Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Uitleggen wat seks is (8 jarige)


MamaE schreef op 05-03-2024 om 13:35:

Ik zou er sowieso niet krampachtig over gaan doen of dat het iets heel geheims of spannends is. Om een baby te maken moet je seks hebben, maar veel mensen doen het ook zonder dat ze een baby willen maken, gewoon omdat het fijn is. Net zoiets als dat je soms ook iets eet omdat het lekker is (een koekje, ijsje of stuk taart) en niet omdat je honger hebt.
Ik leer mijn kind overigens niet dat je seks met 'iedereen' kunt hebben, maar dat je dat alleen doet met iemand waarmee je een relatie hebt. Wat dat betreft ben ik zelf dan weer conservatief. Maar het is ook niet iets wat je met iedereen deelt waar je 'veel van houdt' want je hebt doorgaans ook geen seks met je ouders, broers/zussen en je beste vrienden, ook al houd je wel heel veel van ze.

Ik weet hoe je het bedoelt en het is op zich een mooie boodschap want natuurlijk wil je als ouder niet dat je kind het met Jan en Alleman gaat doen.

Aan de andere kant; als je leert dat sex/ vrijen uitsluitend doet met iemand waar je een relatie mee hebt geef je wel een soort boodschap af dat het soort van fout is het buiten een relatie te doen. 

Maar ja, niet iedereen wil een (vaste) relatie. Je kind misschien later ook wel niet. Dan zouden mensen zonder relatie nooit sex mogen hebben omdat je geleerd hebt dat dat niet hoort. 

Terwijl een sexuele relatie ook een relatie is, dat hoeft niet expliciet uitgelegd te worden aan een 8 jarige natuurlijk. Maar relaties zijn er in vele vormen.

ik zal mijn zoon in eerste instantie ook leren dat hij eerst een meisje verkering vraagt voor hij aan seks begint en mijn dochter dat ze eerst verkering moet hebben om te trachten iets van ellende te voorkomen. Ik weet hoeveel hartjes er gebroken worden in de jaren naar volwassenheid. Daarna als ze uitgerijpt zijn, de twintig dus dik gepasseerd, kunnen ze alle stijlen zelf onderzoeken en seksen ze er maar op los als dat is wat ze past. 


Moederkareltje schreef op 05-03-2024 om 20:52:

ik zal mijn zoon in eerste instantie ook leren dat hij eerst een meisje verkering vraagt voor hij aan seks begint en mijn dochter dat ze eerst verkering moet hebben om te trachten iets van ellende te voorkomen. Ik weet hoeveel hartjes er gebroken worden in de jaren naar volwassenheid. Daarna als ze uitgerijpt zijn, de twintig dus dik gepasseerd, kunnen ze alle stijlen zelf onderzoeken en seksen ze er maar op los als dat is wat ze past.

Maar waarom.moet zoom verkering vragen en dochter zorgen dat ze verkering heeft? Mag dochter iemand geen verkering vragen?

Ik denk dat ze echt vaak al meer weten dan je denkt. Maar je zou ook eerst kunnen vragen: Wat denk je zelf?

In het boek van Mees Kees heeft de juf gedingest volgens een van de leerlingen waardoor ze een baby krijgt. Dus ik vroeg mijn toen 6 jarige of hij wist wat gedingest was? Ja dat was gesekst wist hij me te vertellen.

Due-scimmie schreef op 05-03-2024 om 21:03:


[..]

Maar waarom.moet zoom verkering vragen en dochter zorgen dat ze verkering heeft? Mag dochter iemand geen verkering vragen?

Mag ook natuurlijk, in mijn tijd ging dat meestal andersom wat ik zag. 

Moederkareltje schreef op 05-03-2024 om 21:05:

[..]

Mag ook natuurlijk, in mijn tijd ging dat meestal andersom wat ik zag.

Maar zo oud ben je nou ook weer niet toch, gezien de leeftijd van je kinderen die ik wel eens voorbij zie komen.

Gingergirl schreef op 05-03-2024 om 20:24:

[..]

Ik weet hoe je het bedoelt en het is op zich een mooie boodschap want natuurlijk wil je als ouder niet dat je kind het met Jan en Alleman gaat doen.

Aan de andere kant; als je leert dat sex/ vrijen uitsluitend doet met iemand waar je een relatie mee hebt geef je wel een soort boodschap af dat het soort van fout is het buiten een relatie te doen.

Maar ja, niet iedereen wil een (vaste) relatie. Je kind misschien later ook wel niet. Dan zouden mensen zonder relatie nooit sex mogen hebben omdat je geleerd hebt dat dat niet hoort.

Terwijl een sexuele relatie ook een relatie is, dat hoeft niet expliciet uitgelegd te worden aan een 8 jarige natuurlijk. Maar relaties zijn er in vele vormen.

Natuurlijk mogen mensen ook zonder relatie seks hebben zo lang ze daar beiden oké mee zijn en ze niet hun partner bedriegen. Maar dat zijn dan weer geen dingen die ik bij de ontwikkeling van een achtjarige vind passen. Dat kan veel later ook nog. Daarnaast is dat ook niet hoe wij in het leven staan. Het hoeft echt geen huwelijk te zijn maar het is ook niet iets dat je met jan en alleman deelt. Het is leuk, spannend, fijn, mooi en liefdevol, maar wezenlijk iets anders dan de relatie die je met familie en vrienden hebt. 

MamaE schreef op 05-03-2024 om 21:48:

[..]

Natuurlijk mogen mensen ook zonder relatie seks hebben zo lang ze daar beiden oké mee zijn en ze niet hun partner bedriegen. Maar dat zijn dan weer geen dingen die ik bij de ontwikkeling van een achtjarige vind passen. Dat kan veel later ook nog. Daarnaast is dat ook niet hoe wij in het leven staan. hoeft echt geHeten huwelijk te zijn maar het is ook niet iets dat je met jan en alleman deelt. Het is leuk, spannend, fijn, mooi en liefdevol, maar wezenlijk iets anders dan de relatie die je met familie en vrienden hebt.

Tussen ŕelatie/ huwelijk en met Jan en alleman zit natuurlijk ook nog een heel gebied. En dat is nog niet nodig om uitgebreid met een 8 jarige te bespreken. Het meegeven van van hoe je zelf in het leven staat is prima maar ook meegeven dat je kind daar eigen / andere keuzes in mag maken als ze ouder zijn.

Aviendha schreef op 05-03-2024 om 08:52:

toen ik 8 was dacht ik "knuffelen in je blootje". Dat was toen een prima uitleg. Maar kanttekening: wij waren redelijk preuts thuis en douchten bijvoorbeeld niet samen. Ik zag mijn ouders nooit naakt. Ik douche nu wel samen met 2-jarige zoon en misschien later ook nog wel. Als hij mij dan een knuffel geeft ofzo en dat is de definitie van seks wordt het wel raar.

Vrienden van ons noemden het speciaal knuffelen. Hun dochter van 6 wilde toch echt weten hoe wij aan onze baby kwamen 😁. (20 jaar geleden)

Gingergirl schreef op 05-03-2024 om 20:24:

[..]

Ik weet hoe je het bedoelt en het is op zich een mooie boodschap want natuurlijk wil je als ouder niet dat je kind het met Jan en Alleman gaat doen.

Aan de andere kant; als je leert dat sex/ vrijen uitsluitend doet met iemand waar je een relatie mee hebt geef je wel een soort boodschap af dat het soort van fout is het buiten een relatie te doen.

Maar ja, niet iedereen wil een (vaste) relatie. Je kind misschien later ook wel niet. Dan zouden mensen zonder relatie nooit sex mogen hebben omdat je geleerd hebt dat dat niet hoort.

Terwijl een sexuele relatie ook een relatie is, dat hoeft niet expliciet uitgelegd te worden aan een 8 jarige natuurlijk. Maar relaties zijn er in vele vormen.

Er zijn toch hele volksstammen die dat fout vinden? Persoonlijk zou ik mijn kinderen ook willen meegeven seks te bewaren voor iemand die je goed kent en die je heel graag mag, bij voorkeur binnen een relatie. Je stelt jezelf best wel kwetsbaar op namelijk en dat zou ik niet aan iedereen toevertrouwen. 

Gingergirl schreef op 05-03-2024 om 22:56:

[..]

Tussen ŕelatie/ huwelijk en met Jan en alleman zit natuurlijk ook nog een heel gebied. En dat is nog niet nodig om uitgebreid met een 8 jarige te bespreken. Het meegeven van van hoe je zelf in het leven staat is prima maar ook meegeven dat je kind daar eigen / andere keuzes in mag maken als ze ouder zijn.

Uiteraard mag mijn kind eigen keuzes maken, passend bij haar leeftijds- en ontwikkelingsfase. Maar meegeven hoe je zelf in het leven staat, dat doen we toch allemaal in onze opvoeding? Opvoeden is voorleven. Hoe je thuis dingen doet is wat je kind ziet als 'normaal'. En daarin maak je als ouders keuzes die passen bij hoe je zelf in het leven staat. Als kind heb je je daarin te schikken, maar later kun je daar steeds meer eigen keuzes in maken. 

MamaE schreef op 06-03-2024 om 17:21:

[..]

Uiteraard mag mijn kind eigen keuzes maken, passend bij haar leeftijds- en ontwikkelingsfase. Maar meegeven hoe je zelf in het leven staat, dat doen we toch allemaal in onze opvoeding? Opvoeden is voorleven. Hoe je thuis dingen doet is wat je kind ziet als 'normaal'. En daarin maak je als ouders keuzes die passen bij hoe je zelf in het leven staat. Als kind heb je je daarin te schikken, maar later kun je daar steeds meer eigen keuzes in maken.

Exact dit.

troelahoep schreef op 06-03-2024 om 17:12:

[..]

Er zijn toch hele volksstammen die dat fout vinden? Persoonlijk zou ik mijn kinderen ook willen meegeven seks te bewaren voor iemand die je goed kent en die je heel graag mag, bij voorkeur binnen een relatie. Je stelt jezelf best wel kwetsbaar op namelijk en dat zou ik niet aan iedereen toevertrouwen.

Nou hele volkstammen, dat weet ik niet. Steeds meer mensen kiezen voor een single bestaan zonder vaste relatie. Waarbij de meesten ook niet per definitie van de een naar de ander hoppen. Wat jij schrijft is hetzelfde als wat ik bedoel; iemand die je goed kent en graag mag, en dan kan de voorkeur "binnen een relatie"  jouw eigen norm zijn om mee te geven. 

Maar er is wel een verschil tussen voorleven of opleggen en die twee dingen worden in de praktijk nog weleens verkeerd om gebruikt. Ik heb dat gemerkt bij mijn nogal streng christelijke schoonfamilie; die hebben hun kinderen zo sterk hun mening hierover opgelegd dat een aantal neven/ nichten nu ze volwassen zijn, hun niet - traditionele relatie geheim moeten houden omdat het niet voldoet aan de norm van de ouders. Dat vind ik ook niet wenselijk. 

Ik leg mijn kind niks op. Ik heb wel redelijk uitgesproken en ook wel wat conservatieve ideeën over relaties en seks. Daarmee keur ik andere levenskeuzes niet per definitie af. Naar andere mensen toe ben ik daar heel liberaal in; zo lang je er beide oké mee bent, doe je ding. Maar een kind hoeft niet met acht jaar al termen als 'friends with benefits' en 'one night stand' te kennen. 

Een relatie geheim moeten houden, dat zou ik niemand toewensen. Maar de vraag is of je iedereen met wie je seks hebt buiten een relatie aan je familie moet voorstellen. 
Het enige waar ik wel moeite mee zou hebben is iemand die echt heel veel ouder of jonger is, en dan heb ik het echt over iemand van 20 met iemand van 60 of zo. 

Je noemt religie; dat is zo'n ding waar wij nogal verschillend in staan, maar het is wel een mooi voorbeeld van voorleven. Voor sommige mensen is geloof heel belangrijk en dusdanig onderdeel van het leven dat het automatisch onderdeel is van de opvoeding. 
Voor andere mensen speelt het volstrekt geen rol. Het één is daarin niet beter of slechter dan het ander. En ja, een kind kan uiteindelijk het geloof vaarwel zeggen (ik vind dat die ruimte er moet zijn) of zich juist bekeren (ook die ruimte moet er zijn).
Net als dat de een voorleeft dat het normaal is om elke dag vlees te eten en de ander juist dat het normaal is om geen vlees te eten. Sommige mensen sporten drie keer per week en leven daarmee voor dat sporten belangrijk is, terwijl andere mensen nooit sporten. Uiteindelijk gaan de meeste kinderen echt wel zelf nadenken en keuzes maken.

Toegegeven; soms moet je sterk in je schoenen staan om andere keuzes te maken dan je ouders en dat is zeker niet altijd makkelijk.

MamaE schreef op 06-03-2024 om 20:13:

Ik leg mijn kind niks op. Ik heb wel redelijk uitgesproken en ook wel wat conservatieve ideeën over relaties en seks. Daarmee keur ik andere levenskeuzes niet per definitie af. Naar andere mensen toe ben ik daar heel liberaal in; zo lang je er beide oké mee bent, doe je ding. Maar een kind hoeft niet met acht jaar al termen als 'friends with benefits' en 'one night stand' te kennen.

Een relatie geheim moeten houden, dat zou ik niemand toewensen. Maar de vraag is of je iedereen met wie je seks hebt buiten een relatie aan je familie moet voorstellen.
Het enige waar ik wel moeite mee zou hebben is iemand die echt heel veel ouder of jonger is, en dan heb ik het echt over iemand van 20 met iemand van 60 of zo.

Je noemt religie; dat is zo'n ding waar wij nogal verschillend in staan, maar het is wel een mooi voorbeeld van voorleven. Voor sommige mensen is geloof heel belangrijk en dusdanig onderdeel van het leven dat het automatisch onderdeel is van de opvoeding.
Voor andere mensen speelt het volstrekt geen rol. Het één is daarin niet beter of slechter dan het ander. En ja, een kind kan uiteindelijk het geloof vaarwel zeggen (ik vind dat die ruimte er moet zijn) of zich juist bekeren (ook die ruimte moet er zijn).
Net als dat de een voorleeft dat het normaal is om elke dag vlees te eten en de ander juist dat het normaal is om geen vlees te eten. Sommige mensen sporten drie keer per week en leven daarmee voor dat sporten belangrijk is, terwijl andere mensen nooit sporten. Uiteindelijk gaan de meeste kinderen echt wel zelf nadenken en keuzes maken.

Toegegeven; soms moet je sterk in je schoenen staan om andere keuzes te maken dan je ouders en dat is zeker niet altijd makkelijk.

Maar dat zeg ik ook niet. Die termen gebruiken wij ook niet bij die leeftijd. En ik heb het ook niet over voorstellen aan familie. Maar wel dat je wel gewoon kunt vertellen wat voor relatie je hebt/ bekend mag zijn, zonder dat daar een drama van gemaakt wordt. En er zijn meer vormen van relatie dat trouwen/ samenwonen of friends with benefits / one night stands. Dat zijn twee uiterste ener zit nog zoveel tussen.

 Maar dochter van 7 heeft bijvoorbeeld weleens gevraagd; als ik later verliefd ben op iemand moet je dan in 1 huis wonen of moet je perse trouwen?. Dan geven wij aan dat dat niet verplicht is en dat ze dat zelf mag weten. Nou zien kinderen anno nu, zeker in de grote stad, veel verschillende relatie vormen bij anderen. Dus wij leven een vrij traditionele relatie voor maar ze groeien ook op met andere vormen.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.