Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Uitleggen wat seks is (8 jarige)


Bloemenzee

Bloemenzee

04-03-2024 om 19:19 Topicstarter

Gsleutel schreef op 04-03-2024 om 19:13:

Mijn oudste dochter was 6 (en zat in groep 4) toen ze een hele hoop vragen had over hoe haar broertje was verwekt. Het verhaal over zaadjes en eitjes die samen een baby worden kende ze al vanaf een jaar of 3 (toen ik zwanger was van haar zusje) maar dit keer waren de vragen veel plastischer. Het is een kind met veel interesse in medische zaken en het menselijk lichaam, dus voor haar was de vraag hoe dat zaadje van papa dan precies bij het eitje van mama kwam een hele (bio)logische vraag.

Ik heb verteld dat 'de papa' zijn piemel in de poenie (het babygaatje) van 'de mama' doet en dat dat een fijn gevoel geeft. En als het dan heel fijn is, dan komen de zaadjes uit zijn piemel en zwemmen naar het eitje. Dat noemen ze vrijen of seks. En dat doen grote mensen ook omdat ze het fijn vinden, dus niet alleen om baby's te maken. Mijn dochter vroeg een paar weken daarna uit het niks: "mama, heb jij het gevoeld dat papa zijn zaadjes bij jouw eitje deed?". Mijn antwoord "ja" was op dat moment voor haar voldoende. Ik ben benieuwd wanneer de volgende concrete vraag komt. Zo heb ik laatst ook uitgelegd waarom 'tollie-lolly' geen handige rijm was om uitgebreid rond te roepen.

Dit boek laatst in een tweedehands winkel meegenomen en bleek goed aan te sluiten bij dochter van (inmiddels) bijna 8: https://www.bol.com/nl/p/baby-tje-in-mama-s-buik/9200000051759350?referrer=socialshare_pdp_androidapp. Maar er zijn meerdere boeken die goed aansluiten bij deze leeftijd. Luister goed naar de concrete vragen en geef daar antwoord op.

Kijk, dat vind ik wel een mooie. Hoe een zaadje bij een eitje komt weet hij, dus daar kan ik naar terug refereren. 

Ik heb onze 6 jarige uitgelegd dat mensen bij seks elkaar geslachtsdelen aanraken en dat fijn vinden. En soms gaat daarbij de piemel in de vagina. 

Seks is meer dan alleen de piemel in de vagina dus dat wilde ik niet als uitleg gebruiken.

We hebben ook het boek Ben jij ook op mij liggen. Maar mijn uitleg vond hij tot nu toe voldoende.

wij hebben het boek Sex enzo in huis. Ligt voor het grijpen. Daar staat alles in. Mijn ervaring is dat kinderen dat lezen wat ze willen weten en de rest gewoon overslaan.
Verder begrijp ik de vraag niet zo. Ik heb altijd gewoon antwoord gegeven op de vragen, ook als dat soms wat ongemakkelijk voelde.

Bloemenzee schreef op 04-03-2024 om 19:14:

[..]

Nou ja, voor gedetailleerde handelingen die er bij kunnen komen kijken lijkt het mij nog wat vroeg.

Je staat er soms versteld van wat andere kinderen al weten, al is het maar omdat ze een ouder brusje hebben. 

yasmijn27 schreef op 04-03-2024 om 22:08:

Verder begrijp ik de vraag niet zo. Ik heb altijd gewoon antwoord gegeven op de vragen, ook als dat soms wat ongemakkelijk voelde.

Ik geef ook altijd gewoon antwoord op vragen, en toch begrijp ik deze vraag heel goed. Want wat is seks? Penis in vagina? Of is het meer? Is zoenen ook seks? Ik weet het zelf niet eens, waar die grens precies ligt, en wil ze ook niet belasten met al die details waar ze nog niks mee kunnen.

Peaches schreef op 04-03-2024 om 22:30:

[..]

Ik geef ook altijd gewoon antwoord op vragen, en toch begrijp ik deze vraag heel goed. Want wat is seks? Penis in vagina? Of is het meer? Is zoenen ook seks? Ik weet het zelf niet eens, waar die grens precies ligt, en wil ze ook niet belasten met al die details waar ze nog niks mee kunnen.

Ik denk dat ik tussen de regels door in de uitleg naar mijn dochter een verschil maak tussen 'seks' en 'vrijen'. Waarbij de eerste toch wel het 'penis in vagina' verhaal is terwijl ik bij het tweede meer het hele verhaal van intimiteit, verbinding, liefde, etc. vertel. Dus afhankelijk van de vraag en de context, gebruik ik beide termen ook door elkaar.

toen ik 8 was dacht ik "knuffelen in je blootje". Dat was toen een prima uitleg. Maar kanttekening: wij waren redelijk preuts thuis en douchten bijvoorbeeld niet samen. Ik zag mijn ouders nooit naakt. Ik douche nu wel samen met 2-jarige zoon en misschien later ook nog wel. Als hij mij dan een knuffel geeft ofzo en dat is de definitie van seks wordt het wel raar. 

yasmijn27 schreef op 04-03-2024 om 22:08:

wij hebben het boek Sex enzo in huis. Ligt voor het grijpen. Daar staat alles in. Mijn ervaring is dat kinderen dat lezen wat ze willen weten en de rest gewoon overslaan.
Verder begrijp ik de vraag niet zo. Ik heb altijd gewoon antwoord gegeven op de vragen, ook als dat soms wat ongemakkelijk voelde.

Dit inderdaad, ik krijg soms een vraag waarvan ik achterover val. Dat ik me afvraag hoe hij deze woorden kent. 

Gsleutel schreef op 04-03-2024 om 23:26:

[..]

Ik denk dat ik tussen de regels door in de uitleg naar mijn dochter een verschil maak tussen 'seks' en 'vrijen'. Waarbij de eerste toch wel het 'penis in vagina' verhaal is terwijl ik bij het tweede meer het hele verhaal van intimiteit, verbinding, liefde, etc. vertel. Dus afhankelijk van de vraag en de context, gebruik ik beide termen ook door elkaar.

Maar seks is natuurlijk al meer dan het penis in vagina verhaal.

Aviendha schreef op 05-03-2024 om 08:52:

toen ik 8 was dacht ik "knuffelen in je blootje". Dat was toen een prima uitleg. Maar kanttekening: wij waren redelijk preuts thuis en douchten bijvoorbeeld niet samen. Ik zag mijn ouders nooit naakt. Ik douche nu wel samen met 2-jarige zoon en misschien later ook nog wel. Als hij mij dan een knuffel geeft ofzo en dat is de definitie van seks wordt het wel raar.

Mijn 5 jarige dochter weet dat je voor baby's in je blootje moet knuffelen, maar ze weet ook wel dat als we samen in bad zitten en knuffelen dat het gewoon knuffelen is. Ze vind het heel gezellig als ik mee ga in bad. Als ze dat niet meer wil is het natuurlijk ook prima. Afgelopen week was ik ongesteld en ging ik niet mee, dus dat heb ik meteen aangegrepen om haar daar wat over te vertellen. Ze had er een paar vragen over. Ik denk juist dat doordat je kind jou naakt ziet en er vragen gesteld kunnen worden het allemaal niet zo raar is en dat hij het verschil veel beter weet als hij 8 is als jij toen. 

Nick90 schreef op 05-03-2024 om 08:59:

[..]

Dit inderdaad, ik krijg soms een vraag waarvan ik achterover val. Dat ik me afvraag hoe hij deze woorden kent.

De wereld van een 8jarige is al best groot. Zo had mijn dochter op die leeftijd een juf die een kindje kreeg, met haar vriendin. Natuurlijk is er dan een klasgenoot die opmerkt dat dat helemaal niet kan omdat vrouwen geen zaadjes hebben. Dochter vraagt thuis tijdens de avondmaaltijd hoe dat dan zit. Daar krijgt zij gewoon eerlijk antwoord op, terwijl broertje van 5 erbij zit. Onze zoon was op jonge leeftijd al helemaal op de hoogte van alles

Due-scimmie schreef op 05-03-2024 om 09:28:

[..]

Maar seks is natuurlijk al meer dan het penis in vagina verhaal.

Nou, ik heb het onderscheid tussen sex en vrijen altijd wel gemaakt. Sex kan je met iedereen hebben, meer de wilde kant van het verhaal. Vrijen is meer en doe je met iemand van wie je houdt. Zoiets...

Ik zou er sowieso niet krampachtig over gaan doen of dat het iets heel geheims of spannends is. Om een baby te maken moet je seks hebben, maar veel mensen doen het ook zonder dat ze een baby willen maken, gewoon omdat het fijn is. Net zoiets als dat je soms ook iets eet omdat het lekker is (een koekje, ijsje of stuk taart) en niet omdat je honger hebt. 
Ik leer mijn kind overigens niet dat je seks met 'iedereen' kunt hebben, maar dat je dat alleen doet met iemand waarmee je een relatie hebt. Wat dat betreft ben ik zelf dan weer conservatief. Maar het is ook niet iets wat je met iedereen deelt waar je 'veel van houdt' want je hebt doorgaans ook geen seks met je ouders, broers/zussen en je beste vrienden, ook al houd je wel heel veel van ze.

MamaE schreef op 05-03-2024 om 13:35:

Ik zou er sowieso niet krampachtig over gaan doen of dat het iets heel geheims of spannends is. Om een baby te maken moet je seks hebben, maar veel mensen doen het ook zonder dat ze een baby willen maken, gewoon omdat het fijn is. Net zoiets als dat je soms ook iets eet omdat het lekker is (een koekje, ijsje of stuk taart) en niet omdat je honger hebt.
Ik leer mijn kind overigens niet dat je seks met 'iedereen' kunt hebben, maar dat je dat alleen doet met iemand waarmee je een relatie hebt. Wat dat betreft ben ik zelf dan weer conservatief. Maar het is ook niet iets wat je met iedereen deelt waar je 'veel van houdt' want je hebt doorgaans ook geen seks met je ouders, broers/zussen en je beste vrienden, ook al houd je wel heel veel van ze.

Dit eigenlijk, ik vind dat een hele duidelijke en mooie reactie. En uitleggen wat seks is en hoe dat werkt kan wat mij betreft daar nog aan toegevoegd worden. 

Wij geven ook gewoon antwoord op zulke vragen (kind is 9 inmiddels) en doen daar niet krampachtig over. Dat bij seks de piemel in de vagina gaat zodat de zaadcelletjes bij de eicelletjes kunnen komen wordt ook gewoon benoemd. Dat dat nodig is om een baby te kunnen krijgen ook en ook hoe je kunt voorkomen dat er een baby komt. Al vanaf dat dit soort vragen kwamen (jaar of 7 denk ik).

Ik zie een paar keer knuffelen in je blootje langskomen. Dat zou niet in me opkomen, is geen correct antwoord op de vraag en nogal om de hete brij heen draaien als je het mij vraagt.

Bloemenzee

Bloemenzee

05-03-2024 om 19:23 Topicstarter

Dank allen!
En een rare vraag? Zoon krijgt ook gewoon antwoord, alleen hierbij liep ik er tegen aan dat ik gewoon niet zo goed wist hóe te antwoorden. Niet omdat het per se ongemakkelijk is, maar omdat ik geen goede , mijns inziens passende omschrijving kon bedenken. Maar gelukkig fijne antwoorden gehad, dus kan ik de volgende keer wel ‘goed’ antwoorden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.