Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
WMF

WMF

09-02-2024 om 14:30

Uitleg dia toetsen voor doorstroom middelbare scholen?


WMF

WMF

10-02-2024 om 08:14 Topicstarter

WMF schreef op 10-02-2024 om 08:09:

hier gaven de leerkrachten aan dat er richting eind groep 7 kinderen nog een heel ander beeld kunnen laten zien en dat nu al een advies geven dan niet handig is. Ik vind het vooral onhandig met het bekijken van de scholen. Een beetje een idee qua richting is toch wel fijn.
Het technasium is hier wel heel populair en zij werken dan ook met een loting.
overigens heeft mijn zoon een mooi rapport met 6 x een 10 maar ook een 7 voor begrijpend lezen. Hij is heel sterk in rekenen maar begrijpend lezen redelijk gemiddeld volgens mij. voor taal heeft hij ook mooie cijfers.
In hoeverre telt het rapport mee tov de dia toetsen?

Mugske schreef op 09-02-2024 om 18:48:

er zijn ook scholen die technasium aanbieden op zowel havo als vwo niveau. Toevallig met dochter die daar ook interesse in heeft zo'n school bezocht. Bij technasium volg je het vak o&o (onderzoeken en ontwerpen) daar kun je ook examen in doen.

Vreemd dat jullie pas eind groep 7 advies krijgen. Geen idee wanneer wij (groep 7) formeel advies krijgen, maar meester gaf eind groep 6 wel al een indicatie en voor de kerst groep 7 gaf hij tips over scholen die zouden kunnen passen (wij vroegen daarnaar om alvast scholen te bezoeken).

Dat had ik dus ook gevraagd maar er kan nog van alles veranderen richting eind groep 7 en daarom doen ze nog geen uitspraken. 

WMF

WMF

10-02-2024 om 08:18 Topicstarter

Jonagold schreef op 09-02-2024 om 17:22:

Ik zou dit neerleggen bij de MR of Ouderraad. Ik vind het echt heel erg raar dat je pas eind groep 7 hoort in welke richting je moet denken. Ik heb het juist bij beide kinderen heel zinvol gevonden om al in groep 7 open dagen te bezoeken, als je niet (ongeveer) weet aan welk niveau je moet denken is dat onbegonnen werk. Als je alleen in groep 8 gericht kunt bezoeken vind ik de druk veel te hoog worden voor de kinderen.
Ik vind pas eind groep 7 een indicatie echt niet van deze tijd en zou daar als ouder niet mee akkoord gaan. Daarom, schakel de MR in. Die kunnen hier wat aan doen, jij als eenling niet.

We hebben zelf wel een idee (havo) maar of dat helemaal klopt weten we dus niet. We bezoeken dit jaar 3 scholen in de omgeving die hem aanspreken. 2 zijn havo/ vwo scholen en eentje is mavo/ havo/ vwo. Mocht het uiteindelijk toch mavo worden dan moeten we ons volgend jaar meer daarop gaan richten. 

WMF

WMF

10-02-2024 om 08:21 Topicstarter

JaneEyre schreef op 09-02-2024 om 17:38:

Jonagold,
hoeveel scholen bezoek je? Wij zijn pas in groep 8 gaan kijken en gaan vier scholen bezoeken. De schifting hebben we van te voren gemaakt via scholenopdekaart, de website en ervaringsverhalen van derden. We moeten nog naar een school, maar die wordt het waarschijnlijk niet. Dochter gaat straks kiezen uit twee scholen en heeft bij beide sowieso een plek.

Dit jaar 3. De school waar hij heel graag heen zou willen doet wel aan loting. De andere 2 volgens mij niet. 
het is dit jaar vooral een beetje een indruk krijgen en volgend jaar kunnen we naar een voorlichting voor ouders en zijn er lesjes te volgen voor de kinderen. 

WMF

WMF

10-02-2024 om 08:24 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 09-02-2024 om 17:44:

[..]

Ik ben dan wel niet TO maar wij worden geacht 7 voorkeursscholen op te geven. We hebben al een lijstje van 9 scholen. En beginnen dus met bezoeken nu in groep 7. Ze heeft er nu 4 gehad.

Het verschilt nogal waar je woont.

Is er dan zo’n grote kans dat ze uitgeloot wordt? 7 vind ik wel heel veel. We kijken met name naar scholen die op fietsafstand liggen. Voor zover ik heb begrepen schrijf je je bij 1 school in. Als je daar wordt uitgeloot schrijf je je bij optie 2 in. 

WMF schreef op 10-02-2024 om 08:24:

[..]

Is er dan zo’n grote kans dat ze uitgeloot wordt? 7 vind ik wel heel veel. We kijken met name naar scholen die op fietsafstand liggen. Voor zover ik heb begrepen schrijf je je bij 1 school in. Als je daar wordt uitgeloot schrijf je je bij optie 2 in.

In sommige steden is dat inderdaad zo. In Amsterdam moet je voor havo/vwo 12 scholen opgeven in voorkeursvolgorde. 

WMF schreef op 10-02-2024 om 08:24:

[..]

Is er dan zo’n grote kans dat ze uitgeloot wordt? 7 vind ik wel heel veel. We kijken met name naar scholen die op fietsafstand liggen. Voor zover ik heb begrepen schrijf je je bij 1 school in. Als je daar wordt uitgeloot schrijf je je bij optie 2 in.

In onze regio is er centrale inschrijving, waarbij je inschrijft voor school 1, maar ook optie voor school 2 opgeeft. Inschrijven moet bij alle scholen voor een bepaalde datum.

Wij wonen op grens van 2 schoolregios, dus verschillende inschrijfroutes afhankelijk van waar je heen wilt.

In onze regio is ook loting en moet je voor vmbo-t tm vwo 7 scholen opgeven. Er is 1 centraal aanmeldpunt.
Daarom wordt er zeer sterk aangeraden om in groep 7 ook al naar open dagen te gaan. Anders is het veelste veel. De opendagen zijn meestal in januari en februari. De oudergesprekken in groep 7 (en lager) zijn meestal eind feb/maart. Als de toetsrondes achter de rug zijn. 
Op de school waar ik werkte, gaven we  de uitdraai van de toetsen mee aan ouders. Maar dan wel de versie met het uitstroomprofiel er op. Vanaf het allereerste moment dat een kind een toets maakt.(groep 3) Daar werd niet geheimzinnig overgedaan. Vind ik ook onzin, want ouders gaan dan zelf googlen. 
De toetsen vanaf E6 tellen mee voor de aanmelding, dat is een verplichting in de regio. Stond er ook altijd bij. Zodat ouders daar niet verbaasd over konden zijn. 
In oktober groep 7 was er altijd een speciale oudergespreksronde. Hierin werd het voorlopig advies gegeven in een gesprek waarbij kind aanwezig was. Maar het advies was van te voren mee gegeven aan ouders. Hierin konden zij ook aangeven of zij met het advies eens waren of niet. En aangeven of ze eerst liever een apart gesprek hadden met lk en ib zonder kind erbij.
Zo konden de ouders en kind midden groep 7 gaan kijken op de opendagen.
Bij elke gespreksronde kwam (dus M7,E7,B8) ook het advies weer te sprake.
En dan in februari groep 8 het definitieve advies.
Bij kinderen waarvan de verwachting was dat ze extra indersteuning nodig hadden in het Vo. Begon de cyclus al eerder (m6/e6) omdat deze kinderen voor de loting uitgaan en in januari groep 8 al konden inschrijven. En er ook soms aanvullende toetsen nodig waren. 
Sinds we zo transparant waren, was er veel meer duidelijkheid voor ouders. En ook geen gedoe meer over de adviezen. 

Kortom ik ben een groot voorstander dat scholen gewoon delen wat de toetsen voor uitstroomprofiel geeft. Zodat ouders alvast een inschatting kunnen makrn.En ik vind dat er uiterlijk in januari groep 7 ook een voorlopig avies moet zijn gegeven. Zodat ouders en kind zich kunnen gaan orienteren.

En natuurlijk kan het veranderen. Maar als een kind in zijn eigen leerlijn blijft, veranderd er niet zo veel .

En als een kind opeens onder zijn eigen leerlijn duikt, is het veel belangrijker om te onderzoeken waarom. 

WMF

WMF

13-02-2024 om 19:16 Topicstarter

Lotte78 schreef op 12-02-2024 om 17:16:

In onze regio is ook loting en moet je voor vmbo-t tm vwo 7 scholen opgeven. Er is 1 centraal aanmeldpunt.
Daarom wordt er zeer sterk aangeraden om in groep 7 ook al naar open dagen te gaan. Anders is het veelste veel. De opendagen zijn meestal in januari en februari. De oudergesprekken in groep 7 (en lager) zijn meestal eind feb/maart. Als de toetsrondes achter de rug zijn.
Op de school waar ik werkte, gaven we de uitdraai van de toetsen mee aan ouders. Maar dan wel de versie met het uitstroomprofiel er op. Vanaf het allereerste moment dat een kind een toets maakt.(groep 3) Daar werd niet geheimzinnig overgedaan. Vind ik ook onzin, want ouders gaan dan zelf googlen.
De toetsen vanaf E6 tellen mee voor de aanmelding, dat is een verplichting in de regio. Stond er ook altijd bij. Zodat ouders daar niet verbaasd over konden zijn.
In oktober groep 7 was er altijd een speciale oudergespreksronde. Hierin werd het voorlopig advies gegeven in een gesprek waarbij kind aanwezig was. Maar het advies was van te voren mee gegeven aan ouders. Hierin konden zij ook aangeven of zij met het advies eens waren of niet. En aangeven of ze eerst liever een apart gesprek hadden met lk en ib zonder kind erbij.
Zo konden de ouders en kind midden groep 7 gaan kijken op de opendagen.
Bij elke gespreksronde kwam (dus M7,E7,B8) ook het advies weer te sprake.
En dan in februari groep 8 het definitieve advies.
Bij kinderen waarvan de verwachting was dat ze extra indersteuning nodig hadden in het Vo. Begon de cyclus al eerder (m6/e6) omdat deze kinderen voor de loting uitgaan en in januari groep 8 al konden inschrijven. En er ook soms aanvullende toetsen nodig waren.
Sinds we zo transparant waren, was er veel meer duidelijkheid voor ouders. En ook geen gedoe meer over de adviezen.

Kortom ik ben een groot voorstander dat scholen gewoon delen wat de toetsen voor uitstroomprofiel geeft. Zodat ouders alvast een inschatting kunnen makrn.En ik vind dat er uiterlijk in januari groep 7 ook een voorlopig avies moet zijn gegeven. Zodat ouders en kind zich kunnen gaan orienteren.

En natuurlijk kan het veranderen. Maar als een kind in zijn eigen leerlijn blijft, veranderd er niet zo veel .

En als een kind opeens onder zijn eigen leerlijn duikt, is het veel belangrijker om te onderzoeken waarom.

Dit klinkt wel heel fijn en duidelijk. Maar dat moet ook wel als zoveel scholen met lotingen werken. 
gelukkig valt dat loten hier mee behalve de school waar mijn zoon heel graag heen wil 🙄. 
Iets meer duidelijkheid vanuit school zou wel fijn zijn. Ik kan voorstellen dat er nog dingen kunnen veranderen maar verwacht dat dan vaker in positieve zin zal zijn als negatief. 
ben je ook bekend met de dia toetsen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.