen diploma bij. Maar je kunt wel zien of hij iets gehaald heeft. Je oefent namelijk meestal twee tot 4 letters tegelijk. Die oefening móet je af hebben voor je verder kunt naar de volgende letters. En je moet het ook met een bepaalde snelheid en maximaal foutpercentage kunnen. Dit kun je ook zien, wat je al gedaan hebt. Smokkelen lukt dus niet.
Ik vond het zelf wel fijn dat het in die kleine stukjes was verdeeld. Je wil steeds verder dus ik was wel gemotiveerd om te oefenen, dan mocht je weer naar de volgende. ( Ja, ik ben niet een kind soms )

Roos

Hes@

Hes@

01-10-2008 om 11:50

Typecursus bbc

Weten jullie dat er op de site van de bbc een geweldige typecursus staat? Helemaal gratis en heel motiverend om te doen ook voor kinderen die geen engels kunnen. Dit is de link: http://www.bbc.co.uk/schools/typing

Ha!

De type expert tip kwam van mij volgens mij. De cd rom ligt hier al zeker 1 1/2 jaar klaar. Inmiddels zit zoon in gr 8, en moet het er maar eens van komen. Ik heb vanavond hem, zijn broer van 9 en mijzelf 50 euro pp beloofd als we met goed gevolg het laatste level halen. Mooi verdiend denk ik zo. 3 tyoediploma's voor de prijs van 1! (en geen vervelende pica vent over de vloer. jippie!)

Ik ben benieuwd!!

Ingrid

Irma

Irma

03-10-2008 om 21:40

Toevallig net gevonden

Ik zat ook even te zoeken naar een typecursus gewoon online voor m'n zoon en toen vond ik dit: http://www.typelesonline.nl/NL/Aspx/Start.aspx. Leek me wel aardig en nog gratis ook.

Irma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.