Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pelle

Pelle

18-11-2008 om 13:17

Uit eten moet je je kinderen leren?

Hierboven zegt iemand (met kind van 3 en eentje op school) dat je je kinderen moet leren om uit eten te gaan. Nu heb ik zelf niet de middelen om dat zovaak te doen dat ze het KUNNEN leren (uit eten vind ik weggegooid geld) en zijn mijn jongens al wat ouder (9 en 7) maar dan nog.

Wij leren onze kinderen dat ALS ze ergens anders zijn ze moeten kijken wat de gebruiken zijn (met mes en vork eten, prakken, etc) en zich daaraan aanpassen. Niet dat we daar nu veel mee bezig zijn, maar daar wil ik wel heen.

Toch vind ik het onzin dat je het zou moeten. Wij gaan niet uit eten in een restaurant waar ze zich echt netjes moeten gedragen en als ze wat ouder zijn en het gebeurt een keer dan zijn ze zo oud dat ik het ze ook in één keer geleerd heb.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Functioneel uit eten gaan

Wij noemen het "functioneel uit eten gaan". Eten omdat we moeten eten.

Met de oudste (nu 4) zijn we dit gaan doen toen hij 2 jaar was. Maar op tijd weg (17.00 uur) zodat we op tijd kunnen eten en uiterlijk 18.30 uur weer weg kunnen.

Niet te moeilijk doen, eetcafeetje, pannenkoekje etc.

Als we op ons gemak uit eten willen, regelen we een oppas en gaan we met zijn tweetjes....

Linda

p.s. sommige kinderen vinden het gewoon niet leuk om uit eten te gaan. Onze oudste vindt het geweldig.... Nu kijken wat de jongste gaat doen. (4 maanden)

ayla

ayla

18-11-2008 om 13:32

Nou

Wij gaan nog wel eesn uit eten, vinden we zelf gezellig en vooral oudste gniet er ook van (dreumes nu even iets minder maar dat komt ook wel weer) Ik probeer ze te leren dat ze niet met de handen moeten eten dan, niet gillen of schreeuwen. Niet rondrennen. Mijn kinderen zijn nog te klein voor echt mes en vork eten maar een beetje netjes eten wil ik dan wel. Dus ik vind eigenlijk wel dat je ze dat van jongs af aan een beetje kunt bijbrengen. Deden onze ouders toch ook vroeger met ons??

Oh ja...

Natuurlijk tolereren wij ook geen gegil, geschreeuw of geren.

En ik vind ook wel dat je je kinderen moet kunnen meenemen. Zoals ik hierboven al beschreef, je moet het ook niet te sjiek maken.... Mijn ouders wilde vroeger wel eens wat sjieker uit eten, maar toen waren wij al 8 en 11 of zo en kregen een dik boek mee waarin we gingen lezen. Ging prima.

Linda

Maylise

Maylise

18-11-2008 om 13:43

Uit eten niet veel anders dan thuis

Leren uit eten te gaan is IMHO niet persé een vaardigheid die je van jongs af aan moet leren. Bovendien wij eten thuis niet echt veel anders dan in een restaurant dus zo’n enorme shock is het ook weer niet voor de kinderen als we in een restaurant komen. En inderdaad is het natuurlijk ook zo dat als ze eenmaal een bepaalde leeftijd hebben ze sowieso die vaardigheden wel hebben opgedaan via andere situaties.

Toen ik alleen nog mijn oudste twee had en alleenstaand moeder was ging ik heel vaak uit eten. Doordeweeks at ik bijna elke avond na mijn werk in een bistro of ander familie restaurant met de kinderen (dat was niet in Nederland overigens). Voor mijn kinderen was in een restaurant eten dus net zo normaal als thuis eten. Het is nooit iets geweest wat ze hebben moeten leren.

Tegenwoordig ga ik veel minder vaak uit eten en al helemaal niet zo vaak meer met de kinderen. Toch weten ook de jongere kinderen zich prima in een restaurant te gedragen. Het is ook weer niet zo dat we er nooit komen. En nogmaals, ik zie niet zo goed in wat mijn kinderen anders moeten doen in een restaurant dan thuis. Zowel thuis als buitenshuis wil ik dat ze aan tafel blijven zitten, fatsoenlijk eten en niet lopen te gillen. Als ze zich aan die basisregels kunnen houden lijkt me het geen probleem om waar dan ook te eten. Daarom was het hier ook nooit een probleem om met een peuter uit eten te gaan. Ze hoefden zich in een restaurant niet anders te gedragen dan thuis. Het was allemaal niet veel anders behalve dan dat ze zelf mochten kiezen wat ze aten. Dus alleen leuk anders.
De regels van hoe je te gedragen veranderen niet tussen een restaurant en ons thuis. Hele hele chique restaurants kom ik zelf toch ook eigenlijk nooit en daar neem ik de kinderen ook niet mee naar toe.

Maylise

Dat was ik

Het was een reactie op mensen die hun kinderen niet mee op visite nemen omdat ze zich dan slecht gedragen.

Wij nemen onze kinderen (van bijna 3 en 4,5) WEL mee, op visite en OOk naar restaurants omdat we denken dat ze daar wel wat van leren. Onze gedragsregels zijn ook niet anders thuis dan in een restaurant (hoewel vaak buitenshuis wat strikter). ze vinden het superleuk om 'in een restaurantje' te gaan eten, of ergens koffie te gaan drinken.

Ik baal er zelf van als ik ergens zit te eten en kinderen 'vallen me lastig' (en dat zijn dan blijkbaar niet de kinderen van bovenstaande schrijfsters want die moeten allemaal aan tafel blijven zitten

Wat ik hierboven ook al zei, het valt me op dat het heel nederlands is om kinderen alleen mee naar een pannekoekenrestaurant en mcdonalds te nemen (en dat is mijn inziens geen uiteten). Ik merk ook dat hier (in engeland) en ook in zuidelijke landen restaurants veel meer zijn ingesteld op kinderen. hier kun je op veel plekken kindermenu's krijgen (en dan geen vissticks of knakworst met friet, maar een kindervariant van een volwassenportie. Of 2 borden bij een volwassenportie. Dat mis ik in NL wel een beetje.

Hmm, dit komt wat warrig over, ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Het ging er meer om dat ik vind dat kinderen aan allerlei acceptabele situaties blootgesteld moeten worden om eraan te wennen. sommige dingen vinden ze dan heel leuk, andere niet, nou dat weten ze dan ook weer.

Oja en sjiek

daar wachten we inderdaad ook nog wel mee. We waren in ons pre-kinder-tijdperk een keer in een heel sjiek hotel in het Lake district, en daar kon je met kinderen in het restaurant eten tussen 5-7.30 en als je rustig wilde eten kon je terecht vanaf 7.45, dan mochten er geen kindern meer in. Vond ik op zich wel een aardig idee!

Geen vereiste

Ik vind leren eten in een restaurant helemaal geen opvoedkundige vereiste. Ik wil gewoon zelf graag af en toe met mijn gezin uit eten en dan is het voor mezelf en de andere gasten fijn als mijn kinderen zich een beetje vermaken en gedragen!

Hmmm

het was dus te warrig.......
triple verwoordt eigenlijk heel simpel wat ik bedoel!

Polly Shearman

Polly Shearman

18-11-2008 om 16:39

Apart wel

als ik met mijn heren uit eten ga, is het een gebed zonder einde. Ik ben dan een politie agent en kan niet genieten van het uitje. Daarom ga ik wel met alle heren steeds apart uit eten. ( niet vaak hoor, maar zo af en toe) Laatst met zoonlief uren getafelt ( galgje gespeelt tussendoor, zalig) heel gezellig gepraat, zonder zijn broers die stoorde.
echt onwijs genoten allebei, van 6 uur tot 9 uur aan tafel gezeten. En hij heeft gegeten alsof hij thuis nooit iets krijgt... !

groet, polly

Asa Torell

Asa Torell

18-11-2008 om 20:50

Het lijkt me net zo iets als zwemmen

ze leren het ineens een stuk makkelijker als ze er aan toe zijn. En tot die tijd zie ik het nut van oefenen niet zo heel erg in. Ik denk dat het vooral onszelf erg veel geld en stress gaat kosten - van de zomer zijn we een aantal keer uit eten geweest tijdens de vakantie, omdat het koken bij de tent net zo moeilijk was. Maar toen echt niks anders gedaan dan om de beurt met gillende dreumes rondjes lopen buiten het restaurant. En zelfs in kindvriendelijke landen doe ik dat de medegasten liever niet aan. Misschien zou het met alleen kleuter beter gaan, maar gezien de recente resultaten buiten de deur, betwijfel ik dat .
Met visite (ja, dat was bovenstaande draad) is dat wat anders omdat ik dat NU graag wil kunnen doen met de kinderen. Althans niet te vaak, maar wel soms. Ik weet ook niet of ik het beter laten verlopen van op visite gaan 'leren' zou willen noemen. Het lijkt me meer iets wat of wel, of niet gaat.

Tango

Tango

18-11-2008 om 21:02

Verschil

Het verschil tussen thuis eten en uit eten gaan zit volgens mij vooral in het wachten. En dat wachten is waar mijn kinderen niet zo goed in zijn. Het gaat wel beter, ze kunnen nu wel een tijd aan tafel blijven zitten en bijvoorbeeld kleuren, maar als zij klaar zijn met eten en de volwassenen nog niet wordt het toch wel een lange zit voor ze. Een restaurant met een kinderspeelhoek is dan wel prettig.
Daarnaast heb ik ook nog lastige eters, dus daarom gaat de voorkeur vooral uit naar dat pannenkoekenrestaurant. Daar doe je ze gewoon het meeste plezier mee.

Dropke

Dropke

21-11-2008 om 17:11

Heel luxe

We nemen de kids nog wel eens mee naar een heel luxe restaurant. Niet allemaal tegelijk, maar 1 voor 1. Ze leren er enorm veel van. Ze leren proeven, andere smaken, leren stil zitten. Leren netjes te zijn , leren een andere "klasse" kennen enz. Ze vinden het zelf helemaal geweldig en sporen elkaar thuis ook aan om netjes te eten. Zelfs in dit restaurant willen ze heel veel moeite doen om de kinderen te vermaken. Niet echt een hoekje, maar mee naar de keuken, helpen met koken, helpen met het ijsje maken, zelf hun eten laten kiezen en de zogenaamde wijn. De kinderen voelen zich heel belangrijk en welkom. Wel spreken we dat wel van te voren af met het restaurant. Dan kunnen ze er ook op inspelen. Als we een van de kinderen meenemen geven we dat bij de reservering al aan. Zo verzinnen ze een kinderamuse, een kinderwijn en een kindermenu in overleg met ons. In de meeste restaurants is best veel mogelijk, maar moet je het gewoon even vragen.

Dropke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.