Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Uitleggen wat seks is (8 jarige)


Onze zoon vroeg ook of je getrouwd moet zijn om kinderen te krijgen. Meteen de voorbeelden om ons heen genoemd waar dat niet zo is . Dat kinderen maken ook kan zonder ring om je vinger.

Gingergirl schreef op 06-03-2024 om 20:51:

[..]

Maar dat zeg ik ook niet. Die termen gebruiken wij ook niet bij die leeftijd. En ik heb het ook niet over voorstellen aan familie. Maar wel dat je wel gewoon kunt vertellen wat voor relatie je hebt/ bekend mag zijn, zonder dat daar een drama van gemaakt wordt. En er zijn meer vormen van relatie dat trouwen/ samenwonen of friends with benefits / one night stands. Dat zijn twee uiterste ener zit nog zoveel tussen.

Maar dochter van 7 heeft bijvoorbeeld weleens gevraagd; als ik later verliefd ben op iemand moet je dan in 1 huis wonen of moet je perse trouwen?. Dan geven wij aan dat dat niet verplicht is en dat ze dat zelf mag weten. Nou zien kinderen anno nu, zeker in de grote stad, veel verschillende relatie vormen bij anderen. Dus wij leven een vrij traditionele relatie voor maar ze groeien ook op met andere vormen.


En wat voor soort relaties doel jij op dan? Verkering zonder samenwonen? Vind ik ook nog tamelijk netjes hoor. Als je je kind niet uitlegt dat je ook seks kunt hebben buiten een relatie of laat blijken dat dit niet jou voorkeur zou zijn als ouder, wil het nog niet zeggen dat je je kind beperkt ofzo. Dat doe je toch wel in alle keuzes die je maakt voor je kind en hoe je je eigen leven voorleeft, op alle gebieden. 

Ik ving gister toevallig een gesprek op van een aantal studenten in de queerscene, die kennelijk een hele vrienden/kennissenkring hadden waarin onderling regelmatig met verschillende (terugkerende) mensen werd gesekst. Dat zou voor mij een brug te ver zijn, eerlijk gezegd en ik zou ook niet blij zijn als mijn kinderen er zo'n levensstijl op na hielden, omdat ik niet geloof dat het gezond is voor je mentale en fysieke welzijn. Ik zou ook tegen het gebruik van harddrugs en overmatig alcohol zijn. 

troelahoep schreef op 08-03-2024 om 09:25:

[..]

En wat voor soort relaties doel jij op dan? Verkering zonder samenwonen? Vind ik ook nog tamelijk netjes hoor. Als je je kind niet uitlegt dat je ook seks kunt hebben buiten een relatie of laat blijken dat dit niet jou voorkeur zou zijn als ouder, wil het nog niet zeggen dat je je kind beperkt ofzo. Dat doe je toch wel in alle keuzes die je maakt voor je kind en hoe je je eigen leven voorleeft, op alle gebieden.

Ik ving gister toevallig een gesprek op van een aantal studenten in de queerscene, die kennelijk een hele vrienden/kennissenkring hadden waarin onderling regelmatig met verschillende (terugkerende) mensen werd gesekst. Dat zou voor mij een brug te ver zijn, eerlijk gezegd en ik zou ook niet blij zijn als mijn kinderen er zo'n levensstijl op na hielden, omdat ik niet geloof dat het gezond is voor je mentale en fysieke welzijn. Ik zou ook tegen het gebruik van harddrugs en overmatig alcohol zijn.

Dit gaat nu natuurlijk offtopic omdat het niet meer met de vraag van TO te maken heeft. Al stellen kinderen ook vragen over relaties en dan praat je er met ze over passend bij hun leeftijd.

Er zijn zoveel soorten relaties, dat hoef je niet aan jonge kinderen al uit te leggen maar ze krijgen er soms wel e.e.a. van mee natuurlijk.

Vrienden van ons hebben een lat-relatie, onze kinderen weten dat ze net zoals ons getrouwd zijn maar er toch voor kiezen in een eigen huis te wonen. Beste vriendinnetje van mijn dochter heeft 2 pappa's. Onze neef T heeft al 18 jaar een lange afstandsrelatie met een vrouw die aan de andere kant van de wereld woont. Ze zien elkaar slechts een paar weken per jaar en zijn ook niet monogaam, neef T neemt ook weleens een andere vriendin mee naar een verjaardag, maar dat vinden ze prima van elkaar. Kinderen krijgen dan ook mee dat niet iedereen hetzelfde leeft.

Ander stel in onze vriendenkring is al ruim 20 jaar getrouwd maar gaan al jaren naar parenclubs. Ja mijn ding is het ook niet maar zij zijn er gelukkig mee en voor hun werkt het. Net zoals dat voor sommige stellen een open relatie werkt en er ook mensen zijn die een polyamoreuze relatie hebben of een flex/ tryout relatie prima is. Een jeugdvriendin van mij wil absoluut geen vaste relatie maar bezoekt wel een paar keer per jaar erotische feesten voor gelijkgestemden. Of iets " netjes" is, is natuurlijk persoonlijk. Net zoals of iets slecht is voor je mentale gestel, sommige mensen worden depri van monogamie/ vaste relatie. Als je vindt dat sex in een relatie hoort, die relatie is voor iedereen anders. Een uitsluitend sexuele relatie is ook een relatie.

Gingerman en ik zijn getrouwd en wonen in 1 huis dus best traditioneel, en dat is wat wij voorleven aan onze kinderen maar wij geven ze van jongs af aan mee dat wij zo leven omdat het onze keuze was omdat het bij ons past. Maar dat het ze vrij staat andere keuzes te maken als ze volwassen zijn. Het is niet dat wij vinden of hopen dat ze zo moeten leven zoals wij dat doen omdat dat beter is ofzo. Al hoop ik natuurlijk ook dat ze niet verslaafd raken aan middelengebruik en het bij sexueel contact natuurlijk  veilig doen en alleen dingen doen die ze zelf ook echt willen.

 Maar mijn schoonfamilie praat al van jongs af aan tegen hun kinderen " later als je getrouwd bent" of tegen nichtje; " later als je een man hebt" etc. Daarmee gaan ze er blijkbaar al vanuit dat iedereen hetero is en wel zal trouwen. Gevolg nu dat sommigen hun relatie geheim houden omdat ze weten dat het afgekeurd wordt.

En soms zul je bepaalde keuzes van je kinderen moeilijk vinden. Mijn vriendin die al tientallen jaren vegetarisch is en haar kinderen zo heeft opgevoed heeft het er best moeilijk mee gehad dat haar kinderen enorme vleeseters zijn geworden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.